Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

OK, here it comes…..

Alle tri-planer for 2014 er skrinlagt og fokus rettes 100% mod cyklen. Jeg ved virkelig ikke, hvorfor det skulle tage mig så lang tid at blive mindet om at det udelukkende er cyklerne jeg brænder for. Egentlig burde jeg vil bare have læst lidt i min log tilbage fra aug 2012 for at blive mindet om det :laugh:

Det er selvfølgelig ikke en beslutning der er truffet over night, og selvom jeg ærgrer mig over at trække stikket, så føler jeg at det er det rette at gøre.

Nu hvor tri hører fortiden til, så kommer min 2014 sæson til at se nogenlunde således ud:

16/3 MTB løb i Silkeborg (76 km)

26/4 MTB marathon i Aalborg (100 km)

10/5 Grejsdalsløbet, enkeltstart

30/5 Gran Fondo Helsingør, enkeltstart

14/6 Race24, Ring Djursland - 3 mands hold

5/7 La Marmotte

Og så kommer det nye, nemlig Alpenbrevet i Schweiz som køres d. 23/8. Lidt detajler om ruten:

post-33726-0-79843000-1390940008_thumb.p

Distancen og profilen taler vist for sig selv, og mon ikke også at jeg får min sag for dernede i ostens hjemland :wink:

Udover ovenstående races, så er licensen indløst og jeg satser derfor på at tilføje forskellige races som det lige passer ind i kalenderen. Lige netop licensdelen glæder jeg mig faktisk rigtig meget til :smile:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Siden min lille tur på løbebåndet sidste torsdag har min hofte drillet en del. To hårde intervalpas på cyklen henholdsvis fredag og lørdag gjorde det nok heller ikke bedre, men ikke desto mindre endte jeg med at måtte stå af cyklen under halvvejs inde i søndagens træning. Irritationerne var simpelthen for markante til at jeg kunne ignorere dem og forsætte.

Det er klart at min forestående ferie på Club La Santa (rejser fredag morgen) også lå og rumsterede i baghovedet, så et par dages pause virkede som det eneste rigtige at gøre.

Igår var jeg så tilbage i sadlen, dog kun til en 45 min spinningtime i centret. Jeg undlod at køre mig ud og mærkede heldigvis intet til hoften. Dejligt!

Cykling - 45 min

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 29/1-14

Idag har på alle måder været en glimrende dag :smile: Først og fremmest har jeg været sindssyg lettet over at have meldt offentligt ud, at min tri karriere er slut. Det gælder ikke kun her på MOL, men også overfor venner og familie. Jeg ved ikke hvorfor det gør så stor en forskel, men et eller andet sted har det vel noget at gøre med at man nødigt vil skuffe dem der står en nært og som regner med mig.

Derudover havde jeg sidste arbejdsdag på jobbet, og jeg indrømmer gerne at det er en dag jeg har set frem til i længe. Der er ikke meget jeg kommer til at savne ved den gamle arbejdsplads, så det var med en god fornemmelse i kroppen at jeg sagde farvel og tak.

Sidst men ikke mindst, så har jeg fået monteret min SRM wattmåler, og dagens træning var således første test af det nye gear :shades:

C40F4407-C707-4FA0-B9EE-1D67E7171248_zps

Sammenlignet med min gamle Quarq og den endnu ældre Power2Max, så er det her en skønhed! Et sleek design uden en eller anden batteri dims stikkende ud - der er intet der springer i øjnene og gør udseendet klodset at se på. Men bedst af alt, så fungerer det, og dagens træning bekræftede mig således i at den seneste Quarq viste 15-20 watt under niveau. Atter kunne jeg holde zonerne uden at træde mig selv halvt ihjel, og pludselig var der igen harmoni ml. power og pulszonerne. Det har der ikke været siden jeg fik min Quarq ombyttet medio december :mad:

Dagens træning bestod af en potent omgang på hometraineren:

10 min opvarmning

2,5 min gul zone

2,5 min hvid zone

2 x 40 min blå zone -> 5 min hvid zone ml. hvert interval

2 min hvid zone

2 x 5 min blå zone @ 50 rpm -> 2 min hvid zone ml. hvert interval

6 min afrul

Cykling - 2 timer @ 156 watt i avg.

