Sygdom tab af muskelmasse?


Phoebe
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu ligget en hel uge med influenza, sovet det meste af tiden og lavet mindst muligt.

Efter en uge uden det store apettit, og uden særlig meget aktivitet, kan jeg konstatere et tab på lidt over 2kg.

Så er det jeg får et spørgsmål. Er det tabte kun muskelmasse (føles tung at løfte det mindste) eller kan man også håbe på tab af fedt?

Hvad er nemmest for kroppen at forbrænde på sådan en uge, med minimum aktivitet og kun ringe fødeintag, samt bekæmpelse af sygdom.

Link to comment
Share on other sites

Meget fortænkt spørgsmål.

Det er næppe muskelmasse du taber på så kort tid, at du er svag, træt og at man sover det meste at tiden, skyldes hovedsagligt at kroppens emmunforsvar bruger alt sin energi på at slå sygdommen ned.

Vægttabet skyldes sikkert væsketab pga. mindre indtagelse af føde mm.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene,

dejligt at høre at det ikke udelukkende er muskelmasse der tabes, bare fordi man ligger stille i længere tid.

Men angående tabe af væske, kan jeg ikke rigtig se, hvorfor det skulle have så stor betydning. Godt nok har jeg ikke indtaget meget føde, og jeg har svedt en del pga feber. Men jeg har drukket både te, vand og juice, så jeg tror ikke at ændringen i væskebalancen skulle være så stor.

Hvad er nemmest for kroppen (=mest energioptimalt) at bruge fedtdepoterne først, eller at tage fat i muskelmassen?

Link to comment
Share on other sites

1g kulhydrat binder 4g vand. Når du er syg, så spiser du ikke helt optimalt, hvorfor du 'taber' en god del af dine kulhydratlagre. Disse bliver fyldt hurtigt op igen med tilsvarende væske.

Kroppen bruger først af proteiner, så af fedtet i faste. Dette skyldes ikke hvad der er mest energioptimalt, men en buffermekansime, der sikrer et stabilt blodsukkerniveau.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share