Hvor langt svømmer prof. landshold svømmere?


Strongman
 Share

Recommended Posts

Hej mol :-)

Jeg ville bare lige spørge hvor langt prof. svømmere svømmer? :-).

Altså har hørt at Michael Phelps træner 5-10 timer hver dag også tænker jeg bare hvor langt det lige er? :blink:

Jeg er 13 år og svømmer konkurrence svømning 4 gange om ugen, hvor vi svømmer 5-6 km hver gang på 2 timer, og om fredagen træner vi en times motion (vægte, o.s.v).

Link to comment
Share on other sites

Hej mol :-)

Jeg ville bare lige spørge hvor langt prof. svømmere svømmer? :-).

Altså har hørt at Michael Phelps træner 5-10 timer hver dag også tænker jeg bare hvor langt det lige er? :blink:

Jeg er 13 år og svømmer konkurrence svømning 4 gange om ugen, hvor vi svømmer 5-6 km hver gang på 2 timer, og om fredagen træner vi en times motion (vægte, o.s.v).

Hej Strongman.

Jeg kommer lige med et spg. til dig. Har du ikke nogle træningsprogrammer til svømning jeg må se? bare for at se, hvad konkurrencesvømmere ligger og træner :D

- Jeg kender en der engang var konkurrencesvømmer. Han sagde, at de somme tider skulle svømme 8 - 10 km i OPVARMNNING!!? det er helt sindsygt

Link to comment
Share on other sites

Hej Strongman.

Jeg kommer lige med et spg. til dig. Har du ikke nogle træningsprogrammer til svømning jeg må se? bare for at se, hvad konkurrencesvømmere ligger og træner :D

- Jeg kender en der engang var konkurrencesvømmer. Han sagde, at de somme tider skulle svømme 8 - 10 km i OPVARMNNING!!? det er helt sindsygt

Hej :-)

Jeg skal svømme imorgen så der kan jeg lige få et almindelig program af min træner :bigsmile:

8-10 km i opvarmning? Det lyder jo fuldstændig sindsygt? Var din ven en der trænede professionalt? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

- Jeg kender en der engang var konkurrencesvømmer. Han sagde, at de somme tider skulle svømme 8 - 10 km i OPVARMNNING!!? det er helt sindsygt

Ja, det er helt sindsygt og heller ikke rigtigt. Få nu begge to skruen i vandet og brug fornuften. Strongman, du kunne jo fx spørge nogle af dine bekendte inden for svømmeverdenen om de kan svare dig på dit spørgsmål - din træner kunne måske have et godt bud.

Der er selvfølgeligt forskel på hvor lang hver enkelt svømmer træner. Det har fx noget at gøre med om man er sprinter eller langdistancesvømmer. Men mon ikke en på et ret højt niveau (professionelt eller elite) ligger på omkring mindst 8 km. om dagen...

Jeg er selv tidligere svømmer og på træningslejre svømmede vi 13-14 km. om dagen når det var slemmest.

Link to comment
Share on other sites

Distance er meget indivudel alt efter hvilken type af svømmer man er. Du skal heller ikke regne med at alle timerne går med svømning, der er dry-land træning, styrketræning og udspænding og anden konditionering.

Nu tilbage til selve distance så ligger den imellem 10-25 km om dagen og ja jeg kender folk der har svømmet minimum 20 km om dagen i 1-2 mdr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har set materiale fra både russiske, amerikanske og engslske landstrænere som peger på at man for at kunne være med i toppen minimum skal svömme 40 km om ugen i gennemsnit 40-45 uger om året.

Nogle af mine svömmere ligger lidt over det.

og ja - 10 km opvarmning er en and.

Link to comment
Share on other sites

Har set materiale fra både russiske, amerikanske og engslske landstrænere som peger på at man for at kunne være med i toppen minimum skal svömme 40 km om ugen i gennemsnit 40-45 uger om året.

40 km. lyder ikke som særligt meget, Mads? Nogen bestemt grund til gennemsnittet ikke ligger højere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men der står også 40-45 uger om året...

Korrekt - det er ikke vandvittig meget.

Det er også lagt op som et absolut minimum.

Jeg tror nu også det har ændret sig lidt efter man har længere mesterskaber hvor svömmerene faktisk svömmer en del km per dag.

De 40 km i snit er ment som "hvis du svömmer mindre end det - glemt det"

De af mine svömmere som svömmer mindre end det har kun ambitioner om nationale mesterskaber.

Interview med Hetland - gå lidt ned på siden - der er selvfölge også (specielt seniorsvömmere) som har en anden indgang til tingene.

Link to comment
Share on other sites

Strongman, hvis du kender til ham ungaren Daniel Gyrta:

http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1niel_Gyurta

..så var han kendt for at blive trænet 7-8t om dagen og var i peak perioder oppe på 24km om dagen, som 13-15 årig. Det er det vildeste jeg har hørt.

Men han var jo så også et UNIKT talent og som 15 årig blev nr 2 til OL 2004 i Athen i 200bryst.

12km om dagen lyder fint på peak days, fordelt på 2 træninger.

50 om ugen lyder ok for olympisk potentiale

Link to comment
Share on other sites

Korrekt - det er ikke vandvittig meget.

Det er også lagt op som et absolut minimum.

Jeg tror nu også det har ændret sig lidt efter man har længere mesterskaber hvor svömmerene faktisk svömmer en del km per dag.

De 40 km i snit er ment som "hvis du svömmer mindre end det - glemt det"

De af mine svömmere som svömmer mindre end det har kun ambitioner om nationale mesterskaber.

Interview med Hetland - gå lidt ned på siden - der er selvfölge også (specielt seniorsvömmere) som har en anden indgang til tingene.

Ahh ok, tak for uddybningen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share