Kvinder og styrketræning


+AH
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er der så få kvinder der styrkertræner?

- Kan de ikke lide den form for træning?

- Tror de at de bliver for store?

- Kan mænd ikke lide kvinder der styrketræner?

- Tør de ikke stå oppe foran spejlet i centret?

Eller hvad er det der gør det? Jeg forstår ikke hvorfor det er så sjældent at jeg ser en pige/kvinde der styrketræner. Der er jo mange forskellige måder at styrketræne på, jeg mener gentagelser, kilo, øvelser etc.

Ville være så dejligt hvis der var flere kvinder der interesserede sig herfor, så det fx var muligt at få en træningsmakker.

Link to comment
Share on other sites

Den overfladediske effekt af styrketræning er større muskelmasse. Den effekt er helt klart mest værdsat af mænd/drenge. Kvinder vil som oftest være mindre/strammere og føler generelt ikke at større muskler hjælper dem i at opnå dette. Desuden er styrketræning næppe videre underholdende sammenlignet med holdtræning, specielt set ud fra et kvindeperspektiv.

Disse forskelle er vel ganske åbenlyse og sammenholdt med det faktum at der bruges ganske pæne ressourcer på at markedsføre styrketræning som en maskulin aktivitet og at der jævnligt opfindes nye typer mirakel træning, der skal appellere til det kvindelige publikum i stedet!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Pr mine erfaringer:

-Vil ikke se dumme ud, så hvis de styrketræner så holder de sig til maskiner. (med lav indlæringskurve)

-Vil ikke være store

-Tror på hvad instruktørerne siger (og det er oftest 2x12 i 10 forskellige maskiner! Dette gælder for mange fitnesscentre!) - Det er så deres program til de stopper med træningen igen

-Er ikke motiverede. Kommer 1 ud af 3-4 træningsgange, og får derfor intet resultat.

-Føler sig ikke trygge, da der er mange store mænd.

-Er svage. Hvis mænd bruger 100% af deres energi til at blive stærkere, så vil kvinder gerne ned omkring 40-50% (med andre ord, de ønsker ikke at give den gas).

Link to comment
Share on other sites

Den overfladediske effekt af styrketræning er større muskelmasse. Den effekt er helt klart mest værdsat af mænd/drenge. Kvinder vil som oftest være mindre/strammere og føler generelt ikke at større muskler hjælper dem i at opnå dette. Desuden er styrketræning næppe videre underholdende sammenlignet med holdtræning, specielt set ud fra et kvindeperspektiv.

Disse forskelle er vel ganske åbenlyse og sammenholdt med det faktum at der bruges ganske pæne ressourcer på at markedsføre styrketræning som en maskulin aktivitet og at der jævnligt opfindes nye typer mirakel træning, der skal appellere til det kvindelige publikum i stedet!

Mvh Andreas

Du bliver jo ikke stram blot af at lave kondi...jo de bliver mindre, men ja ved at lave kondi højst et par gange om ugen, bliver man da ikke strammere, der skal da noget styrketræning ind over...men ja det er da godt at de går på hold og får motion den vej, alt motion er jo godt. Jeg savner sgu bare at der er nogle kvinder at træne med...

Link to comment
Share on other sites

Pr mine erfaringer:

-Vil ikke se dumme ud, så hvis de styrketræner så holder de sig til maskiner. (med lav indlæringskurve)

-Vil ikke være store

-Tror på hvad instruktørerne siger (og det er oftest 2x12 i 10 forskellige maskiner! Dette gælder for mange fitnesscentre!) - Det er så deres program til de stopper med træningen igen

-Er ikke motiverede. Kommer 1 ud af 3-4 træningsgange, og får derfor intet resultat.

-Føler sig ikke trygge, da der er mange store mænd.

-Er svage. Hvis mænd bruger 100% af deres energi til at blive stærkere, så vil kvinder gerne ned omkring 40-50% (med andre ord, de ønsker ikke at give den gas).

Jeg tror at du har helt ret i alle dine punkter, synes bare at det er så ærgerligt, ville være mere hyggeligt for os kvinder der styrketræner at der var lidt andre indimellem (ej er der selvfølgelig også, men ikke mange)

Synes i mænd at kvinder ser dumme ud når de styrketræner? Langt ude at de ikke vil holde deres krop i form, fordi de tror at de ser dumme ud - det er da så lige gyldigt, hvis man holder sig sund...

