SSR fortest og modultræning


stingray
 Share

Recommended Posts

Her er mit input til at hjælpe folk ind i SSR.

Jeg vil nævne lidt om indholdet i fortesten og lidt om modultræningen. Senere vil er også komme noget om optagelsesugen :4thumbup:

FORTESTEN:

Fokus områder frem mod fortesten skal helt sikkert være marchtræning (gerne med 25-30 kg.) og orientering.

Marchtræning:

Hvis du starter fra "nul" skal din krop og specielt dine skuldre og fødder vænne sig til denne belastning. Men efter 2-3 march af 8-10 km. i starten har din krop vænnet sig til det og du kan begynde at gå flere kilometer (12-15 km). Det er min erfaring og jeg gik de 2 x 20 km. derovre på omkring 3 timer og 10 min...

Orientering:

Hvis du har mulighed for det så gå nogle O-marcher med din nuværende enhed. Hvis du ikke er i systemet endnu, så find en makker og skiftes til at lægge poster ud på en rute af 8-10 km. På den måde får i begge marchtræning og en af jer skal finde poster hver gang.

Det bedste vil være en o-march om ugen med 20-25 kg. på ryggen. Hver anden uge lægger du poster ud og hver anden uge finder du de poster din makker har lagt ud

Fortesten:

Fredag starter med:

Velkomst

3 gange bronzecirkel på under 12 min.

Cooper test hvor I skal løbe min. 2400 m. på under 12 min.

20 km march med 20 kg på ryggen og et kæmpe gummigevær på 5 kg, på under 3 timer og 50 min. Sørg for at få rigeligt med mad og drikke med!! Du får kun en banan og en lille brik juice fra instruktørerne... Der må ikke snakkes på turen, så sørg for at gå mindst 50 m bag den forangående, ellers får man ekstra km.... man er hjemme mellem 2 og 3 om natten. Sørg for at få strukket ud når du kommer hjem, det. Det vil du takke dig selv for næste morgen...

Lørdag:

op kl. 0630

Samme tur igen... 20 km. med 25 kg på ryggen... osv..

Bagefter er der lidt frokost og undervisning i grundlæggende orientering.

Derefter dags o-march på 8-10 km. Rimelig nem hvis du har trænet o-march...

Om aftenen lørdag er der en lille "overraskelse"... En stressbane i gymnastiksalen hvor alle instruktørerne står og råber og skriger af dig mens du skal lave alle mulige øvelser! Alt fra armstrækkere, øvelser i ribbe, kommandokravl, balancegang på bom, hoppe på en stor skumgummi madras..., bokse lidt på en boksebold, samle lidt lego med en sort sæk over hovedet... Et godt råd: Ignorer at de står og råber af dig! Som sagt: De vil se hvordan du klarer at blive "stresset".

Derefter en natorientering uden rygsækken men med dit basis og det skide gummigevær som du også skal få med på de 2 x 20 km. marcher.

Søndag:

op kl. 0630 OG STÅ KLAR MED SVØMMETØJ!

Svømmehallen kl. 7 hvor I skal svømme ca. 400 i et stræk mens en af instruktørerne står og sprøjter Jer i hovedet med en kold vandslange...

Derefter svøm 25 m under vand UDEN afsæt og med stille opstigning. ( øv det i svømmehallen og svøm 30 m under vand så går det nok).

Forskellige hop fra 3 m vippen og med "død mur". Og JA det gør ondt hvis man lander forkert, men hør efter hvordan man gør det rigtigt, så lander man perfekt anden gang.

Hop på benene fra 5 m vippen.

Dykke efter fantomdukke på 4 m. dybde og svømme med den over på den anden side.

Samarbejdsøvelse i det dybe bassin hvor i allesammen (dem af Jer der er tilbage) skal samle en masse lego klodser op fra bunden og samle et mønster som instruktører har lavet... Her handler det også om samarbejde og om at træde vande i ca. 20 min... Hjernedødt, men igen for at se om I kan arbejde under pres og arbejde sammen.

