Vægttab samtidig med øgning af hastighed på cykel


nillevang
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har sat mig for at 1) at komme i bedre form og 2) at tabe mig ca. 15 kg. Jeg er en 29 årig mand, 183 cm høj og vejer 93 kg, normal af bygning. Vægten er kommet snigende efterhånden over de sidste 10 år og jeg er gradvis kommet i dårligere form. I sommers da jeg nåede 96 kg besluttede jeg mig for at jeg fremfor slankekure ville prøve at øge mit aktivitetsniveau først og fremmest. Jeg gik igang med at cykle nogle ture på 10-30 km ved 22-23 km/t og fandt meget glæde ved dette; at være igang igen! Efterhånden øgede jeg mængden af ture og længden ved at jeg begyndte at cykle på arbejde et par gange om ugen udover de almindelige ture således at jeg fik 3-4 ture á 30-70 km om ugen. Hastigheden var i lang tid uændret, men inden for den sidste måneds tid har jeg haft nogle ture af 25-30 km hvor jeg har haft et snit omkring de 30 km/t i sydsjællandsk let bakket terræn.

Status pt er følgende: cykler +100 km om ugen, gennemsnitsfart 25-26 km/t inkl. rygsæk med skiftetøj, tabt godt 3 kg på 3 måneder. Gennemsnitsfart steget 3-4 km/t. Mit blodtryk er i samme periode faldet fra 135/80 med hvilepuls på 65-70 til noget der ligner 120/70 og en hvilepuls omkring de 50, nogle gange lidt lavere.

Mit mål de sidste par måneder har været at blive komfortabel på min nye cykel (Trek 1.5), komme i bedre form og at ha en god mavefornemmelse med det hele. Jeg havde måske håbet at tabe mig lidt mere, men faktisk har jeg ikke priorieteret det særligt højt; jeg har haft mere fokus på at være veloplagt til cykelturene og det har faktisk været en fornøjelse.

Lang baggrund, men her kommer mit spørgsmål:

Jeg kunne jo udover at komme i bedre form godt tænke mig at tabe de resterende 12-13 kg så jeg kommer ned på omkring 80 kg (måske lavere?) men jeg er hunderæd for at det går udover min hastighed på cyklen og jeg taber muskelmasse hvis jeg begynder at skrue ned for madindtaget. Kan jeg godt sætte farten lidt i vejret på vægttabet uden at miste (for meget) muskelmasse og hastighed på cyklen. Eller, skal jeg hellere bare klø på med cykeltræningen og så iøvrigt spise normalt fornuftigt som jeg plejer?

Mvh Niels

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med den nye form og vægttabet!

Hvis bare du bliver ved med at cykle, så bliver du helt sikkert ikke langsommere af at tabe dig lidt!

Der skal også meget mindre arbejde til når du taber dig 15kg. Vægtmæssigt kan det jo sammenlignes med at skifte en Christianiacykel med en vovse på ladet ud med en letvægts carbonracer og barberede ben. ;)

Hvis vi snakker muskuløse landevejsryttere, så vejer Fabian Cancellara vist omkring de 80, og er 1.85 høj. Hushovd er nok noget af det samme.

God fornøjelse med det!

Mvh

Lars

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Lars! Jeg kan godt se at det vil give noget ekstra fart i bakkerne at tabe 15kg, og det skal jeg helt sikkert også. Det jeg er lidt i tvivl om, er hvorvidt at jeg skal skrue lidt ekstra ned for kalorierne, sådan så det går hurtigere med vægttabet; altså mere end de nuværende 1 kg om måneden - og hvor meget skal det i givet fald være uden at gå ud over muskelmasse og præstation?

Mvh Niels

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerreglen siger at 500kcal underskud pr. dag gør at man smider ½kg om ugen hvor det primært er fedt. Taber man sig hurtigere, ryger der forholdsmæssigt mere muskelmasse med i købet.