Det med at de ikke føler sig trygge fordi der er mange store mænd, det er bare så ærgerligt også, fordi ja det er sgu oftest dem der ikke ser skævt til en...dem der ser mest skævt til en, er de andre kvinder der styrketræner, det er så langt ude....Er selv kvinde, men kan ikke forstå hvad det er kvinder tænker lige på det punkt..

Link to comment
Share on other sites

helt generelt så synes de fleste fyre at det er awesome at kvinder giver den gas med deres træning.

Forklaringen på at der er så få kvinder der laver seriøs styrketræning ligger mest af alt hos kvinderne selv (forskellige former for mangel på selvværd, der fører frem til frygt for at opføre sig "anderledes")

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du har helt ret i alle dine punkter, synes bare at det er så ærgerligt, ville være mere hyggeligt for os kvinder der styrketræner at der var lidt andre indimellem (ej er der selvfølgelig også, men ikke mange)

Synes i mænd at kvinder ser dumme ud når de styrketræner? Langt ude at de ikke vil holde deres krop i form, fordi de tror at de ser dumme ud - det er da så lige gyldigt, hvis man holder sig sund...

Det med at de ikke føler sig trygge fordi der er mange store mænd, det er bare så ærgerligt også, fordi ja det er sgu oftest dem der ikke ser skævt til en...dem der ser mest skævt til en, er de andre kvinder der styrketræner, det er så langt ude....Er selv kvinde, men kan ikke forstå hvad det er kvinder tænker lige på det punkt..

Jeg blev da også vildt intimideret af de der kæmpe brød da jeg startede! De var sgu skræmmende!

Jeg tror bare piger har det nemmere ved at være i deres hygge-zone hvor de ikke behøver gøre noget. :) (Plus modeblade mm. fremstiller skeletter som kvindeidealet, og ikke trænede kvinder).

Angående om kvinder ser dumme ud når de træner. Tjae, hvis de ikke tager det seriøst (=laver nogle mærkelige ting og ikke aner hvad de laver) så ja. Men det gør fyre sgu også!

Jeg tror problemet oftest opstår hos instruktørerne. Jeg beklager men jeg har altså set rigtig mange instruktører give piger et helt specielt program til opstramning! (her er 10 maskiner du skal tage og så bliver du opstrammet. Men du skal sørge for at have lidt vægt på og mange gentagelser, og det vigtigste er at du taber dig!).

Derudover så tror jeg slet ikke mange piger har det (mod?) der skal til, for at gå op og se dum ud de første 20 gange man prøver kræfter med squat uden vægt... (og ja, der har vi vel alle været. Jeg har ihvertfald!).

Link to comment
Share on other sites

helt generelt så synes de fleste fyre at det er awesome at kvinder giver den gas med deres træning.

Forklaringen på at der er så få kvinder der laver seriøs styrketræning ligger mest af alt hos kvinderne selv (forskellige former for mangel på selvværd, der fører frem til frygt for at opføre sig "anderledes")

Jeg er helt enig, incognito. Plus, at der florerer alle de myter om kvinder med aparte BB-udseende, som andre er inde på.

Jeg tror Nikolaj også er inde på noget, når han nævner ugebladenes fremstilling af den "smukke kvinde" som en med knogletynde arme og negle, der ikke må knække.

Det er ellers en skam. Squatbootie klæder bestemt tøserne. :w00t:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kun det er fedt at der er kvinder/piger der styrketræner. Det pifter om ikke andet altid stemningen lidt op. Og så er det bare imponerende når nogle af kvinderne kommer og rent faktisk løfter mere end fyrene - det er weltklasse!

Men altså, det er nok en kombination af alle de ting der allerede er nævnt. Men generelt er der vidst bare en tendens hos de fleste kvinder at det skal være hyggeligt. Jeg så 2 trunter der sad på hver deres kondicykel i går i Fitnessworld. Det lignede mest af alt en søndagstur, en kadance i nærheden af 60, og jeg vil skyde det gennemsnitlige watt tal til 50. Så kommer man ikke i form, men man får sig nok en god snak med veninden.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang, jeg har foreslået styrketræning som træningsform til en kvinde, har det affødt samme kommentar. Nemlig at vedkommende "ikke vil være stor og muskuløs, men strammes op i stedet" - i øvrigt uanset hvilken form, de så har været i.

