5 km - hvordan bliver jeg hurtigere?


GladForSport
 Share

Recommended Posts

Hej alle :smile:

Jeg er interesseret i at høre, hvordan jeg bedst muligt forbedre mit løb. Jeg har altid haft et mål om at løbe 5 km på under 20 min, og nu har jeg besluttet min for, at der skal gøres noget ved det, men hvordan gør jeg bedst det? Min tid lyder pt. på 21 min og 15 sek.og jeg har planer om at kunne løbe 5 km på under 20 min. i løbet af sommeren.

Jeg er 18 år, spiller fodbold i fritiden (3 gange om ugen), hvor vi løber let interval eller en alm. løbetur for at varme lidt op. Derudover løber jeg selv en gang eller to om ugen. Jeg løber enten en tur på mellem 4 og 7 km, eller også løber jeg intervaller af 30 sek. 10-12 gange.

Skal jeg primært fokusere på at løbe ture på ca. 5 km, eller skal jeg kombinere det med noget interval?

Link to comment
Share on other sites

Hej GladForSport.

Hvor længe var det du sagde, du havde inden du skulle løbe under 20 min?

Hvis du evt. kunne løbe 3 gange om ugen, kunne det være super. Man siger, at man først udvikler sig rigtig meget, når man løber 3 gange om ugen. Et evt. program kunne se sådan ud:

Mandag: 2 km opvarmning - 3*1000 meter på 4.05 min pr km - 2 km nedkøling

Onsdag: 2 km opvarmnion - 3 km AT - 2 km nedkøling

Lørdag: En længere tur (8 - 10 km)

Mandagens program siger lidt sig selv. I tirsdagen program er den lidt sværere. AT betyder at du skal løbe i et hurtigt tempo, men hvor du stadig kan presse dig selv lidt mere. Det vil sige, 80% af maks hele vejen! det er hårdt, ja! men det rykker så meget.

Den lange tur om lørdagen er også vigtig. Når du har løbet den lange tur 8 - 10 gange føler du jo, at 5 km er ingenting. Det giver dig mere overskud.

om nogle et par måneder skal du så hæve det hele lidt så det hedder:

Mandag: 2 km opvarmning - 5*1000 meter på 3.55 - 4 pr km - 2 km nedkøling

Onsdag: 2 km opvarmning - 5 km AT på 4.10 pr km ca. - 2 km nedkøling

Lørdag: en længere tur (8 - 10 km)

Held og lykke med projektet.

Link to comment
Share on other sites

Super med et konkret mål!

Et kort svar er bakkeløb og sprinttræning.

Find en god stejl bakke af en vis længde og inkludér den i din løbetræning. Det gør underværker for din hastighed.

Sprinttræning på en alm. fodboldbane. Lunt i normal tempo langs langsiderne og sprint ved kortsiderne. De fleste fodboldbaner er 60 X 100 meter, så du skal 15 gange rundt.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Viborgbonde, jeg har planer om at nå mit mål omkring juni måned, da jeg både skal på festival og ferie til sommer, og der regner jeg ikke ligefrem med at forbedre min kondition :smile:

Dit forslag til program ser iøvrigt rigtig fornuftigt ud. Kan dog godt finde på at udsætte den lange løbetur en gang i mellem, da jeg ofte spiller kamp i weekenden.

Og tak til jer andre også. Det er rigtig dejligt med råd fra andre løbeentusiaster :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Prøv McMillan running calculator. Og løb 3 ture om ugen, en interval tur, en tempotur, og en lang rolig tur.

http://www.mcmillanrunning.com

1000 m intervaller i 4:04-4:15

Tempoture i 4:28-4:40

Rolig tur i 5:14-5:51

Og der er gode fysiologiske forklaringer på de forskellige tempi. Jeg er bare ikke lige klog nok til at give dem videre. Men prøv på dourun.dk, der er indtil flere der ved en hel masse om løb.

Hilsen

kaufuss

Link to comment
Share on other sites

Viborgbonde, jeg har planer om at nå mit mål omkring juni måned, da jeg både skal på festival og ferie til sommer, og der regner jeg ikke ligefrem med at forbedre min kondition :smile:

Dit forslag til program ser iøvrigt rigtig fornuftigt ud. Kan dog godt finde på at udsætte den lange løbetur en gang i mellem, da jeg ofte spiller kamp i weekenden.

Og tak til jer andre også. Det er rigtig dejligt med råd fra andre løbeentusiaster :smile:

Hej igen Gladforsport.

det lyder godt, at du kunne bruge det til noget. Dog skal det siges, at de lange løbepas i weekenden faktisk er ret vigtige. Så du må helst ikke udskyde dem alt for mange gange.

Held og lykke med dit mål

Mvh.

- Bonde

Link to comment
Share on other sites

Intervaller..

Du kan gøre det på mange måder. Nu er jeg ikke selv den store løber, men når jeg cykler er det tit noget med nogle meget korte intervaller og så nogle længere. Eksempelvis: 3x 3minutters løb lige under syregrænsen, med indlagt pause på 1 minut efter hver interval. Når man snakker pause, så er det meget let løb. Det kombinerer du som sagt med nogle meget korte intervaller. Altså eksempelvis 10x 10 sekunders intervaller hvor du giver alt hvad du har, altså sprinttræning. Du har 10 sekunders pause mellem hver interval, hvor du løber meget,meget let løb..

Du kan så selv afstemme intervallernes længde og antal, ovenstående er bare eksempler..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Psycho - 3x3 minutter interval på lige under syregrænsen er spild af tid. Intensiteten i intervaltræning bør være meget højere. Husk at den primære fordel ved intervaltræning er, at man samlet set, i et træningspas, kan træne længere tid ved høj intensitet, når man tager nogle pauser.

Syregrænsen svarer for de fleste til en intensitet, som de kan holde konstant i en times tid.

Link to comment
Share on other sites

@Psycho - 3x3 minutter interval på lige under syregrænsen er spild af tid. Intensiteten i intervaltræning bør være meget højere. Husk at den primære fordel ved intervaltræning er, at man samlet set, i et træningspas, kan træne længere tid ved høj intensitet, når man tager nogle pauser.

Syregrænsen svarer for de fleste til en intensitet, som de kan holde konstant i en times tid.

Det er overhovedet ikke spild af tid. Desuden skal man løbe omkring 90% af hvad man kan, det var en fejl, det jeg skrev før.. Ved at gøre det træner du din krop til at arbejde med syre over længere tid, og du øger din syregrænse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share