Fra spejlæg til hårdkogt æg


Eulogydk
 Share

Recommended Posts

Velkommen tilbage! HVad bragte dig NZ?

Så vidt jeg husker har du haft rygproblemer gennem længere tid - er du blevet undersøgt ordentligt? Jeg mener, hvis du er så spændt, så må der jo være en årsag til det - eksempelvis fejl i bevægelsen, forskellige benlængde, hypermobil, låsning, ledtrækninger osv., som måske skal løses først?

Er det blevet anbefalet at fortsætte med dine Mzkenzie-øvelser? (jeg går ud fra det er bagøverbøjning, du laver) Hvis du ikke har direkte stråling er den måske vær at droppe, da den godt kan irritere de allernederste led i ryggen.

Tak! Min mand og jeg tog orlov, og rejste ca. 6 uger rundt i New Zealand og ca. 2 uger på Hawaii.. New Zealand er fantastisk og jeg anbefaler det land til alle :smile:

Min ryg er nok ikke blevet undersøgt helt i bund. Jeg var i december til manuel behandling i Kropsinstituttet, hvor jeg fik at vide, at mit bækken var lidt låst i venstre side, at min lænd var meget stiv og mangler bevægelighed og var på grænsen til et nyt hold i lænden og at mine baller var hårde som stål - på den dårlige måde..

Han sagde, jeg skulle lave McKenzie-øvelsen og et par andre øvelser.

Men jeg skulle jo nok overveje flere undersøgelser. Tænker du kiropraktor eller hvordan?

I New Zealand fik jeg halvanden times deep tissue massage (det gjorde så ondt, men var også godt). Han sagde også at min lænd var meget låst..

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 8. marts 2012

Det var 1 uge siden sidste crossfit-hold og lad mig sige det på denne måde: Jeg er stadig ved at komme igang med træning igen og det var megahårdt!

Træneren var kontant, tydelig og truede hele tiden med burpees. Det skæmte mig en smule, men samtidig havde han meget fokus på korrekt teknik. Altid korrekt teknik - også når man er træt eller forsøger at lave mange reps.

Opvarmningen var hård med:

- air squats med og uden medicine ball

- stå i firkant og kaste medicine ball til hinanden og når man havde kastet skulle man lave en burpee...

- 2 og 2 lave trillebør, brandmandsbreb (jeg måtte lave trillebør 2 gange, da jeg simpelthen ikke turde lave brandmandsgreb med min makker), op på ryg, lave hest med elastik, lave broad jumps i elastik

- øve wall balls

- øve planke

- øve slæde

Der var ikke rigtigt pauser i opvarmningen, så jeg var lidt træt, da vi skulle igang med selve wod'en:

WOD

5 runder:

- 1 min slæde

- 1 min wall balls

- 1 min planke

Jeg trak 20 kg på slæden, hvilket var lidt hårdt i 4. og 5. runde.

Wall balls trak tænder ud som sædvanligt, men jeg blev da i det mindste ikke rettet på undervejs. Bolden kom ikke så højt op igen i sidste runde.

Under opvarmningen var vi et par stykker, der blev valgt ud til at lave planken en smule anderledes - åbenbart fordi vi var gode til det.. hehe. Vi skulle kippe bækkenet ind under os, hvilket gjorde det lidt sværere. Måtte tage et par sekunders pause i de sidste par runder..

Det var hårdt, men godt!

Link to comment
Share on other sites

OPEN GYM

Opvarmning

Først langsomt øve ro-teknikken, da jeg stadig ikke gør det ordenligt.

Derefter ro 1000 m.

Back squat 5-5-5-5-5

30-35-40-46-48 PR! :cheer:

Og der var endda til lidt mere. Så næste gang regner jeg med at tage mindst 5RM 50 kg..

Imellem back squat tog jeg:

Push ups: 10-12

Push ups med release: 5-6-6

Bonus: Diamond: 7

Pull ups: 1-1-1-1-1

Dips i stativ (det på gulvet altså): 5-5-5-5-5

Da jeg var færdig, kunne jeg mærke, at jeg ikke gad lave dødløft. Derudover var der kommet mange til Open Gym, så det var begyndt at knibe med pladsen. Så jeg tog kun 5RM 25 kg.

Næste gang starter jeg med dødløft.

Link to comment
Share on other sites

MOBILITET

Efter en gang hård mobilitet, hvor jeg svedte og prustede og måtte gå ud at stillinger pga. nær-krampe i hoften og stikken i højre håndled, spurgte jeg træneren, om de hårde lænde-øvelser vi havde lavet, var hensigtsmæssige, hvis man have en låst lænd. Det var de. Så dem skal jeg i gang med at lave.

