Fra spejlæg til hårdkogt æg


Eulogydk
 Share

Recommended Posts

Til en anden gang, hvor du skal træne tidligt, ville jeg anbefale, at du spiser et eller andet inden træningen og ikke venter til bagefter. Det behøver ikke være meget, og det er nok heller ikke en god idé når det nu er CrossFit og ikke stavgang du skal gå i krig med bagefter. Men en halv banan og et æg (blød- eller hårdkogt er op til dig :wink: ) eller bare en shake, så du har noget i maven. Det vil kunne mærkes på dit energiniveau!

Hehe.. Jeg kunne aldrig finde på at træne på helt tom mave. Tror jeg ville blive dårlig.. Så jeg spiste en banan inden træning i tirsdags. :smile:

Fedt at du nu har prøvet kræfter med bænkpres. Det er et fantastisk løft, og du har fået nogle gode tips. Øvelse gør mester - så bliv du bare ved med at øve dig. Tag evt. færre kilo på hvis dine arme virkelig kegler så meget rundt som du skriver. Men snart vil det føles meget mindre akavet!

Mine brystmuskler (?) kan godt mærke, de var på arbejde i går.. Ja, jeg skal nok have færre kilo på næste gang og så koncentrere mig om teknik og balance. Men generelt er løft over hovedet ikke min bedste ven. :blink:

Tsk tsk tsk .. Ditte altså. Hård hud og begyndende vabler er ikke skader men kampsår, som du har påført dig, fordi du træner hårdt. Dem må du gerne fremvise med stolthed. :wink:

Husk dog at file og pleje hænderne jævnligt, så dine begyndende vabler ikke bliver til rigtige vabler ..

Kampsår. Det lyder også meget bedre end skader :cool:

Jeg får nærmest altid skader.. æh.. kampsår omkring mit haleben, når jeg laver mange situps. Jeg har prøvet at rette tøjet meget og også helt at lade tøjet være. Er der nogen tips, hvordan jeg undgår disse kampsår (som jeg helst ikke viser frem.. hehe) eller må jeg bare acceptere, at jeg må springe situps over? Mit haleben sidder lidt yderligt.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Iyengar yoga # 2

Man er fyldt med overskud, når man tager til iyengar yoga kl. 7.30.. hehe.

Jeg havde/har ømme brystmuskler efter bænkpres i går, men vi skulle heldigvis lave nogle øvelser, der involverede andre muskelgrupper.

I dag prøvede jeg for første gang at hænge med hovedet ned af i nogle reb, der hang på væggen. Da jeg først hang der, var det næsten afslappende.

I en anden øvelse skulle vi øve til skulderstand ved at halvt ligge på en stol. Den er lidt svær at forklare..

Flere af øvelserne krævede at jeg havde hovedet nedaf. Jeg bliver normalt hurtigt svimmel og jeg elsker ikke ligefrem disse øvelser, men de hjælper mig til langsomt at vænne mig til at have hovedet ned af og blive mindre svimmel.

Underviseren er branddygtig og jeg ville ønske, jeg kunne gå på hendes morgenhold hver uge. Men økonomi og tid sætter sine begrænsninger. Hun har kun dette ene hold, og det harmonerer ikke med mine arbejdstider.

Men når jeg har ferie, så vil jeg booke mig på hendes hold. Sidste gang var vi 2 på holdet. I dag var vi 3. Det giver nogle muligheder for at blive instrueret virkeligt meget + det selvfølgelig giver en særlig intim stemning med så lille et hold.

En dag vil jeg prøve vinyasa yoga. Er allerede glad for hatha yoga og iyengar yoga. Har også prøvet astanga yoga, men er nok mere til det rolige.. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Der er noget rart over at have overstået træning kl. 9 om morgenen. Heh. Tror jeg skal træne om morgenen, hver gang jeg har ferie.

Opvarmning:

3 runder af:

- 10 air squats

- 9 sit ups

- 8 englehop

- 7 skihop

- 6 lunges

- 5 hindu push ups

Ha, jeg har ikke lavet englehop siden jeg gik til taekwondo (stoppede i 1995)!

