hvor mange reps?


troels92
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hej, jeg ville bare hører hvor mange reps man skal køre med for at det er udholdenhedstræning? jeg kører pt 3x12 men har fået at vide det er masse.. Men jeg skal bruge udholdenhed til frømandskorpset, hvad foreslår i af antal sæt og reps?

Hej. Her er nogle tips:

4-8 reps: Hypertrofi altså væksten/svulmen.

8-15 reps: Styrke

15<: Udholdenhed

Jeg kører normalt 3x12 reps for at øge styrken...

God fornøjelse med træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Her er nogle tips:

4-8 reps: Hypertrofi altså væksten/svulmen.

8-15 reps: Styrke

15<: Udholdenhed

Jeg kører normalt 3x12 reps for at øge styrken...

God fornøjelse med træning.

Det er forkert - du har byttet rundt på styrke og hypertrofi.

Den bedste stimuli for styrke er groft sagt når vægten er tungest og alle musklens fibre bliver aktiveret. Den grænse ligger i omegnen af 80-85% af dit 1 rep max, hvilket vil svare til cirka 5 reps eller deromkring.

Det er umuligt at sætte præcise grænser for hvornår det er det ene eller andet. Det er en glidende overgang.

En ofte brugt fordeling er:

1-5 reps: styrke

5-15 reps: overvejende hypertrofi, men giver stadig styrke

15+ reps: udholdenhed

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

tak for svarene gutter :), men hvad skal jeg kører hvis mit mål med træningen er at forbedre mine chancer for at komme ind i Frømandskorpset?

først og fremmest skal du træne en masse svømning, march og o-løb...

din styrketræning skal nok både indeholde elementer af styrke (over 80%) og "rigtig" styrkeudholdenhed (30+ reps) og skal først og fremmest være skadesforebyggende og sekundært præstationsfremmende.

Link to comment
Share on other sites

Læs mit svar i den her tråd: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=54462&st=15

Du skal så bare ligge mere vægt på vanddelen, kontra landdelen. Dog kan mach med rygsæk ikke udlukkes da man jo også skal komme til og fra vandet ;)

Ta et dykkercertifikat for at finde ud af om du overhovedet kunne forestille dig at operere i dette meget klaustrofobiske og hårde miljø. Tænk på at det ikke er lyst og klart vand, men arbejdet foregår stort set altid i total mørke med dårligsigtbarhed, tung last osv osv. og ellers bare giv den gas :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share