Den ene foregår ved, at man ligger på maven med hænderne ca. ud for brystet. Så bøjer man bagud, mens man kun lige akkurat holder hænderne i gulvet. Det er ikke hænderne, der skal gøre arbejdet. Jeg kom godt nok ikke særligt højt op!

Hun laver også en slags McKenzie-øvelse, men hvor hun flekser fødderne, dvs. tæerne er i gulvet og ikke vristen. Den kan jeg slet ikke finde ud af. Min lænd kan ikke. Heller ikke selvom vi kun er det et par sekunder, før vi går over i hundestillingen. Det er dog ikke en stilling, jeg som sådan vil øve. Ikke som det første i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Tak! Min mand og jeg tog orlov, og rejste ca. 6 uger rundt i New Zealand og ca. 2 uger på Hawaii.. New Zealand er fantastisk og jeg anbefaler det land til alle :smile:

Min ryg er nok ikke blevet undersøgt helt i bund. Jeg var i december til manuel behandling i Kropsinstituttet, hvor jeg fik at vide, at mit bækken var lidt låst i venstre side, at min lænd var meget stiv og mangler bevægelighed og var på grænsen til et nyt hold i lænden og at mine baller var hårde som stål - på den dårlige måde..

Han sagde, jeg skulle lave McKenzie-øvelsen og et par andre øvelser.

Men jeg skulle jo nok overveje flere undersøgelser. Tænker du kiropraktor eller hvordan?

I New Zealand fik jeg halvanden times deep tissue massage (det gjorde så ondt, men var også godt). Han sagde også at min lænd var meget låst..

Jeg gad fandme ikk til Hawaii og slet ikk NZ :smile:

Mon ikke din behandler har styr på logikken bag mzkenzie-kuren - og hvis du ikke har mere ondt/dårligere foroverbøjning lige efter øvelsen, så er det da også bare at fortsætte (hvis du ikke har nogen form for stråling i ben/baller, så kan du jo prøve at undlade mzkenzien et par dage for at se om det ændrer på noget).

Jeg tænkte ikke specifikt kiropraktor - går ud fra gutten hos kropsinstituttet også brugte manuelle teknikker, hvor han knækkede rundt med skellettet. Men var du ikke til opfølgning? Fulgte han ikke op på, om det lykkedes at rette på dit bækken?

Link to comment
Share on other sites

CROSSFIT # 126

Jeg begynder med sluttningen, nemlig en man maker tabata.

Der var ikke flere 8 kg vægte, så jeg kastede mig frygtløs ud i tabataen med 10 kg i hver hånd. Det viste sig at være for meget. Jeg kunne i hvert fald ikke løfte vægtene fra gulvet og måtte nøjes med bare at løfte armen. Det blev også en udfordring at få vægtene op i luften og især tilbage igen uden at slingre alt for meget. :blink:

Men det var en supersej øvelse! Hård, selvfølgelig, men jeg kunne vældigt godt lide den. :tongue: Den skal jeg klart prøve igen til Open Gym - med 8 kg.

Før man maker havde vi lavet bænkpres:

5-3-1-20

Træningen foregik i en lille sal og der var kun 4 bænke til holdet, så man var 3-4 om hver bænk. Så nogle af de andre nåede ikke sættet på 20. Ærgeligt.

Jeg nåede det dog. Først tog jeg 5 rep med 20 kg. Der kunne jeg sagtens have taget mere. Det ved jeg, for jeg tog 20 rep med de 20 kg til sidst....

Men jeg har kun lavet bænkpres et par gange før og var forsigtig.

Det blev til:

20-25-30-20

Imellem sættene skulle vi lave max reb pull ups. Der var jeg ikke helt nået til endnu! Så jeg lavede 1 pull up mellem hvert sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gad fandme ikk til Hawaii og slet ikk NZ :smile:

Mon ikke din behandler har styr på logikken bag mzkenzie-kuren - og hvis du ikke har mere ondt/dårligere foroverbøjning lige efter øvelsen, så er det da også bare at fortsætte (hvis du ikke har nogen form for stråling i ben/baller, så kan du jo prøve at undlade mzkenzien et par dage for at se om det ændrer på noget).

Jeg tænkte ikke specifikt kiropraktor - går ud fra gutten hos kropsinstituttet også brugte manuelle teknikker, hvor han knækkede rundt med skellettet. Men var du ikke til opfølgning? Fulgte han ikke op på, om det lykkedes at rette på dit bækken?

