Butik med løbestilsanalyse og så lige noget med knæbind


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg begyndte at løbe, fik jeg for nogle uger siden overbelastet mit ene knæ. Da jeg var startet rigtig blødt op, fulgte sådan et stille og roligt program opstarts program, har jeg mine gamle dumme løbesko mistænkt for at være minimum medskurk i denne situation og plotter derfor at hurtigst muligt fyre dem.

Derfor sad lige og søgte efter info på butikker der tilbyder løbestilsanalyse.

De fleste af trådene jeg fandt her på forummet var desværre en del år gamle, men Kaiser sport og Marathon på Østerbro blev anbefalet, er det stadig et godt sted?

Da jeg har et gavekort til sportigan havde jeg overvejet at købe sko der (da jeg jo ikke har super mange penge, øv), er der nogen der har erfaringer med deres ekspertise og professionalitet med hensyn til sko/løbestilsanalyse?

Er lidt mistænkelig med det her med løbestilsanalyse i sko-/sportsbutikker, det virker på mig lidt ligesom et bruge sin optiker som sin øjenlæge... Er der nogen måder man kan sikre sig man får den rigtige service og de ikke bare prøver at fyre de dyreste sko muligt i hoved på en?

Et andet lille bi-spørgsmål handler om knæbind. Jeg har købt et og det sidder virkeligt puha ikke godt, jeg har endnu ikke kunne finde et som sidder godt på mine ben, nogen der ved hvor man kan finde et ordentligt udvalg af forskellige modeller og ekspedienter der ved noget om det?

På forhånd tak

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Mht løbestilsanalyse vil jeg til enhver tid anbefale løbebutikker som Keysersport, Marathon sport og løberen, det er ofte personale med baggrund som fysioterapeut eller lign og ikke bare folk der har fået et aftenkursus i at lave en analyse, som det desværre tit er i Sportigan og lign butikker. Der er altid undtagelser, men jeg ville hellere ofre lidt extra og få det gjort ordentligt.

Er ret sikker på de også vil kunne komme med nogle ideer mht dine knæproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Du skal måske overveje at se din løbestil efter i sømmene. Det er sjældent skoene, der er problemet, selv om de sikkert gerne vil reklamere for den indgangsvinkel i løbebutikken cool.gif

Sagt på en anden måde: Får du knæproblemer i dine nuværende sko, så får du det højst sandsynligvis også i et par nye sko. Sko er ikke noget mirakelmiddel mod skavanker, tværtimod.

Selv har jeg lagt min løbestil helt om og lander for forfod/mellemled og fjedrer i fod, knæ og hofter. Det kræver lidt tilvænning, men betyder, at jeg kan løbe i hvad som helst.

Det er ikke sikkert, at en radikal omlægning af løbestilen er det, du er ude efter, men hvis du lander på hælen ved nedslag nu, er det – i mine øjne – her, du finder grunden til din knæskade.

Just my 5 centssmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

PS: Bemærk, at de såkaldte løbestilsanalyser har kameraer placeret bag ved foden, så de udelukkende optager hælnedslaget. Det gør de, fordi skofabrikanterne har lært os, at man skal lande på hælen og derefter rulle af på foden frem til afsæt. Så kan de nemlig tilbyde en række hightech løbesko med et væld af forskellige hælkonstruktioner og dæmpninger, hvor foden bliver holdt fast og ført "korrekt" i hælnedslaget.

Kameraerne burde være placeret på siden, så man kunne se, hvordan et hælnedslag sender chokbølger op gennem kroppen og forårsager skader i knæ og hofter. Hvis man så det hele fra siden, kunne man rette ind og få en mere fejdrende landing på forfod/mellemfod, hvor den naturlige dæmpning i fod, knæ og hofter giver en langt mere flydende og skånsom løbestil. Når man løber på den måde, er hælen fuldstændig irrelevant.

Du kan jo for eksempel besøge en Marathon Sport. Her sælger de rent faktisk FiveFingers løbesko. Prøv dem på løbebåndet og kom frem på foden i din landing på løbebåndet. Tag korte skridt "inde under" kroppen, hold kroppen lige og hovedet oppe. Så får du en forsmag på, hvordan man også kan løbe og drage nytte af kroppens naturlige dæmpning. Det er jo også sådan, man naturligt ville løbe i bare tæer på en græsplæne.

