Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

En tur i det grå

Efter at have været lidt huslig her til morgen/formiddag, teamede jeg op sammen med min tri makker til en løbetur i det grå efterårsvejr. Mine ben (baglår i særklasse) var forsat hærgede af DOMS, men eftersom dagens tur skulle være stille og rolig, mente jeg nok at kunne stå distancen.

Vi lagde ud fra Langelinie og løb ud mod Bindeballe stien til en ud/hjem tur i skønne omgivelser. Efter lidt startvanskeligheder fik jeg benene på gled og så kørte det ellers bare derudad. Der var ikke så meget pis undervejs, nej, bare gerade aus i et overkommeligt pace.

Som kilometrene gik følte jeg stadigvæk ingen form for træthed. Rent faktisk var det først da jeg kom inden for byskiltet, at jeg begyndte med at fornemme lidt stivhed i mine DOMS pinte ben, og der var turen jo stort set slut :smile:

Tid: 1 time 28 min og 36 sek

Distance: 16,12 km

Pace: 5,30 min/km

Puls: 78% af max

Det er første gang siden Berlin Marathon 2010 at jeg har været ude på en +13 km tur. Jeg kunne sagtens have nuppet +5 km ekstra i dag, men jeg vælger forsat at øge distancerne stille og roligt, for at undgå at forcere noget med skader til følge. Jeg skal nok nå ud på +20 km ture, så no need to rush :wink:

Nu skal jeg have mig en lille morfar, inden jeg skal dulles op til julefrokost i aften :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Fælles træning

Efter en dag med max dovenskab på sofaen, fik jeg mig med nød og næppe mandet op til at komme afsted til svømning med tri klubben. Jeg orkede på ingen måder, og så sent som ude på p-pladsen foran svømmeren, overvejede jeg at smide tasken i bilen igen og køre hjem til sofaen inden den blev kold igen.

Men sjovt som det altid går på disse dage..... Det endte nemlig med at blive et fedt svømmepas :4thumbup:

400 m opvarmning

400 m finner

200 m fri

400 m blandet teknik - fokus på lange tag og høje albuer

200 m teknik - fokus på højere benfrekvens

400 m fri

I første halvdel af passet havde jeg en super vandfornemmelse. Den fadede en anelse ud undervejs i takt med at trætheden meldte sig, men ikke nok til at ændre på det samlede indtryk af træningen = TOP :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Efter at have hevet stikket ud allerede ved 21 tiden i går aftes, lå den lige til højrebenet med at starte dagen med lidt morgensvømning :smile:

Samtidigt havde jeg også fået et par pointers til træningen i går, som gjorde at jeg gerne vil øve lidt for at få det til at sidde på rygraden - man er jo ikke helt ung, så det handler om at smede mens jernet er varmt :tongue:

Det blev ikke til verdens længste svømmepas, da jobbet tvang mig tidligt op af vandet. Til gengæld gav jeg gas mens jeg var i vandet, så helt tosset blev det langtfra....

400 m. opvarmning

400 m. pull bouy - fokus på lange armtag, isæt og høje albuer

300 m. fri

400 m. med håndpadler

100 m. afsvøm

Min udfordring er helt klart at få længde på armtagene, mens albuerne stadigvæk holdes højt og mens jeg stadigvæk formår at få fat på vandet. Jeg synes dog at jeg kan mærke fremskridt, og er generelt set også blevet bedre til at gribe fat i det skide vand. Jeg satser dog på at ugen på La Santa vil tage mit svømmeniveau til nye højder :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det måske snart tid til at lægge interval pas ind? Det virker til at teknikken spiller, og så kan du med fordel lave interval serier for at forbedre dit tempo?

Det har jeg selv overvejet. Men svømmetræneren mener at jeg skal vente til efter nytår, så jeg får lidt bedre fat rent teknisk inden jeg begynder med at gasse op.

Jeg tror, at jeg vælger at holde stilen indtil Lanza, og derefter må jeg sgu have fået tilpas meget styr på det tekniske. Hva siger du til den plan?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg selv overvejet. Men svømmetræneren mener at jeg skal vente til efter nytår, så jeg får lidt bedre fat rent teknisk inden jeg begynder med at gasse op.

Jeg tror, at jeg vælger at holde stilen indtil Lanza, og derefter må jeg sgu have fået tilpas meget styr på det tekniske. Hva siger du til den plan?

Det lyder som en god plan - Teknik er selvfølgelig alt afgørende, men man skal også have lidt interval arbejde ind på svømningen. Tit kommer teknikken helt af sig selv når man presser sig til det yderste, især når man har været så flittig som dig. Desuden har du heller ikke et presserende mål, så den med efter nytår er nok meget god.

Link to comment
Share on other sites

Træning med cykelklubben

Og nej, det var ikke på landevejen. Desværre..... Jeg havde derimod atter fået forvildet mig i Fitness World til 90 min spinning - noget jeg ellers havde lovet mig selv at holde mig fra. Men hva pokker, siger man ikke at man har et standpunkt til man tager et nyt???