Jeg havde/har desværre ikke haft råd til at få en opfølgende behandling endnu. Men jeg tænker, at det kunne være en meget god idé at prioritere det. :blush:

Og ja, han knækkede også rundt med mig.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Crossfit torsdag 22. marts-12 @ Kirken

Første træning i 9 dage. Heldigvis var det en slags rolig træning (forstået på cardio-måden), hvor

opvarmningen var enkel, men effektiv med kettlebell-swing og goblet squats - sidstnævnte foregik på trænerens kommando: halvt ned, helt op, helt ned, helt op....

Bagefter var der var masser af tid til at øve:

Deadlift

8-8-8-8-8

Fokus var på teknik. Især hvis man havde gået under 2 år...

30-35-35-40-40

Jeg synes min teknik var lidt bedre, men min ryg begyndte at runde lidt på vej ned i de sidste 2 sæt.

AMRAP 8 min:

- chest 2 bar pull ups

- clapping push ups

Skaleringsmuligheder:

- almindelige pull ups (hagen over), elastikker, ring rows

- almindelige push ups, clapping push ups på knæ, push ups på knæ

Jeg startede med den tynde røde elastik. Så 2 tynde røde elastikker. Så den lilla. Og måtte til sidst over i den grønne!

Push ups var på tæerne - uden clap! - undtagen sidste runde, hvor jeg på ynkeligvis forsøgte mig med clapping push ups på knæene, men der var armene så trætte, så det gik slet ikke.

Har ikke styr på runder, men armene blev i hvert fald udfordret fuldt ud!

Det var super rart at der var tid nok til at lave deadlift. Der har været nogle gange, hvor man var nødt til at haste igennem løftet, fordi der skulle være tid til finisher, amrap eller hvad der nu var på programmet. Og så bliver det noget hø.

Link to comment
Share on other sites

Sygdom med rolig start lørdag 24. marts. Fuldt blus mandag 26. til ons 28. med feber (jeg har ellers ikke haft feber i mindst 20 år), kvalme, hoste, snot, ledsmerter og hovedpine. Bedre resten af ugen, men stadig ingen træning. I dag har jeg stadig en snert hoste. :annoyed:

I mandags var jeg til mobilitet hos Nanna i Trykkeriet. Hun er lille. Hun er smidig. Hun er stærk. Og hun ved hvad hun laver. I mandags var der kun én helt ny, så det gik lidt stærkere med instrukserne og serierne. Hvis man har været der et par gange, er det nemmere at følge med i serierne, men ellers er det bare om at hænge på.

Jeg er stadig ved at vænne mig til at være uden måtte til hendes timer, men man står alligevel så dårligt på de skodmåtter, de har ude i NV.

Sygdom var ikke helt væk endnu, hvilket påvirkede min indsats og energiniveau, men det var rart at få rørt mig og blive udfordret kropsligt/fysisk igen.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Engang kunne jeg næsten tage 4 pull ups. I ,dag kunne jeg ikke tage 1. Og jeg mener, slet ikke. Jeg var ikke oppe og snuse til barren eller noget. Mine arme bøjede bare en smule. Det var ynkeligt og jeg må i gang igen! Så jeg er gået i gang med pull up-programmet igen. Da mine push ups også er gået for meget tilbage, har jeg også kastet mig over push up-programmet.

Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 128 @ Kirken

Først cf i 2 uger pga. sygdom.

Måtte hurtigt se i øjnene, at min indsats i dag ville blive max. 70 % pga. hoste, der blev fremprovokeret af det mindste cardio-lignende. Men ok, man skal jo tage udgangspunkt i, hvor man er lige nu.

Allerede under opvarmningen kunne jeg se, hvor det bar hen.

10 x

1 kb swing (gribe den og gå over i)

1 goblet squat

1 push press (stadig med kb)

2 push ups

2 sit ups

Det var ellers en ganske fin øvelse, som jeg burde lave til Open gym.

WOD A:

Reverse weighted lunges

12-12-12-12-12

Almindelige lunges bider meget hurtigt i mine lår, så i slutningen af 2. sæt med 8 kg, begyndte mine ben at ryste. Jeg nåede 3 sæt og så var tiden gået.. haha. Min makker nåede 4 sæt med 12 kg..

8-8-8

WOD B:

EMOTM (every minute on the minute) 15 min.

- 3 burpees

- 3 cleans h. arm

- 3 cleans v. arm

- 3 press h. arm

- 3 press v. arm

Goddag hoste. Goddag kondition. Måtte holde pauser ca. 4 gange i løbet af de 15 minutter denne WOD varede. Cleans og jeg kæmper stadig med ikke at smadre håndleddene, så jeg tog 8 kg - som jeg også brugte til press. 12 kg blev for ukontrolleret.

Alt i alt en light-time, hvor jeg måtte skalere mere end ellers, men det var superrart at træne lidt igen.. Og så var jeg lykkelig for at vi ikke skulle ud og løbe!

Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 129 @ Kirken

Kl. 9 stod jeg klar til dagens træning i Kirken.

Vi varmede op med sjipning (jeg nåede op på 1 d.u. af gangen, men oftest mislykkedes det at lave bare 1..) og derefter forskellige KB-øvelser, f.eks. swings, snatch og squat-mens-du-holder-kb-i-strakt-arm-over-hovedet. Jeg havde kun 8 kg, og alligevel var sidstnævnte øvelse noget af en udfordring, især med min svage venstre arm.

Dødløft

Jeg er ikke sikker på, hvor mange sæt vi skulle lave, men jeg nåede 3 sæt af 5 reps:

35-40-40

Som min makker rigtigt nok bemærkede - og som jeg har fået at vide før - så havde jeg en tendes til at holde stangen for langt ud fra kroppen på vej ned. Hvilket var lidt mærkeligt, da det skulle være nemmere at holde stangen tæt på kroppen. Men det er svært for mig. Og så begynder min ryg at runde lidt.

Der er ikke nogen problemer på vej op.

Kan være det er en god idé at øve dødløft med lavere vægt, så jeg kan tvinge den stang helt ind til lår og skinneben.

AMRAP

Da ingen på holdet kunne lave den oprindelige WOD med en masse muscle ups, skulle vi lave 12 minutter amrap med:

- 5 strict pull ups

- 5 ring dips

Jeg nåede 10 runder, hvor jeg startede i lilla elastik til pull ups, og endte med skiftevis at lave dem i blå elastik eller ring rows. Den grønne elastik havde nok være mere optimal, men der var ofte flaskehals til at komme til elastikkerne.

Dips blev lavet mellem jerry cans. Tilpas udfordrende.

P.S. jeg var stadig øm i især venstre lår (forsiden - fra midten og op) efter lunges i torsdags...

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 130 @ Kirken

Det sker ikke så tit, men i dag lavede vi flere stræk-agtige øvelser til opvarmningen. Det var sgu meget rart.

Derefter øve overhead squat med træpind og derefter med almindelig stang. Man måtte selv vælge hvor mange reps og sæt, alt efter hvor dygtig man nu var.

Min makker og jeg tog mest 5 reps af gangen.

Mit blev til noget i retning af:

15-15-17-17-15 (der var muligvis et sæt mere)

Som ventet brokkede min håndled sig gevaldigt over ohs og det var primært dem der gjorde, at jeg ikke tog mere vægt på.

Så var det tid til at få pulsen op.

Wod'en lød som følgende:

100 x air squats

100 x kb swings

100 x double unders

Man måtte skalere som man ville og man skulle ikke lave ekstra singles, så jeg valgte følgende model med 12 kg KB:

4 runder af:

- 25 air squats

- 25 kb swings (ca. øjenhøjde)

- 25 singles med et par ynkelige forsøg på d.u. indimellem

Denne model hvor man må dele de mange reps op i runder, giver mig meget mere end hvor man bare skal lave en masse reps. Jeg undgår at gå helt død og syre til, men samtidig bliver jeg presset max og får gennemført alle reps. På et tidspunkt havde jeg så meget sidestik, at jeg var lige ved at give op. Hold op, det stak i min højre side. Men jeg kæmpede videre og fik en tid på 10:22.

Påsken har været perfekt for mig mht. træning. Der var både tiden og energien til at komme igang igen. Jeg er meget godt tilfreds med min indsats, da det blev til cf-hold tors-lør-man, hvor jeg muligvis skalerede mere end ellers, men med det formål at undgå at blive så smadret, så jeg ikke kunne træne hver anden dag. Det lykkedes mig forholdsvist godt.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Lorteryg

Ok, ok. Jeg er nødt til at prioritere min ryg/lænd højt i år. Den har før givet mig problemer og jeg har før mumlet om, at NU skulle jeg gøre noget ved det.

Min faste massør er syg for tiden, så jeg er på udkig efter en anden. Behøver ikke nødvendigvis være en afspændingspædagog. Men kan nogen anbefale en dygtig massør i Kbh-området, så sig endelig til.

Dødløft én gang om ugen til Open gym har jeg før jongleret med, men det er ikke blevet til så meget endnu. Det har - åbenbart - været vigtigere for mig at komme ind i en god cf-rutine (hold) først. Men det må kunne struktureres og tilrettelægges, så dødløft kommer højere op på min liste over ting, der skal være tid til.

Behandlinger.. Jeg overvejer at gå lidt fast til manuelle behandlinger i Kropsinstituttet, hvor jeg før har været. Det koster en del, men igen, kan det være for dyrt til at forebygge og behandle skader i min ryg?