Forleden havde jeg en diskussion med en ultra-tynd kvindelig kollega, der gerne ville begynde at træne, men var bange for at hun ville få alt for store lår af spinning :blink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kun det er fedt at der er kvinder/piger der styrketræner. Det pifter om ikke andet altid stemningen lidt op. Og så er det bare imponerende når nogle af kvinderne kommer og rent faktisk løfter mere end fyrene - det er weltklasse!

Men altså, det er nok en kombination af alle de ting der allerede er nævnt. Men generelt er der vidst bare en tendens hos de fleste kvinder at det skal være hyggeligt. Jeg så 2 trunter der sad på hver deres kondicykel i går i Fitnessworld. Det lignede mest af alt en søndagstur, en kadance i nærheden af 60, og jeg vil skyde det gennemsnitlige watt tal til 50. Så kommer man ikke i form, men man får sig nok en god snak med veninden.

Det du siger er at du gerne vil se på nogle tøser når du styrketræner?

Ps. jeg er helt enig.

Det pisser mig af når der er nogle i centeret som ikke laver noget, det er træls at se på og se optager maskiner :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hver gang, jeg har foreslået styrketræning som træningsform til en kvinde, har det affødt samme kommentar. Nemlig at vedkommende "ikke vil være stor og muskuløs, men strammes op i stedet" - i øvrigt uanset hvilken form, de så har været i.

Forleden havde jeg en diskussion med en ultra-tynd kvindelig kollega, der gerne ville begynde at træne, men var bange for at hun ville få alt for store lår af spinning :blink:

du skulle tage at anbefale hende det afprøvede fitness koncept, der giver det lange slanke look og ikke bøffelagtige ulækre muskler:

Models diet (Kæderygning, selvpåført opkastning og kokain)

Eller hvis hun virkeligt vil gå linen ud

Koncentrations lejr (afprøvet med stor succes af mindst 5 mio i midten af forrige århundrede)

...Møgsmatte...

Link to comment
Share on other sites

Hejsa...

Jeg tror mange af de ting der er blevet nævnt er rigtige.

Generelt tror jeg det er et meget mandsdomineret område og som rigtig mange kvinder (jeg selv inkluderet) ved meget lidt omkring. Jah jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide mere og har da nysgerrigt gået og luret på fri-vægts området før jeg tøffede ned til de der maskiner som min træningsvejleder har planlagt for mig. Og ja der er mange store fyre, som trækker frygtindgydende store vægte, og nogen gange glor de altså når man går fordi (nok fordi man også selv går og ser lidt måbende ud over nogle af de vægte man ser dem trække ud af øjenkrogen..).

Men jeg tror også at vi lever i et mærkeligt-mystisk samfund hvor der er et forplumret forhold til det med femininitet og maskulinitet. Hvor grænserne for hvad der er okay for hvilket køn at gøre er blevet så grå-tonede at det er blevet en forvirrende jungle og navigere i, samtidig med at nogle rigtig stærke køns idealer stadig dominerer. Jeg har set massere statistik der peger på at vi som kvinder presser os selv til at præstere mere og mere karriere. Samtidig påpeger statistik som helt kolde fakta at jo højere op af rangstien du kravler som kvinde, jo mere falder din sandsynlighed for at blive gift - mens kurven er omvendt for mænd. Kvinder vil giftes med mænd som er deres ligemænd eller bedre stillet socioøkonomisk set hvor mænd (statistisk set) foretrækker kvinder som er lavere stillet end dem selv.

Jeg tror dette kommer sig af at det med magt, styrke osv. er områder som helt basalt i vores naturlige forståelse af verden, i de skemaer vi holder som grundlæggende sandheder er maskuline områder. Og jeg tror at de er noget vi er bevidst om til dels, vi vælger hvor vi kæmper vores kampe, vil vi ofre kærligheden for frivægtene/karrieren/handyevner osv (ja jeg har faktisk selv en skruetækker og har helt selv samlet mit ikea skab og formateret min PC)? eller vil vi bibevare områder i vores liv hvor vi er ubetvivlsomt feminine fordi her er de fleste mænd mere magtfulde, uden at skulle arbejde besynderligt meget på det - hvilket herved øger vores chance for at finde en partner.

Jeg tror grundlæggende at jo flere maskuline kvaliteter vi som kvinder indkoorpererer i vores person så begrænser vi antallet af partnere der er til rådighed for os. Han skal enten stadig være os overlegen på nogle af områderne eller også skal begge parter være så ubetvivlsomt sikre på deres maskulinitet / femininitet at dette ikke kan rokkes med uanset hvor mange køns-kropstegns modstridende kvaliteter ens partner besidder.