Link to comment
Share on other sites

Mht løbestilsanalyse vil jeg til enhver tid anbefale løbebutikker som Keysersport, Marathon sport og løberen, det er ofte personale med baggrund som fysioterapeut eller lign og ikke bare folk der har fået et aftenkursus i at lave en analyse, som det desværre tit er i Sportigan og lign butikker. Der er altid undtagelser, men jeg ville hellere ofre lidt extra og få det gjort ordentligt.

Er ret sikker på de også vil kunne komme med nogle ideer mht dine knæproblemer.

Okay lyder fornuftigt tak for din tid og anbefalinger.

Du skal måske overveje at se din løbestil efter i sømmene. Det er sjældent skoene, der er problemet, selv om de sikkert gerne vil reklamere for den indgangsvinkel i løbebutikken cool.gif

Sagt på en anden måde: Får du knæproblemer i dine nuværende sko, så får du det højst sandsynligvis også i et par nye sko. Sko er ikke noget mirakelmiddel mod skavanker, tværtimod.

Selv har jeg lagt min løbestil helt om og lander for forfod/mellemled og fjedrer i fod, knæ og hofter. Det kræver lidt tilvænning, men betyder, at jeg kan løbe i hvad som helst.

Det er ikke sikkert, at en radikal omlægning af løbestilen er det, du er ude efter, men hvis du lander på hælen ved nedslag nu, er det – i mine øjne – her, du finder grunden til din knæskade.

Just my 5 centssmile.gif

PS: Bemærk, at de såkaldte løbestilsanalyser har kameraer placeret bag ved foden, så de udelukkende optager hælnedslaget. Det gør de, fordi skofabrikanterne har lært os, at man skal lande på hælen og derefter rulle af på foden frem til afsæt. Så kan de nemlig tilbyde en række hightech løbesko med et væld af forskellige hælkonstruktioner og dæmpninger, hvor foden bliver holdt fast og ført "korrekt" i hælnedslaget.

Kameraerne burde være placeret på siden, så man kunne se, hvordan et hælnedslag sender chokbølger op gennem kroppen og forårsager skader i knæ og hofter. Hvis man så det hele fra siden, kunne man rette ind og få en mere fejdrende landing på forfod/mellemfod, hvor den naturlige dæmpning i fod, knæ og hofter giver en langt mere flydende og skånsom løbestil. Når man løber på den måde, er hælen fuldstændig irrelevant.

Du kan jo for eksempel besøge en Marathon Sport. Her sælger de rent faktisk FiveFingers løbesko. Prøv dem på løbebåndet og kom frem på foden i din landing på løbebåndet. Tag korte skridt "inde under" kroppen, hold kroppen lige og hovedet oppe. Så får du en forsmag på, hvordan man også kan løbe og drage nytte af kroppens naturlige dæmpning. Det er jo også sådan, man naturligt ville løbe i bare tæer på en græsplæne.

Havde godt kigget på det der med barfodsløb, og læst nogle artikler om det, samt stoppet et par barfodsløbere i fitness og givet dem et fuldt forhør :)

Men umiddelbart så, var mine tanker at det nok bare var et spørgsmål om hvor spidsbelastningen lå? Det synes jeg i hvetfald at have taget med mig som konklusion fra de ting jeg havde læst. Har du en anden oplevelse af dette?

Så jeg havde egentlig ikke kommet til nogen egentlig konklusion andet end det blev noget som måske var interessant for fremtiden. Men det giver selvfølgelig meget god mening at finde ud af det nu når jeg alligevel skal købe sko.

Et af mine ofre sagde han oplevede det til at være hårdere end at løbe i sko, jeg forstod det sådan på ham at der var flere stabiliseringsmuskler involveret. Er det noget du kan nikke genkendende til? Og hvad er ellers din erfaring med det, hvis du har lyst til at uddybe dit tidligere svar.

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Men umiddelbart så, var mine tanker at det nok bare var et spørgsmål om hvor spidsbelastningen lå? Det synes jeg i hvetfald at have taget med mig som konklusion fra de ting jeg havde læst. Har du en anden oplevelse af dette?

Et af mine ofre sagde han oplevede det til at være hårdere end at løbe i sko, jeg forstod det sådan på ham at der var flere stabiliseringsmuskler involveret. Er det noget du kan nikke genkendende til?

Nu ved jo ikke, om du lige nu rent faktisk lander på hælen. Men hvis du gør det – og har gjort det "altid" – så er det et faktum, at landingen sender et stød op igennem din krop, som ikke er sundt. Og hver gang man lander på hælen, så bremser man jo kroppen en lille smule op. Så man får heller ikke et glidende løb.