Under træningen i dag mærkede jeg ikke noget til ryggen. Det er kommet snigende i løbet af dagen, hvor jeg bare kunne mærkede, at der "sad" et eller andet. Så er det jo altid en god idé lige at teste med McKenzie-øvelsen og det blev den værste udgave, jeg nogensinde har præsteret. Mine knæ og et mikostykke af lårene var i gulvet! Ikke andet. Faktisk undrer det mig, at min ryg ikke gør mere ondt. Men det kan da være, at det kommer....

Åh ja..

Link to comment
Share on other sites

Til mobilitet laver vi tit øvelser, hvor vi skal bøje ryggen bagud på en eller anden måde. Her er det vigtigt huske at se bagud (eller op til at starte med..) først, da kroppen følger øjnene. Hvis du ser ligeud, kommer du ikke ligeså langt bagud med kroppen, siger Nanna.

Min knirkende ryg klarede hele timen uden de store vanskeligheder - men jeg var også lidt forsigtig - og det var desuden rart at kende øvelserne nogenlunde, så man ikke brugte så meget tid på hele tiden at se op på hende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden sidst har jeg været fået fysiurgisk massage, været hos osteopat med min ryg, påbegyndt nyt push up program og bøvlet lidt med ryggen.. Pga. sidstnævnte har cf-træningen ikke været helt optimal.

Crossfit # 132

Træneren mente, vi skulle tage en "slam ball" - 20 kg til kvinderne og 30 kg til herrene - løbe ned af trappen fra 2. sal og så ca. 200 meter hen af Dannebrogade. Allerede da jeg var på vej ned af trappen, fortryd jeg bittert at jeg ikke havde taget 10 kg. HVORFOR gjorde jeg dog ikke det??! Hold op, det var dumt. Jeg kan jo ikke løbe og da slet ikke med noget i hænderne/på hovedet/på skulderen.. Nåh. Det husker jeg forhåbentligt til næste gang!

Da jeg var kommet prustende hen til de andre, skulle vi stå i en rundkreds for enden af vejen, lige der, hvor den bliver til en sti. Hvor der altså jævnligt kom folk forbi. Måske kunne træneren flytte holdet lidt, så man ikke var så meget i vejen. Jeg ville i hvert fald som cyklist finde det en smule irriterende, hvis der var et hold lige der, hvor man skulle forbi og de ligesom ikke flyttede sig.

Videre med opvarmningen. Øve lidt "wall balls" og goblet squats. Så 3 runder med 15 "wall balls" og 7 "lateral burpees", hvor vi skulle hoppe over bolden. Goddag lille bitte kondition! Det hele var hårdt og jeg kom ikke igennem alle 3 runder. Løbe ca. 200 m tilbage, op af trappen til 2. sal..

Øve skin the cat. Det gik ok, men jeg blev lidt hurtigt svimmel.

Øve lidt push ups med release, pull ups og air squats.

WOD:

3 runder:

- 400 m løb

- 2 x: 5 pull ups

10 push ups med release

15 air squats

Jeg valgte meget bevidst at ro, da jeg dels ville bruge alt for meget tid på det løberi og desuden kunne mærke på ryggen, at den nok ikke var helt begejstret for at løbe.

Pull ups blev taget i først lilla elastik og så gik jeg over til grøn.

De første ca. 12 push ups var på tæerne.. Jeg kunne ligesom godt mærke, at jeg tog push ups program i går!

Air squats kørte derudaf.

I 2. runde kunne jeg godt mærke, at ryggen begyndte at rynke på næsen af roning og push ups. Så ca. midt i 3. runde valgte jeg at stoppe.

Nu er jeg træt.....

Link to comment
Share on other sites

Tak! Min mand og jeg tog orlov, og rejste ca. 6 uger rundt i New Zealand og ca. 2 uger på Hawaii.. New Zealand er fantastisk og jeg anbefaler det land til alle :smile:

Min ryg er nok ikke blevet undersøgt helt i bund. Jeg var i december til manuel behandling i Kropsinstituttet, hvor jeg fik at vide, at mit bækken var lidt låst i venstre side, at min lænd var meget stiv og mangler bevægelighed og var på grænsen til et nyt hold i lænden og at mine baller var hårde som stål - på den dårlige måde..

Han sagde, jeg skulle lave McKenzie-øvelsen og et par andre øvelser.

Men jeg skulle jo nok overveje flere undersøgelser. Tænker du kiropraktor eller hvordan?

I New Zealand fik jeg halvanden times deep tissue massage (det gjorde så ondt, men var også godt). Han sagde også at min lænd var meget låst..

