NU skal det være


Kvinde1984
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Nu skal det være, efter at have været på vægten i morges (for første gang i flere måneder), kunne jeg jeg konstatere, at jeg har taget yderligere 3 kg på :cry: Det skal stoppes nu!

Jeg er kvinde og 26 år gammel.

Lige nu vejer/måler jeg:

Højde: 169 cm

Vægt: 69,5 kg

BMI: 24,5

Talje: 73 cm

Hofte 103 cm

Mit mål er at komme ned på 60 kg, få taljemålet ned under 70 cm og hoftemålet under 100 cm.

Jeg vil skrive her, hvad jeg spiser, hvormeget jeg træner og vil løbende opdatere min vægt og mine mål.

Jeg styrketræner i forvejen 3 gange om ugen, men har været ret dårlig til at spise ordentligt det sidste halve år og er måske også gået lidt for meget i byen, hvorfor jeg har taget 5 kg på.

Jeg er studerende og bor alene, så der er tid nok til træning og jeg skal heller ikke tage hensyn til andre, når jeg lægger en kostplan.

Gode råd og kommentarer modtages gerne :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Nu skal det være, efter at have været på vægten i morges (for første gang i flere måneder), kunne jeg jeg konstatere, at jeg har taget yderligere 3 kg på :cry: Det skal stoppes nu!

Jeg er kvinde og 26 år gammel.

Lige nu vejer/måler jeg:

Højde: 169 cm

Vægt: 69,5 kg

BMI: 24,5

Talje: 73 cm

Hofte 103 cm

Mit mål er at komme ned på 60 kg, få taljemålet ned under 70 cm og hoftemålet under 100 cm.

Jeg vil skrive her, hvad jeg spiser, hvormeget jeg træner og vil løbende opdatere min vægt og mine mål.

Jeg styrketræner i forvejen 3 gange om ugen, men har været ret dårlig til at spise ordentligt det sidste halve år og er måske også gået lidt for meget i byen, hvorfor jeg har taget 5 kg på.

Jeg er studerende og bor alene, så der er tid nok til træning og jeg skal heller ikke tage hensyn til andre, når jeg lægger en kostplan.

Gode råd og kommentarer modtages gerne :bigsmile:

Tillykke med beslutningen.

Du har helt sikkert ret i, at de mange små svipsere igennem året har akkumuleret sig til de 5 kg.

Skriv lidt mere omkring dit plan mht. kosten, og hvilken træningsform du vil bruge. Vi giver gerne gode råd og kritik.

Hilsen

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med beslutningen.

Du har helt sikkert ret i, at de mange små svipsere igennem året har akkumuleret sig til de 5 kg.

Skriv lidt mere omkring dit plan mht. kosten, og hvilken træningsform du vil bruge. Vi giver gerne gode råd og kritik.

Hilsen

Hr. K

Tak :bigsmile:

Jeg har fundet en 30 dages kur på nettet, som jeg tænker ikke er helt tosset at starte ud med.

Den første dag (idag) er en fastedag, hvor man kun drikker grønsagsjuice og spiser suppe af blendede grøntsager. Jeg har lavet en suppe af grøntsagsjuice, porre, brocoli og krydderier. Jeg er egentlig ikke så stor tilhænger af faste, men hvis det kun er én dag, så overlever jeg nok.

Dag 2-4 består af grøntsager, bønner, linser, salater og bær.

Dag 5-30 består af grøntsager, bønner, linser, salater, bær, frugt, æg, fisk, kylling, brune ris, fuldkornspasta, groft brød.

Jeg tager kosttilskud i form af en vitaminpille og to kalktabeletter.

Mht. træning, så tænker jeg, at det skal være en kombination af styrketræning og konditionstræning. Jeg styrketræner som sagt i forvejen.

Når jeg styrketræner plejer min træning at bestå af:

3x15 squat med 60 kg

3x15 på maskine til inderlår med 40 kg

3x15 på maskine til yderlår med 45 kg

3x15 bænkpres med 20 kg

3x15 tricep dips

3x15 bicep øvelse med hånvægte med 7 kg

3x15 armbøjninger (de to første sæk på tæerne og det sidste på knæene)

3x15 lige mavebøjninger og 3x15 skrå til hver side

3x15 rygøvelser hvor jeg løfter overkroppen (på sådan en "bænk") med 5 kg vægtskive.

Jeg går selvfølgelig op i vægt efterhånden som jeg bliver stærkere.