Hvad angår hoften, så er der klar bedring at spore og jeg har således ikke mærket noget til den siden i mandags :walking:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med valget, og indsigten i at du nok mest er cykelrytter mere end noget andet. Det er lidt af en vild udfordring du har sat dig for med det løb i august, men det er vel netop derfor vi søger udfordringerne?

Og tillykke med wattmåleren. Udseendet fejler i hvert fald ingenting!

Link to comment
Share on other sites

De første par dage på Club La Santa har desværre været noget ramt af uheld. Først erfarer jeg at min ellers bundsolide Elite cykelkuffert er blevet slået mere eller mindre til plukfisk under rejsen til Lanzarote, med et knækket geardrop til følge (ja, jeg var så f***** dum ikke at afmontere bagskifteren!). Det betød at dag 1 blev brugt på at jagte øen rundt i taxa for at finde en Cannondale forhandler med lidt reservedele på lager. Efter et par forsøg lykkedes det heldigvis og problemet blev derefter hurtigt løst.
Herfra troede vi så at alt var godt, og det var det vel egentlig også indtil vi kom på cyklerne hertil morgen. Sølle 1,3 km skulle der gå inden næste problem meldte sig på banen - nemlig en død DI2 Dura Ace bagskifter på kærestens cykel.

Ned til cykelsmeden, som efter en times detektivarbejde kunne konstatere at ledningsnettet til bla. bagskifteren var røget sig en tur. Noget kan desværre tyde på at den er blevet klemt i forbindelse med monteringen af Michaels SRM kranksæt, men det er svært at sige med sikkerhed.

Noget som dog er meget nemt at fastslå med sikkerhed er, det faktum at det nærmest er umuligt at opstøve DI2 dele til den første Dura Ace 10 speed gruppe. Utroligt nok er det ikke længere lagervare - end ikke ved Shimano, og vi var derfor noget bekymrede da diagnosen først var fastslået. Heldigvis er vi havnet ved den rette gut, for han går all in på opgaven, opstøver en hos en dealer i Arrecife og smutter straks afsted for at hente den til os. Ca. 4 timer senere er vi derfor endelig køreklare…. Puha, for en omgang!

Lørdag d. 1/2-14

Da vi endelig er i sadlerne går det bare derudad. Vejret er ikke helt som håbet, ja rent faktisk regner det lidt den første times tid, men heldigvis betyder det knap så meget når temperaturen ligger tæt på 20 grader.

Mine ben var super gode, og pumper masser af dejlige watt i pedalerne. Noget tyder på at de sidste måneders hårde slid på hometraineren giver pote, for i hvert fald har jeg aldrig følt mig så velkørende på denne tid af året.

Cykling - 95 km @ 30,3 km/t (1450 højdemeter) - 163 watt i avg.

Havde jeg skulle køre watt test idag, så havde jeg helt sikkert landet min FTP over 200 watt. Jeg ved godt at der er forskel på at køre inde og ude, men alligevel. 200 watt har været en milepæl for mig i lang tid, så uanset hvad er det en skøn følelse at mærke at formen rykkes:-)

Imorgen - mere cykling!

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 2/2-14

Når man rejser hele vejen til Lanzarote for at træne på denne årstid, så gør man det først og fremmest i håbet om nogle bedre vejrforhold. Hvorfor er det så lige at man skal mødes af regn???
Det blev desværre lidt kendetegnet for dagens tur, som on/off forløb i regn og med temperaturer der ikke var meget for at snige sig over 16 grader. Lidt skod, men trods alt stadigvæk bedre end forholdene hjemme i dk.

Dagens menu bestod af watt test på Tabayesco, så kursen blev lagt og efter 42 km stod vi således for foden af stigningen - gennemblødte og lidt kolde. Det var ikke helt den optakt jeg havde håbet på, men pyt, forholdene stod ikke til at ændre, så vi måtte bare klø på.