Sorry, jeg tror aldrig jeg fik vendt tilbage med denne. Og nu kan jeg se, at du har været hos osteopat siden - hvad sagde han så?

Umiddelbart, når jeg læser din log, så handler den meget om din dårlige ryg og bagoverbøjninger - som jeg vist spurgte indtil sidst også: Er du sikker på, dine bagoverbøjninger er gode for dig? Jeg ved godt, at de alle (de fleste i hvert fald) yogafolk siger man bare skal strække løs, så man kan få en smidig lænd, men normalt skal lænden inden være specielt mobil, og hvis du ligger i kobraen og skridtet mod gulvet, så lyder det som om, du er ude i at hænge og forcere en bagoverbøjning i lænden. Bagoverbøjning skal ligge i de øverste af ryggen, ikke lænden. Det lyder ikke til at du har disk-stråling?! og når det ikke er tilfældet, så var det måske et forsøg at prøve at holde igen.

Eller måske bedst, lytte til din behandler :) Hjælper det ikke, så skift - ign og igen.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, jeg tror aldrig jeg fik vendt tilbage med denne. Og nu kan jeg se, at du har været hos osteopat siden - hvad sagde han så?

Umiddelbart, når jeg læser din log, så handler den meget om din dårlige ryg og bagoverbøjninger - som jeg vist spurgte indtil sidst også: Er du sikker på, dine bagoverbøjninger er gode for dig? Jeg ved godt, at de alle (de fleste i hvert fald) yogafolk siger man bare skal strække løs, så man kan få en smidig lænd, men normalt skal lænden inden være specielt mobil, og hvis du ligger i kobraen og skridtet mod gulvet, så lyder det som om, du er ude i at hænge og forcere en bagoverbøjning i lænden. Bagoverbøjning skal ligge i de øverste af ryggen, ikke lænden. Det lyder ikke til at du har disk-stråling?! og når det ikke er tilfældet, så var det måske et forsøg at prøve at holde igen.

Eller måske bedst, lytte til din behandler :) Hjælper det ikke, så skift - ign og igen.

Da jeg gik til osteopaten, var det dels pga. en snurren/uro/mild smerte i lænden, ned over højre balle og ned i højre ben. Det mente han var iskias og det blev bedre et par dage, men nu er det tilbage igen.

Dels opsøgte jeg ham, fordi jeg syntes, jeg gik noget stift. Det viste sig, at min venstre hofte var låst. Den blev låst op og der har ikke været noget siden.

Men oprindeligt ville jeg se en osteopat for at få klarlagt, om der var noget mere grundlæggende der gjorde, at jeg jævnligt fik knas med ryggen. Fik jeg spurgt om det? Næh nej. :blush: Det var ret fjollet.

Problemet var egentligt mest, at han talte engelsk (med spansk som modersmål, men kunne forstå dansk) og når det handler om sundhed/helbred, så har jeg brug for at få beskederne og informationen på dansk. Så præcist og forståeligt som muligt. Det er nok bare mig.

Derfor vil jeg forsøge at finde en ny osteopat og få en tid - helst i næste uge.

Jeg hænger stadig lidt fast i de bagoverbøjninger, fordi behandleren i Kropsinstituttet (manuel behandling) anbefalede dem. Der er ingen disk-stråling. Men hvis min nye osteopat siger noget andet, så retter jeg mig naturligvis efter det. Og jeg vil da forsøge at holde lidt igen med dem og se om det måske giver ryggen lidt ro.

Til mobilitet skal vi tit - som del af en solhilsen - lave en slags kobra hvor vi har tæerne i gulvet og maven ikke rører gulvet og den øvelse har jeg rigtigt svært ved, selvom den er meget kortvarig. Det føles helt forkert i ryggen, så den springer jeg over eller laver med vristen i gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 133

En lige tilpas træning for mig på nuværende tidspunkt.

Lunte 400 m (selvom det at andre lunter, betyder at jeg løber) efterfulgt at en ny slags ledopvarmning, der bestod af små sekvenser hen over gulvet. Nyt og godt. Den sidste var almindelige "duck", hvor jeg ville have blevet udpeget som perfekt duck, hvis jeg ikke havde valgt at stoppe lidt før målstregen.

Rigeligt med tid til at lave dagens wod:

Back squat

10-10-10-10-10

Først øvede vi dog squat og back squat. Tælle til 4 på vej ned, tælle til 3 mens man sidder i bunden og så op igen. "Kan du komme længere ned?" "Længere ned?" "Længere ned?".. Det kunne jeg godt uden at min ryg begyndte at se underlig ud, så jeg skulle nu squatte et godt stykke under vandret.

De 5 sæt skulle være arbejdssæt, dvs. de skulle ligge på nogenlunde samme vægt.

