Hvordan hænger det sammen


Mentor
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

jeg syntes efterhånden at alt det her med ernæringen er ved at være en sådan videnskab at man næsten giver op inden man rigtig får begyndt.

Jeg har en del spørgsmål som jeg håber nogen her kan svare på:

Jeg ved som sagt at jeg har brug for et kalorieintag på 4000 kalorier om dagen, men hvilke kalorier er de bedste for det kan da ikke passe at men sådan set kan dække de sidste feks 1500 kalorier ved rent at spise junk food. Hvis jeg feks drikker mange mælkeprodukter som drikkecultura eller letmælk så får jeg jo mange flydene kalorier.

Jeg træner cirka 2 gange om ugen med relativt høj intensitet på kort tid.

Hvordan er det muligt at få sine kalorier samtid med at få dækket de andre behov som proteinindtaget og kulhydratintaget?

Jeg har hørt at det er godt at tillægge sin mad olier som oliven og rapsolie, men kan man hælde det direkte over maden?

Håber nogen kan besvare mine spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Morgen:

yoghurt eller havregryn

müsli med frugt & nødder

1 banan

har jeg travlt eller bare ingen appetit om morgen: en drikkeyogurt m. proteinpulver

tilskud: 1 multivitaminmineralpille,½g-C vitamin,2 g kreatin,ingefærpille,en spsk oliemix*

Formiddag:

MRP (pulvermåltidserstatter fx MET-Rx, eller drikkeyogurt m. proteinpulver)

eller:

brød m æg,tun,eller kalkun/kyllingepålæg (kødet er af ordentlig kvalitet.)

agurk,tomat

Middag:

pastasalat m hele æg

Sidste måltid inden jeg træner:

proteinpulver i skummetmælk

+et æble

tilskud: 2 g kreatin,ginkgobiloba

Efter træning:

Postworkout Drik 1:

Appelsin/gulerodsdrik med druesukker

1-2 bananer

Riskager m honning

Rosiner

tilskud: 2 g kreatin,1g C-vitamin,1 B-vitamin,evt chrom/vanadyl, evt glutamin

Postworkout Drik 2:

1 l cacaoskummetmælk,m proteinpulver

Aften:

meget frit:kvalitetsprotein & komplekse kulhydrater + grøntsager

mine favoriter: kylling,tun,magert oksekød,æg - pasta,kartofler,ris

tilskud: 1spsk oliemix

Sen aften:

proteindrik,fiberholdige knækbrød eller kiks

tilskud: 1 g magnesium,1 zinkpille, ½ g C-vitamin

oliemix: hørfrøolie+torskelevertran i 1:1 (de har tilsat E-vitamin)

Link to comment
Share on other sites

Mentor, i din første post spurgte du om der var nogle kalorier der var bedre end andre, til dette vil jeg mene at svaret er nej.

For en alm. person med normal aktivitet anbefales det at energi fordelingen i den kost man spiser ligger som følger:

55-60% kulhydrater

10-15% protein

30% fedt

Er man speciel aktiv indenfor styrketræning ligger anbefalingen af protein dog helt op til 25%

Er denne energifordeling dækket er der altså hverken gode eller dårlige kalorier.

Der findes dog forskellige varianter af både fedt, kulhydrater, og proteiner.

Ved proteiner findes der både animalske og vegatabilske proteiner hvor de animlaske er (bedst) da de indeholder mange af de aminosyrer kroppen ikke selv kan fremstille, og da proteinerne oftest ikke indeholder så mange aminosyre-kæder.

Indenfor kulhydrater findes der mono- di og poly sakkarider, ligesom proteinerne er de af forskelig opbygning, monosakkarider (fx glucose og fruktose) er hurtigt nedbrudt og giver energi for en korttvarig stund, hvorimod di og poly sakkarider giver lægnere tids energi. Kostmæssigt er polyssakkarider bedst her (stivelse)

Indenfor fedtsyrer findes der også både gode og dårlige fedtvarianter, men generelt kan siges at de umættede fedtsyrer er bedre end de mættede.

Altså dybest set er der forskel på kalorier, men generelt er det ligemeget om du æder junk-food eller eller agurker bare du holder en rigtig energifordelingskurve (dette er rent kaloriemæssigt set da vi ser bort fra vitaminer mineraler etc.)

MEN faktisk er en MC Donalds burger ikke usund som man går og tror, en burger indeholder faktisk

50% kulhydrater

20% proteiner

30% fedt

Som faktisk er den anbefalede tilførsel!

P.S. i din post forstår jeg det sådan at du tror at det kun er kulhydrater og fedt der giver energi, det er det ikke!, proteiner giver ligeså meget energi som kulhydrater, så rent teoretisk kan dit energibehov godt dækkes ind af rene proteiner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share