Afsted det gik i hvad der nok blev et lidt for hårdt udlæg for mit vedkomne. Det er dog ikke nemt at lægge bånd på sig selv, når kæresten brager afsted på stor klinge som om det end ikke gik op ad bakke….. Hårdt udlæg eller ej, så lå mit niveau et pænt stykke over det forventede, så det var bare med at æde minutterne og holde sammen på det så langt som muligt. Det lykkedes mig nogenlunde, omend jeg for første gang fik kørt en test, hvor jeg ikke havde overskud til en slutspurt :crazy:

20 min @ 218 watt = FTP værdi på 207 watt

Resultatet er selvsagt yderst tilfredsstillende, især fordi jeg ved, at jeg kunne have kørt endnu bedre hvis det ikke havde været for den silende regn.

Efter at testen var slut måtte jeg bruge nogle kilometer på at komme til mig selv, og jagten efter en god tid på den samlede opkørsel syntes derfor udenfor rækkevidde. Faktisk bakkede jeg lidt af, og holdt pulsen i et mere moderat niveau. Jeg var derfor noget overrasket, for jeg nåede toppen efter 35 min og forbedrede dermed min tid fra maj 2013 med godt og vel 1 min. Ikke værst, når man tænker på at vi i skrivende stund blot lige har taget hul på februar.

Michael derimod, han var flyvende! Jeg har hele tiden vidst at han er en ualmindelig skarp bjergrytter (en sub 7 timers tid i La Marmotte taler ligesom for sig selv), men at han kunne knække Tabayesco stigningen på sølle 25:46 min havde jeg sgu ikke regnet med.

Men ok, når man træder 368 watt op ad stigningen og samtidigt blot vejer 71 kg, så skal det altså også gå stærkt :blink:

Cykling - 113 km @ 145 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Så kom det gode vejr til Lanzarote, og det skulle selvfølgelig fejres med en god lang tur på lågen.

Uden at gå for meget i detaljer, så blev det til en skøn tur med masser af kilometer og ikke mindst højdemeter. Lanzarote er nu ikke så tosset til sådan en februar træningslejr :cool:

Cykling - 143 km @ 144 watt i avg.

Højdemeter - 2170

Jeg er meget overrasket over hvor solid formen er så tidligt på året. Den lange tur til trods, så returnerede jeg ikke med en drænet fornemmelse i kroppen, og med de seneste måneders træning taget i betragtning, så er det overraskende.
JA, jeg har trænet intenst på hometraineren, men min træning har været karakteriseret af 1-1,5 times sessions med fuld knald på, og ingen lange endurance rides. Et eller andet sted må det jo betyde, at man kan opbygge en solid udholdenhed blot ved at holde høj intensitet i veltilrettelagte programmer, og at det ikke kun er de lange seje ture der rykker formen på den front.

I det hele taget, så lader mit OOB træningsprogram til at rykke formen på alle fronter. Det er en god fornemmelse :biggrin:

Imorgen tager vi en lidt kortere tur, for at give kroppen en chance for at restituere sig. Vi har trods alt fået kørt 351 km på sølle 3 dage :wootdance:

Link to comment
Share on other sites

Så kom det gode vejr til Lanzarote, og det skulle selvfølgelig fejres med en god lang tur på lågen.

Uden at gå for meget i detaljer, så blev det til en skøn tur med masser af kilometer og ikke mindst højdemeter. Lanzarote er nu ikke så tosset til sådan en februar træningslejr :cool:

Cykling - 143 km @ 144 watt i avg.

Højdemeter - 2170

Jeg er meget overrasket over hvor solid formen er så tidligt på året. Den lange tur til trods, så returnerede jeg ikke med en drænet fornemmelse i kroppen, og med de seneste måneders træning taget i betragtning, så er det overraskende.

JA, jeg har trænet intenst på hometraineren, men min træning har været karakteriseret af 1-1,5 times sessions med fuld knald på, og ingen lange endurance rides. Et eller andet sted må det jo betyde, at man kan opbygge en solid udholdenhed blot ved at holde høj intensitet i veltilrettelagte programmer, og at det ikke kun er de lange seje ture der rykker formen på den front.