Jeg tog: 30-30-30-30-30.

I 4. og 5. sæt var det lidt svært at "trykke op" i de sidste gentagelser med samme fart som de første. Men det gik.

Finisher:

Tabata med en slags hollow rock.

Vi skulle ligge med lænden i gulvet, benene som et trappetrin (men gerne længere ind mod maven), skuldre og øvre ryg fri fra gulvet. Og så bare ligge der.

Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 134

800 m løb, ledopvarmning med træpind og så ellers lave shoulder press.

Jeg lavede 5-5-5-5-5

20-22-25-25-22

Der skulle kæmpes lidt i de sidste reps i 3., 4. og 5. sæt, men det gik og fik også rettet lidt på mine albuer.

WOD:

15-12-9-6-3 af:

- goblet squat 32/24

- russian swing 32/24

- burpees

De 2 første runder tog jeg 12 kg ved goblet squat og resten med 8 kg. Må vist øve mig lidt i goblet squats og weigted lunges, for jeg synes hurtigt, jeg bliver træt i benene.

I russian swing tog jeg 16 kg i de 2 første runder og 12 kg ved resten. Min ryg begyndte at knirke en smule efter at have svunget 16 kg.

Jeg fik ros for både goblet squats og kb-swings! Hurra!

Burpees.. var burpees.. Heldigvis så talte E. ned for mig, da jeg var nået til runden med de 6, og det hjalp!

Lidt udstrækning til sidst og lidt "Godt for maven". Push up-position.. stå et vist antal sekunder og derefter knæet op til albuen. Derefter stå i push up igen. På det tidspunkt valgte min lænd at sige nej tak og jeg holdte pause.

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg hos osteopaten Kåre:

http://www.osteopater.dk/index.html

Jeg havde dels valgt ham, fordi han var i overskuelig cykelafstand fra mig, dels pga. hans cases som jeg fandt meget præcise og grundige. Pga. sidstnævnte var mine forventninger nok lidt høje, men han klarede det ret godt.

Først skulle jeg fortælle lidt om, hvorfor jeg var der. Jeg nævnte at jeg havde haft knas med ryggen et par år og gerne ville have undersøgt, om hvad der kunne være årsagen. Om det evt. var fejlstillinger eller problemer andre steder (som gav sig til udtryk i ryggen).

Så skulle han høre lidt om allergi, medicin (herunder kosttilskud), fordøjelse, urin, underliv..

Af med bukser og sko og så blev jeg undersøgt.

Og jeg vil lige nævne igen: Man skal ikke være blufærdig, hvis man vil til osteopat.

Så er det sagt.

Han kiggede og bevægede mig og trykkede og holdte og mærkede.

Der var spændthed i højre side af lænden og hoften. Der var også noget med halebenet - i hvert fald i den ende.

Noget af spændtheden forsvandt efter han havde rodet lidt rundt.

Til sidst fik jeg nogle øvelser, bl.a. en bagoverbøjning men en mildere udgave end McKenzie, en for ballerne og en rotationsøvelse. Afhængig af hvor slemt min ryg havde det, skulle jeg lave dem flere gange om dagen.

Skal til opfølgning senere i maj.

Han virkede rigtig dygtig, præcis og grundig!

Ca. en halv time koster 450 kr.

Link to comment
Share on other sites

Vi stod 4 mennesker klar til Kettlebell med Lars og det blev til en god træning, hvor jeg nåede at blive godt rød i ansigtet!

Først lidt opvarmning, herunder 10-20-30 kb russian swings (jeg kæmpede mig igennem med 16 kg) og derefter skulle vi lege med Turkish get ups.

Min venstre arm er svagere end den højre, og jeg skulle kæmpe for at få de 12 kg op og ned i roligt, sikkert tempo. Vi skulle være opmærksomme på at have stabilt lige håndled samt at armen ikke "tippede" bagud. Der var rigeligt med tid til øvelsen og når man var sikker i den med et vist antal kg, skulle man forsøge sig med mere. Det måtte godt være tungt, men selvfølgelig uden at teknik og tempo røg.

Jeg blev på de 12 kg...

Som afslutning en 12 min. AMRAP:

- 20 oh swing hvor den skulle ned og stå på gulvet mellem hvert sving

- 20 one hand swing (10 med hver hånd)

- 20 weighted lunges (10 med hvert ben)

Pigerne (pigen..) måtte godt tage 16 og 12 kg. Jeg endte med at veksle mellem 16, 12 og 8 kg, efterhånden som jeg blev mere og mere træt!

