Prikken / stikken over hele overkrop


tarzan786
 Share

Recommended Posts

hej jeg har et rigtigt irriterende problem, når jeg er til træning eller laver fysisk aktivitet så får jeg en ubehagelig stikken i hele overkroppen. Det som om jeg bliver varm om ørene og så stikker / prikker / kløer det på hele overkroppen og hovedbunden.

Har testet på en kondicykel hvor det nærmest på klokkeslæt altid kommer når pulsen runder de 100. Har også bemærket det kommer når kroppen er i overgang til at blive varm (senest i dag da jeg handlede tøj og skulle skifte bukser et par gange)

Har søgt overalt på nettet uden rigtigt at blive klogere på det. Jeg har haft dette tidligere og det forsvinder efter et par måneder af sig selv. Er sikker på at det også gøre det denne gang, men hvad kan det skyldes og hvad mon det er ?

Stats

Male

30Years

80kg

184 height

Link to comment
Share on other sites

Det er virkelig svært at komme med input!

I realiteten kan det være alt fra overfølsomhed/allergi, over en hudsygdom/infektion, til lus :smile:

Hvis du googler "prikken og stikken i huden" kommer der virkelig mange hits, der dækker fra symptomer under graviditet (er du gravid?) til alvorlige sygdomme.

Det rigtige for dig er at gå til læge og få en henvisning til en hudlæge!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke gravid - selv om min mave faktisk er vokset lidt. Vi kan godt udelukke lus tror jeg. Lægen ved ikke hvad det kan være- hvis det går væk så er det ikke noget du skal bekymre dig om siger hun.

Det lyder som en doven/træls/uprofessionel læge!

Hvis jeg skal komme med et bud, som du meget nemt kan gøre noget ved, så er det overfølsomhed over for enten shampoo/parfume/deodorant eller vaskepulver/skyllemiddel.

Når huden bliver varm kan den blive mere følsom over for kemi af forskellig slags, hvilket kan være årsagen til at du får symptomerne, når du bliver varm.

Vaskepulver og skyllemiddel kan virkelig pisse huden af, særligt hvis vaskemaskinen ikke skyller tøjet ordentligt. Drop skyllemidlet og skift til allergivenligt vaskemiddel.

Ellers kan shampoo og andre plejeprodukter, der ofte er smækfuldte med parfumer og tilsætningsstoffer, også gøre det onde ved ens hud. Overfølsomhed over for sådan nogle produkter kan opstå ret pludseligt, så selv om du har brugt de samme produkter i lang tid uden problemer, kan dine symptomer godt skyldes dine plejeprodukter.

Et sidste bud kan være nældefeber, men det resulterer i udslæt af forskellig slags, hvilket du ikke skriver noget om at du har.

Jeg tror fortsat at du skal sparke døren ind til din læge og udtrykkeligt bede om en henvisning til en hudlæge. Det er ikke rimeligt, at hun slår dit problem hen på den måde!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak - det må jeg prøve (igen) og jeg holder jer opdateret. Mht shampoo eller sæbe så måske men så skulle det vel kun være hovedet eller kroppen (shampoo til hovedet og sæbe til kroppen) med mindre jeg er allergisk for begge. Vaskemiddel også måske selvom jeg også får det i bar overkrop, men så burde benene jo ogs få prikken og stikken. Tak for jeres feedback af sti afsted til lægen igen

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke din læge handler uprofessionelt.

Jeg får det selv en gang i mellem specielt i forbindelse med at kroppen starter svedproduktionen hvorefter det går væk, ved yderligere motion. Jeg er selv stud.med og er helt rolig ved dette symptom.

Dem, der skriver om allergi/psoriasis og andre tåbeligheder aner tilsyneladende ikke hvad de snakker om da disse overhovedet ikke frembyder dette symptombillede...

Så tag du det roligt...

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke din læge handler uprofessionelt.

Jeg får det selv en gang i mellem specielt i forbindelse med at kroppen starter svedproduktionen hvorefter det går væk, ved yderligere motion. Jeg er selv stud.med og er helt rolig ved dette symptom.

Dem, der skriver om allergi/psoriasis og andre tåbeligheder aner tilsyneladende ikke hvad de snakker om da disse overhovedet ikke frembyder dette symptombillede...

Så tag du det roligt...

Og det er jo klart at du ved alt nu når du er stud.med. Jesus...

Spurgte om vedkommende havde psoriasis, da jeg selv har det og til tider oplever samme symptomer på de områder hvor jeg har det i forbindelse med at jeg sveder...

Link to comment
Share on other sites

Og det er jo klart at du ved alt nu når du er stud.med. Jesus...

Spurgte om vedkommende havde psoriasis, da jeg selv har det og til tider oplever samme symptomer på de områder hvor jeg har det i forbindelse med at jeg sveder...

Nej, men jeg ved væsentlig mere end dig...

Og min kommentar burde måske i mindre grad have angrebet dig, og snarere den anden bruger, der var mente at trådstarter "skulle spakke døren ind til lægen"... Dette beklager jeg...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hahaha Stenalt, du er sjov, og du ved væsentlig meget? Eller ved du overhovedet noget væsentligt? Gør du jo nok, siden du er stud. med.

Men at være sikker på at det er ufarligt, er det noget du ved?? Det gør du formentlig ikke, siden du kun er stud. med. Held og lykke med studierne

Nå, for at komme tilbage til sagens kerne. Tarzan, jeg syntes sagtens du kan "rykke" for at komme til en hudlæge. Det går dig åbenlyst på og det de fysiske udslag fortsætter. Burde være grund nok

Link to comment
Share on other sites

lolz

Trådstarter: Hvor slemt er dit problem reelt? Hvordan er du plaget af det? Får ud synligt udslet? Hvor længe varer det ved?

Jeg har som Stenalt samme "symptomer", lige deromkring, hvor kroppen starter svedproduktionen (eksempelvis også tilfælde, når man iført vinterjakke træder ind i en klam varm tøjbutik en vinterdag), men det forsvinder jo igen.

Hvis ikke det er noget, der er så slemt, at det direkte ændrer din adfærd, så kan jeg, som Stenalt, ikke se nogen grund til at male fanden på væggen.

Jeg er ikke stud.med.fys.hudlæge.kirurg., men jeg er ret fornuftig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også haft det for noget tid siden. Det kløede helt vildt på mave og lår når jeg kom igang og blev varm. Nogle gange var det så slemt at jeg ikke kúnne fortsætte. Jeg begyndte at bruge stramtsiddende løbetøj, og det hjalp ret meget. Du kna jo prøve det. Jeg tror at det skyldtes den øgede blodcirkulation og irritationen fra stoffet der gned mod huden.

Håber at det kan hjælpe dig :smile:

Pernille

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share