Overpronation og knæsmerte


Centermotionist
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg har et par nike air max moto løbesko som er dem jeg plejer at bruge. De er ved at være godt slidte så jeg kan se på sålen hvordan træder i dem. Efter hvad jeg kan se overpronerer jeg lidt. Altså sålen en slidt yderst ved hælen og inderst under fodballen bag storetåen. Nike skoen er efter hvad jeg kan finde ud af en neutral sko.

Nu er jeg begyndt at få lidt ondt i knæene - mest på indersiden - når jeg har løbet og jeg tænker derfor på om der kan være en sammenhæng mellem skoen, som jeg tror er forkert, og mine problemer med knæene. Hvad mener i?

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL.

Jeg har et par nike air max moto løbesko som er dem jeg plejer at bruge. De er ved at være godt slidte så jeg kan se på sålen hvordan træder i dem. Efter hvad jeg kan se overpronerer jeg lidt. Altså sålen en slidt yderst ved hælen og inderst under fodballen bag storetåen. Nike skoen er efter hvad jeg kan finde ud af en neutral sko.

Nu er jeg begyndt at få lidt ondt i knæene - mest på indersiden - når jeg har løbet og jeg tænker derfor på om der kan være en sammenhæng mellem skoen, som jeg tror er forkert, og mine problemer med knæene. Hvad mener i?

MVH

Det er meget normalt at der er sammenhæng mellem overpronation og valgusstilling i knæet. Få taget en løbetest der tager højde for din pronation, så får du så skoen passer. Derudover skal du trappe så langt ned for din træning, så du ikke længere har smerter, og først langsomt progrediere igen, når du har fået ordentlige sko og er smerterfri. Hvis du ikke passe på kan, du hurtigt få kroniske gener i akillesene, knæ eller svang.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok ret i at jeg bør få lavet en løbetest. Det der lidt undrer mig er at jeg bestemt ikke er platfodet, som jeg går ud fra du mener med "valgusstilling". Jeg har faktisk ret høj svang.

Kan du bekræfte at slid på ydersiden af hælen og indersiden af fodballen bag storetåen er i overensstemmelse med overpronation? Eller har jeg misforstået det?

Jeg har for en del år siden fået lavet en løbetest. Den viste at jeg, på det tidspunkt, havde neutral løbestil. Jeg fik anbefalet et par neutrale løbesko som viste sig at være rædselsfulde - og hunde dyre. Derfor købte jeg sidste gang bare et par neutrale sko uden at få testet noget.

Jeg må nok få gjort noget seriøst ved det. Jeg vil ikke have skader.

Link to comment
Share on other sites

Det er slet ikke sikkert at det er skoen som er problemet, for hvis det kun er på disse 2 punkter du har slid på skoem lyder det faktisk godt.

Det almindelige bevægemønster for foden er yderside af hælen, så op imod trædepuden bag lilletåen, tværs under foden hen til trædepuden bage storetåen og til sidst ud over storetåen.

Mit råd ville være at finde en fys eller anden idrætfaglig person med erfaring og kompetenser inden for løb og som kan lave en FULD løbestilsanalyse, hvor der er fokus på hofte, knæ og ankel. For som din fodafvikling lyder virker det i mine ørermmere til at være en problematik omkring selve knæet eller en fra hoften.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tak for svar.

Jeg tror jeg vil tage mig en pause fra løb, til jeg ikke har ondt i knæene mere. Jeg har et par nye ubrugt sko som jeg tror mere på end dem jeg har brugt indtil nu. Dem vil jeg prøve og så se hvordan det går. Hvis jeg får gener igen må jeg til en ordentlig undersøgelse. Jeg gider bare ikke have skader. Har allerede prøvet at have inflammation i skinnebenene. Det tog lang tid før det var helt væk.

Hvad koster sådan en test?

Overværede forresten en løbetest i sportmaster i dag. Det virkede godt nok noget lemfældigt, og han filmede kun fødderne. Når jeg tænker tilbage var det på samme måde jeg blev testet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share