Vægttabs påvirkning på stofskiftet


Komseda
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg er en frisk gut på 21, der indtil for et par måneder siden vejede ca. 93 kg.

Og da jeg kun er ca. 1,79 høj var det lige i overkanten.

Denne vægt havde jeg ligget solidt på i et par år (før det var jeg meget tynd og splejset)

Men for to måneder siden begyndte jeg at tabe mig drastisk (pga. en depressions-lignende tilstand, da jeg mistede et familiemedlem), og i løbet af en måned tabte jeg mig 8 kg. Det skyldes primært manglen på mad og søvn.

Derefter vendte mine spisevaner tilbage til normalen, men jeg besluttede mig for at leve sundere og motionere mere, så nu har jeg tabt mig yderligere 5 kg og vejer nu 80 kg.

Mit spørgsmål er;

Hvor længe går der ca. før mit stofskifte tilpasser sig min sundere livsstil?

Jeg kan nemlig mærke at jeg har ret nemt ved at tage på igen, hvis jeg f.eks. tager en hvileweekend uden motion.

Jeg har hørt at det er meget påvirket at stofskiftet, så er der noget jeg kan gøre for at det går hurtigere?

Det er meget træls at motionere så meget, og så have virkelig nemt ved at tage på igen.

Mange tak :)

Mvh W

Link to comment
Share on other sites

Dit stofskifte tilpasser sig øjeblikkeligt dit vægttab. Der er ingen tilpasningsperiode eller lign. Dit hvilestofskifte er direkte forbundet med din vægt.

Dit stofskifte er desværre meget svært påvirkeligt, for næsten at sige umuligt. Alt det du høre om kaffe, chile osv. er ikke noget der betyder noget i sidste ende. Der findes et utal af myter omkring stofskiftet, så pas på med hvad du hører.

Læs evt. denne artikel: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/stofskiftet/

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg er en frisk gut på 21, der indtil for et par måneder siden vejede ca. 93 kg.

Og da jeg kun er ca. 1,79 høj var det lige i overkanten.

Denne vægt havde jeg ligget solidt på i et par år (før det var jeg meget tynd og splejset)

Men for to måneder siden begyndte jeg at tabe mig drastisk (pga. en depressions-lignende tilstand, da jeg mistede et familiemedlem), og i løbet af en måned tabte jeg mig 8 kg. Det skyldes primært manglen på mad og søvn.

Derefter vendte mine spisevaner tilbage til normalen, men jeg besluttede mig for at leve sundere og motionere mere, så nu har jeg tabt mig yderligere 5 kg og vejer nu 80 kg.

Mit spørgsmål er;

Hvor længe går der ca. før mit stofskifte tilpasser sig min sundere livsstil?

Jeg kan nemlig mærke at jeg har ret nemt ved at tage på igen, hvis jeg f.eks. tager en hvileweekend uden motion.

Jeg har hørt at det er meget påvirket at stofskiftet, så er der noget jeg kan gøre for at det går hurtigere?

Det er meget træls at motionere så meget, og så have virkelig nemt ved at tage på igen.

Mange tak :)

Mvh W

måske du snarede skulle tænke over hvad de nye livsstilsændringer betyder konkret for dig, når du skal opretholde din nye vægt.

1: du har et lavere basalstofskifte, som betyder at du kan tillade dig at indtage minde Kcal før du spiser mere end dit ligevægtsindtag.

1.2: hvilke vaner har du som arbejder imod dette? - portionstørrelser både mht. slik og de alm. større måltider

Det tager jo lidt tid for ens person at vende sig til nye vaner. det er nok snarere dette som har en tilvænningstid, fremfor stofskiftet, som VeNan, påpeger er meget svært at påvirke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share