Desværre var jeg ikke meget mere begejstret for timens forløb i dag, end jeg var sidste gang, så det tror jeg at jeg vil prøve at minde mig selv om, før jeg forvilder mig afsted igen.

Kort fortalt om timen, så startede vi med noget som instruktøren kaldte opvarmning. Det varede 20 min og bestod af 20 x 45 min sid + 15 sek stå i et tempo på 100 RPM :blink: :blink:

I min verden har det intet med opvarmning at gøre, da pulsen ryger lige op for 9 ud af 10 halvfede motionister med dårlig spinning teknik. Og nej, landevejs teknikken kan ikke overføres direkte til spinningcyklen.....

Nå, men bortset fra den fantastiske opvarmning, så prøvede jeg at holde moralen høj og fokusere på min egen træning og udbytte. Overordnet set gik det helt fint, og det var da også først da jeg løb tør for vand 10 min før tid, at jeg begyndte med at slække lidt på intensiteten.

Tid: 1 time 25 min

Puls: 81% af max

Link to comment
Share on other sites

Tænkte på. Hvad navn/mærke var din "gamle" våddragt?

Jeg kigger nemlig efter våddragt, og vil jo være træls at rende ind i samme problem som du åbentbart har haft, at man bliver øm/træt i armene/Skuldrene.

Det var en Aqua Sphere Wracer pro.

Jeg ved at DDtri i Randers sælger ud af Nineteen´s 2011 modeller til spotpris, så dem kunne du evt. prøve at tage fat i. Deres Tsunami dragt skulle eftersigende være ganske glimrende (og fleksibel), og kan erhverves for ca. 1500 kr :cool:

Link to comment
Share on other sites

Den evige sult

De sidste 3-4 uger har jeg haft en konstant sult. Ikke en nagende sult, som når man fx. har sprunget et måltid over, men derimod et konstant behov for at stoppe mad indenbords.

Jeg føler efterhånden at det er ved at være en hel besættelse for mig, og selvom jeg netop har indtaget et hovedmåltid, så kredser mine tanker straks mod næste bytte. Hvad fanden sker der lige for mig? Som udgangspunkt spiser jeg masser af mad i forvejen, og jeg vil på ingen måder vurdere mig til at være i kalorie underskud. Alligevel fylder mad konstant i hovedet på mig :unhappy:

Nå, nok brok fra min side. Nu videre til det som loggen egentlig handler om - nemlig træning!

I dag skulle der løbes en mellemdistance tur i et frisk tempo. Normalt plejer jeg at være noget presset på løbet om tirsdagen, da jeg jo som regel styrketræner om mandagen. I går nåede jeg dog ikke styrketræningen, så jeg løb afsted på dejlig lette ben i dag :smile:

Distance: 10,6 km

Pace: 5,02 min/km

Puls: 82% af max

Alt gik glat undervejs. Jeg følte et godt overskud, havde gode ben og nød generelt set turen i fulde drag. På vejen ind mod Vejle løb jeg forbi centret, og så kunne jeg jo passende nok indhente det forsømte fra i går :wink:

HST week 5 - day 1

Squat

10 @ 30 kg

10 @ 30 kg

10 @ 30 kg

10 @ 30 kg

10 @ 30 kg

Benpres

10 @ 69 kg

10 @ 69 kg

10 @ 69 kg

10 @ 69 kg

10 @ 69 kg

Legcurl

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

Facepulls

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

10 @ 35 kg

DB press incline

8 @ 10 kg

8 @ 10 kg

8 @ 10 kg

8 @ 10 kg

Armbøjninger

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

10 @ BW

Derefter mave og core øvelser.

Jeg sprang lunges over i dag. Sidste efterår fik jeg en forstrækning i ballen under udførelsen af lunges, og den har jeg kunne mærke en smule til på det seneste. Derfor besluttede jeg mig for at lade den slippe for yderligere belastning.

I morgen bliver 100% træningsfri for mit vedkomne. Jeg skal nemlig en smut i teatret med min mor og søster :smile:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Uh, jeg ved det faktisk ikke. Jeg har aldrig talt kalorier, da det ikke rigtigt har været et tema. Mit bedste bud må være omkring 2600-3000 pr. dag.

Spis igennem! Det er også blevet koldt, så din krop bruger mere energi! Så længe du spiser fornuftigt, kan jeg ikke se problemet.

Link to comment
Share on other sites

Personligt føler jeg mig også konstant sulten og "hul" indvendig, hvis jeg ikke får fedt nok i min mad. Æder masser af valnødder, spegesild og andet sundt fedt, og det holder mig godt mæt mellem måltiderne. :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Hvis kroppen er meget sulten, kan det jo tyde på at den ikke får nok at spise... Eller er det dit selv-forkælelses-gen, der er helt oppe i svingninger for tiden? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kender det godt. :smile:

Har det akkurat lige sådan. Har også konstant lyst til at smide i hovedet. :4mewantfood:

Det behøver bestemt ikke være noget sødt eller snack. Kan ligeså godt være noget frugt eller lignende. Der skal bare noget ind. :tongue:

Jeg har faktisk også undret mig over dette, sådan har jeg ikke haft det tidligere, så jooo det må vel have noget med træningen at gøre. :weight_lift:

Link to comment
Share on other sites

Hvis kroppen er meget sulten, kan det jo tyde på at den ikke får nok at spise... Eller er det dit selv-forkælelses-gen, der er helt oppe i svingninger for tiden?
Spis igennem! Det er også blevet koldt, så din krop bruger mere energi! Så længe du spiser fornuftigt, kan jeg ikke se problemet.

