Hjælp til projektopgave


lameld
 Share

Recommended Posts

Hallo

Vi er to drenge som er ved at lave en projektopgave om sport og sundhed...

Vi vil gerne spørge jer om nogle spørgsmål, om hvorfor det er så vigtigt for jer, at dyrke motion...?

Vi vil gerne hører lidt om, hvor tit i dyrker motion, hvorfor det er vigtigt for jer, at dyrke motion, får i "abstinenser" hvis i ikke dyrker motion i fx. en uge, hvor ekstremt i dyrker motion, og hvorfor i dyrker motion?

Mvh

Steffen og Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej Steffen og Jesper.

Jeg vil da gerne prøve at hjælpe jer lidt med jeres projektopgave.

- For mig er sport rigtig vigtigt! det at føle sig i god form er virkelig vigtigt. Mange dyrker sport fordi de vil tabe sig og have den perfekte krop. Sådan har jeg det ikke. Det med at man får en god krop er en kæmpe bonus, og det ser da også lækkert ud når man er til konkurrence.

Jeg er 17 år og triathlet fra Viborg. dvs. at jeg cykler, svømmer, løber og styrketræner hver uge. Mit ugeprogram for sidste uge så således ud:

Mandag: 7 km let løb + spinning om aftenen

Tirsdag: 7 km hård intervalløb + 40 minutters intensiv svømning om aftenen.

Onsdag: fri --> altid fri onsdag...

Torsdag: 60 km cykling

Fredag: 5 km let løb + svømning om aftenen

Lørdag: Svømning

Søndag: 90 km cykling

Som i kan se, så dyrker jeg rigtig meget sport i løbet af en uge. Jeg er så stort et konkurrencemenneske, at når jeg går ind til noget, gør jeg det for at vinde, og derfor har jeg så stor en træningsmængde. Når jeg ikke træner, tænker jeg stadig træning. Jeg læser rigtig mange bøger, for at kunne lægge et bedre træningsprogram og for at optimere min træning.

Jeg håber i kan bruge det til noget, hvis i har yderligere spørgsmål eller vil have uddybet noget, så spørg endelige

Mvh.

Bonde

Link to comment
Share on other sites

Vi vil gerne hører lidt om, hvordan du føler, når du fx. ikke har dyrket idræt i 3 dage.., Jeg kender det nemlig selv (da jeg også dyrker langdistance løb) at når jeg ikke har været ude at løbe i 3 dage, begynder jeg faktsisk at blive stresset, og jeg føler nærmest også, at jeg ryster på mine hænder?

og så siger du, at når du ikke træner, tænker du stadig på træning... Når du siger tænker er det så "fuck..., jeg skal bare ud at cykle, ellers kommer jeg i dårlig form", eller er det mere "hmmm, hvor skal jeg mon løbe hen idag?"

Link to comment
Share on other sites

Vi vil gerne hører lidt om, hvordan du føler, når du fx. ikke har dyrket idræt i 3 dage.., Jeg kender det nemlig selv (da jeg også dyrker langdistance løb) at når jeg ikke har været ude at løbe i 3 dage, begynder jeg faktsisk at blive stresset, og jeg føler nærmest også, at jeg ryster på mine hænder?

og så siger du, at når du ikke træner, tænker du stadig på træning... Når du siger tænker er det så "fuck..., jeg skal bare ud at cykle, ellers kommer jeg i dårlig form", eller er det mere "hmmm, hvor skal jeg mon løbe hen idag?"

Hej igen drenge.

Når jeg ikke har dyrket motion i 3 dage begynder jeg ikke at føle mig stresset. Jeg begynder at føle mig doven, og nogle gange føler jeg mig faktisk ret ulækker og tyk :s - men jeg er blevet bedre til at tage hvilkedage, da jeg har nogle meget hårde ugentlige træningpas. Derfor er jeg blevet nød til at lære at slappe af, så nu har jeg det faktisk godt nok med at slappe af. Når der så er gået et par dage eller 3 begynder jeg bare at glæde mig til at komme ud og træne igen...

Til dit spg nr. 2. --> nejnej, det er ikke den måde jeg tænker. Jeg tænker mere, hvordan kan jeg få sat mit træningsprogram bedre sammen, hvor længe før konkurrence skal jeg begynder på de og de intervaller, hvordan skal jeg sætte mit program sammen i næste uge osv. Jeg tænker generalt bare meget på, hvordan jeg kan optimere min træning. Den der "hmm, hvor skal jeg mon løbe hen idag" den følse har jeg da nogle gange.

Mvh.

- Bonde

Link to comment
Share on other sites

Tak :D du faktisk til en kæmpe hjælp :D Har du så på et tidspunkt, været så træningsafhængig, at du opgav alt, familie, venner m.m. bare for at komme ud at træne... Kan nærmest forstå at du har været træningsafhængig?

Hvis jeg tolker det rigtig, hvordan var din træningsafhængighed så?

Nu træner du jo også rimelig meget (og det er flot... Jeg ville faktisk personligt selv ønske, at jeg bare kunne komme op at cykle det halve af de distancer du cykler)Men hvor meget tid er der så til andet? Du er 17år, du må højst sandsynligt gå i skole eller noget i den stil? Hvor meget tid er der så til lektier, arbejder venner osv.?

Edited by lameld
Link to comment
Share on other sites

Hej lameld

Jeg vil ikke sige at jeg er træningsafhængelig. Jeg er bare glad for sport, og når jeg så har de store mål som jeg har, er jeg nød til at træne hårdt? Hvad mener du forresten med, at jeg HAR VÆRET træningsafhængelig?

ja jeg træner meget og det koster andre steder. Jeg går i 1.G på gymnasiet, så jo, der er da en del lektier. Men hvis man planlægger sit program ordentlig, kan det sagtens lade sig gøre. Jeg er dog ikke så meget sammen med vennerne, men det forstår de også godt hvorfor.

Jeg går heller ikke rigtig til fester. Fester har aldrig rigtig været mig, så det har jeg valgt at skærer fra (og det er et voldsomt pres man er under fra vennerne!)

Bonde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share