Alternativ til dødløft


JKLind
 Share

Recommended Posts

Lige lidt småting!

1: Dødløft træner træner primært bagsiden af kroppen og stort set det hele. Der er ikke umiddelbart andet end dødløftsvarianter der kan klare det.

2: Du kan ikke overføre andet end generelle muskulære adaptationer til situationer udenfor træningen. Disse ting er styrke og neural aktivering (ikke koordinering!) samt evt timing.

3: En form for bagsquat med rigelig hoftebevægelse vil kunne træne nogle af de interessante muskler i forhold til sprint/spring.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Lige lidt småting!

1: Dødløft træner træner primært bagsiden af kroppen og stort set det hele. Der er ikke umiddelbart andet end dødløftsvarianter der kan klare det.

2: Du kan ikke overføre andet end generelle muskulære adaptationer til situationer udenfor træningen. Disse ting er styrke og neural aktivering (ikke koordinering!) samt evt timing.

3: En form for bagsquat med rigelig hoftebevægelse vil kunne træne nogle af de interessante muskler i forhold til sprint/spring.

Mvh Andreas

Hej Andreas.

Tak for dit indlæg.

1. Helt enig, derfor jeg mangler et godt alternativ, da spillerne har behov for mere fokus på bagkæden.

2. Jeg bilder mig ind, at der trods alt er lidt mere overførsels-værdi i dødløft fremfor knee curl. Så her er jeg ikke helt enig.

3. Denne øvelse kører de allerede, men som beskrevet tidligere kunne udøverne godt bruge mere fokus på bagkæden.

Flere bud tages i mod med kyshånd.

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas.

Tak for dit indlæg.

1. Helt enig, derfor jeg mangler et godt alternativ, da spillerne har behov for mere fokus på bagkæden.

2. Jeg bilder mig ind, at der trods alt er lidt mere overførsels-værdi i dødløft fremfor knee curl. Så her er jeg ikke helt enig.

3. Denne øvelse kører de allerede, men som beskrevet tidligere kunne udøverne godt bruge mere fokus på bagkæden.

Flere bud tages i mod med kyshånd.

Tror muligvis vi snakker forbi hinanden :bigsmile:

Dødløft træner flere muskler som ikke rammes af bencurl.

Hvorfor er dødløft ikke en mulighed? Hvis det drejer sig om noget specielt, kunne det være interessant at vide, når man skal udtænke alternativer!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Jeg har en gruppe idrætsudøvere, jeg træner.

Mit problem er, at jeg har brugt for et godt alternativ til dødløft.

Hvilke øvelser er bedst i et funktionelt perspektiv (læs bedst overførsel til sprint/spring).

På forhånd tak, Lind

En øvelse som boxjump ville meget funktionel, når du nu nævner spring og sprint.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest tak for jeres inputs!

Hiv og trækhiv er to rigtig gode øvelser, som også har en eksplosiv del med god aktivering af hoften.

Helt enig.. Men det tekniske element er det desværre uhensigtsmæssigt pt.. Desuden har vi fokus på max styrke.

Gluteham raises. Hyperextensions med en stang på nakken. Goodmornings.

Gode bud.

GHR-maskinen er desværre ikke en del af mit sortiment. Hyperext. var faktisk mit eget bud, men bevægelsen bliver desværre isoleret meget i ryggen fremfor hoften (men ganske godt bud), men den imiterer en stiff legged dødløft fornuftigt (vi har en mulig vinder). Har du erfaring med at loade den?

Good mornings har desværre samme problem som dødløft - den loader ryggen en del, og stiller store krav til kropsbevidsthed og teknik (opspænd osv.).

Lige nu har de nok i squat.

Tror muligvis vi snakker forbi hinanden :bigsmile:

Dødløft træner flere muskler som ikke rammes af bencurl.

Hvorfor er dødløft ikke en mulighed? Hvis det drejer sig om noget specielt, kunne det være interessant at vide, når man skal udtænke alternativer!

Mvh Andreas

Måske, men jeg tvivler. Jeg er godt klar over, at dødløft er en compound øvelse vs. bencurl, men min pointe var, at man ikke skal negligere overførselsværdi mellem styrketræning og udøvernes primær idræt.

Dødløft = teknisk, loader ryggen meget (squat er nok for dem lige pt. i den henseende), smidighed.

En øvelse som boxjump ville meget funktionel, når du nu nævner spring og sprint.

Som skrevet tidligere er fokus lige pt. max styrke fremfor mere eksplosive ting.

Link to comment
Share on other sites

Når du siger mak's styrke er det så træning i og fra 90-100 % af 1rm? i så fald er det så ikke temmelig dumt hvis de ikke har speciel god teknik, og enda lidt for tidligt? ved godt at du spørger efter alternativer højst sandsynligt for at komme uden om det problem, men tænker om de så er klar til at køre så tungt, og om en generel/indlæringsperiode ikke ville være mere passende?

Kender som sagt intet til dine atleter, er dog bare lidt nysgerrig.

Men hvis det ikke må være for svært og det skal gå i bagkæden hvad så med rumænsk DL?

Link to comment
Share on other sites

Når du siger mak's styrke er det så træning i og fra 90-100 % af 1rm? i så fald er det så ikke temmelig dumt hvis de ikke har speciel god teknik, og enda lidt for tidligt? ved godt at du spørger efter alternativer højst sandsynligt for at komme uden om det problem, men tænker om de så er klar til at køre så tungt, og om en generel/indlæringsperiode ikke ville være mere passende?

Kender som sagt intet til dine atleter, er dog bare lidt nysgerrig.

Men hvis det ikke må være for svært og det skal gå i bagkæden hvad så med rumænsk DL?

Jeg skal blot maksimal styrke, da det er den styrkekvalitet, vi sigter mod pt.. De træner ikke så tungt, som du skriver ovenfor.

Læringskurven ved rumænsk dødløft er stadig relativ høj, og det løser ikke mit problem med en høj loading af ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm det er godt nok ikke en øvelse du vil køre ME i, men KB swings er super til bagkæden, hvis de bliver lavet ordentligt, og skal nok hjælpe dem med at blive stærkere.

Helt enig, men næppe nemmere end hverken dødløft eller de olympiske løft.

Og nej ikke lige et ME løft. Desuden har vi ikke KB til rådighed.

Men tak anyways

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, men næppe nemmere end hverken dødløft eller de olympiske løft.

Og nej ikke lige et ME løft. Desuden har vi ikke KB til rådighed.

Men tak anyways

Argh KB swings er væsentlig nemmere end DL og O-løft, vil sku ikke kræve meget træning for at man kan udføre dem ordentligt, ellers bliver det godt nok svært at finde noget som er nemmere. Vil mene at stort set alle unilaterale ben øvelse kræver meget mere teknisk, især i form af balance.

Brug evt. en håndvægt i stedet for KB, har ikke prøvet det selv men burde kunne virke.

Men skriv gerne hvordan du ender med at løse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Alternativ til KB swings er pull throughs, hvis i har kabeltræk.

Mht GHR:

Tjek

Hvis for svær, så sæt en pushup på som hjælp i stedet for back extension-delen.

Ellers kan du overveje

Hvis ikke i har vægte, så brugt et eller andet halløj og hold det frem i strakte arme.

Eller hvad med long jumps med samlet afsæt: Let buk i knæ, røven tilbage, hagen frem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share