Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Kombipas

Med den perfekte start på dagen jeg havde i dag, havde jeg svært ved at forestille mig at den standard kunne opretholdes hele dagen igennem, men ikke desto mindre gik det glimrende - i hvert fald rent træningsmæssigt :wink:

Efter job var det direkte hjem, på med cykeltøjet og så skulle der ellers trampes i pedalerne foran tv´et til Beverly Hills. Topklasse underholdning :crazy:

Heldigvis havde jeg ikke behov for alverdens underholdnings stimulans i dag - det kørte nemlig bare. Ohhh ja, det er da kedeligt at sidde på den skide hometrainer, men man kan jo vende sig til meget;-)

Da uret viste 60 min sprang jeg af og lavede en halv langsom omklædning til løbetøj, og derefter var det ned af trappen og ud over stepperne. De første 100 m var hårde, men derfra kørte det bare! Benene var lette, pulsen kontrolleret og løbeteknikken var for første gang i ca. 2. uger helt på toppen igen. Dagens skovalg faldt ikke ud til mine Lunarglides fordel, næ nej, de er faldet i bad standing. I stedet blev mine Kwicky Blades blev hevet ud af gemmerne og hælene tapet ind med masser af sportstape (for at undgå knavsår). Og sikke en forskel jeg straks kunne mærke. Min følelse med underlaget var klasser bedre end i LG´erne, og jeg havde meget nemmere ved at holde teknikken :superman: :superman:

Cykling - 60 min @ 77% af max

Løb - 10 km @ 5,13 min/km (78% af max)

I dag har været den bedste træningsdag i mands minde! Alt har klappet max! BUM :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu fedt når det bare kører ikke?

Ja, det er max fedt! :bigsmile:

Morgensvømning

For 4. gang i denne uge var jeg frisk til lidt morgentræning, inden dagens arbejdsdag skulle skydes i gang. OK, det var ikke helt så nemt at komme op i dag, sammenlignet med de forrige dage, men afsted kom jeg :smile:

Dagens pas kom til at bestå af lidt random svømning, indeholdende både teknik og lidt intervaller. Samlet blev det til 2200 m :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lørdags Update:

Jeg startede endnu engang dagen tidligt i dag, da jeg skulle afsted til noget familie fødselsdag i KBH midt formiddag. Kl. lidt i 7 teamede jeg derfor op med min nye træningsmakker Brian, og sammen begav vi os derefter ud på en længere løbetur. Mine ben var stinkende ringe, så havde det ikke været for selskabet var jeg vist røget direkte hjem på sofaen;-)

18 km @ 5,19 min/km

Nu sidder jeg på et fancy reklamebureau på Toldbodgade i KBH og lader op til fest. Forhåbentlig bliver der også tid til lidt cocktails med Nicholas lidt senere, men sikkert ikke noget vildt, for han er jo ih og åh så seriøs og sporty;-)

Link to comment
Share on other sites

Hov hov, så må der flere detaljer på bordet - og gerne af den saftige slags

Nå så det vil du :cool:

Nik og jeg havde bare en cocktail date sent lørdag aften, men jeg endte med at aflyse fordi jeg var træt og gammel. Lidt ironisk, når jeg nu netop havde hængt ham ud for at være præcis det samme kort forinden.... Især når Nik nu var mere end klar til en enkelt eller to :crazy::blink:

Link to comment
Share on other sites

Løb på ømme stænger

De sidste to ugers tid har jeg kæmpet gevaldigt med ømme lægmuskler. Ømheden sidder dybt og konstant, og det virker ikke som om den har tænkt sig at slippe :dry: Jeg kan ikke helt knække nødden - hverken til hvordan jeg får bugt med det, og ej heller hvordan det mon er opstået. Kan det være de 12 timers spinning? Måske, men burde det så alligevel ikke snart være på retur? Under alle omstændigheder så har jeg booket tid til massage på mandag, så jeg må holde den kørende indtil da.