Jeg tænker, at jeg vil begynde at løbe på løbebånd, måske omkring 5 km 3 gange om ugen. 5 km er ca. hvad jeg kan løbe uden pause nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundet en 30 dages kur på nettet, som jeg tænker ikke er helt tosset at starte ud med.

Jo der er helt tosset at starte med. Din tilgang virker ellers fornuftig med både styrke og kredsløbstræning, så lad nu være med at ødelægge det med en eller anden fanzy kur.

Tænk dig om, spis sundt og få lavet din træning. Det skaber en god spiral.

Hvis du efter et par uger ikke føler der sker noget, så kan du overveje at tælle kallorier.

Link to comment
Share on other sites

Jo der er helt tosset at starte med. Din tilgang virker ellers fornuftig med både styrke og kredsløbstræning, så lad nu være med at ødelægge det med en eller anden fanzy kur.

Tænk dig om, spis sundt og få lavet din træning. Det skaber en god spiral.

Hvis du efter et par uger ikke føler der sker noget, så kan du overveje at tælle kallorier.

Tak for svaret, jeg vil nu ikke betegne det som en eller anden fancy kur. Hvis man lige ser bort fra dag 1, så er resten vel ernæringsmæssigt ok? Såfremt selvfølgelig, at man formår at få proteiner og kostfibre nok på dag 2-4?

Det der med at tælle kcal fungerer ikke så godt for mig, jeg prøvede det engang, det gik fint nok i en måneds tid, men så gik jeg lidt kold i det der med at måle og veje al min mad, det krævede simpelthen for meget planlægning.

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg jo ikke mængderne på det du skal spise i kuren. Med det du skriver (grøntsager, bønner, linser, salater, bær, frugt, æg, fisk, kylling, brune ris, fuldkornspasta, groft brød), kan man jo sagtens sammensætte en fin kost.

Du kunne jo linke til kuren, så er det lettere at vurdere den.

Jeg mener bare, at det er bedre, at du får en indgående forståelse for hvilke fødevarer, og i hvilke mængder du bør indtage. Dette opnåes blandt andet ved at læse om kost her på siden, og det kan også opnåes ved at tælle kallorier.

Hvis du følger en kur, er du mere låst i forhold til din mad. Det er trods alt kun 5 kg., og med 2-3 måneders indsats vil du opnå et fint vægttab, der har potentiale til at holde. En kur kan have tendens til at give lyst til at synde, eller man kan have tendens til at glæde sig til at komme ud på "den anden side" så man kan komme tilbage til de gamle vaner.

Det jeg skriver er selvfølgelig subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg jo ikke mængderne på det du skal spise i kuren. Med det du skriver (grøntsager, bønner, linser, salater, bær, frugt, æg, fisk, kylling, brune ris, fuldkornspasta, groft brød), kan man jo sagtens sammensætte en fin kost.

Du kunne jo linke til kuren, så er det lettere at vurdere den.

Jeg mener bare, at det er bedre, at du får en indgående forståelse for hvilke fødevarer, og i hvilke mængder du bør indtage. Dette opnåes blandt andet ved at læse om kost her på siden, og det kan også opnåes ved at tælle kallorier.

Hvis du følger en kur, er du mere låst i forhold til din mad. Det er trods alt kun 5 kg., og med 2-3 måneders indsats vil du opnå et fint vægttab, der har potentiale til at holde. En kur kan have tendens til at give lyst til at synde, eller man kan have tendens til at glæde sig til at komme ud på "den anden side" så man kan komme tilbage til de gamle vaner.

Det jeg skriver er selvfølgelig subjektivt.

Der er et link her:

http://www.fitliving.dk/sund-kost/tab-5-kg-pa-en-maned/

Er snart igennem dag 1, gudskelov, det er både første og sidste gang jeg forsøger at kickstarte en kur med faste. Har været mega træt siden kl. 18, men nu er der heldigvis kun en times tid til sengetid.

Link to comment
Share on other sites

Der er et link her:

http://www.fitliving...kg-pa-en-maned/

Er snart igennem dag 1, gudskelov, det er både første og sidste gang jeg forsøger at kickstarte en kur med faste. Har været mega træt siden kl. 18, men nu er der heldigvis kun en times tid til sengetid.

Jeg synes principperne i kuren er fine(selvom jeg ikke helt er tilhænger af fastedagen). De passer til en livsstilsændring, der ikke bare skal holde 30 dage, men være gode vaner resten af livet. Dér hvor jeg synes det går galt, er med selve kostplanen og mængderne. Det bliver jo et rent sult helvede...