Hvis man løber "barfodsløb" (lidt misvisende betegnelse, da de fleste har en eller anden form for sko på), så fjerne man denne spidsbelastning ved hællandingen helt. I stedet bliver affjedringen en kombination af fjedring i foden, i knæene og i hoften. Sener, led og vedhæftninger hjælper musklerne lang mere aktivt.

Det er derfor rigtigt, at stabiliseringen "bredes ud" på langt flere punkter, men det medfører jo netop, at man ikke bliver så sårbare i enkelt punkter, men oplever hele kadaveret som mere fjedrende og spændstigt. Man bruger fx sine lægmuskler langt mere aktivt, hvad der typisk giver ømme lægge i starten af forløbet.

Min egen oplevelse er, at det absolut ikke er hårdere end at løbe i tykke løbesko, selv om man måske skulle tro det, for hightech løbesko har jo ekstremt fjedrende egenskaber. Men det er netop de egenskaber, der "umyndiggør" fodens muskler og gør dem slappe. Foden svømmer rundt og søger fodfæste.

Så nej, i mine øjne er det absolut ikke hårdere, men man skal arbejde med teknikken. Nu er jeg selv forholdsvis ny på barfodsholdet, så jeg arbejder stadig med teknikken. Jeg er også ved at læsse flere kilometer på, så jeg kan stadig få ømme lægge. Men for mig er der ingen tvivl om, at det er vejen frem.

Hvis du har adgang til et fitnesscenter, er det meget nemt for dig at prøve det af. Du tager bare et løbebånd og løber i bare tæer eller i strømpesokker. Så vil du sandsynligvis helt automatisk age lidt kortere og mere fjedrende skridt, hvor d lander på forfod, mellemfod. Måske er hælen lige nede at røre undervejs i afsættet, men heller ikke mere.

Det kan måske også hjælpe dig med at afklare, om det er noget for dig, før du investerer i enten den ene eller anden slags løbesko smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Du skal måske overveje at se din løbestil efter i sømmene. Det er sjældent skoene, der er problemet, selv om de sikkert gerne vil reklamere for den indgangsvinkel i løbebutikken cool.gif

Ahh kommer vidst an på så meget.

Enig i at løbesko ikke kan løse alting, men har man ikke en gang fået fat i et par ordentlige sko efter ens stil er blevet undersøgt, men feks løber i en sko der bare er købt på et tilfældigt udsalg, så kan et par nye sko gøre en KÆMPE forskel.

AT omlægge sin løbestil er rigtig nok også en god mulighed, men der skal man IMO have lidt mere erfaring for at få fuld udbytte af det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

AT omlægge sin løbestil er rigtig nok også en god mulighed, men der skal man IMO have lidt mere erfaring for at få fuld udbytte af det.

60-85 % af alle løbere oplever at blive skadede. Det tyder ikke på, at skofabrikanterne gør et særlig godt job. Når man løber i en stor flok motionister, så er hovedtemaet i snakken mand og mand imellem ofte skader.

MEN jeg er absolut ikke hellig, og hver motionist må gøre op med sig selv, hvordan de dejlige kilometer skal tilbagelægges. Det er blot vigtigt for mig, at man tager en omlægning af løbestilen med i betragtning, fordi der er mange valide argumenter for at vende tilbage til en mere naturlig løbestil.

Det har intet med erfaring eller ikke erfaring at gøre. Børn kan vel ikke siges at være erfarne motionister. Og de løber helt naturligt fremme på fødderne.

Nu ved jeg ikke, hvad du tænker på med udbytte, men man løber fx ikke langsommere ved at komme frem på foden, snarere tværtimod. Og så bliver man uafhængig af de dyre sko og kan løbe i de gamle sutter eller de billigste modeller på udsalget. Til sommer har jeg tænkt mig at prøve at løbe i sandaler.

Så min mission e rikke at omvende, men blot at opfordre til at være lidt open-minded omkring løbestil 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

Hos Endurance Sport på Gl. Kongevej kan du også få foretaget en løbestilsanalyse og få kompetent vejledning. De er selv løbeentusiaster og vist nogle Spartagutter hvis jeg husker rigtigt. Jeg fik selv engang foretaget en analyse dér, og fik at vide, at der ikke var nogen pointe i at købe nye sko, da mine sagtens kunne holde en sæson mere.

Der røg de lige et trin op på troværdighedsstigen i min bog.

Ellers kan jeg kun anbefale at lægge vejen forbi Christian Neergaard omkring alt løberelateret. Du er så nødt til at hive dankortet frem (hvis du er medlem af USG får du rabat), men jeg tror virkeligt ikke man finde nogen større kapacitet på området herhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share