Med ømme lægmuskler fra start til slut drog jeg afsted på dagens løbetur direkte efter job. Jeg skulle ud og køre go cart med jobbet kl. 18,30, så det skulle gå lidt tjept hvis det hele skulle nåes. Allerede efter 500 m var jeg klar til at vende om, og rent faktisk så gjorde jeg det også - for så bare at fortryde kort derefter. Årsagen dertil var læggene, som pumpede og smertede :sneaky2: Heldigvis tog jeg mig sammen, droppede min selvynk og forsatte træningen.

Benene løsnede lidt op undervejs, hvilket selvfølgelig var positivt, men der er nu alligevel langt til de ben jeg løb rundt med for bare 2-3 uger siden :unhappy:

12,3 km @ 5:00 min/km

Egentlig var tempoet på dagens tur ganske acceptabelt, men synes nu også at jeg måtte kæmpe temmelig hårdt for det. Come on stænger, tag jer sammen og bliv normale igen!!!!

Link to comment
Share on other sites

Løb på ømme stænger

De sidste to ugers tid har jeg kæmpet gevaldigt med ømme lægmuskler. Ømheden sidder dybt og konstant, og det virker ikke som om den har tænkt sig at slippe :dry: Jeg kan ikke helt knække nødden - hverken til hvordan jeg får bugt med det, og ej heller hvordan det mon er opstået. Kan det være de 12 timers spinning? Måske, men burde det så alligevel ikke snart være på retur? Under alle omstændigheder så har jeg booket tid til massage på mandag, så jeg må holde den kørende indtil da.

Med ømme lægmuskler fra start til slut drog jeg afsted på dagens løbetur direkte efter job. Jeg skulle ud og køre go cart med jobbet kl. 18,30, så det skulle gå lidt tjept hvis det hele skulle nåes. Allerede efter 500 m var jeg klar til at vende om, og rent faktisk så gjorde jeg det også - for så bare at fortryde kort derefter. Årsagen dertil var læggene, som pumpede og smertede :sneaky2: Heldigvis tog jeg mig sammen, droppede min selvynk og forsatte træningen.

Benene løsnede lidt op undervejs, hvilket selvfølgelig var positivt, men der er nu alligevel langt til de ben jeg løb rundt med for bare 2-3 uger siden :unhappy:

12,3 km @ 5:00 min/km

Egentlig var tempoet på dagens tur ganske acceptabelt, men synes nu også at jeg måtte kæmpe temmelig hårdt for det. Come on stænger, tag jer sammen og bliv normale igen!!!!

I dit tilfælde ville jeg prøve en kombination af selv-massage med foamroll eller tenninsbold/cricketbold/golfbold samt masser af strækøvelser og, hvis muligt, Compex elektro-terapi som du prøvede ifm. la Marmotte.

God bedring.

Fyssen

Edited by HB66
Link to comment
Share on other sites

Nå så det vil du :cool:

Nik og jeg havde bare en cocktail date sent lørdag aften, men jeg endte med at aflyse fordi jeg var træt og gammel. Lidt ironisk, når jeg nu netop havde hængt ham ud for at være præcis det samme kort forinden.... Især når Nik nu var mere end klar til en enkelt eller to :crazy::blink:

Æv. Havde sat næsen op efter historier om detentionen eller body tequilas på HA'ere, og så var det bare fordi du gik hjem :laugh:

Tror ikke på at du er gammel, ikke med den træningsmængde du lægger for dagen :smile:

Link to comment
Share on other sites

I dit tilfælde ville jeg prøve en kombination af selv-massage med foamroll eller tenninsbold/cricketbold/golfbold samt masser af strækøvelser og, hvis muligt, Compex elektro-terapi som du prøvede ifm. la Marmotte.

God bedring.

Fyssen

Ved ikke, om solbær/magnesium kan afhjælpe lidt? Har læst om forskning på området, hvor solbærtabletter øgede blodgennemstrømningen i stive muskler i nakken... Er det noget, du har hørt om, fys?

