Mest optimale optræning til 5km løb


Skype
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er ny her, men håber meget på, at i kan være lidt behjælpelige med, som overskriften lyder at komme med inputs til hvordan man optimalt forbedrer sin tid på et 5km løb .

Situationen er den, at jeg til en fest kommer til at vædde med en af mine venners venner om hvem der kan løbe 5km hurtigst. Først bagefter kommer jeg til at tænke på at jeg absolut intet aner om mandens evner inden for løb, men bare at han virkelig ikke virker som typen, der løber særlig hurtigt. Han siger dog efterfølgende at han for en måned siden løb 4,6 på 16:50, hvilket lige fik hjertet til at slå et ekstra slag. Jeg tror nu nok måske at han kunne have krydret den lidt.

Løbet skal løbes om 3 måneder ca.

Her er lidt oplysninger om mig selv:

Jeg er en mand på 23 år, jeg har altid været relativt god til at løbe uden at gå specielt meget op i det. Dvs aldrig løbet med pulsur, eller tænkt over hvad jeg spiser i fbm mit løb, ej heller løbestil osv.

Jeg løb for lidt over en måned siden 3,4 på en coopertest (løbebånd), og ca en uge inden dette 5km på 19:30, også på løbebånd. Mit niveau nu er måske lidt lavere, men ikke markant.

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Der mangler lidt mere info, hvis du skal have noget konstruktivt feedback.

-hvad er din træningshistorie?

-hvordan træner du pt.?

-hvor meget træningstid vil du investere i projektet?

Normalvis vil et træningsprogram (når man er forbi begynderstadiet)rettet mod 5 km distancen inkludere noget tempoløb, noget intervaltræning, noget restitutionsløb, noget længere løb med lavere hastighed og evt. noget hastighedstræning/sprinttræning.

Med de informationer du har givet indtil videre, vil det formentlig give dig lidt hvis du napper noget intervaltræning et par gange om ugen (udover dine sædvanlige træningsture). Det kunne være henh. 5x1000m og 10x400m med fuld kakao og hold pauserne på ca. halvdelen af den tid/distance det tager at løbe intervallerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share