Til sidst en 2-3 ture på forhindringsbanen. OG SÅ ER MAN SGU TRÆT!!!

Edited by stingray
Link to comment
Share on other sites

Hej - og velkommen til MOL.

Må jeg spørge hvad din grund er til at lave denne blog? Og hvilken baggrund har du, siden du skriver ovenstående? Er du selv i SSR, kender nogen der eller hvordan?

Det er slet ikke negativt ment, det kunne blot være interessant at vide hvem afsenderen er :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej - og velkommen til MOL.

Må jeg spørge hvad din grund er til at lave denne blog? Og hvilken baggrund har du, siden du skriver ovenstående? Er du selv i SSR, kender nogen der eller hvordan?

Det er slet ikke negativt ment, det kunne blot være interessant at vide hvem afsenderen er :smile:

Selvfølgelig! :smile:

Baggrunden for denne blog er at hjælpe folk der vil ind i SSR. Jeg synes godt vi kan hjælpe folk til at fokusere deres træning, så den er tilpasset de udfordringer de står overfor til fortesten og modultræningerne.

Jeg oplevede selv til fortesten at jeg havde trænet nogle "forkerte" ting. Ikke at man ikke kan bruge dem, men de var ikke så relevante. Gennemførte dog alligevel :4thumbup:

Hvad med dig? Er du inde eller vil du gerne i SSR?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er folk ved at være klar til modul 1?

Så er her lidt om indholdet i modul 1:

Man møder op torsdag aften kl. 2000 til indskrivming og lidt formalia inden...:

- 3 x bronzecirkel på under 12 min.

- minimum 2400 m løb iført kampuniform og støvler

Altså den samme start som på fortesten.

Derefter skal der udleveres grej til weekenden i skoven! :tongue:

Våben, ammo, mad (norske feltrationer), spritabeletter, tøj, og alt muligt andet "skrammel"... som skal pakkes i den udleveres Lowe Pathfinder rygsæk. En rigtig god rygsæk for øvrigt! :smile:

Det får I en times tid til at pakke ned, inden turen går ud i skoven med alt udstyret på. Rygsækken vejer på det tidspunkt omkring 25 kg. Dertil skal lægges våben, ammo, vand, kampvest etc...

Når gruppen er kommet til skoven/lunden skal der soves... Eller rettere sagt: Der skal lægges ned og hvile sig, for der bliver ikke sovet ret meget. Man skiftes nemlig til at stå op og holde vagt ½ time ad gangen. Hvis man er heldig får man 1-2 timer på den nat... :blush:

De næste dage står på undervisning i forskellige formationer og bevægelse i terrænnet, o-marcher, hurtig sammenpakning, VANDPASSAGE, overlevelses teknikker og meget mere...

Søndagen slutter af med en evaluering af dine præstationer i løbet af weekenden og hvad du evt. skal træne med til næste modul, som er det "sjove" modul. Nemlig på skydebanen!!! :laugh:

Fortsat god træning derude!!

Edited by stingray
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så er der snart start på modultræningerne, og en af de sjove er modul 2. SKYDELEJR!! :tongue:

MODUL 2:

Modul 2 er den "sjove"!!!

Man starter IKKE med 3 x bronzecirkel osv. men bare med indkvartering (på dette modul sover man indenfor) og lidt undervisning i M/96 og 9mm pistol om hvordan man renser, betjener, skiller ad, skydeafstande, ballistik kugle osv...

Herefter er der en aften/natte o-march med omkring 20-25 kg i sækken. Igen lidt øvelse i nat o-march. Hyggeligt nok og ikke speciel svær. Den tager omkring 3-4 timer.... Mener jeg... :blink: Ind og sove omkring kl. 0200 - 0230...

Næste dag er det skydebanen... HA HAAAAAAA!!!! :4thumbup: Total fun!

