Tid før hørfrøolie bliver harsk?


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Ha ha, jeg har aldrig lagt mærke til, at det skulle opbevares i køleskab. Jeg synes nok min nuværende flaske er begyndt at smage lige rigeligt :laugh:

Jeg kan oplyse, at der på flasken står 4 uger i køleskab efter åbning.

Men næringsmæssigt gør det vel ikke noget at den harsker?

Fuck - det har jo en del af sige om den er harsk eller ej - men i hvor høj grad ødelægger oxideringen EPA og DHP syrene? Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er blevet opbevaret korrekt fra den blev produceret til du købte den, vil jeg sige at Durdens skøn lyder meget rimeligt. Det afhængder af en farlig masse ting, - særligt om de har passet på den før de solgte den til dig - men du kan godt til dels jo smage dig frem. Hvis den smager mærkeligt skal den ud.

Durden: det gør alt om den er harsk. Der er ikke EPA og slet ikke DHP i hørfrøolie (jeg ved godt du mener DHA :tongue: ), men der er derimod ALA i. Dit spørgsmål er lidt mærkeligt, fordi oxidationen påvirker fedtsyren så meget at den holder op med at være den oprindelige fedtsyre (og bliver til noget der er relativt giftigt). Jeg tror ikke at det er sådan videre farligt, men det smager ihvertfald ikke godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det også gælder for hørfrøolie, men i fald der skulle være nogen, der læser med og tænker: "Hvad med fiskeolie?", lad for guds skyld være med at drikke det hvis det ikke er blevet opbevaret korrekt.

Jeg havde "fornøjelsen" af at drikke noget fiskeolie, der i for lang tid ikke havde stået på køl efter flasken var åbnet. Resultatet var en alvorlig omgang maveonde med høj feber, dehydrering og sløret syn i et halvt døgns tid efter...

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, jeg har aldrig lagt mærke til, at det skulle opbevares i køleskab. Jeg synes nok min nuværende flaske er begyndt at smage lige rigeligt :laugh:

Jeg kan oplyse, at der på flasken står 4 uger i køleskab efter åbning.

Men næringsmæssigt gør det vel ikke noget at den harsker?

Pga. denne relativt lave holdbarhed er jeg begyndt at spise 2 spiseskefulde økologiske hørfrø om dagen.

Hvis der er andre der har lyst anbefales det at man tygger dem, så de ikke bare passerer uoptaget igennem kroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Nu er det her et meget gammelt indlæg - og måske ikke relevant for jer længere. Men der kommer jo altid nye folk til såe...

Hørfrø kan sagtens holde sig.
Hørfrø olie skal i køleskabet.

Hørfrø bør (som Devious Builder også siger det) tygges (eller endnu bedre kværnes i en kaffekværn) og skal så spises med det samme.
Hørfrø olie skal naturligvis ikke behandles og kan godt klare at stå lidt længere. Har hørt at nogen blander det i deres Skyr og tager det med på arbejde. Det er ikke en god idé med knuste hørfrø.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg svarer lige på mit eget spørgsmål:
Den korte version er skift det ud medhørfrø olie som ikke indeholder nær så meget cadmium og få dine fiber et andet sted. solsikkefrø skal man heller ikke spise for meget.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Vaer-opmaerksom-paa-cadmium-i-solsikkefroe-hoerfroe-og-skaldyr.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share