Bortset fra det var opvarmning som sådan lige ud af landevejen. Jeg bøvler dog stadig en del med hindu push ups.. Især på tilbagevejen. Mine arme vil ikke rigtigt bøje sig. Hm. :hmmm:

WOD: Push press:

1-1-1-1-1-1-1

Jeg valgte dog at tage 5-5-5-5-5, fordi jeg ikke er særligt stærk, når det gælder løft over hovedet og mente, det var lang tid siden, jeg havde lavet dem (kan se i min kalender, at jeg ikke har lavet dem siden 3/6-10, hvor jeg var oppe på 19 kg).

Jeg tog 20-25-25 - PR!. I 4. og 5. sæt forsøgte jeg mig med 27 kg, men nåede kun 3 gentagelser i begge sæt.

Så selvom min makker - ca. samme højde og drøjde - løftede ca. 10 kg mere end mig (1 rep.), så er jeg ok tilfreds med min indsats. :weight_lift:

Vi sluttede af med en lille hygge-tabata bestående af:

- tuck jumps

- jumping lunges

Det er meningen, at knæene i tuck jumps skal op til brystet. Og man helst skal hoppe flydende. Mine knæ ville absolut ikke højere end til navlen. Selv med mellemhop. :dry:

Jumping lunges blev i 2. runde til lunges.

Og nu er mine ben godt nok trætte i det. Og min arme. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Åhhh.. Mine baller var ømme efter gårsdagens tuck jumps og jumping lunges. Og de blev lidt mere ømme, da jeg så vi skulle lave pistols (og squat clean hang thrusters.. agtigt)..

Men først skulle vi varme op. Og da der var forår i luften, mente vores træner, at vi skulle ud at løbe (!). Dette foregik 2 og 2. Først løb det ene makkerpar med en sandsæk mellem sig, mens anden halvdel af teamet lavede planken. Så løb man igen, denne gang med en KB i hver hånd, mens anden halvdel af teamet lavede.. planken.

Jeg er ikke særligt vild med at løbe og løber kun, når jeg er til crossfit. Det var en rute, jeg ikke havde prøvet før, som var smal og fedtet og lidt glat. Var lidt akavet at løbe med en sandsæk. Og med 12 KB i hænderne blev det mere og mere til powerwalk. :blush: Sidste halvdel byttede jeg med min makker, så jeg i stedet løb med en rød medicin ball.

Planken var fin nok. Man kunne skifte mellem almindelig planke og sideplanke, som man ville. Og vores 'løbere' var hurtige, så det var ikke så lang tid, jeg skulle ligge. Hehe.

WOD: På tid:

- 50 pistols (25 med hvert ben)

- 50 squat clean hang thrusters (måske. Noget i den retning)

Jeg lavde pistols med hånden på bænken. Jeg kom langt ned og havde et ok tempo. Men mine baller brokkede sig lidt.. hehe.

Til squat clean hang havde jeg 15 kg. Det var alt rigeligt og jeg lavede endda kun 30. Så var der ikke mere tid... Til gengæld fik jeg ros for min teknik! Hurra! :4thumbup: Det sker ikke så tit. :-) Noget med at starte i dødløft position. Så løfte stangen op og hurtigt komme ned under den i en front squat. Vist. Og så op og strække armene over hovedet.

Jeg fik varmen og både mine arme, ben og mave har lavet noget.

I aften er der fest, hvor jeg træner. Skal nok blive spas. Jeg har hørt rygter om en shot-tabata...... hvad så det end er. Men det lyder ikke sundt. Hehe. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej Du,

Sad lige og læste din log, det lyder både sjovt og fedt det du laver :)

Tror måske det var noget man kunne kigge nærmere på når knæene vil lege med igen.

dejlig log!

Jaaanie

Tak skal du have :smile:

Jeg kan kun anbefale crossfit. Det er meget varieret med både styrke, cardio og gymnastiske øvelser. Og så tager det kun 1 time, hvilket er noget, de fleste kan overskue i en presset hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Lavede Week 2, Day 1 i Fifty pull ups

Jeg har lavet lidt om i programmet, da jeg ikke kan lave Australian pull ups.

Så i dag bød programmet på:

- 4 assisted pull ups (overvejer lidt at bytte dem ud med negativer)

- 2 negatives

- 5 assisted

- 3 negatives

- 1 negative (max. hang)

Selvvalgt bonus: 1 negative chin up, hvor jeg kører ned, så næsen er under barren og så op igen og ned.

Kan godt mærke på mine underarme, at jeg ikke er vant til pull ups på den måde.. Hehe. Men det bliver vel bedre.