Så jeg synes ikke man skal tænke det er da nogle "fjollede kvinder som ikke gider passe på deres kroppe..." for mig ser jeg det som et udtryk for at de navigerer i et socialt landskab. Det er kvinder som balancerer deres femininitet og maskulinitet.

På samme måde er det da også et plus hvis du som mandlig sygeplejeske i fritiden skulle have som hobby at styrketræne og køre på motorcykel.

Så det at jeg er omkring 164 høj, har runde former, læser et vældigt kvindedomineret fag, har en forkærlighed for stilletter og fikse kjoler, samt i min fritid passer børn og arbejder med unge, gør nok at jeg har nok feminine ting til at kunne lure nysgerrigt på fri-vægtsområdet og spekulere på om det ikke kunne være lidt cool at kunne dem der, som jeg tror der hedder chin ups. Og at jeg tidligere har været meget optaget af kampsport.

Med fare for at blive ganske upopulær så synes jeg da også tydeligt man kan se denne forhandling af femininitet og maskulinitet på dette forum - men det skal måske i højere grad ses som min uvidenhed for det mandlige univers - you decide. Her virker der i hvertfald til at være en accepteret omgangstone med at joke om homoseksualitet, med sig selv som punchline. Det er ifølge min mening fedt og dejligt og jeg ser det i denne sammenhæng ser som et muligt udtryk for at det er mænd som har så mange dybt maskuline træk inkoopereret i deres person, at deres maskulinitet ikke ville blive draget i tvivl, selv hvis de helt åbenlyst smed den på gulvet og hoppede lidt på den for god ordens skyld. Det får næsten den modsatte effekt, den åbenlyse disrespekt for maskuliniteten, bliver et udtryk for dens styrke og holdbarhed. De kan altså sagtens gå at klappe hinanden i røven uden at de nogen sinde ville blive opfattet som feminine. Lige som de kan dyrke deres udseende på en nærmest feminin facon, og rose hinandens "flotte patter" - uden at det bliver opfattet feminint.

Så konklusionen på denne smøre må nok blive, at for nogen kvinder der handler det om manglende viden, og for andre der handler det om femininitet og for ganske mange sikkert en blanding af de to ting og mediernes markedsførelse af styrketræning som noget maskulint - som tidligere nævnt.

anyway +AH hvor træner du osv. jeg er som sagt uvidende men nysgerrig, så hvis du er frisk på at lære fra dig, kunne jeg måske nok være interesseret :)

- Jannie

Link to comment
Share on other sites

Jeg er virkelig glad for at høre alt det fra jer, fordi jeg må sgu indrømme at jeg virkelig tit føler mig så "underlig" når jeg styrketræner, fordi jeg så tit er den eneste pige. Jeg elsker faktisk at styrketræne, og synes det er dejligt at blive strammet op på den måde, og ja jeg vil hellere have fx lidt for store lår fordi jeg så har muskler, end mega tynde ben, der ikke kan holde til noget. Jeg prøver virkelig at træne hårdt og er helt vild med det, gad bare godt at det var lidt nemmere at finde en træningsmakker end det er! De piger der så endelig træner i centret bare lidt, ja de glor jo fandme næsten alle sammen så mega snobbet og det er da bestemt ikke særlig hyggeligt! Ville bare rigtig gerne have en træningsmakker ind imellem, kan faktisk godt lide at træne alene, men ja sommetider ville det være dejligt, men ja det er da ikke til at støve op!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa...

Jeg tror mange af de ting der er blevet nævnt er rigtige.

Generelt tror jeg det er et meget mandsdomineret område og som rigtig mange kvinder (jeg selv inkluderet) ved meget lidt omkring. Jah jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide mere og har da nysgerrigt gået og luret på fri-vægts området før jeg tøffede ned til de der maskiner som min træningsvejleder har planlagt for mig. Og ja der er mange store fyre, som trækker frygtindgydende store vægte, og nogen gange glor de altså når man går fordi (nok fordi man også selv går og ser lidt måbende ud over nogle af de vægte man ser dem trække ud af øjenkrogen..).