- Skydning på forskellige afstande med M/96

- Skydning på forskellige afstande med 9mm Neuhauser

- CQB skydning

- Skydning i 1 milliard forskellige "stillinger"

Søndag er der dags o-march med 25 kg i rygsækken. Igen en hyggelig "lille" gåtur uden de store dikkedare.

Det var vist den weekend!

Modul 3 er så en del hårdere, men det får I mere info omkring lidt senere. :cool:

Edited by stingray
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

MODUL 3:

Starter som fortesten og modul 1 med 3 x bronzecirkel på under 12 min. og en Cooper test hvor man skal løbe mindst 2400 m. iført militær uniform og kampstøvler.

Derefter skal der pakkes grej til 3 dage!!! :tongue: Nogenlunde det samme som modul 1)

Forskellen på denne weekend er at der er afsluttende HUSKE O-march som skal beståes! Det er dog intet problem hvis man bare tænker sig lidt om og har trænet dette. Det foregår på den måde at man ser de 12-15 poster som skal findes, gennemgår og husker ruten flere gange, iden man pakker sit kort ned i en lukket kurvert og ikke kigger på det mere!! :w00t: Det kan godt lyde lidt vildt, men det er ikke svært...

Weekenden indeholder også undervisning og opsætning af observations poster, som går ud på at kamouflere sit observationssted med de materialer som finde i skoven (eller hvor man nu er), og det kan sgu gøre så godt at man kan gå forbi stedet på 5 m afstand og stadig ikke opdage det!!!

Den hårdeste øvelse denne weekend er ild og bevægelse.

Husk på at oppakningen stadig stiger i kg. og specielt en øvelse i tilbagetrækning under ildkamp er pissehård, da man knæler, rejser sig, løber, knæler osv... MEGA mange gang. Det giver syre i benene og er udmattende!

Ellers er det det samme som modul 1 med opsummering, træning, march, overlevelsesteknik, osv...

Søndag er der personlig samtale med instruktørerne om det videre forløb... OPTAGELSESUGEN!!!!!!

Det kommer der meget mere on lidt senere her på siden. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Optagelsesugen:

Starter søndag aften med...:

Ja, 3 x bronzecirkel (ALLE ØVELSER SKAL LAVES KORREKT) på under 12 min., og 2400 m Cooper iført kampuniform og støvler på under 12 min. Begge ting skal gennemføres på under 1 time.

Herefter skal I faktisk sove inde i varmen til tirsdag morgen!

Opgaverne fra søndag til tirsdag morgen er at planlægge øvelsen for resten af ugen og pakning af rygsæk.

Planlægningen foregår i "hold" alt efter hvilken del man skal arbejde med. Rummene er lukket af og det er ikke tilladt at snakke med de andre "hold".

Pakning af rygsæk siger lidt sig selv. Der skal sgu pakkes til en hel uge!

Man bliver hele tiden presset fysisk og verbalt af instruktørerne, det er en del af optagelsesugen at man skal vise at man kan arbejde effektivt og målrettet uder pres.

Der er en del forskydninger hvor gruppen skiftes til at være patruljefører, spejder osv. så man operere i patruljerammer med kyndig/verbal vejledning af instruktørerne.

En af opgaverne er at observere på et hus/bygning:

Man bygger en obs post der er kamoufleret til mindste detalje, og skal sidde i denne post 2 dage... Pænt kedeligt! :crazy:, men hvor man også er med patruljeføreren/instruktøren ud og observere og melde tilbage.

Lørdag aften til søndag morgen er den afsluttende 30 km. optagelsesmarch.

Det siger sig selv at man er træt, presset, smadret, nede, bombet og stadig går videre på de sidste 30 km. hvor der er en række opgaver/øvelser man skal igennem på de 30 km. Hvad det er kan jeg ikke komme ind på :-)

Men når man er igennem er man sgu HELT igennem og optaget i SSR! :4thumbup:

Det efterfølgende år er der stadig efteruddannelse af o-march, skydning, sprængningstjeneste, signaltjeneste m.m.

Edited by stingray
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share