Så jeg ville nok anbefale, at du følger principperne men undgår at leve slavisk efter kostplanen. Lyt til din krops signaler, spis når du er sulten, og til du er mæt. Så taber du dig godt nok lidt langsommere (men 5 kg på en måned er altså heller ikke sundt for kroppen), men holder vægten. Desuden vil du, når du spiser dig mæt, også have energi til at træne:superman:

Link to comment
Share on other sites

Status dag 1 og 2:

Dag 1:

Faste dag. Spiste grøntsagssuppe af blendet brocoli og porre hele dagen. Var ret træt sidst på dagen, men kom igennem dagen uden at falde i.

Jeg vurderede, at fastedag og træning ikke hang sammen og sprang træningen over.

Dag 2:

Mad:

Morgenmad: smoothie af to håndfulde jordbær og 2 dl soyamælk.

Formiddag: en gulerod

Frokost: en dyb tallerken med salat bestående af: grønne linser, salat, rød peber, tomater, ærter, avokado og en teskefuld olivenolie.

Eftermiddag: smoothie af to håndfulde blåbær og 2 dl soyamælk.

Aften: ½ tallerken med rester af salaten fra frokosten, 1/4 tallerken med ristede svampe og 1/4 tallerken med bønnegryde (løg, hvidløg, kidneybønner, dåsetomat, majs, chili, grøn peber, salt og peber)… og så røg der også lige 3 gulerødder under madlavningen.

Sen aften (kl. 21): en gulerod.

Herudover har jeg drukket 2 kander vand i løbet af dagen og en drikkedunk med vand under træningen.

Motion:

3x15 squat med 60 kg

3x15 på maskine til inderlår med 40 kg

3x15 på maskine til yderlår med 45 kg

3x15 bænkpres med 20 kg

3x15 tricep dips

3x15 bicep øvelse med håndvægte med 7 kg

3x15 armbøjninger (de to første sæk på tæerne og det sidste på knæene)

3x15 lige mavebøjninger og 3x15 skrå til hver side

3x15 rygøvelser hvor jeg løfter overkroppen (på sådan en "bænk") med 5 kg vægtskive.

Synes selv, at alt indtil videre går udmærket, er foreløbigt ikke faldet i sukker og slik fælden :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Status dag 3:

Dyrkede 45 min. konditionstræning i dag, fordelt over 15 min. på crosstrainer, 15 min. cykling og 15 min. på løbebånd.

Jeg kan godt mærke, at jeg normalt ikke konditionstræner ret meget, blev ret hurtigt forpustet. Det må der laves om på.

Mad-delen kører planmæssigt, har levet af bønner, linser og grøntsager hele dagen og fik en smoothie af bær og soyamælk til morgenmad. Derudover har jeg drukket en masse vand og en kande grøn te.

Link to comment
Share on other sites

Status dag 4+5:

Dag 4:

Morgenmad: smoothie med jordbær og soyamælk

Formiddag: en gulerod.

Frokost: linsesalat med grønne linser, cherrytomater, persille og stegte svampe

Eftermiddag: nåede ikke at få spist

Aften: samme som til frokost

Sen aften: en gulerod

Nåede desværre ikke ned at træne, da der pludselig kom uanmeldte gæster.

Dag 5:

Morgenmad: smoothie med soyamælk og jordbær

Formiddag: en pære

Frokost: to stykker rugbrød, et æg, lidt tun og blandet salat.

Eftermiddag: intet.

Aften: linsesuppe med røde linser, ingefær, karry, porre bladselleri og cherrytomater

Sen aften: intet.

Startede dagen med morgentræning i form af en halv time på motionscyklen og en halv time på trappemaskinen. Gik 2 km op ad bakke hjem fra arbejde.

----------------------

Alt går fortsat planmæssig og jeg har indtil videre ikke problemer med at følge planen :superman:

Link to comment
Share on other sites

I dag (efter 1 uge) er jeg på:

Højde: 169 cm

Vægt: 67,2 (tabt 2,3 kg)

BMI: 23,5

Talje: 72 (tabt 1 cm)

Hofte: 102 (tabt 1 cm)

Så det går jo bedre end forventet :4thumbup:

Idag er motionsfri-dag, eller jeg nøjes i hvert fald med at gå en lang tur. Mine ben er ret trætte efter en tur på løbebåndet igår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share