1200 kcal for lidt?


Ludvigpigen
 Share

Recommended Posts

Jeg er en kvinde på 29 år som skal tabe mig. Jeg er 172 cm høj og vejer 83 kg, taljemål 78. Jeg har styrketrænet seriøst i 1 år nu. Jeg kører 2 spilt program 4 gange om ugen, træner 4 sæt af 8-10 gentagelser, primært vægte, ikke så meget maskiner, og er blevet en pænt stærk pige :smile: Jeg cykler 20 km om dagen på arbejde, og de perioder hvor vejret ikke er til det, spinner jeg 2 gange om ugen i stedet. Desuden har jeg hund som jeg går med 3 gange om dagen, i alt bliver det til 1 time. Jeg er en kraftig pige med store knogler, min overvægt sidder primært på lår og hofter og arme. Jeg har næsten helt flad mave. Jeg ønsker at få en pæn atletisk krop, dvs med tydlige muskler, men ikke bodybouilder look. Jeg føler ikke jeg har tid og overskud til mere motion, så det er kosten jeg skal have fokus på. Jeg vil ikke miste muskelmasse. Jeg spiser 1200-1400 kcal om dagen. Jeg sørger altid for at få 100 gram protein om dagen, og får det pænt fordelt ifb med træning. Jeg får noget god olie hver dag (Livets Olie for kvinder), tæller kalorier på en hjemmeside og sparer meget på kulhydrater. Spiser max 2 stykker brød om dagen, og max 2 stykker frugt. Spiser ingen ris og pasta og hvis jeg sjældent gør det, så er det fuldkorn. Jeg får en del magre mælkeprodukter og magert kød. Grøntsagerne halter desværre lidt, spiser dem kun til aften. Så længe jeg får mine 100 gram protein fordelt på dagen, holder jeg mig egentlig pæn mæt, men er dog lidt sløv om eftermiddagen. Er mit kalorieindtag for lidt? Jeg syntes ikke rigtig der sker noget :-(

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en kvinde på 29 år som skal tabe mig.....jeg syntes ikke rigtig der sker noget :-(

Har du prøvet at bruge den her: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

?

Hvis det er madlog du anvender, er der så ikke anbefaling derinde?

Jeg har lige lavet en hurtigt indtastning - basal: 1719 total: 2654 kcal.

Hvis det står passer på din reelle forbrænding, så spiser du ca. 50 % af dit vedligeholdelsesindtag. Det er for lidt, kort sagt. Nok også alt for lidt.

At tabe sig er nogle gange ikke nogen smal sag. Det lader jo til at du allerede gør en betragtelig indsats, og når det nu ikke har bragt hen hvor du gerne vil, har du så overvejet at søge prof. hjælp? Jeg spørger fordi at umiddelbart tror at det ville være en god idé :smile:

Edited by jhax
Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet at søge prof.hjælp. Jeg har prøvet tidl. at øge mit kcal indtag også uden effekt. Det er madlog jeg bruger, og den siger også jeg skal spise mere, men nu ville jeg prøve at spise mindre og se om det ville virke. Jeg tror altså jeg har en underlig krop. Mange ville sikkert sige, arhh er du nu sikker på du kun spiser det du siger og er du sikker på du dyrker al den motion og ikke bare snyder dig selv. Men nej det passer faktisk og derfor forstår jeg heller ikke, at der ikke sker noget.

Da jeg var teenager havde jeg bulimi, og har måske en bange anelse om, at det har ødelagt mit stofskifte, men ved ikke om det kan lade sig gøre. Og desuden har jeg hormonforstyrrelser, og det kan måske også spille ind, ved det ikke. Men træls er det sgu!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet at søge prof.hjælp. Jeg har prøvet tidl. at øge mit kcal indtag også uden effekt. Det er madlog jeg bruger, og den siger også jeg skal spise mere, men nu ville jeg prøve at spise mindre og se om det ville virke. Jeg tror altså jeg har en underlig krop. Mange ville sikkert sige, arhh er du nu sikker på du kun spiser det du siger og er du sikker på du dyrker al den motion og ikke bare snyder dig selv. Men nej det passer faktisk og derfor forstår jeg heller ikke, at der ikke sker noget.

Da jeg var teenager havde jeg bulimi, og har måske en bange anelse om, at det har ødelagt mit stofskifte, men ved ikke om det kan lade sig gøre. Og desuden har jeg hormonforstyrrelser, og det kan måske også spille ind, ved det ikke. Men træls er det sgu!!!

Jeg selv har blandet erfaring med det at tabe vægt, tidligere har det være relativt nemmere end lige pt - hvor jeg lidt ligesom dig ikke rigtigt bliver lettere. Jeg har fornyligt rådført mig lidt hos en gammel/forhenværende bruger fra boardet - som er lidt af en kapacitet på området.

Jeg tillader mig lige at copy/paste et lidt fra www.norah.dk:

kort og godt fra egen erfaring. Grunden til folk stagnerer er fordi de gør det HELT FORKERT. De starter med at sætte kalorierne ned –> og dermed også det basale stofskifte. Dette er ensbetydende med stagnation nogle 4-6 uger ind i processen hvis du er normalvægtig.

Starter du derimod ud med masser af motion og fastholder dit kalorieindtag (hvis ikke øger det) så sker der ikke spor med dit basale stofskifte, tværtimod kan det gå hen og blive bedre og du taber dig. Når du så efter nogle uger kobler kosten på med nedsat indtag, så sætter det for alvor fart på vægttabet, og du behøves ikke at møde nævnværdige plateauer. De plateauer folk møder på flere måneders diæt er som ofte resultat af overtræning – altså hormonelt/stress – og således lidt uden for egen kontrol. Her vil kun restitution hjælpe.

Er du erfaren og har en god føling med din krop, kan du sagtens sætte hårdt ind med cardio og kalorierestriktion fra starten og opnå sindssyge gode resultater på kort tid… men det er hele tiden til løbende justering. Begynder din intensitet at falde under træning eller formår du ikke at løfte det samme, så er du for hård = nedsætter dit BMR.

Jeg foretrækker klart at være RIGTIG hård ved mig selv i starten,. Logisk –> jeg er jo i massivt kalorieoverskud + jeg er god til at presse mig selv til at holde intensiteten = STOR fremgang. Jo bedre form jeg kommer i jo mere begynder jeg at spise mens jeg på samme tid fastholder nogle timers træning daglig…. det giver lige et boost til stofskiftet og ikke mindst ligger en dæmper på kroppens stressreaktion = vægttabet fortsætter.

Folk er ofte rigtigt bange for denne tilgang. Både fordi det mentalt kan være hårdt at ligge ud med flere timers træning dagligt og tager nogle ugers tilvænning. Og så ikke mindst fordi det virker ulogisk at begynde at spise mere jo bedre form man kommer i, specielt når man nu gerne vil i endnu bedre form. MEN DET VIRKER!

Måske er det noget du kan bruge. Om Norah også tilbyder personlig vejledning, det ved jeg faktisk ikke. Men hun er i hvert fald meget hjælpsom.

Ellers er der f.eks. folk som, www.jacobsondergaard.dk, ligesom Norah ved han også en del om hvordan hormoner osv spiller ind. Han er personlig træner og har tjek på sagerne - hvilket formentligt nok også bliver afspejlet i prisniveauet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share