Pasta med mournaysauce, skinke og majs


primetime
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Som studerende er jeg faldet lidt for den billige og lette ret, fuldkornspasta med skinkestrimler og majs, tilsat lidt af den lette mornaysauce.

Nu er jeg dog kommet lidt i tvivl om hvor sund og hensigtsmæssig denne ret er til at opbygge muskelmasse, som er mit mål lige pt. Jeg er 23 år, mand, 82kg, og ønsker som sagt at blive lidt stærkere og opbygge lidt muskelmasse, hvorfor jeg styrketræner 4-5 gange om ugen.

Efter at havde kigget på varedeklarationerne er jeg kommet frem til at måltidet ca. vil bestå af:

Energi 4.303 kJ (1.015 kcal)

Protein 62 g

Kulhydrat 145 g

Fedt 10 g

Spørgsmål:

* Er dette måltid "sundt"?

* Er dette måltid hensigtsmæssigt som aftensmad i henhold til mit forsøg på at opbygge muskelmasse?

* Kan kroppen virkelig optage 62gram protein fra et enkelt måltid? Eller bliver det man ikke optager omdannet til fedt i stedet? Og i så fald - er dette ok, måltidet består jo i forvejen kun af 10g fedt?

Jeg bør muligvis nævne at jeg på ingen måde er kostfanatiker. Jeg spiser havregrød, vitaminpille og fiskeolie hver morgen, hvor det til middag og aftensmad bliver til en del rygbrød med pålæg, pasta med diverse og hvad der ellers laves i kantinen.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen kan slet ikke optage al den protein, men det skal du ikke tænke på, for det bliver omdannet til kulhydrater og ikke fedt.

Jeg synes måske der er lidt vel mange kcal i dit måltid.. Jeg ville måske sige at omkring 700 kcal er nok til et aftensmåltid.. Så kan du evt. spise lidt mad senere på aftenen, så du netop kan få spredt dine proteiner ud over aftenen.. Det vil gøre at du kan få optaget flere af de, var det 62g?

Vh.

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen øvre grænse for hvor meget protein kroppen kan optage per måltid. Man optager normalt ca 10g protein i timen i timerne efter et måltid. Måltidet er ikke som sådan dårligt til at muskelbygge men fedtandelen er meget lav! Størrelsen på måltidet er sikkert ok men det afhænger af hvor meget du ellers spiser i løbet af dagen og hvor meget du forbrænder.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om billig studenterspise stadigvæk er okay, sådan.

Jeg overvejer lidt at droppe majsene og erstatte med brocolli eller noget i den stil, da en smule af kulhydraterne er fra majsene. Derudover må jeg hellere passe på med ikke at overspise alt for meget, og sprede måltidet lidt over aftenen.

Tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share