Styrke i dips vs squat


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg kører med dips med 25-30kg om livet 3 sæt med 8 reps. Men når det kommer til squat går grænsen ved 70kg. Jeg føler at i dips kan jeg gi den fuld gas, men med squat når der kommer for meget vægt på så ryger teknikken og jeg bukker i lænden i bundstillingen hvilket får mig til at holde igen med flere kg. Min teknik på squat er grundlæggende ok ifølge spottere og instruktør. Men jeg føler at min krop er for stiv/ufleksibel til at komme ordentligt ned og op. Kan man træne nogle hjælpeøvelser for at blive god til squat - eller skal man bare blive ved med at squatte med lav vægt for at blive smidig og derefter øge gradvist?

De fleste man hører om klarer højest belastning i squat, så jeg undrer mig bare over jeg løfter mere i dips end jeg gør i squat, da benene er større muskler end bryst/skulder.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du jo ikke noget om, hvad du vejer. Måske vejer du kun 50 kilo ;)

Og måske har du trænet pres meget længere end du har trænet ben/ryg...

Men for at svare på dit spørgsmål: Hvis din teknik er god, så hænger det jo ikke sammen med stiv krop, men blot at du er slap i midtersektionen eller understellet...

MEN

Jeg synes du skal tjekke Dan John-verdensberømte video her:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6529481301858251744#

Gør dig selv den tjeneste at se den fra ende til anden :)

Så øver du dig lidt og bagefter smider du et klip af din squat op, hvis der stadig er mistanke om ballade...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share