Link to comment
Share on other sites

Reminder til mig selv:

Ting jeg skal huske at øve mig i til Open Gym (jeg skal så lige huske at tage til Open Gym):

- Double unders (jeg vil godt op på 13 igen)

- Strict pull up/chin up (jeg vil-jeg vil-jeg vil)

- Roning (kan sgu ikke passe, jeg ikke kan finde ud af at ro)

- Dødløft (nu skal stripper-bevægelsen helt væk)

- T2B (jeg skal lære at holde underkroppen i ro)

- K2E (fordi mine knæ bare ikke vil op over navlen)

Jeg er slet ikke nået til løft over hovedet endnu.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Endnu en feriedag, endnu en morgentræning :-)

Efter lidt ledopvarmning havde træneren et 12 minutters lækkert opvarmningsprogram til os bestående af:

- 15 perfekte squats

- 10 v-ups

- 2 x lunges

- max strict pull ups

- 3 wall climbs

Rækkefølgen var ikke så vigtigt, men det var vigtigt hele tiden at lave noget. Så måtte man evt. sænke farten lidt.

Perfekte air squats laver man op af en væg. Man skal stå ret tæt på væggen. Men ikke så tæt, at man ikke kan komme ordentligt ned i squatten. Armene er strakt over hovedet. Og man skal ikke haste igennem dem. Det havde jeg vist styr på.

V-ups er situps, hvor man starter udstrakt på ryggen og så klapper arme og fødder sammen på midten. Strakte ben. Blev det for hårdt, måtte man godt gå over til atomic situps. Tak for det. :-) :blink:

Lunges var bare frem og tilbage i salen.

Jeg tog pull ups i lilla elastik. Nåede 10 i første runde og 9 i anden.

Wall climbs er benhård: Man starter i push up position med fødderne mod en væg. Så går man langsomt tilbage ind mod væggen, til man - helst - har maven mod væggen og så frem igen. Min mave nåede ikke helt ind til væggen, men det var ok at stå 'omvendt på hænder'.

WOD: D.U. i 12 min:

7 push ups ved pause

Da ikke alle kan lave d.u. - eller i hvert fald ikke så mange i træk af gangen (herunder mig selv), kunne man skalere, f.eks. sjippe 50 singles og så lave 5 burpees og 5 push ups. Men man kunne i princippet selv skalere.

Jeg sjippede mest singles, mens jeg øvede mig i d.u. Når jeg blev træt og forpustet og var ved at snuple over sjippetovet eller havde pisket mig selv nok på armene (hvad sker der lige for det? Får så mange røde striber på armene!), tog jeg 7 push ups. Sænke sig med strakte ben, hæve sig på knæene.

Jeg kan lige fortælle, at det var 12 lange minutter for konditionen! :blush:

Bonus:

Tabata med hollow rocks.

Hvor man ligger med spændt mave og lænden i gulvet og ligner en banan, der vipper frem og tilbage.

Selvom jeg til sidst skalerede og tog knæene mod maven, var jeg ved at dø til sidst. Hårdt! Men godt selvfølgelig :-)

Link to comment
Share on other sites

På et tidspunkt overvejede jeg, om det nu var klogt at booke træning dagen efter en træning. Men det gik jo i sidste uge. I dag var jeg bare øm. Tror det var efter push ups. Men altså, jeg tog jo afsted alligevel.

Det var samme træner som i går, og han var flittig til at bruge mit navn. Det er meget hyggeligt, når trænerne kender mit navn. :cool:

Opvarmning:

Løbe 800 m

Ledopvarminng med træpind

Jeg er ikke vild med at løbe. Det er jeg altså ikke. Jeg husker tydeligt første gang, jeg blev kastet ud i at løbe til crossfit. Det var hårdt og uvant og jeg var seriøst ved at falde over mine egne ben.

Selvom jeg stadig synes, det er hårdt og kommer sidst ind og ikke løber stærkt, så kunne jeg mærke, at min kondition var blevet bedre. Jeg løb de 800 m uden pause og uden at gå og det er fremskridt! :4thumbup:

Imellem opvarmning og WOD øvede vi power hang clean. Først med træpind og så med stang og så med lidt vægt på.

Vi tog det meget pædagogisk - og nødvendigt - med at dele det op i små bidder og så sætte det sammen lidt efter lidt.

Jeg skulle huske at skuldrene skulle tilbage og ikke frem, som de gerne ville.