Men jeg tror også at vi lever i et mærkeligt-mystisk samfund hvor der er et forplumret forhold til det med femininitet og maskulinitet. Hvor grænserne for hvad der er okay for hvilket køn at gøre er blevet så grå-tonede at det er blevet en forvirrende jungle og navigere i, samtidig med at nogle rigtig stærke køns idealer stadig dominerer. Jeg har set massere statistik der peger på at vi som kvinder presser os selv til at præstere mere og mere karriere. Samtidig påpeger statistik som helt kolde fakta at jo højere op af rangstien du kravler som kvinde, jo mere falder din sandsynlighed for at blive gift - mens kurven er omvendt for mænd. Kvinder vil giftes med mænd som er deres ligemænd eller bedre stillet socioøkonomisk set hvor mænd (statistisk set) foretrækker kvinder som er lavere stillet end dem selv.

Jeg tror dette kommer sig af at det med magt, styrke osv. er områder som helt basalt i vores naturlige forståelse af verden, i de skemaer vi holder som grundlæggende sandheder er maskuline områder. Og jeg tror at de er noget vi er bevidst om til dels, vi vælger hvor vi kæmper vores kampe, vil vi ofre kærligheden for frivægtene/karrieren/handyevner osv (ja jeg har faktisk selv en skruetækker og har helt selv samlet mit ikea skab og formateret min PC)? eller vil vi bibevare områder i vores liv hvor vi er ubetvivlsomt feminine fordi her er de fleste mænd mere magtfulde, uden at skulle arbejde besynderligt meget på det - hvilket herved øger vores chance for at finde en partner.

Jeg tror grundlæggende at jo flere maskuline kvaliteter vi som kvinder indkoorpererer i vores person så begrænser vi antallet af partnere der er til rådighed for os. Han skal enten stadig være os overlegen på nogle af områderne eller også skal begge parter være så ubetvivlsomt sikre på deres maskulinitet / femininitet at dette ikke kan rokkes med uanset hvor mange køns-kropstegns modstridende kvaliteter ens partner besidder.

Så jeg synes ikke man skal tænke det er da nogle "fjollede kvinder som ikke gider passe på deres kroppe..." for mig ser jeg det som et udtryk for at de navigerer i et socialt landskab. Det er kvinder som balancerer deres femininitet og maskulinitet.

På samme måde er det da også et plus hvis du som mandlig sygeplejeske i fritiden skulle have som hobby at styrketræne og køre på motorcykel.

Så det at jeg er omkring 164 høj, har runde former, læser et vældigt kvindedomineret fag, har en forkærlighed for stilletter og fikse kjoler, samt i min fritid passer børn og arbejder med unge, gør nok at jeg har nok feminine ting til at kunne lure nysgerrigt på fri-vægtsområdet og spekulere på om det ikke kunne være lidt cool at kunne dem der, som jeg tror der hedder chin ups. Og at jeg tidligere har været meget optaget af kampsport.

Med fare for at blive ganske upopulær så synes jeg da også tydeligt man kan se denne forhandling af femininitet og maskulinitet på dette forum - men det skal måske i højere grad ses som min uvidenhed for det mandlige univers - you decide. Her virker der i hvertfald til at være en accepteret omgangstone med at joke om homoseksualitet, med sig selv som punchline. Det er ifølge min mening fedt og dejligt og jeg ser det i denne sammenhæng ser som et muligt udtryk for at det er mænd som har så mange dybt maskuline træk inkoopereret i deres person, at deres maskulinitet ikke ville blive draget i tvivl, selv hvis de helt åbenlyst smed den på gulvet og hoppede lidt på den for god ordens skyld. Det får næsten den modsatte effekt, den åbenlyse disrespekt for maskuliniteten, bliver et udtryk for dens styrke og holdbarhed. De kan altså sagtens gå at klappe hinanden i røven uden at de nogen sinde ville blive opfattet som feminine. Lige som de kan dyrke deres udseende på en nærmest feminin facon, og rose hinandens "flotte patter" - uden at det bliver opfattet feminint.

