Bundstyrke/starkstyrke i press


White Pioneer
 Share

Recommended Posts

Hej

Når jeg laver overheadpress har jeg ofte det problem, at jeg kan have meget svært ved starten af løftet, hvor vægtstangen "ligger død". Hvis det så lykkedes mig at få den første rep op er de efterfølgende reps meget nemmere.

Jeg har prøvet at push presse eller jerke den første rep op og så køre med den derfra, men tænker at det ikke kan være den optimale metode. Derfor vil jeg høre om der er nogle gode råd til at øge min styrke i bunden af løftet?

pt. har jeg 5RM på 45 kg., men den første rep er altid den sværeste. Nogle gode råd?

Jeg takker på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have en bedre bundstyrke, skal du ganske enkelt træne bundstyrke. Dvs. træn i en periode dit OHP uden at udnytte ledelasticiteten. Løft, sænk og hold en pause. Forfra igen osv.

Herudover er skal du satse på midtkropstyrke. Ab-wheel (kan også laves med håndvægt eller lidt mere omstændigt med barbell) og andre "core-øvelser" bør inkluderes i dit program.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have en bedre bundstyrke, skal du ganske enkelt træne bundstyrke. Dvs. træn i en periode dit OHP uden at udnytte ledelasticiteten. Løft, sænk og hold en pause. Forfra igen osv.

Herudover er skal du satse på midtkropstyrke. Ab-wheel (kan også laves med håndvægt eller lidt mere omstændigt med barbell) og andre "core-øvelser" bør inkluderes i dit program.

Hr. K

Yep. Personligt er jeg begyndt at køre mine OHP fra Plint. Så ligger de døde i bunden fra hver rep. Nuvel, det tager en snas af kiloene på vægten, men IMO, så sidder de også en del bedre i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Ripptoes råd om at tage en ordentlig dyb indånding først og føre hoften tilbage (uden at push presse) lige inden løftes startes hjalp lidt.

Hvis du vil have en bedre bundstyrke, skal du ganske enkelt træne bundstyrke. Dvs. træn i en periode dit OHP uden at udnytte ledelasticiteten. Løft, sænk og hold en pause. Forfra igen osv.

Herudover er skal du satse på midtkropstyrke. Ab-wheel (kan også laves med håndvægt eller lidt mere omstændigt med barbell) og andre "core-øvelser" bør inkluderes i dit program.

Hr. K

Skal det så trænes så jeg laver mange sæt med 1 RM eller skal jeg f.eks. "holde pause" og lade baren hvile et kort øjeblik når jeg repper?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Ripptoes råd om at tage en ordentlig dyb indånding først og føre hoften tilbage (uden at push presse) lige inden løftes startes hjalp lidt.

Skal det så trænes så jeg laver mange sæt med 1 RM eller skal jeg f.eks. "holde pause" og lade baren hvile et kort øjeblik når jeg repper?

Du kan sagtens "reppe".

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Vent nu med at bruge forskellige metoder til at øge bundstyrken.

Dit 5RM er kun på 45 kg, så et eller andet siger mig at teknikken ikke helt sidder i skabet. Se videoerne flere gange igen, eventuelt check Rip's Starting Strength video ud hvor han også forklarer det ekstremt godt.

Link to comment
Share on other sites

Vent nu med at bruge forskellige metoder til at øge bundstyrken.

Dit 5RM er kun på 45 kg, så et eller andet siger mig at teknikken ikke helt sidder i skabet. Se videoerne flere gange igen, eventuelt check Rip's Starting Strength video ud hvor han også forklarer det ekstremt godt.

Man kan godt have nogenlunde teknik og være slap samtidig :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt have nogenlunde teknik og være slap samtidig :innocent:

Bevares, det er jeg godt klar over. Men når OP beskriver det som at først rep er meget svær og de efterfølgende ikke er, kombineret med 5RM på 45 kg, tyder det på forkert teknik. Det plejer at være den sidste rep der skal være sværest at få op...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bevares, det er jeg godt klar over. Men når OP beskriver det som at først rep er meget svær og de efterfølgende ikke er, kombineret med 5RM på 45 kg, tyder det på forkert teknik. Det plejer at være den sidste rep der skal være sværest at få op...

Jeg er enig med Dixen. Det er alt for tidligt at begynde at fokusere for meget på sticky points. Dog må jeg også erklære mig enig med Hr. K's plan om holde pause i bunden, yderligere fokus synes jeg dog ikke er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share