I det hele taget, så lader mit OOB træningsprogram til at rykke formen på alle fronter. Det er en god fornemmelse :biggrin:

Imorgen tager vi en lidt kortere tur, for at give kroppen en chance for at restituere sig. Vi har trods alt fået kørt 351 km på sølle 3 dage :wootdance:

Du begynder jo også og ha cyklet en del nu, og du skal se det hele på den lange bane -> at du efter hånden har samlet en del km i kroppen. Din krop er jo ikke den samme krop som for 3 år siden lige som du mentalt har udviklet dig og derfor er udbyttet af træningen også anderledes med tiden. Så jeg tænker det logisk og forventeligt, at du er i fin form. Bare for at sige lidt om, hvad en krop kan huske. Jeg vejer nu 80 kg, jeg har ikke rørt en vægtstang eller ligget på en bænk siden 2008, da jeg startede styrketræning op kunne jeg squate 155kg i fin stil og bænke 140 kg der dog var tunge, så man kan aldrig komme til nul som nul var for mange træninger siden.

Du begynder jo også og ha cyklet en del nu, og du skal se det hele på den lange bane -> at du efter hånden har samlet en del km i kroppen. Din krop er jo ikke den samme krop som for 3 år siden lige som du mentalt har udviklet dig og derfor er udbyttet af træningen også anderledes med tiden. Så jeg tænker det logisk og forventeligt, at du er i fin form. Bare for at sige lidt om, hvad en krop kan huske. Jeg vejer nu 80 kg, jeg har ikke rørt en vægtstang eller ligget på en bænk siden 2008, da jeg startede styrketræning op kunne jeg squate 155kg i fin stil og bænke 140 kg der dog var tunge, så man kan aldrig komme til nul som nul var for mange træninger siden.

Link to comment
Share on other sites

Plus hele den mentale side af sagen. Du ved med dig selv, at du kan klare nogle udfordringer. Du sidder formodentlig bedre og mere effektivt i sadlen. Alle de små ting, som man ikke lægger mærke til, men som bare ændrer sig, når man beskæftiger sig med noget i lang tid. Jo, det gør afgjort en forskel at beskæftige sig med noget på den virkelig lange bane. Man begynder ikke fra nul igen.

Link to comment
Share on other sites

Plus hele den mentale side af sagen. Du ved med dig selv, at du kan klare nogle udfordringer. Du sidder formodentlig bedre og mere effektivt i sadlen. Alle de små ting, som man ikke lægger mærke til, men som bare ændrer sig, når man beskæftiger sig med noget i lang tid. Jo, det gør afgjort en forskel at beskæftige sig med noget på den virkelig lange bane. Man begynder ikke fra nul igen.

Også et par gode pointer :smile:

Der må faktisk være masser af grunde til at være fortrøstningsfuld, for hvis Horner først topper når han er +40, så har jeg forsat mange år til at forbedre mig i :laugh:

Tirsdag d. 4/2-14

Idag var dømt til at være en form for restitutionsdag. Det er lidt svært helt at hive stikket når solen skinner og man ved, at man snart er på vej hjem i kulden igen, så når alt kommer til alt kan man vist ikke helt kalde dagens tur for "ægte" restitution. Intensiteten blev dog holdt godt nede, så forhåbentligt har vi ikke slidt for hårdt på kroppen.

Vi var relativt tidligt på cyklerne hertil morgen, for at få turen overstået så vi kunne have hele eftermiddagen til at dase lidt ved poolen og hvile vores ømme ben. Ironisk nok, så er det faktisk ikke benene der er mest ømme pt….. Min bum bum er rent ud sagt tyndslidt, ja faktisk i så slem en grad at det efterhånden minder om et siddesår :nonono: Hvorfor er det lige at det skal ramme mig hver gang jeg starter op på en ny udendørs sæson??? :hmmm:

Cykling - 74 km @ 135 watt i avg. (893 højdemeter)

Sidst på eftermiddagen fik vi lusket lidt massage ind - noget jeg håber bekommer mine skinker godt, for de er godt nok ved at være lidt små ømme :laugh:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Tilgiv, hvis "min husker" svigter mig her omkring midnat. Men har jeg ikke læst at du kører i almindelige = herrebukser?

