Mad med mange kcal


Kermit
 Share

Recommended Posts

Mit helt store problem i forbindelse med styrketræning er at jeg ikke får spist nok. Så jeg tænkte at der måske var nogle madvarer der var gode at spise fordi de giver mange kcal, således at mængden af mad ikke stiger, men kcal indtaget gør. Den nemme løsning ville jo klart være bare at spise pizza og andre ting med meget fedt i, men det er jo bare heller ikke særlig sundt.

Så hvilke fødevarer er der mange kcal i, som samtidig er sunde og måske har et godt indhold af protein?

Link to comment
Share on other sites

Mit helt store problem i forbindelse med styrketræning er at jeg ikke får spist nok. Så jeg tænkte at der måske var nogle madvarer der var gode at spise fordi de giver mange kcal, således at mængden af mad ikke stiger, men kcal indtaget gør. Den nemme løsning ville jo klart være bare at spise pizza og andre ting med meget fedt i, men det er jo bare heller ikke særlig sundt.

Så hvilke fødevarer er der mange kcal i, som samtidig er sunde og måske har et godt indhold af protein?

Linser er en god ting, de indeholder en god portion kulhydrat og protein. Et andet råd kan være at du tilføjer lidt olie/olier der hvor du kan i din madlavning.

Fedt er altså ikke så usundt og farligt som folk gør det til, men man skal selvfølgelig heller ikke overdrive.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo så an på hvor stor serveringen er :smile:

BAAH.. Jaja.. Men det smarte var at en serving indeholder 1200 kcal, 50 g protein og næsten ingen fedt og sukker.

Synes bare det var smart!:)

Jeg kan også anbefale en god omgang kødsovs med fuldkorns pasta.. Indeholder meget og glider let ned:)

Edited by Neverbeencool
Link to comment
Share on other sites

BAAH.. Jaja.. Men det smarte var at en serving indeholder 1200 kcal, 50 g protein og næsten ingen fedt og sukker.

Synes bare det var smart!:)

Jeg kan også anbefale en god omgang kødsovs med fuldkorns pasta.. Indeholder meget og glider let ned:)

Hvor kommer energien så fra?

Link to comment
Share on other sites

BAAH.. Jaja.. Men det smarte var at en serving indeholder 1200 kcal, 50 g protein og næsten ingen fedt og sukker.

Synes bare det var smart!:)

Jeg kan også anbefale en god omgang kødsovs med fuldkorns pasta.. Indeholder meget og glider let ned:)

Som salt skriver - hvor kommer energien så fra? 50g protein svarer til 200 kcal...

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi antager at "der ingen sukker og fedt er i" og kun protein, men 1200 kcal, så er der intet mindre end 300 gram ren protein eller svarende til 1,2 kg kyllingefilet. Det er nogle ordenlige serving sizes.

Christ all mighty.. Der er logisk nok rigeligt kulhydrat i en serving, men en meget lille andel sukkerarter af den mængde kulhydrat. Giver det mere mening?

Er ikke ude på at reklamere men tænkte det var smart!

Link to comment
Share on other sites

Pasta/ris er en nem måde at klemme nogle kalorier i kroppen. Mælk er også nemt.

Christ all mighty.. Der er logisk nok rigeligt kulhydrat i en serving, men en meget lille andel sukkerarter af den mængde kulhydrat. Giver det mere mening?

Er ikke ude på at reklamere men tænkte det var smart!

Nej, det giver ingen mening :wink:

Den type kulhydrater weightgainer indeholder (typisk maltodextrin), er faktisk hurtigere optageligt end sukker og indeholder ingen mikronæringstoffer ('tomme kalorier') - hvilket også er formålet med weight gainer.

Link to comment
Share on other sites

Mit helt store problem i forbindelse med styrketræning er at jeg ikke får spist nok. Så jeg tænkte at der måske var nogle madvarer der var gode at spise fordi de giver mange kcal, således at mængden af mad ikke stiger, men kcal indtaget gør. Den nemme løsning ville jo klart være bare at spise pizza og andre ting med meget fedt i, men det er jo bare heller ikke særlig sundt.

Så hvilke fødevarer er der mange kcal i, som samtidig er sunde og måske har et godt indhold af protein?

Lad os antage at dit problem er energimangel (altså at du spiser for lidt kcal i forhold til dine mål etc.). Hvis du ikke vil tvangs fodre dig selv kan du begynde at spise ting der giver lille mæthed/kcal. For proteinkilder gælder generelt at de mætter mere/kcal hvis de er magre og skal tygges. Mælk er således en nem måde at indtage ekstra energi på da ikke mætter så meget som samme mængde energi fra kød eller lign. Linser blev nævnt tidligere i tråden og de mætter temmelig meget da de i tillæg til mættende protein også indeholder enorme mængder (lidt afhængig af referencerammen selvfølgelig!) fibre, og desuden binder en masse vand når de tilberedes. Sødmælk har været brugt som naturlig weightgainer sålænge som mennesket har haft adgang til det.

Naturligt forekommende fedt er som sådan ikke usundt i rimelige mængder.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share