Du kan næppe undgå at mærke forskel på cyklen når du skruer op for underskuddet. Men på denne årstid er der alligevel andre faktorer som trækker farten ned; varmt tøj der hæmmer bevægeligheden, den kolde lufts større molekyletæthed = større vindmodstand og det at kroppen bruger krudt på at holde dig varm.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kan godt se jeg ikke fik svaret på dit spørgsmål.

Jeg er dog ikke den rette til at sige noget om diæt, men det kan være der er andre der kan hjælpe.

Jeg tror dog at du først bliver nødt til at skrive noget mere specifikt om hvad og hvor meget du spiser o.l. for at du kan få nogle konstruktive forslag. Det kan jo godt ske at der kan hentes en del ved at skære i "tomme kalorier" og spise sundere.

Hvis du sulter dig selv meget vil du selvfølgelig blive træt og sløv og kan ikke præstere lige så meget mens det står på. Men jeg er ret sikker på at det ikke vil være pga. tab af muskelmasse at du evt. ikke vil være helt så hurtig i den periode.

Og grunden til at jeg nævnte, hvad de tungeste landevejsstjerner vejer, var bare for at sige, at der altså også er andre faktorer end lige muskelmasse, der spiller ind: Kredsløb, vægt og mange kilometer i benene. Fränk Schleck vejer næsten 20 kg mindre end Cancellara men er samme højde! Dvs. Cancellara minus 90% af muskelmassen, sådan groft sagt. Andy Schleck er lige 5-6 kg tungere end Fränk. Deres force er selvfølgelig bjerge, men de kan jo stadig skyde en pæn fart på flad grund også. :) Betydningen af muskelmasse stiger selvfølgelig en del hvis det er dit mål at køre som et Cancellara/Hushovd lokomotiv. Men generelt: sammenlign landevejsryttere med langdistanceløbere og sprintere, så er det ikke særligt svært at se hvem der ligner hinanden mest.

En anden måde du kan tabe dig mere på, er jo ved at træne mere men spise det samme. Men 1kg/måned er vel også udmærket? Det går jo i den rigtige retning uden at du lyder til at lide på nogen måde! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt sætte kalorieforbruget ned.

Din vægt skal nok ned et stykke under 70 kg før det begynder at gå ud over din præstation. Skulle du tage lidt muskelmasse, så går det nok. Der er mange andre faktorer der har betydning for din hastighed. Muskelmassen er kun en meget lille del.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest til lykke med fremgangen :4thumbup:

Som mangeårig licensrytter og træner for væddeløbere kan jeg berolige dig med, at et yderligere vægttab kun vil gavne dine præstationer på cyklen. Al overflødig vægt sænker dig i princippet. Ikke kun på bakker men hver gang du skal træde cyklen op i fart efter sving eller andet, så er det "dyrere", hvis der sidder overflødig vægt på dig.

Du kan også forbedre dine evner på cyklen ved at træne efter at blive stærkere. Et par helt og aldeles gratis råd er, at du gradvis vænner dig til at køre med en kadence omkring 90 omdrejninger pr. minut (som oftest betyder det at du kører på lille klinge foran), samt at du indlægger nogle intervaller, hvor du giver pænt gas uden at kolde.

F.eks. kan du starte med at køre 5-6 minutter med en intensitet, hvor du skal koncentrere dig for at holde farten, og hvor det brænder let i lårene og din vejrtrækning er dyb men dog kontrolleret. Kør 3 intervaller med en pause på halvdelen af intervaltiden. Det skal nok få dig op i fart i løbet af en måned eller to. Er det for let, så kør flere eller længere intervaller, eller træd hårdere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene gutter.

Jeg kan ikke helt sige hvad jeg spiser da det er meget varieret - men generelt er det sund almindelig mad. Jeg er dog meget glad for mad og laver måske lidt for ofte god mad med "rigeligt smør" og rødvin dertil :-)

Jeg synes rådet med 500 kcal om dagen virker fint - det svarer vel til noget der ligner 30 km cykling? Mht cadence og intervaller er det helt klart noget jeg kigger på; også bare det at presse sig selv lidt.

Jeg tror jeg vil skrue lidt ned for kalorieindtaget, og så følge med på vægten hvordan det går.

Mvh Niels

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share