Cadio eller fedt forbrændning


crisis
 Share

Recommended Posts

Her igår til træning, gik jeg hen løbemaskinen, hvor jeg igår så en lille tabel, hvor der stod at ens puls skulle være 65% for fedt forbrændning of 85% hvis man skal træne kondition...

Jeg plejer normalt at træne 20 min 85%, og ønsker både god kondi, og forbrændning.. Skal tabellen forstås således at man kun forbrænde sit fedt, eller forbedre kondi ?..

Link to comment
Share on other sites

Fedtforbrændingszonen er en mere eller mindre teoretisk størrelse.

Ultra kort fortalt: Under fysisk aktivitet vælger kroppen om energien skal komme fra kulhydrat eller fedt. Afhængig om kroppen skal yde en hård eller moderat ydelse vil kroppen vælge forholdsvis kulhydrat eller fedt, som energikilde. Ved at holde pulsen lav vil kroppen vælge fedt som primærkilde og omvendt ved en hård indsats.

Hvor folk falder i (ved at følge den tabel du kiggede på) er, at de glemmer, at det totale energiforbrug er større ved en hård indsats.

Kort fortalt, så skal du yde så meget så mulig for at tabe dig mest mulig.

Læs mere her

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Fedtforbrændingszonen er en mere eller mindre teoretisk størrelse.

Ultra kort fortalt: Under fysisk aktivitet vælger kroppen om energien skal komme fra kulhydrat eller fedt. Afhængig om kroppen skal yde en hård eller moderat ydelse vil kroppen vælge forholdsvis kulhydrat eller fedt, som energikilde. Ved at holde pulsen lav vil kroppen vælge fedt som primærkilde og omvendt ved en hård indsats.

Hvor folk falder i (ved at følge den tabel du kiggede på) er, at de glemmer, at det totale energiforbrug er større ved en hård indsats.

Kort fortalt, så skal du yde så meget så mulig for at tabe dig mest mulig.

Læs mere her

Hr. K

Jeg er i særdeleshed enig med dine pointer, men din fysiologi halter en smule. Kroppen vælger ikke om energien skal komme fra kulhydrat eller fedt; energien til enhver form for træning kommer overvejende fra kulhydrat. Er træningen dog af lavintensitet, vil fedt overtage som substrat i energidannelse efter nogle timer - fx efter 3 timer, overstiger fedt kulhydrat med ca. 60 % fra fedt imod 40 % fra kulhydrat. Så medmindre personen træner i flere timer, så er 'fedtforbrændingszoner' stadigvæk ligegyldig, men dog mest af alt grundet din pointe med, at det samlede energiforbrug er væsentligt lavere.

Man befinder sig faktisk i den 'bedste' fedtforbrændingszone, når man hviler. Så hvis I gerne vil have den størst mulige procentfordeling af energi fra fedt, så tag en lur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver normalt også at løbe så meget som jeg kan, men efter 20 - 25 min. begynder jeg at få sidestik.. hvilket er irreterende...

Prøv at ændre lidt på, hvad du spiser inden. Evt. skrue op eller ned for væskeindtaget. Herudover er sidestik normalt noget, der forsvinder, når du kommer i bedre form.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i særdeleshed enig med dine pointer, men din fysiologi halter en smule. Kroppen vælger ikke om energien skal komme fra kulhydrat eller fedt; energien til enhver form for træning kommer overvejende fra kulhydrat. Er træningen dog af lavintensitet, vil fedt overtage som substrat i energidannelse efter nogle timer - fx efter 3 timer, overstiger fedt kulhydrat med ca. 60 % fra fedt imod 40 % fra kulhydrat. Så medmindre personen træner i flere timer, så er 'fedtforbrændingszoner' stadigvæk ligegyldig, men dog mest af alt grundet din pointe med, at det samlede energiforbrug er væsentligt lavere.