Efter skuldrene har været oppe og albuerne ud til siden, så står man lidt der som et fugleskræmsel. At gå fra den position og så komme under stangen og albuerne op som i front squat kunne godt være lidt svært, hvis man var pige og ikke var så stærk, sagde træneren. Der kunne han så hurtigt konkludere, at jeg var en af dem. Hihi. :4oops: Som isoleret øvelse kunne jeg slet ikke. Bumbum.

Det gik lidt bedre med hele power hang clean. Ikke fantastisk, men ok. Prøvede med 20 kg og så 25 kg. Ved sidstnævnte blev jeg lidt træt og begyndte at sjuske med teknikken. Der er mange ting at huske på, men begynder jeg at tænke, så kan jeg ikke. Så bliver det "Åh nej, jeg skal huske at stangen skal køre helt inde på kroppen og husk skuldrene tilbage og hov, jeg glemte at albuerne skal ud til siden og kom jeg nu ordentlig ned under stangen og er albuerne oppe"... Jeg skal bare gøre det. Men så glemmer jeg f.eks. at skuldrene skal tilbage og ikke frem. Nåh. :raisebrow:

WOD: Karen:

150 wall balls

Det er længe siden, jeg har lavet wall balls, men jeg husker det ikke med stor entusiasme.. hehe.

I dag nåede jeg 105 med rød bold i et godt tempo (ifølge træneren), hvor jeg holdte korte pauser. Mine albuer ville gerne stritte i starten, men jeg fik dem sådan ok ind under bolden i løbet af WOD'en.

Men altså.. tung bold, svage arme, boldspasser og kaste højt op på en væg. Det er en kombi, der ikke lover godt og jeg skulle kæmpe for de 105 stykker. Dog fik jeg at vide, at jeg skulle stile efter at ramme højt og så gjorde det ikke så meget, at jeg ikke fik den over stregen hver gang. Plus jeg havde fine squats. :smile:

Fik jeg nævnt, at jeg svedte efter løbeturen, og at jeg ikke stoppede med at svede før træning var ovre (sådan føltes det). Så er det altså tegn på, at det er ved at være forår.

Jeg har ømme skuldre, ømme arme, ømme sider (højt oppe) og får nok ømme ben i morgen.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

:smile: Jeg har trætte arme og gider ikke skrive så meget. Hehe.

Men opvarmning bestod bl.a. i armgang hele vejen hen af barren. Jeg faldt ned som den eneste og måtte kæmpe det sidste stykke. Imens måtte resten af holdet lave 3 burpees som straf, fordi jeg skvattede ned. Heh. Men de ville godt. Agtig.

WOD: Bænkpres:

5-5-5-5-5

Jeg tog 25-27-30-35(3)-30 PR!

Så min rekord i bænkpres er nu 30 kg. Hurra! :smile: 35 var godt nok hårdt, selvom jeg kun tog 3. I pauserne mellem sættene lavede jeg planken og sideplanken og back extensions.

Som en lille bonus skulle 3 mennesker løbe ca. 300 m med sandsæk. Imens skulle resten af holdet lave curls med vægtstænger. Da kun 3 kunne løbe af gangen, kunne man nå MANGE curls.. puha. Jeg havde en 15 kg stang og måtte holde en del pauser.

Da jeg så skulle løbe, fik jeg en 40 kg sæk. Prøvede først på den ene skulder, men det gik slet slet ikke, så træneren hjalp mig med at få den hen over nakken. Og SÅ gik/småtrippede jeg ellers hele vejen, imens jeg kæmpede med balancen og min overkrop kom længere og længere ned mod jorden. Nøj, det var hårdt! :crazy: Blev lige overhalet af 2 andre imens. Stakkels hold, der måtte curle i lang tid!

Det var meningen at jeg skulle øve forskellige ting til Open Gym bagefter, bl.a. d.u., roning, T2B og pull ups, men det blev kun til mit Pull up-program Week 2, day 3. Var træt træt bagefter.

Ved assisted pull ups tog jeg dem i den anden tyndeste røde elastik. Det gik lige akkurat.

Nu skal jeg hvile mine arme og skuldre. Så de er klar til hatha yoga i morgen..