Link to comment
Share on other sites

Update

Læs lidt updates fra de seneste dages træning på:

Triholics

Min lørdag startede med lidt morgensvømning. Samvittigheden var nemlig lidt flosset i kanterne grundet den mangelfulde vandtræning de seneste dage, så jeg gik tidligt i seng i går aftes, og var derfor frisk til at hoppe i vandet kl. 8.

Jeg havde frygtet at bassinet ville være proppet med røvtunge brystsvømmere, men det var heldigvis ikke tilfældet, så jeg fik min egen bane hvor ingen andre turde at mænge sig :4thumbup:

Programmet blev en Vogel kopi, som kom til at se således ud:

300 m opvarmning

4x75 m crawl med vejrtrækning skiftevis på hvert 2, 4, 6 og 8 armtag

4x50 m ben

4x25 m enarms crawl

3x200 m (100 m let og 100 m hårdt)

4x50 m (25 m glid og 25 m spurt)

400 + 300 m arme med håndpadler

2x50 m flyben (på ryggen og med finner)

100 m afsvøm

Programmet blev noget hårdere end jeg lige havde regnet med, så ligger nu på sofaen og er lidt små flad. Der skal løbes intervaller senere, så jeg håber at energiniveauet snart stiger lidt....

Link to comment
Share on other sites

Interval løb

Jeg er netop gået ind i en ny fase i min træning, nemlig det punkt hvor basisformen gerne skulle være på plads, og hvor der nu begynder med at komme nye udfordringer i form af intervaller (løb). De sidste ca. 3-4 måneder er blevet brugt på at lægge grundstenene, og eftersom det jo egentligt er gået ganske fint, er det nu på tide til at putte nye udfordringer ind i programmet.

Årets første interval løbepas blev henlagt til løbebanen på Vejle Stadion. Nogen vil måske finde det yderst kedeligt at løbe i ring, men når det handler om høj intenst løb, så synes jeg at der er en form for "tryghed" i at kende rammerne og forløbet.

Til mit interval løb havde jeg fået selskab af min nye tri makker, Brian. Brian er en super løber, der måske ikke er i sit livs form lige pt, men som har en uvurderlig rutine på især de lange distancer (ultra), så han var en god makker på dagens løb.

Vi startede med 3 km opvarmning, hvor der blev knevret en del om løst og fast. Derefter gik det løs med 6 x 1000 m med 2 min pause ml. hvert interval. Jeg havde på forhånd indstillet hovedet på at løbe efter ca. 4,35 min pr. interval, og det viste sig at være et meget godt tempo for mig.

Mine intervaller kom til at se således ud:

1) 4,35 min

2) 4,23 min

3) 4,32 min

4) 4,31 min

5) 4,31 min

6) 4,30 min

Derefter 2,5 km afjog.

I alt 12 km

Meget stabilt må man sige :smile:

Pulsen var selvfølgelig pænt høj undervejs, men jeg var et godt stykke fra min grænse, så alt i alt er jeg ovenud tilfreds med min præstation!

Og bedst af alt - mine lægmuskler stod distancen! De begyndte først med at spænde op under afjogningen, så det var til at overleve!

Link to comment
Share on other sites

Morgensvømning

Efter et par dage med restitution var jeg tilbage i bassinet her til morgen. Motivationen var høj og kroppen i topform, så det var bare med at komme ud over stepperne.

Med i tasken havde jeg et Vogel program på 2500 m bestående af en god del teknik, intervaller og andet godt, så der skulle holdes på hvis jeg skulle nå igennem. Svømmehallen åbner nemlig desværre først kl. 6, og eftersom jeg bliver nød til at forlade vandet senest kl. 7 for at nå på job, har jeg lidt en limiter hængende over hovedet :dry:

Dagens svømning kom til at se således ud:

200 m opvarmning

4x25 m med så få vejrtrækninger som muligt (4, 3, 3 og 3)

4x50 m catch up crawl

4x75 m (25 m højre arm, 25 m venstre arm og 25 m sammensat)

4x50 m ben (streamline på ryggen)

3x200 m crawl (150 m jævnt - 50 m tempo)

4x50 m crawl (25 m glid - 25 m sprint)

200+400 m arme med padler

100 m afsvøm

I alt 2500 m

Jeg nåede igennem på lige præcis 60 min!

