Forreste korsbånd overevet, meniskskade


Goertz
 Share

Recommended Posts

Jeg er en frisk knægt på 16. jeg spiller fodbold på et rimeligt højt niveau. For 3 måneder siden blev jeg skadet. Fik et slag fra siden, mens mit ben var bøjet. jeg hører et smæld. Det hæver, der går 2 uger hævelsen er væk. jeg begynder at spille igen. Det er sket tre gange nu. Jeg har været på OOH ortopædisk afdeling. De kunne ikke finde noget. Min egen læge to gange.

Nu er jeg så blevet scannet ved Kragh Pedersen. Overrevet korsbånd, meniskskade, og er 2/3 overrevet ledbånd.

Nogle der har erfaringer med sådanne alvorlige skader. Er i kommer tilbage på samme niveau efter genoptræningen?

Den ene læge siger jeg nemt kan komme til at spille igen, mens den anden er noget mere negativ. Og siger det bliver vanskeligt at komme op et niveau der bare ligner det jeg var på før. Hvorfor er der så stor forskel på læger som har så stor erfaring?

jeg har en smule svært ved at forholde mig til at jeg aldrig nogensinde har været skadet. og så kan man få en skade der har så stor betydning for om man kan spille fodbold igen.

Edited by Goertz
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en frisk knægt på 16. jeg spiller fodbold på et rimeligt højt niveau. For 3 måneder siden blev jeg skadet. Fik et slag fra siden, mens mit ben var bøjet. jeg hører et smæld. Det hæver, der går 2 uger hævelsen er væk. jeg begynder at spille igen. Det er sket tre gange nu. Jeg har været på OOH ortopædisk afdeling. De kunne ikke finde noget. Min egen læge to gange.

Nu er jeg så blevet scannet ved Kragh Pedersen. Overrevet korsbånd, meniskskade, og er 2/3 overrevet ledbånd.

Nogle der har erfaringer med sådanne alvorlige skader. Er i kommer tilbage på samme niveau efter genoptræningen?

Den ene læge siger jeg nemt kan komme til at spille igen, mens den anden er noget mere negativ. Og siger det bliver vanskeligt at komme op et niveau der bare ligner det jeg var på før. Hvorfor er der så stor forskel på læger som har så stor erfaring?

jeg har en smule svært ved at forholde mig til at jeg aldrig nogensinde har været skadet. og så kan man få en skade der har så stor betydning for om man kan spille fodbold igen.

Læger er inde over diagnosticering, kirurgisk og medicinsk behandling og kan stille en prognose ud fra diagnose sammenholdt med statistikker. En fysioterapeut vil være inde over diagnosticering og genoptræningen, og vil bedre kunne fortælle dig hvor du står, vurderet ud fra din stabilitet, styrke og andre evt biomekaniske faktorer omkring knæet. Dette er meget individuelt. Tag fat i en fys i privat praksis. Du siger du spiller på højt niveau, så træner eller klub kan sikker anbefale en.

Link to comment
Share on other sites

Lægerne vil ikke male et al for lyserødt billede da de naturligvis ikke kan garantere noget. Hvis jeg var dig ville jeg dog fokusere på at professionelle fodboldspillere såvel som håndboldspillere kommer tilbage på samme niveau - og nogle gør ikke :unhappy: Nu kender jeg ikke detaljerne - men klø på, det skal nok lykkes hvis du vil og lytter efter fys'erne når du når til genoptræningen :wink:

Edited by Merethe81
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share