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

I SATS fik jeg marts 09 taget nogle målinger på en Tanita-maskine og i dag stod der en vægt i Kvickly - igen med SATS folk - så jeg blev da lige målt og vejet igen. Blev også til dels målt på Medital Klinik september 2010 (ved ikke lige, hvilken maskine de bruger):

2009 * 2010 * 2011

Vægt: 53 * 54 * 56

Fedt %: 19,7 * 17,8 * 23

Muskel: 40,4 * - * 40,8

BMI: 18,3 * 18,8 * 19,3

Jeg ved godt, at man skal tage den slags målinger med et gran salt. At de ikke er særligt præcise. Men jeg bliver lidt forvirret, når jeg på de 2 år først er faldet i fedtprocent og så er steget markant. Altså, Medital Klinik manden sagde godt nok, at jeg bare skulle give den gas med fedt. Også det usunde. Så jeg har ikke holdt mig tilbage. Hehe. :blush:

Nåh, men det er egentligt også min muskelmasse, jeg studser lidt over. Eller mangel på samme. For jeg kan jo se og mærke, jeg har fået større og mere markerede muskler. Men jeg aner selvfølgelig ikke noget om, hvad de egentlig vejer.

Og jeg er ganske tilfreds med min krop, som den ser ud nu, selvom den selvfølgelig godt må blive mere markeret (og strammet op der lige under navlen) og jeg godt vil blive endnu stærkere.

Link to comment
Share on other sites

lad vær med at blive alt for forvirret over det. Impedansmålinger (fitnesscenter Tanitamaskiner oa) er for ofte til at lukke på og træk&slip i.

Spejl, Styrkeniveau, Målebånd (livvidde fx) og badevægt. Det er noget man kan stole på.

Tak! :smile: Nogle gange har jeg brug for, at nogen gider skære det helt ud i pap for mig.

Spejl - ok

Styrkeniveau - forbedret, men der er lang vej endnu

Målebånd - må jeg lige gøre noget ved

Vægt - ok

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde egentligt booket mig til hatha yoga i Yogacentralen i dag kl. 10 og jeg havde glædet mig. Men min krop fortalte mig venligt, men bestemt at det var bedre med en komplet hviledag.

Det er nu også ok. Jeg har i uge 11 været til 3 x crossfit + 1 x iyengar yoga og i denne uge været til 3 x crossfit.

Min krop kan mærke planken, 'løb' med sandsæk, curls, pull up program og bænkpres..

Bortset fra det så kunne jeg godt - efter i lang tid at have været tilfreds med at træne crossfit 2 gange om ugen - tænke mig at træne 3 gange. Men vil også godt have en gang mobilitet og/eller yoga en gang om ugen. Hm.

Fri crossfit koster 500 kr/måned, mens mit nuværende abonnement koster 400 kr, hvor jeg kan træne op til 3 gange/uge (her tæller mobilitet med).

Yoga koster ca. 100 kr./gang..

Så er der Open Gym, som jeg burde gøre mig noget mere i. Men tænker lidt, at jeg kan gøre det efter min lørdagstræning. Hvis jeg ikke er for smadret. Hehe.

Min nuværende træningsform med tirs-tors-lør har fungeret godt, hvor mobilitet har været en af træningerne. Men nu vil jeg have mere.. Hvis min krop kan holde til det. Og min pengepung. Bum bum.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

En ny træner, som jeg ikke ved navnet på.

Efter lidt ledopvarmning og sådan gik vi over til:

4 runder af:

- 5 push ups

- 10 squats

- 15 d.u.

Min krop føltes noget træt ved de første push ups og jeg tænkte at det blev en lang træning. MEN det gik da heldigvis over :-)

D.u. gik bedre og bedre og lige pludselig havde jeg taget 16 i træk! PR! :firebounce: Teknisk kunne jeg nok endda have taget flere, men min kondition sagde stop.. hehe.

Dernæst øvede vi power snatch. Det er så min nye ikke-ven. :dry: Jeg bøjede mig for langt fremover og tempoet var for langsomt og jeg synes, det var svært at få stangen BUM op over hovedet. Uden at armene keglede rundt.

15 kg var lige præcist nok til mig. Hm.

Dagens WOD var DCO WOD 1:

AMRAP 4 min:

- 10 T2B

- 6 box jumps (høje)

1 min. pause

AMRAP 4 min:

- 20. d.u.

- 7 burpees

4 minutter lyder ikke af så meget, vel? Men jeg siger jer, jeg blev udfordret på konditionen! Pruste-pruste.