Jeg er lidt irriteret over at have tiden som en limiter i alle mine svømmepas. Om morgenen har jeg 1 time til rådighed og søndag med triklubben ditto, men jeg føler efterhånden at jeg trænger til at få nogle +3 km pas under bæltet. Problemet er bare at jeg ikke ved hvornår jeg skal presse dem ind, med mindre jeg skal ditche jobbet! Der er nemlig pænt meget pres på Vejle Svømmehal, hvilket gør at den som regel lukker for offentligheden kl. 16,45 hver eftermiddag. Aftensvømning er derfor ikke nogen mulighed :mad:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt irriteret over at have tiden som en limiter i alle mine svømmepas. Om morgenen har jeg 1 time til rådighed og søndag med triklubben ditto, men jeg føler efterhånden at jeg trænger til at få nogle +3 km pas under bæltet. Problemet er bare at jeg ikke ved hvornår jeg skal presse dem ind, med mindre jeg skal ditche jobbet! Der er nemlig pænt meget pres på Vejle Svømmehal, hvilket gør at den som regel lukker for offentligheden kl. 16,45 hver eftermiddag. Aftensvømning er derfor ikke nogen mulighed :mad:

Ro på ven, ingen stress endnu. At du svømmer 2000-2500M 2-3x pr uge er vist mere end de fleste triatleter gør :wink: . De lange distancer skal nok komme til sommer eller hvis du kommer herover på besøg. Tænk hellere på at få teknik mv på plads, og pres så kondien et andet sted. Du er allerede langt i dine forberedelser! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens gættekonkurrence

ben_696x315.jpg

I centret hvor jeg underviser og træner, har vi over en længere periode tumlet lidt med et nyt outdoor projekt. Et projekt hvor vi – kort fortalt – tilbyder medlemmerne et specifikt outdoor medlemsskab, som giver adgang til fællestræninger i landevejscykling, mtb og løb med tilknyttet træner og en masse andet godt. For at lave lidt promovering fik vi lavet det ovenstående billede, som er blevet brugt på flyvers, annoncer og div. andet, og dette billede leder os videre til dagens gætte konkurrence: Hvilke ben tilhører mig???

Dagens arbejdsdag var en af de super rolige dage, hvor der bare ikke skete en skid. I hvert fald ikke før 5 min i lukketid…. Jeg kom derfor ud af døren i lidt af en sidevind, og havde pludseligt lidt småtravlt hvis jeg skulle nå at løbe lidt, inden jeg skulle undervise i spinning først på aftenen. Heldigvis nåede jeg det hele, og hvis jeg ser bort fra at min løbetur blev afbrudt af arbejdstelefonen sådan ca. 5 gange, så gik den faktisk helt efter planen.

Løb – 11 km @ 5:05 (78% af max)

Efter løbeturen hoppede jeg direkte op på spinningtimen til en øvet time med fuld knald på. Mine ben var virkelig løbet dejlig varme, så jeg kunne træde masser power fra første sekund. Dejlig fornemmelse! Timen forløb da også ganske glimrende. Vi fik kørt nogle hardcore Tabata intervaller, lidt endurance og andet gøjl. Nice!

Spin – 52 min @ 83%

Nu har jeg ramt sofaen og rører mig ikke før sengen kalder. Det har været en rigtig fed dag med tre solide træningspas, og kroppen har været samarbejdsvillig hele vejen igennem. Hvorfor er det ikke sådan hver dag?