Ved oh swing skulle man starte med at have kb stående foran benene med håndtaget vippet ind mod dig. Stå i bredstående med bøjede ben og ret ryg. Når man tager fat i kb og svinger den mellem benene, skal benene strækkes på samme tid. Jeg havde lidt koordineringsproblemer i starten, men så gik det ok. Indtil jeg blev træt. Selvom jeg var nede på 12 kg til sidst, så skulle jeg have meget fokus på at have ret ryg, når jeg svingede kb frem og op.

One hand swing tog jeg med 12 og senere 8 kg.

Lunges var vist mest med 8 kg.. Weighted lunges er ikke min ven - endnu.

Lad mig sige det sådan, at jeg blev udfordret på både konditionen og styrken! Puha. Men det var fedt! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fredag 11. maj 2012

Kb @ Trykkeriet

Antal på holdet: 2

Antal kb russian swings til opvarmning: 3 x 20 (16 kg)

Antal kb thrusters wod: 150

Antal kb thrusters jeg nåede med 8 kg: 110

Antal ømme overarme efter endt træning: 2 (mest venstre)

Thrusters skulle udføres således at man svingede op til ca. brysthøjde, greb den, goblet squattede, push pressede og kastede den ud igen for så at starte forfra.

Jeg forsøgte først med 12 kg men det var tungt og teknik gik hurtigt i kage, så det blev til 8 kg. Push press blev hårde til sidst med de 8 kg! Først tog jeg ca. 35 og derefter 10 af gangen. Da jeg var nået til 80, sagde Lars at jeg skulle op på 110... Min makker blev rettet en del på swinget. Det gjorde jeg ikke, så går ud fra at jeg gjorde det korrekt.

Mine arme er hævede, hvilket jeg har prøvet før, men åbenbart ikke blevet klogere af.

Mht. min ryg, så blev jeg anbefalet en masse kb swings. Gerne tungt. Jeg var ved at få noget i den gale hals, da han sagde 20 eller 24 kg..! Derudover var dødløft en god idé.. Jo tak, jeg skal "bare" lige huske at tage til Open Gym og udføre det løft. Ahem.

Er også blevet anbefalet denne artikel:

http://kettlebellinc...away-back-pain/

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Søndag 13. maj 2012

Åbent hus i Urban Fitness

http://urban-fitness.dk/ på Amager holdte åbent hus. Her kunne man prøve en masse forskellige hold, købe juice/smoothies/salater/paleomad, få målt fedt % og beundre de store lyse højt-til-loftet lokaler. Jeg havde ingen planer om at melde mig ind, men greb muligheden for at prøve hold gratis og hænge ud med et par venner samtidig.

Min plan var at prøve crossfit intro (for at være social med en veninde), kettlebell intro (fordi man sikkert kunne lære lidt mere teknik) og ikke andet. Men som dagen kom, endte jeg med også at prøve både piloxing og disco jam!

Piloxing: Skulle forestille sig at være en blanding af boksning og pilates. Det lød på papiret spændende - og hårdt - men det viste sig (i hvert fald i Urban Fitness med denne instruktør) at være mest aerobic med et par bokse-lignende bevægelser integreret. Pilates var vist glemt og oplevelsen var noget flad og ikke just imponerende.

Crossfit intro: Musikken i det store lokale var høj, så vi var nødt til at stå tæt for overhovedet at høre, hvad instruktøren sagde. Men ofte kunne vi slet ikke høre noget. Det var ret ærgeligt.

Alle hold varede kun 25 minutter, så det var en hurtig gennemgang af hvad crossfit er, lidt opvarmning, lidt om teknik og så en amrap 10 minutter på: 5 pull ups, 10 push ups og 15 air squats.

Selvom man har gået til crossfit i over 2 år, kan sådan en lille amrap med klassiske øvelser stadig være hård. Især når man stadig er øm i armene efter kb thrusters om fredagen! Til sidst var push ups på knæene også vanskelige..

Kettlebell intro: Ingen wod. Der blev brug tid til at forklare og øve sig på 2 hand swing, one hand swing og den hvor man svinger og griber den foran brystet (kan ikke huske navnet)... Mit fokus på swings fremover skal være at have løse arme.

Disco jam: Jeg kan faktisk godt lide at danse - når jeg har drukket. Men ellers er jeg noget hæmmet i mine bevægelser. Egentligt burde jeg nok gå til dans for at få lidt mere bevægelse omkring centeret. Rotation om rygsøjlen. Nu ser vi. Har ikke helt tid eller råd til mere.

Disco jam var ganske fint, omend svært mht. koordinering når man er mig. Jeg keglede en del rundt, når der kom arme på eller det gik hurtigt..

Alt i alt en sjov og fin dag og en god måde at være sammen med venner på. Kan anbefales!

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share