Mine t2b var ikke så fikse. Jeg havde svært ved at finde rytmen og kunne kun svinge op, hvis jeg havde noget, der kunne stoppe mine fødder, så jeg ikke dingelde frem og tilbage. Hvis det gav nogen mening. Jeg forsøgte det med at få skuldrene højere op, som jeg fik af en træner for lidt tid siden, men det kunne min krop ikke finde ud af.

Box jumps tog jeg på alm. box..

D.u. gik sådan ok. Kom op på 6-9 stykker af gangen nogle gange.

Burpees var.. burpees.. hehe.

Som bonus tog vi lige frikadellen.

Svede-svede.

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at påbegynde et reelt styrketræningprogram og så skære lidt ned på CrossFitten? Det vil du virkelig kunne få nogle gode resultater af.

Synes at du i næste hver post brokker dig over dit lave styrkeniveau, og uanset hvor meget CF du laver, så bliver du altså ikke stærkere af det.

Link to comment
Share on other sites

Mobilitet

Havde ikke været til Mobilitet i 3 uger, så det var rart at blive strukket igennem. Og ja, maveøvelsen var stadig hård. Hun talte lidt hurtigt i 2. runde!

Nyt - for mig - var øvelser med tennisbold. Vi lagde den højt oppe på ryggen (lå på ryggen) og bevægede så armen op over hovedet og tilbage igen. Bagefter over hovedet og så skråt ned til modsatte hofte.

Bagefter skulle vi lægge den lidt længere ned. Ca. mellem rygraden og skulderbladet. Og så rulle hen over den. Gerne der, hvor det gjorde naller. Av av. :w00t: Men på den gode måde. Hehe.

Tror jeg vil tage til mobilitet hver anden uge, så jeg kommer til crossfit 3 gange om ugen hver anden uge. Ja. Det er min plan i april.

Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at påbegynde et reelt styrketræningprogram og så skære lidt ned på CrossFitten? Det vil du virkelig kunne få nogle gode resultater af.

Synes at du i næste hver post brokker dig over dit lave styrkeniveau, og uanset hvor meget CF du laver, så bliver du altså ikke stærkere af det.

:unhappy: Det er jeg da ked af at høre. Altså, at jeg ikke bliver stærkere af crossfit.

Jeg har ikke overvejet styrketræningsprogram. Mest fordi jeg ikke er særligt god til at træne på egen hånd. Jeg er usikker på mange øvelser, får ikke presset mig selv nok og skøjter hurtigt hen over det lave gærde.

Crossfit er godt for mig, fordi det er holdtræning.

Hm, men måske skal jeg så bare lade være med at klynke over mit styrkeniveau :blush:

Link to comment
Share on other sites

Det var en god træning i dag. Jeg var ikke specielt hurtig eller noget, men det var bare en god WOD (hård, selvfølgelig) med overskuelige antal gentagelser + lidt succes omkring en ellers ikke-ven. :4thumbup:

Vi lagde ud - efter lidt ledopvarmning - med:

- 400 m løb

- 500 m roning

- 6 baner lunges

Rækkefølge ligegyldig. Jeg startede med roning, som gik ok. Løb gik sådan ok. Ikke så hurtigt som ventet. Hehe. Og nåede dermed kun 3 baner lunges. Hvilket dog var rigeligt for mine lårbasser... :blink:

Så skulle vi øve weighted push ups. Havde jeg ikke prøvet før, så jeg forsøgte mig først med 2,5 kg, hvilket var for let. Endte med at lave 5 med 5 kg på ryggen, hvilket lige gik, selvom den sidste vist var med knap så lige ryg.. Til gengæld var det med strakte ben! Hurra! :clap:

WOD: AMRAP 20 min.

- 10 wall balls

- 8 box jumps (høje)

- 6 burpees

- 4 strict pull ups

Jeg har tidligere kæmpet med wall balls. Men i dag gik det faktisk ganske ok. Den røde bold kom op til stregen næsten hver gang og det føltes ikke så hårdt, som det før har gjort. :smile: Måske fordi jeg fik albuerne ind under bolden hver gang. Det virkede i hvert fald som om lige det gjorde en forskel.

Box jumps tog jeg stædigt med hop. Jeg hoppede dog ikke særligt hurtigt, men op og ned kom jeg da.

Pull ups tog jeg i vist blå elastik. Den var måske lige for let..

