Vægttabshistorie :)


Bjarke81
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Jeg tænkte at jeg ville skrive min historie her, da jeg kan genkende meget at det folk spørger efter mht. vægttab. Jeg håber at det kan hjælpe dem der gerne vil tabe sig og har nogle forskellige mål med det. Hvis nogen synes jeg kommer til at forherlige diætister, så bær over med mig. :) Jeg kender ingen diætister og er ikke selv diætist, så jeg skriver ikke dette med hensigt på at sælge Jer diætist-ydelser. Jeg gør det for at forklare hvordan det lykkedes mig at få kost under kontrol, og tabe mig det jeg vil.

Jeg havde trænet i 2 år og ville gerne blive mere ”trimmet”. Da jeg besluttede mig for at gøre noget mere aktivt ved det, startede jeg selvfølgelig med at ville træne mig fra det, da jeg ikke vidste bedre. Jeg lavede en masse fedtforbrændingsøvelser osv. Efter at jeg blev skuffet over mangel af resultater, blev jeg nødt til at tage kosten i betragtning. Jeg er en sukkergris, og elsker også chips osv. så det var måske derfor det var det sidste jeg ville ændre. Jeg begyndte at læse en masse om kostsammensætning, men det var på ingen måde til at finde rundt i, for når man spurgte kom der tit meget modstridende råd. Jeg kan se her bagefter at det kan have at gøre med at man fik råd om kure og kostkoncepter, og ikke egentlige kostomlægninger. Jeg har draget mine egne konklusioner, og forventer skam at nogle er uenige, men jeg ser nu kure som en temporær løsning for hurtigst muligt at smide overflødige kilo. Problemet var selvfølgelig at når man havde kørt en kur igennem, røg man hurtigt tilbage til de gamle vaner og tog de tabte kilo på igen. Jeg nåede til det punkt som jeg tror der er en del der gør: Man ved hvad man burde spise, men man aner ikke hvor meget/lidt eller hvornår. Jeg besluttede mig for simpelthen at betale mig fra at skulle lære det hele selv. 1800 kr. kostede det hos en diætist (for første samtale vedr. vaner, vejning, ønsker osv. og 2 evalueringssamtaler med 1 måneds mellemrum). Det viste sig at være de bedste penge givet ud på mit mål om at tabe mig. Her 4 måneder senere, har jeg indtil videre smidt 16 kilo og vil gerne tabe mig lidt endnu. Historien er sådan set ikke længere, men jeg vil lige hurtigt smide nogle fordele og råd:

Fordele:

1: Jeg er i fuld kontrol. –Jeg ved præcis hvad jeg skal spise hvornår. Og jeg behøver ikke at spørge hvorfor, for planen leverer hvad jeg ønsker.

2: Jeg er aldrig sulten. -Min omlægning sørger for meget protein, som mætter godt og sørger for at jeg ikke taber muskelmasse når jeg træner.

3: Det er sundt. –Jeg har set mange bud på kure som har en eller flere ulemper, typisk i form af at man udelukker bestemte typer kost.

4: Jeg behøver ikke at være bekymret over at tage på. –For jeg ved det er mit fulde ansvar, og jeg har lært at prioriterer derefter. Jeg ved nu at hvis jeg vil have et stykke kage eller tage til en brunch, er det ikke umuligt. Men det skal prioriteres i forhold til hvad jeg vil med min kost. Jeg vil stadig gerne tabe mig noget mere, så jeg spiser stadig bare efter planen. Når jeg er nået en vægt hvor jeg er tilpas, kan jeg så spise lidt mere ”usundt” eller mere mængde.

Råd:

1: Forvent ikke mere end du kan selv kan levere. –Hvis du har et mål om at tabe dig, som jeg havde, så skal du holde planen slavisk. Men så er der også garanti for resultater. Når først jeg begyndte at tabe mig, fik jeg blod på tanden og det blev langt lettere at sige nej til søde sager.

2: Man skal ikke være i tvivl om det virker på en selv. Det var jeg naturligvis i starten, men man kan sige at få lagt kosten om er egentlig ”bare” at gå ”back to basics” på hvad kroppen har brug for i forhold til dine vaner.

3: En ting jeg indså som har hjulpet mig meget med at holde mig fra de mange situationer med kage osv. er at acceptere at der ALTID vil være kage, og der ALTID kommer en chance for at få kage igen. Bare som eksempel, kan jeg sige at i dag er der nogle medarbejdere fra et andet land der skal hjem = Farvel-Kage. Så var der en kollega der stoppede = Farvel-Kage. I går var der en der havde fødselsdag, og en der havde bestået en eksamen = Fødselsdagskage, og Eksamenskage. –Og det var på samme dag at kantinen havde dessertdag. Se! Der er ALTID en undskyldning for kage, og dermed ALTID en grund til at tage på. At lave en kostændring er ligeså meget at acceptere at vi ”har det for godt” mht. vores indtag. Hvis man vil have at en kostomlægning skal virke, skal man acceptere det ansvar der ligger i nyde de søde sager sjældnere. Og hvad sjovt er der ved det? Jamen hvis det stod til mig, vil jeg æde chips og drikke cola hele dagen. –Men man kan ikke få i pose og sæk (som jeg også synes mange kure lover). Så det at tabe mig og være sund, har større prioritet.

Hvis jeg har hjulpet bare én med at acceptere de ting der hører med et seriøst vægttab, og kan bruge det til at starte, er jeg glad. :)

Med venlig hilsen

Bjarke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share