Så konklusionen på denne smøre må nok blive, at for nogen kvinder der handler det om manglende viden, og for andre der handler det om femininitet og for ganske mange sikkert en blanding af de to ting og mediernes markedsførelse af styrketræning som noget maskulint - som tidligere nævnt.

anyway +AH hvor træner du osv. jeg er som sagt uvidende men nysgerrig, så hvis du er frisk på at lære fra dig, kunne jeg måske nok være interesseret :)

- Jannie

Hej Jannie

Det var en lang smøre, super godt skrevet, men ja jeg synes nu at jeg passer min feminitet super fint (har en partner) selvom jeg har en karriere som selvstændig, styrketræner, selv kan samle mit ikea skab osv...jeg har ikke brug for at være bedre end/eller at min partner er bedre end mig, jeg synes bare at det er vigtigt at man er der for hinanden og hjælper hinanden når det er muligt. Hvis begge så kan nogle af de samme ting, så er det da bare endnu federe, så man virkelig kan hjælpes ad. OG ja fx i konkurrencesituationer i fx sport, så er det da bare super fedt hvis man som kvinde er god til det, så man kan give manden kamp til stregen og vinde nogen gange, må da alt anden end lige også være federe for fyren at få noget modspil på alle mulige forskellige punkter. Jeg synes faktisk ikke at nogen ting er mandeting og andre kvindeting, det er da bare med at komme i gang og kunne finde ud af at tackle så mange ting som muligt og hjælpe hinanden i så mange situationer som muligt. Jeg har i hvert fald aldrig nogen sinde fået ris for de ting jeg gør og kan af en kæreste, selvom det i nognes sprog måske ville kaldes mandeting. Måske det er rigtig nok det du siger, jeg synes bare at det er så ærgerligt at der er så få piger, fordi ja jeg synes det er en dejlig måde at træne på og synes bestemt også at jeg kan passe mine feminine sider trods jeg styrketræner. Jeg træner i Aalborg, så ja nok ikke megen inspiration jeg kan give dig desværre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du har helt ret i alle dine punkter, synes bare at det er så ærgerligt, ville være mere hyggeligt for os kvinder der styrketræner at der var lidt andre indimellem (ej er der selvfølgelig også, men ikke mange)

Synes i mænd at kvinder ser dumme ud når de styrketræner? Langt ude at de ikke vil holde deres krop i form, fordi de tror at de ser dumme ud - det er da så lige gyldigt, hvis man holder sig sund...

Det med at de ikke føler sig trygge fordi der er mange store mænd, det er bare så ærgerligt også, fordi ja det er sgu oftest dem der ikke ser skævt til en...dem der ser mest skævt til en, er de andre kvinder der styrketræner, det er så langt ude....Er selv kvinde, men kan ikke forstå hvad det er kvinder tænker lige på det punkt..

Næh, ikke dummere end mænd ser ud, når de styrketræner. Vi ved godt at kvinder ikke kan løfte helt så mange kilo og det er okay. Jeg tror, at det handler om vindermentalitet og fordomme for hvad kvinder kan og ikke kan.

Jeg synes, at denne tale har godt fat i det jeg prøver at sige: Vinder mentalitet vs. "de pæne pigers klub"

Når det så er sagt, synes jeg ikke at styrketræning er kvindeligt. Siden hvornår er det blevet kvindeligt at stille sig op i et lokale med fremmede mennesker og løfte store, tunge ting? Og så er det svært at komme ind som kvinde, med mål for øje at at løfte vægte for 100 % gas, i et styrkecenter, hvor størstedelen af kvinderne har fuld makeup, moderne, stramme træningsdragter og sved er noget man skal vride ud af kroppen på dem - men jeg er enig i at vægte også kan bruges til udholdenhedstræning. Det er bare ikke specielt underholdende træning.

Hvis du spørger 100 mænd om de føler sig dumme, hvis de får en pakke farvelade i hånden, et stykke akvarelpapir og bliver bedt om at tegne en kjole til 1001 nats eventyraften med Ole Henriksen, hver søndag aften lige før NHL, så siger størstedelen også ja. Det ligger ikke til mændenes mentalitet at søge i den retning. Medmindre det er en test.

For at komme tilbage på sporet, så har man netop lavet holdtræning, som er utrolig populært, med vægttræning, for at kvinder vil være med til at styrketræne. Musik, instruktør, andre kvinder, dæmpet belysning. Mændene der deltager på holdtræningen har også fokus på instruktøren, som bestemmer de varierende øvelser, og da der ingen pauser forekommer, er der ikke tid til at stå og stirre på kvindernes kroppe, når de træner. Endnu et plus for kvinderne. Tilgengæld er der høj musik, så kvinderne ikke kan sludre med hinanden. Et plus for mændene.

Men prøv at forestille Jer en holdtræning i Jeres hoveder med et par få ændringer: Ingen musik, normal belysning, en instruktør der beder om at få "brøl på" træningen. "Det er hårdt, det må gerne lyde sådan også!".