Efter sigende skulle det skulle det gøre temmelig stor forskel, at sidde på en pude der passer til ens anatomi. Vi er jo ret forskelligt indrettet på det punkt og der skulle være meget komfort at hente ved, at pudens forhøjninger og fordybninger siger de rigtige steder.

Derfor kommer men desværre ikke udenom saddeltræning :dry:

Link to comment
Share on other sites

Tilgiv, hvis "min husker" svigter mig her omkring midnat. Men har jeg ikke læst at du kører i almindelige = herrebukser?

Efter sigende skulle det skulle det gøre temmelig stor forskel, at sidde på en pude der passer til ens anatomi. Vi er jo ret forskelligt indrettet på det punkt og der skulle være meget komfort at hente ved, at pudens forhøjninger og fordybninger siger de rigtige steder.

Jeg kører i FI.13 fra Assos, og det er rent faktisk damemodellen jeg benytter pt. Jeg har dog bestilt den nye Assos buks, som er en herremodel. Måske det er der du har det fra. Under alle omstændigheder så er du dog tilgivet :wink:

Saddeltræning er nok i bund og grund der skoen trykker…... :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det du vejer efterhånden? Ligger du stadig omkring de 52 kg(hvis jeg husker rigtigt)? For så er det en ret pæn w/kg du har der. Men husk også på, at FTP på en stigning kan være højere da man kan presse wattene på en anden måde

Jeg ligger pt. på 53 kg. Måske lidt lavere efter denne uges mange træningstimer.

Jeg ved godt, at man altid vil træde flere watt op ad bakke, og derfor har jeg heller ikke tænkt mig at rette min FTP til efter lørdagens test. Uanset hvad, så var det nu fedt at se SRM vise så mange watt, for så meget har jeg aldrig tidligere trådt. Til sammenligning, så trådte jeg 191 watt op ad selvsamme stigning tilbage i maj 2012, så det må siges at være en pæn forbedring :smile:

Onsdag d. 5/2-14

Da jeg steg ud af sengen, var det trætte og forpinte ben der måtte bære mig ned til morgenbordet. Ikke helt uventet, men alligevel ikke som jeg havde håbet. Forventningerne til dagens tur blev derfor også nedjusteret lidt, dog stadigvæk med option på fuld distance hvis stængerne ellers kunne køres igang.

Med 300 højdemeter på de første 20 km, stive stænger og øm bum bum var det en noget stille Jannie der sad og trådte. Mine power var ikke helt væk, men følelsen var der slet ikke. Om det var den lille indre monolog som jeg havde kørende med mig selv der hjalp, skal jeg ikke kunne sige, men efter ca. 25 km kom der stille og roligt hul igennem og følelsen gik fra at være skidt til faktisk bare at blive bedre og bedre :smile:

Turen idag gik mere eller mindre hele øen rundt, og mindede til forveksling om Ironman ruten. Vi lavede nogle enkelte afvigelser for at undgå de mest ujævne strækninger, og tilføjede i stedet lidt ekstra hist og pist. Alt i alt en pisse fed tur, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel fra start til slut.

Cykling - 171 km @ 147 watt i avg - 2401 højdemeter

Jeg ved godt, at det her mest af alt minder om en gentagelse af min kommentar fra de øvrige dage, men jeg er og bliver positivt overrasket over den nuværende form. Når først stængerne er varme, så føler jeg at jeg kan blive ved. Også uden at det koster på wattene. Nøj, hvor er det en fed fornemmelse!

Imorgen er sidste dag på cyklen. Pt. har vi fået kørt 595 km på 5 dage - målet er at få rundet de 700 km imorgen.

Det giver et samlet udbytte små 25 timer i sadlen. Ikke værst i terrænet hernede og på blot 6 dage :shades:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share