Natrium ? -> Salt ?


Rmadsen
 Share

Recommended Posts

Tak for dit svar :)

Så hvis der stå Natrium 1% er der 1% salt ?

Nej ikke helt... Na er den fysiologisk mest betyende når man i daglig tale skal snakker om at sænke saltindtaget... Men som det allerede er skrevet er salt en ionforbindelse mellem Na og Cl. Hvis du får 1 gram Na fra salt, har du i alt indtaget 2,54 gram salt((22,99+35,45)/22,99)...

Link to comment
Share on other sites

Nej ikke helt... Na er den fysiologisk mest betyende når man i daglig tale skal snakker om at sænke saltindtaget... Men som det allerede er skrevet er salt en ionforbindelse mellem Na og Cl. Hvis du får 1 gram Na fra salt, har du i alt indtaget 2,54 gram salt((22,99+35,45)/22,99)...

- hvilket er en lusket måde at kamuflere saltindholdet på. Jeg gætter på at gennemsnitsdanskeren tror at der er 1 gram salt i.

Link to comment
Share on other sites

- hvilket er en lusket måde at kamuflere saltindholdet på. Jeg gætter på at gennemsnitsdanskeren tror at der er 1 gram salt i.

Det er jo fuldstændig op til myndighedernes mærkningslov og den måde anbefalingerne og kostråd angives.

Hvis anbefalingerne angives som natrium så bør mærkningen også være angivet som natrium.

Er det derimod salt så bør mærkningen også være salt.

Salt betegnelsen er ikke korrekt da salt dækker over lang mere end natriumklorid. Man kan selvfølgelig vælge at kalde det bordsalt, men så bør fødevarers natriumklorid indhold også angives som bordsalt.

Kostråd m.m. plejer så vidt jeg husker at komme med anbefalinger som salt og så går det selvfølgelig galt for den almindelige forbruger når man ikke arbejder sammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share