Det er allerede en stor del, der vil springe fra den type holdtræning. Prøv så at fjerne instuktøren. Nu er det ren anerki. De dominerende kræfter tager over. Hvem kan løfte mest? Hvem kan brøle højest? Jeg tror ikke kvinder gider være med til den slags træning. Den sidste træningsform er jo netop hvad styrketræning er! Bare fordelt ud over et større areal.

De kvinder, som gider og gerne vil udfordre deres maskulinitet eller af den ene eller anden grund gerne vil, hjerteligt velkommen i styrkecentrene! Der er plads til alle :)

Edited by Kimbo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er kvinde og elsker hård styrketræning! :-) Jeg bruger sjældent maskiner, men gode tunge skiver og håndvægte :-) I mit træningscenter er vi en lille håndfuld kvinder som styrketræner meget, endda nogle stykker som stiller op. Det niveau er jeg dog slet slet ikke på, jeg kan bare godt lide træningen og stemningen. Jeg følte mig enormt tumpet første gang jeg skulle lægge på en bænk og presse mine øje ud, og blive helt tomatrød i hovedet, men nu er det bare fedt og føles helt naturligt. Det kræver lige lidt mod at stille sig op foran spejlet og svinge med håndvægte sammen med alle mændende, men det giver så meget selvtillid. Jeg ville også ønske der var flere kvinde der ville styrketræne. Jeg har erfaret, at der er meget få styrketrænende kvinder i de fitnesscentre som er med i store kæder og reklamere meget for vægttab (nævner ingen navne). Hvis man træner i de mindre centre, som ikke er med i kæder, så finder man flere seje kvinder. Ved ikke om det er generelt, eller bare min erfaring og oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Der er kommet rigtig mange gode svar i denne tråd og jeg er meget enig med jer.

Mine erfaringer:

Dengang jeg startede med at styrketræne sådan for alvor og med frie vægte, syntes jeg det var meget grænseoverskridende at stille mig op, nede i mændenes afdeling, foran alle spejlene (især fordi jeg dengang ikke var så gode venner med min krop). Men jeg fik lagt et rigtig godt program og blev stædigt ved, indtil jeg kom op på nogle rimelige antal kg. MEN, så skete der jo det, at jeg begyndte at tage på i muskelmasse. Og vægtforskrækket (eller forstyrret er måske et bedre ord..) som jeg var, kunne jeg ikke overskue at fortsætte med styrketræningen. Jeg var bange for at blive for maskulin og for at veje for meget. Og så gik der lige et halvt års tid, så savnede jeg styrketræningen helt vildt, og staretede igen. Og sådan kørte cyklussen i ca. 10 år. Hehe, hvor kunne jeg være blevet stærk, hvis jeg bare havde fortsat kontinuerligt.

Nå, men det med at være bange for at blive for maskulin, tror jeg der er rigtig, rigtig mange kvinder der er bange for. Se jo bare på kvindeidealet for tiden..hun har jo INGENTING!!! Ingen røv, ingen bryster og da slet ikke noget der ligner muskler. Uha uha, at prøve at leve op til dét ideal er jo et projekt der er dømt til at mislykkes for langt den største del af den kvindelige del af befolkningen.

For et års tid siden (lige afbrudt af en pause pga. en operation) kom jeg så for alvor igang igen. Jeg valgte at give pokker i tallet på vægten og tøjstørrelsen og kun fokusere på spejlet og nydelsen ved at have en stærk og sund krop.det var en god beslutning. Jeg elsker, elsker, ELSKER styrketræning - det føles aldrig som en sur pligt og jeg får altid trænet mine 6 gange om ugen. Og jeg synes det er synd og skam, at der ikke er flere kvinder der har fået øjnene op for de tunge vægte:smile:

MEN, jeg er vist ikke dén der er i stand til at overbevise flertallet af kvinder om, at tung styrketræning er sagen. For med mine 87-88 kg fordelt på 178 cm er jeg nemlig en af de der amazoner, som de fleste kvinder vil gøre alt for at undgå at ligne. Fnis:tongue:

Desuden har jeg også stødt på mænd(især da jeg var i begyndelsen af 20'erne - jeg er 29 nu), som synes at det er totalt usexet at kvinder træner tung styrketræning. men på de senere aå faktisk også flere der er i den helt modsatte grøft. Dejligt!

Og så lige et par kommentarer til nogle af jeres svar:

AndreasH:

"....at der jævnligt opfindes nye typer mirakel træning, der skal appellere til det kvindelige publikum i stedet".