Man befinder sig faktisk i den 'bedste' fedtforbrændingszone, når man hviler. Så hvis I gerne vil have den størst mulige procentfordeling af energi fra fedt, så tag en lur.

Når vi nu er ved flueknepperiet så vil jeg lige pointere at man forbrænder fedt fra første minut man begynder med træning. Fedtforbrændingen stiger typisk og højest efter længere tid. Dette skyldes imidlertid ikke tiden i sig selv men at sukkermængden der er til rådighed falder.

De celler i kroppen, der kan forbrænde både fedt og sukker, og her er muskelcellerne mest interessante, har enzymer der styrer energiforbruget. For folk i almindelighed vil der ikke være nok "fedtforbrændingsenzymer" til at udkonkurrere de enzymer der nedbryder sukker, når der er rigelig tilgang til både sukker og fedt. Efter nogen tids træning vil sukkermængden i musklerne være dalet noget og så vil der blive forbrændt lidt mere fedt. Skulle man udføre sin træning på helt eller delvist tømte sukkerdepoter, ville fedtforbrændingen dog stige næsten øjeblikkeligt.

I træningsfysiologi bruger man et begreb, der hedder fatmax, som betegner den maksimale fedtforbrænding man kan opnå under en stigende arbejdstest (typisk med små stigninger hvert 3. minut). Fatmax befinder sig for utrænede mennesker mellem 25 og 75% af VO2max i cykeltester og lidt højere ved løbetester. Udholdenhedstrænede mennesker, der følger en kost med lavt kulhydratindtag, kan dog opnå fatmax oppe over 75% af VO2max.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas

Når vi nu er ved flueknepperiet så vil jeg lige pointere at man forbrænder fedt fra første minut man begynder med træning.

Jeg læser din sætning, som at man forbrænder fedt som følge af træning fra det øjeblik man starter træning. Dette er ukorrekt. Energiprocessen der leverer energi til bevægelsen er i første omgang 'immediate energy system', bestående af ATP og CrP, hvorefter 'short term energy system' tager over umiddelbart efter. Short term energy system er anaerob omsætning af kulhydrat. Til sidst, efter en længere tidsperiode, tager 'long term energy system' over med den aerobe omsætning af kulhydrat, samt aerobe omsætning af fedt. Til trods for at det er glidende overgange, så kommer energien ikke fra fedt i en god periode.

Fedtforbrændingen stiger typisk og højest efter længere tid. Dette skyldes imidlertid ikke tiden i sig selv men at sukkermængden der er til rådighed falder.

Det har intet med sukkermængden at gøre, da denne er tilstrækkelig i lang tid. Det handler i højere grad om intensitet og hvorvidt ilten der er til rådighed, er tilstrækkelig. Desuden kan fedt aldrig indgå i energiprocesserne, medmindre kulhydrat ligeledes indgår.

For at fedt kan indgå i energiprocesserne, må Beta-oxidation ligeledes foregå, men denne kan aldrig forløbe medmindre ilt er tilstede (hvilket er endnu et argument for, at man ikke forbrænder fedt i starten).

Hvis du virkelig synes du har ret, vil jeg meget gerne have en ordenlig forklaring, så jeg kan blive klogere.

Mvh. Dysp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Andreas

Jeg læser din sætning, som at man forbrænder fedt som følge af træning fra det øjeblik man starter træning. Dette er ukorrekt. Energiprocessen der leverer energi til bevægelsen er i første omgang 'immediate energy system', bestående af ATP og CrP, hvorefter 'short term energy system' tager over umiddelbart efter. Short term energy system er anaerob omsætning af kulhydrat. Til sidst, efter en længere tidsperiode, tager 'long term energy system' over med den aerobe omsætning af kulhydrat, samt aerobe omsætning af fedt. Til trods for at det er glidende overgange, så kommer energien ikke fra fedt i en god periode.