Link to comment
Share on other sites

Selvom intensionerne med morgenens svømning var glimrende, så blev det ikke til alverdens alligevel. Ok, jeg kom da afsted, men eftersom bassinet var intet mindre end crowdet blev det mere slåskamp end reel svømning :mad:

I alt 1700 m

Resten af dagen bliver træningsfri, da jeg får familien på besøg til spisning senere på dagen. Til gengæld bliver der så gasset max op med træningen i morgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Morgensvømning

Jeg er lidt irriteret over at have tiden som en limiter i alle mine svømmepas. Om morgenen har jeg 1 time til rådighed og søndag med triklubben ditto, men jeg føler efterhånden at jeg trænger til at få nogle +3 km pas under bæltet. Problemet er bare at jeg ikke ved hvornår jeg skal presse dem ind, med mindre jeg skal ditche jobbet! Der er nemlig pænt meget pres på Vejle Svømmehal, hvilket gør at den som regel lukker for offentligheden kl. 16,45 hver eftermiddag. Aftensvømning er derfor ikke nogen mulighed :mad:

Har svømmeklubberne i Vejle ikke et tilbud til motionister, der kan komme og svømme for en billig penge nogle aftener om ugen?

Ellers er der jo "kun" 40 min til Århus og svømmestadion, der lukker kl. 22, så vidt jeg husker :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Har svømmeklubberne i Vejle ikke et tilbud til motionister, der kan komme og svømme for en billig penge nogle aftener om ugen?

Ellers er der jo "kun" 40 min til Århus og svømmestadion, der lukker kl. 22, så vidt jeg husker

Nej, desværre ikke. Aftentiderne er primært afsat til elitesvømmerne, og selvom jeg gradvist bliver bedre, så ville det vist være at skyde over målet at dukke op der :laugh:

Men jeg har dog fundet et lille hul, nemlig lørdag morgen fra kl. 8. Egentlig er jeg ikke så vild med at skulle tidligt op en lørdag morgen, da weekenderne er de eneste tidspunkter hvor jeg bare har lidt mulighed for at få en på øjet, men hvad gør man ikke for at få det optimale ud af sin træning :wink:

Dagens program blev endnu engang à la Vogel style:

200 m opvarmning

6x50 m crawl m. skiftende vejrtrækninger (3, 5, 7 og 9)

4 x 25 m ben (streamline på ryggen)

8x50 m teknik (3 m højre arm + 3 m venstre arm - med fokus på strakt arm v. isæt)

8x100 m crawl (fokus på rytme og taglængde)

4x50 m ben

600 m arme med padler (negativt split)

6x50 m crawl (tælle armtag)

100 m afsvøm

BUM - 3000 m :devil: :devil: :devil:

Nu sidder jeg i centret og restituerer lidt, inden jeg skal op og løbe 10x400 m intervaller på løbebåndet. Kroppen er lidt mat nu, men sådan er det altid efter svømning. Når båndet først ruller satser jeg på at være i gear igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Intervalløb

Den mathed jeg følte i kroppen efter morgenens svømmepas, fik jeg heldigvis hurtigt rystet ud af kroppen, så da jeg først stod på løbebåndet lidt senere på formiddagen var jeg 100% klar - fysisk såvel som mentalt!

Jeg lagde ud med 2 km opvarmning i et meget overkommeligt tempo, og derefter åbnede jeg op for intervallerne (10x400 m). De blev løbet i flg. tempo:

1) 4,31 min/km

2) 4,17 min/km

3) 4,17 min/km

4) 4,11 min/km

5) 4,11 min/km

6) 4,11 min/km

7) 4,08 min/km

8) 4,08 min/km

9) 4,00 min/km

10) 4,00 min/km

De første intervaller skulle jeg lige bruge på at finde mit pace, men derfra gik det ud over stok og sten. Pulsen nåede de godt og vel 90% for hvert interval - se denne graf:

post-33726-082570100 1328363784_thumb.pn

Pauserne imellem hvert interval lå lige omkring 90 sek.

Total: 12 km @ 5,08 min/km

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share