Det er måske en blanding af en solid forbrænding og lidt selv-forkælelse. Derfor er det heller ikke udelukkende sunde sager jeg får puttet i kæften :sneaky2: Min grundkost fejler dog ikke noget, så måske jeg bare skal prøve at smide nogle flere sunde mellemmåltider ind for at lukke "hullet". Nødder kunne være et godt bud!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom lige sent nok i seng i går, så da jeg satte vækkeuret til kl. 05 var det egentlig mest proforma. Det endte da også med at jeg snoozede videre.... Underligt nok, så vågnede jeg 40 min senere og var frisk og lysvågen, så jeg sprang ud af sengen, pakkede svømmetasken og strøg afsted.

Torsdag er helt klart en af de bedste dage til morgensvømning, da der er masser af plads i vandet. Alle de gamle nisser er der som oftes ikke, og basinnet er delt op til hurtige og langsomme svømmere. I det selskab hører jeg rent faktisk til blandt de hurtige :4thumbup: :4thumbup:

I dag lå jeg og delte bane med en anden pige. Hun har en lidt kejtet crawl stil, men hun er pænt hurtig og svømmer altid uden pauser i ca. 1 time :blink:

Jeg var jo i forvejen kommet lidt sent afsted i dag, så jeg fulgte trop og fik klokket et svømmepas uden nogen former for afbrud!

400 m opvarmning

400 m pull bouy m. lidt løs teknik (catch, lange armtag og isæt)

400 m fri

400 m pull bouy - igen med lidt løs teknik (vejrtrækning og træk i vandet)

400 m fri

Total: 2000 m

Jeg havde masser af overskud hele passet igennem selvom pauserne blev undladt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål til dig, men også Motta ang. alt jeres svømmetræning.

Kan se I ofte "lige" smutter forbi svømmehallen og træner lidt. Fedt :4thumbup:

Men har I en speciel ordning evt. gennem jeres tri-klub. Så I kan svømme så ofte i vil UB.

Eller er det op med mønterne hver gang i skal i bassinet?

Tænker bare, hvis priserne er de samme som i Viborg. Så er det da noget af en udskrivning.

Spørger også lidt af interesse for, forholdende i diverse Tri-Klubber. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Kan se I ofte "lige" smutter forbi svømmehallen og træner lidt. Fedt

Men har I en speciel ordning evt. gennem jeres tri-klub. Så I kan svømme så ofte i vil UB.

Eller er det op med mønterne hver gang i skal i bassinet?

Tænker bare, hvis priserne er de samme som i Viborg. Så er det da noget af en udskrivning.

Både og. For mit vedkomne, så har jeg gratis svømmemuligheder mandag, onsdag og torsdag aften og søndag eftermiddag, og her benytter jeg mig af søndagen. Ud af de nævnte dage, er det kun søndags træningen som foregår i Vejle - de andre finder sted i mindre svømmehaller i oplandet. Derudover køber jeg månedskort til svømmehallen. En enkelt billet koster normalt 40 kr, men hvis man svømmer inden kl. 08 i hverdagene, kan man nøjes med at hoste op med 175 kr. pr. mdr.

Link to comment
Share on other sites

Min oprindelige plan med aftenens træning, var et dobbelt pas bestående af 1 times spinning direkte efterfulgt af løb. Desværre blev en af mine kollegaer i centret syg, så jeg måtte ind og vikariere på spinningcyklen, hvilket gjorde at jeg rent tidsmæssigt nu pludselig var nød til at få løbet overstået inden spinning.

Løbeturen kom til at foregå på løbebånd - noget jeg hader mere end pesten! Boooooring, siger jeg bare..... Og oveni det, så har jeg verdens ringeste løbestil på båndet, hvilket gør min puls skyhøj selv ved lavt tempo :blink: At jeg så samtidigt endte med at rave en ordentlig vabel til mig under dagens tur, gjorde bare oplevelsen helt igennem fantastisk. NOT :devil: :devil:

Overlevede, det gjorde jeg dog, og samtidigt har jeg nu lavet et lille notat i min sorte bog, hvori det står: DO NOT GET WITHIN 5 METERS OF A TREADMILL :laugh: :laugh:

Distance: 8 km

Pace: 5,27 min/km

Puls: 81% af max :blink: :blink: :blink:

Efter løbeturen sprang jeg mere eller mindre direkte i sadlen. Motivationen som instruktør var ikke helt i top, men jeg fik kørt mig varm og fik leveret en god time, som jeg efterfølgende fik god feedback på. Ja ja, det sidder vel efterhånden på rygraden.....

Tid: 52 min

Gns. puls:82% af max

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share