Det har intet med sukkermængden at gøre, da denne er tilstrækkelig i lang tid. Det handler i højere grad om intensitet og hvorvidt ilten der er til rådighed, er tilstrækkelig. Desuden kan fedt aldrig indgå i energiprocesserne, medmindre kulhydrat ligeledes indgår.

For at fedt kan indgå i energiprocesserne, må Beta-oxidation ligeledes foregå, men denne kan aldrig forløbe medmindre ilt er tilstede (hvilket er endnu et argument for, at man ikke forbrænder fedt i starten).

Hvis du virkelig synes du har ret, vil jeg meget gerne have en ordenlig forklaring, så jeg kan blive klogere.

Mvh. Dysp

Nu snakker vi om detaljer!

Musklen forbrænder sukker/fedt når den er i hvile. Når du begynder med at arbejde stiger musklens energibehov øjeblikkeligt, og det kan den aerobe energiomsætning ikke klare fuldstændigt. Den aerobe energiomsætning i muskelcellen vil dog fungere fra første sekund du begynder at arbejde, selvom den vil være suppleret af den anaerobe energifrigørelse (alactacidt først da lactat produktionen også skal bruge lidt tid for at komme igang for alvor). I løbet af meget kort tid vil kroppen dog begynde at forsyne muskelcellen med mere ilt og den aerobe forbrænding vil begynde at stige meget hurtigt.

Den aerobe energiomsætning forsætter så længe cellen indeholder ilt og jeg tror ikke at opstarten på et aerobt arbejde kan tømme nogle celler for ilt fuldstændigt. Hvorvidt den aerobe energifrigørelse sker på bekostning af fedt eller kulhydrat er til dels bestemt af tilgængeligheden af disse og til dels af iltforbruget. Ved arbejde over den anaerobe tærskel vil der overordnet set ikke forbrændes noget fedt (dette antages men er formodentlig en forsimpling da dele af musklen/musklerne sikker vil have rigeligt ilt samtidigt med at andre mangler og derfor kan man sagtens forestille sig at der stadig forbrændes fedt lokalt, selvom det ikke kan måles globalt).

Vores generelle livsstil og gener har betydning for hvor meget vi producerer af forskellige enzymer. De enzymer der er nødvendige for aerob nedbrydning af fedt, er tilstede hele tiden. Ved længerevarende arbejde ser man en gradvis tømning af muskelfibres glycogenlagre. En tilsvarende forøgning af fedtforbrændingen observeres. Dette skyldes ikke at at der sker en øgning i ilt koncentrationen men at kulhydratforbrændinges hastighed mindskes når depoterne af dem mindskes. Argumenter for dette er at man ser en øget fedtforbrænding i folk der jævnligt udsætter deres muskler for glucosemangel.

Nedenstående liste er i øvrigt beregnet fedtforbrænding på mig selv i forbindelse med en konditest på AKI. Værdien er beregnet ud fra min udåndingsluft og hver værdi repræsenterer 15 sekunder. De første fire værdier er på belastning 150 watt og de næste fire er på 175 watt osv.

-310,62

#VÆRDI!

#VÆRDI!

312,29

542,75

903,47

1611,55

1406,14

958,58

1042,08

1538,07

926,85

1327,65

698,06

1659,98

412,49

479,29

1412,82

910,15

920,17

604,54

1100,53

1120,57

497,66

De mærkelige tal du ser i starten skyldes formodentlig mere manglende pålidelighed af udstyret noget andet. Tallene er i mg/min og jeg har varmet op forinden men starter med at cykle samtidigt med at målingerne begynder. Ens fedtforbrænding i hvile er i øvrigt meget variabel men vil vil aldrig overstige 150mg/min for mennesker af normal størrelse og forbrænding (det ville kræve en basal forbrænding over de 2000 kcal/døgn at forbrænde mere fedt end dette, selvom vi antager en næsten 100% fedtforbrænding, hvilket ikke er muligt). Af mine tal ses det at allerede efter 1 min er min fedtforbrænding mere end fordoblet og allerede efter få minutter er den næsten tidoblet.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share