Træningsprogram til 1/4 ironman


Vibeke
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg går med planer om at deltage i en 1/4 ironman i Silkeborg til august. Jeg har haft meget svært ved - for ikke at sige umuligt - at finde et træningsprogram til denne distance. Er der nogle som kender et program eller kan henvise til hjemmesider ??

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej Vibeke.

Tillykke med din beslutning om en kvart jernmand. Silkeborg er en stor oplevelse og et meget smukt stævne med supergod stemning. Jeg har lavet halv jernmand de sidste tre år ved det stævne. Der er masser af programmer til ca. den distance du efterspørger,men egentlig er det ikke så svært:

- én ugentlig cykeltur på to timer er nok, tre timer rækker til halv jernmand

- én ugentlig løbetur på én time, halvanden rækker til den halve

Derudover en eller to cykel- og løbeture med nogle intervaller ugentligt, behøver ikke være så lange ture.

Svømning, alt efter dit ambitionsniveua, jeg er ringe, bruger 43-48 minutter på 1900 meter....men træner nærmest også kun lidt svømning op til stævnerne.

Selv bruger jeg 3 timer pr. uge i alt om vinteren (1.9.-1.1.), derefter gerne 7 timer i snit pr. uge. En god regle er, at halvdelen af dine timer skal lægges som cykeltræning.

Med mindre dit ambitionsniveau er forholdsvis højt er det ikke så vanskeligt...

Venlig hilsen Claus Agø, Tri4

Link to comment
Share on other sites

Som clausah siger, så er det et rigtig godt og velorganiseret stævne. Ruten er smuk, men også rigtig hård! jeg har hørt at det er danmarks hårdeste rute. Jeg var selv med sidste år, og det var en god oplevelse.

Angående træningen, så er det clausah rigtig nok. Det kommer dog også an på hvad din målsætning er. Min målsætning er f.eks. at jeg vil ende i top 15, så jeg træner meget. Men hvis du bare vil gennemfører skal der ikke så meget træning til. Så skal du faktisk bare kunne løbe, cykle og svømme.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til træningen så er det meget afhængigt af dit ambitionsniveau. Skal du bare gennemfører eller går du efter en bestemt tid/placering skal der noget mængde og organisering over din træning.

Et godt råd er at bruge tid på svømningen nu og få teknikken på plads, så du ikke står 14 dage inde og fortvivler for her er det for sent at rette tingene til rent teknisk

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for jeres svar. Mit ambitionsniveau er at gennemføre. Jeg har aldrig prøvet denne form for sport før (har kun løbet 1/2 maraton før), så det hele er lidt nyt for mig. Jeg havde besluttet mig for sidste år at jeg ville til Silkeborg (2010) for at se hvordan sådan et løb rent praktisk forløber, så jeg kunne få en fornemmelse af hvordan tingene gøres.....men jeg var desværre syg så jeg kom ikke afsted. Så nu sidder jeg med en hel del "lavpraktiske" spørgsmål i hovedet. F.eks. hvordan bærer man sit løbsnummer og chip under svømningen...hvad for noget tøj har man under sin våddragt (har man allerede sit cykel/løbe tøj på)......hvad for noget forplejning skal man indtage og hvor skal det opbevares mest hensigtsmæssigt.............

og der kommer sikkert flere når tiden nærmer sig...........

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for jeres svar. Mit ambitionsniveau er at gennemføre. Jeg har aldrig prøvet denne form for sport før (har kun løbet 1/2 maraton før), så det hele er lidt nyt for mig. Jeg havde besluttet mig for sidste år at jeg ville til Silkeborg (2010) for at se hvordan sådan et løb rent praktisk forløber, så jeg kunne få en fornemmelse af hvordan tingene gøres.....men jeg var desværre syg så jeg kom ikke afsted. Så nu sidder jeg med en hel del "lavpraktiske" spørgsmål i hovedet. F.eks. hvordan bærer man sit løbsnummer og chip under svømningen...hvad for noget tøj har man under sin våddragt (har man allerede sit cykel/løbe tøj på)......hvad for noget forplejning skal man indtage og hvor skal det opbevares mest hensigtsmæssigt.............

og der kommer sikkert flere når tiden nærmer sig...........

Ærgeligt at du var syg sidste år, men så må du jo vænne stærkt tilbage i år!

dine spørgsmål:

spg. 1. - hvordan bærer man sit løbsnummer og chip under svømningen? Du har ikke noget nummer på under svømningen, det tager du først på, når du cykler. Chippen har du på din ankel under hele konkurrencen.

Spg 2. - hvad for noget tøj har man under sin våddragt (har man allerede sit cykel/løbe tøj på)? ja, du har dit cykel/løbetøj på under våddragten. Hvis du har lyst/råd, kan du jo eventuelt købe en tridragt. Jeg har selv lige købt en, og glæder mig meget til at prøve den. 7

Spg 3. - hvad for noget forplejning skal man indtage og hvor skal det opbevares mest hensigtsmæssigt? Under svømningen skal du ikke indtage noget. Lige inden du hopper på cyklen, kunne du jo evt. tage en energibar. Hvis du vil hurtigt afsted, så tag nogle energibare med i lommerne og spis dem på cyklen. Derudover har du selvfølgelig brug for vand. På cykelturen skal du bare have en vanddunk med, som du nok kan have til at sidde på cyklen. På løbeturen er der, så vidt jeg husker, 3 vanddepoter hvor du kan tage noget energidrik, vand eller lidt og spise, hvis du har behov for det...

Håber det hjalp

- Bonde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share