Jeps, jeg er godt nok ked af at indrømme det på mit køns vegne, men det er jo sandt. Mange kvinder gider ikke gøre en tilstrækkelig indsats for at opnå resultater, men tyr i stedet til mirakelkure - og træningsmetoder. Jeg ser det også tit på mine spinninghold, selvfølgelig er der mange der knokler røven ud af bukserne, men der er virkelig også mange (og de fleste er kvinder) der er bange for at få sved på panden. En skam.

Nikolajknude:

"Tror på hvad instruktøren siger..."

Jeps, og så stopper de langt før de overhovedet har lært øvelserne at kende eller begynder at opbygge bare lidt muskelmasse. Og hvis de har holdt ud, ud over denne fase, så begynder de at kede sig og så stopper de. Her tror jeg at det er vigtigt at få noget opfølgning og få lagt et nyt og mere udfordrende program. Men det får de fleste bare ikke gjort, og så ryger motivationen (og det er der jo heller ikke noget at sige til...).

Incognito:

Thumps up til "Models diet" og "koncentrationslejr"...så klamt at det nærmest er sjovt.

Jaanie:

Er helt enig i din konklusion. Det handler om både mangel på viden og om angst for ikke at være feminine (men hvem afgør egentlig om man som kvinde er feminin? Jeg tænker og føler da som alle andre kvinder, selv om jeg rykker mange tons jern om ugen...)

+AH:

Jeg har dælme også savnet en træningsmakker. Det var som at lede efter en når i en høstak, at finde én med bare nogenlunde samme tilgang til træning, som én selv. Men heldigvis er langt de fleste mænd nu også rigtig søde at snakke med og rigtig gode til at komme med tips og tricks og gode råd. Man skal bare lige tage sig sammen til at turde at snakke med dem, hihi.

Kimbo:

Uh, jeg var lige ved at hidse mig op, da jeg læste "når det så er sagt, synes jeg ikke at styrketræning er kvindeligt". For det er jo lige sådan et udsagn der får kvinder til at holde sig væk. Men de sidste 4 linjer i dit indlæg fik mig ned på jorden. For den generelle del af den kvindelige befolkning, har du nok ret - selv om jeg ikke er meget for at indrømme det.

Louise:

Ja, det giver nemlig masser af selvtillid. Og man får overskredet en masse grænser, Dét er fedt!

I øvrigt tak for go træning idag - beklager at jeg er så langsom :laugh: Jeg skal lære at holde min kæft...og måske også lige få styret min iver med de mange sæt...tsk tsk. Skal du ikke til at føre logbog herinde?

Ja det blev også lige en lang smøre....

Men gid der var flere kvinder der åbnede øjnene for styrketræningen og indså hvor meget man får ud af det. Både styrke, muskler, evnen til at koncentrere sig...og så er det jo enormt afstressende og hyggeligt. jeg føler mig i hvert fald altid som født på ny, når jeg forlader centret.

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskussion...

Jeg ved at det i høj grad handler om uvidenhed, for hvor skulle de/vi (kvinderne) vide fra, at styrketræning er bedre end at gå til mave/baller/lår-træning 3-4 gange pr. uge i det lokale fitness?

Det er ikke noget man lærer til idræt i skolen, det er noget man læser sig til i de ungdoms/kvinde-blade! Personligt begyndte jeg først selv at finde ud af hvordan tingene hang sammen, efter jeg loggede på MOL første gang for mange år siden...

Jeg er selv én af dem, som skal forsøge at forklare nogen af alle de piger/kvinder hvordan det hænger sammen. Men det er en stor opgave, som næsten er tabt på forhånd, fordi man er oppe i mod Femina, Alt for damerne etc.

Link to comment
Share on other sites

Spændende emne, og spændende debat..

Jeg er også en af dem, som eeelsker tung styrketræning. Men girls oplever I også, at der tit og ofte bliver lagt an på én, når man som oftest står eneste kvinde nede i vægtrummet?

- efter flere af sådanne episoder har jeg fået svært ved at spørge om hjælp til f.eks. at få vægte op osv. Nu spørg jeg kun dem, som jeg har tillid til og 'kender'. Men jeg savner helt klart også en træningmakker! Det ville være så fedt, at flere kvinder virkelig turde komme derned, også også give den gas..

Til de herre, hvornår mener I, en kvinde er blevet for veltrænet? Hvor går grænsen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share