Jeg nåede 6 runder og 2 wall balls. Svedende og prustende. Mens andre tog 12 runder.. haha. Min kondition og box jumps satte en god dæmper på mit tempo.

Nåh, men som sagt så var det rart med de overskuelige gentagelser. Man kan altid lige tage 6 burpees. Man kan altid lige tage 8 box jumps. Mens man hurtigt - i hvert fald jeg - kan gå død i 70 burpees eller 50 push ups.

Efter holdtræning var jeg til Open Gym, hvor jeg - efter hukommelsen - tog Pull up programmet Week 3, day 3.

Antal reps var korrekt, men bare omvendt rækkefølge. Jeg tog:

- 6 assisted pull ups(rød medium elastik)

- 6 negativer pull ups

- 7 assisted chin ups

- 7 negativer chin ups

- 1 negative pull ups (max. hang)

- 1 negative chin up (max. hang)

Blev presset i assisted pull ups og negative pull ups.. puh.

På mandag skal jeg teste, om jeg kan lave 1 korrekt pull up. Jeg tvivler dog virkeligt meget... :dry:

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Har du overvejet at påbegynde et reelt styrketræningprogram og så skære lidt ned på CrossFitten? Det vil du virkelig kunne få nogle gode resultater af.

Synes at du i næste hver post brokker dig over dit lave styrkeniveau, og uanset hvor meget CF du laver, så bliver du altså ikke stærkere af det.

Jeg forstår godt, at du anbefaler et styrketræningsprogram, men kan du uddybe den med, at man ikke bliver stærkere af crossfit?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt, at du anbefaler et styrketræningsprogram, men kan du uddybe den med, at man ikke bliver stærkere af crossfit?

Det Dixen mener er selvfølgelig ikke at man overhovedet slet ikke bliver stærkere af CF. Selvfølgelig gør man det, det er bare ikke rigtig noget der for alvor rykker. Samtlige "gode" CFere laver decideret styrketræning fordi det man bliver stærk af er helt simplificeret at putte flere kilo på stangen. Det gør man ikke i CF.

Hvis vi lige for et kort sekund antager at CF=Fran bare for nemhedens skyld, så er det klart at hvis du laver dine 21 thrusters på 2 minutter første gang du prøver og så en måned senere laver dem på 1 minut, så er du blevet stærkere. I hvert fald er du blevet bedre til at lave 21 thrusters.

Problemet er at styrke opbygges ved progressivt overload og kun temmelig langsomt hvis man holder sig til at lave det samme hele tiden.

Grunden til at man ikke blive stærkere af CF er i bund og grund at systemet slet ikke er designet til at gøære folk stærkere - ikke som det primære i hvert fald - det er decideret styrketræning derimod.

Link to comment
Share on other sites

Det Dixen mener er selvfølgelig ikke at man overhovedet slet ikke bliver stærkere af CF. Selvfølgelig gør man det, det er bare ikke rigtig noget der for alvor rykker.

Det var selvfølgelig også netop den ikke særligt brugbare sort/hvide-udmelding, han kom med, jeg reagerede på. Hvorfor jeg ville have ham til at uddybe sin påstand.

Jeg har øget mit styrkeniveau, siden jeg begyndte at dyrke crossfit. Men når du træner max tre gange om ugen, og øvelserne i timerne hele tiden veksler mellem et hovedfokus på kondition, smidighed og styrke, så rykker du dig styrkemæssigt ikke så voldsomt eller hurtigt, som hvis du kørte et fuldblods styrketræningsprogram. Det er klart.

Så jeg forstår skam godt, hvad han og du mener, og jeg er slet ikke uenig. Jeg ville bare have argumenterne på bordet.

Samtlige "gode" CFere laver decideret styrketræning fordi det man bliver stærk af er helt simplificeret at putte flere kilo på stangen. Det gør man ikke i CF.

Nu afhænger det selvfølgelig af den enkeltes tilgang til crossfit-timerne, hvilket niveau man er på. Men jeg har endnu ikke været til en time med tunge løft, hvor deltagerne ikke havde fokus på at "putte flere kilo på stangen".

Så kan det godt være, at der i en Fran er indlagt en prædefineret vægt, man skal arbejde med for at RX'e. Men i de WOD's med tunge løft, som fx squats, dødløft, bænkpres osv, der handler det da netop kun om teknik og at smide flere og flere kilo på stangen?

Edited by Ponyinc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share