Lav hvilepuls (godt/skidt?)


nkirk
 Share

Recommended Posts

Jeg, nkirk, har nu i cirka 10 år dyrket kredsløbstræning på motionsniveau. Dette være sig både på cykel og i løbesko. I de første mange år var det udelukkende for at holde vægten ved lige, samt for at holde hovedet koldt, under én til tider hård studietid. I de sidste par år har jeg så intensiveret træningen en smule. Dette være sig både med hensyn til intensitet samt mængde. Jeg er begyndt at stille op i små motionsløb varierende fra 5-21,1km. Ikke så meget for at vinde noget som helst, men mere for at have et afstemt mål for det man laver. Jeg har igennem de sidste 2 år brugt pulsmåling under træning, som et vigtigt værktøj til at bedømme både indsats, styre intensitet, måle samtidigt niveau, samt for eventuelt at kunne justere den forestående træningsmægde og intensitet. Samtidigt måler jeg ofte min hvilepuls, for at få et indblik i formkurve samt for at registrere en eventuel overtræning. Ikke så meget nyt i det, men her kommer så mit spørgsmål:

Jeg er 30 år gammel, og har pt en maximal puls på 203 BPM samt en hvilepuls på 37 BPM. Sidstnævnte værdi for hvilepuls (37 BMP) er udfra respektiv data og forskningsresultater at dømme forholdvis lav. Nu har jeg jo hørt så meget om fodboldspillere, cykelryttere og langrendsløbere, der fra tid til anden skvater om på grund hjertefejl og hjertestop, at hjertet simpelthen bliver én for kraftig muskel, og at sinus knuden og rytmen sættes ud spil. Så er der grund til være opmærksom (bekymret) på en lav hvilepuls?

Mvh nkirk

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har selv en lav hvilepuls på 36. Jeg dyrker selv meget motion ca 5 gange om ugen, løb, spinning, dans, pulstræning. Jeg er blevet undersøgt, hvor konklusionen er at det dels er medfødt og dels er grundet træning, og det er der ikke noget galt i. Jeg har selv sygeplejerske og har en del kendskab på dette område.

Jeg er blevet fortalt at det kun er til min fordel når jeg træner, da jeg har et stort 'puls-rum' (fra hvile til max-puls) at arbejde i.

Den eneste ulempe jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg ikke kan blive bloddonor, da min plus falder yderligere efter en tapning.

Håber at du kan bruge mit svar.

M

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har selv en lav hvilepuls på 36. Jeg dyrker selv meget motion ca 5 gange om ugen, løb, spinning, dans, pulstræning. Jeg er blevet undersøgt, hvor konklusionen er at det dels er medfødt og dels er grundet træning, og det er der ikke noget galt i. Jeg har selv sygeplejerske og har en del kendskab på dette område.

Jeg er blevet fortalt at det kun er til min fordel når jeg træner, da jeg har et stort 'puls-rum' (fra hvile til max-puls) at arbejde i.

Den eneste ulempe jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg ikke kan blive bloddonor, da min plus falder yderligere efter en tapning.

Håber at du kan bruge mit svar.

M

Hej M

Tak for svar. Hvis nævnte således skulle være eneste ulempe, så går jeg med ro i sindet til køjs i nat.

Sov godt

N

Link to comment
Share on other sites

Hvilepulsen er reguleret af flere faktorer og konditionen er kun en af dem!

Andre ting er som i er inde på medfødte tilbøjeligheder, ubalance mellem parasympatisk og sympatisk nervesystem og div hormonelle mangler (relateret til lavt stofskifte). Kvinder har generelt lavere hvilepuls end mænd i samme træningstilstand.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Du skal ikke bekymre dig om din lavepuls, medmindre du i hviletilstand bliver træt, døsig, sløj eller direkte blackout.

Havde en mand i 50'erne som fik indsat en pacemaker, da hans puls i ny og næ faldt under 40, til tider ned til 25 (og det ønsker man ikke, når man kører bil). Så hans pacemaker sparker til sinusknuden når den falder under 50.

Men som sagt, det er først når du har fysisike men af det, at du skal tage dig af det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Set ud fra et præstationsmæssigt synspunkt er det kanon, at du har en lav hvilepuls og en høj makspuls. Det betyder, at du har en "stor motor", så ydeevnen bliver høj. En hvilepuls på 37 vil for en normal person normalt være tegen på en helbredsmæssigt problem. Men for sportsfolk er det ligefrem et sundhedsdtegen at have en lav hvilepuls. Det skyldes vel til dels, at du træner så meget som du gør. 5 gange om ugen er ret meget :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eftersigende havde Miguel Indurain en hvilepuls omkring 28, og han vandt trods alt Touren 5 gange i træk. Det siges at hvis man har et stort hjerte, så har man ligeledes en lav hvilepuls. Derudover mener jeg at hvilepulsen er den eneste du decideret kan påvirke. Jo bedre form du kommer i, jo lavere hvilepuls får du.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share