Fra spejlæg til hårdkogt æg


Eulogydk
 Share

Recommended Posts

Har i dag læst en tankevækkende artikel om mad/kost af Neghar Fanooni, som er en del af pigegruppen Girls Gone Strong:

Food is fuel

Jeg har været/er meget livsnyder, hvad mad angår. Jeg elsker mad. Noget mad.. ahem. Måltider er rare. Mad er rart. Men det gør måske også, at jeg har svært ved at ændre visse ting i kosten. Fordi jeg tænker at mad skal være rart og dejligt.

"What if you thought of junk food as a punishment insted of a reward?"

Nu gør jeg mig ikke så meget i lige junk food, men jeg er sikker på, at man godt kan udskifte junk food med kage/slik/chips.

Ja. Den tænker jeg lige lidt over.

Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 108 mandag 24/10-11

WOD

Team 3 og 3

Max distance roning på 35 min.

Lige ud af landevejen. Vi skiftede efter ca. 300 m.

Jeg må indrømme, at jeg godt kan lide at ro. :tongue: Det er fedt at ro. Det er ikke fedt at løbe. Jeg kan lide at ro, selvom jeg stadig laver "stripper-roning", dvs. jeg strækker benene og SÅ kommer resten af kroppen. Så det øvede jeg mig på i dag. Det kommer nok en dag. Hehe.

Finisher

Hollow rock tabata

Føj for den. Så har jeg ikke sagt for meget.

Vi lavede versionen, hvor vi har bøjede ben og bøjede arme (foran kroppen). Det blev det ikke meget nemmere af. Skuldre fri, lænd fri, rulle rulle, ikke bruge benene.

Føj. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Crossfit # 108 mandag 24/10-11

WOD

Team 3 og 3

Max distance roning på 35 min.

Lige ud af landevejen. Vi skiftede efter ca. 300 m.

Jeg må indrømme, at jeg godt kan lide at ro. :tongue: Det er fedt at ro. Det er ikke fedt at løbe. Jeg kan lide at ro, selvom jeg stadig laver "stripper-roning", dvs. jeg strækker benene og SÅ kommer resten af kroppen. Så det øvede jeg mig på i dag. Det kommer nok en dag. Hehe.

Benene skal jo strækkes først, håndtaget skal bare følge med sædets bevægelse, så benenes kraftudvikling ikke går tabt. Det opnår du ved at spænde kernen og holde overkroppens vinkel stabilt. Og når benene så nærmer sig strakt kommer overkroppen på og armene afslutter. En 3-trins raket med glidende overgange.

Hvis du er lidt udfordret med timingen kan det være en idé at køre meget langsomme rotag med først ben, så overkrop og til sidst arme - sådan med overdrevet adskillelse mellem de 3 dele. Og så lige så stille sætte tempoet op og gøre taget mere som en samlet bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Benene skal jo strækkes først, håndtaget skal bare følge med sædets bevægelse, så benenes kraftudvikling ikke går tabt. Det opnår du ved at spænde kernen og holde overkroppens vinkel stabilt. Og når benene så nærmer sig strakt kommer overkroppen på og armene afslutter. En 3-trins raket med glidende overgange.

Hvis du er lidt udfordret med timingen kan det være en idé at køre meget langsomme rotag med først ben, så overkrop og til sidst arme - sådan med overdrevet adskillelse mellem de 3 dele. Og så lige så stille sætte tempoet op og gøre taget mere som en samlet bevægelse.

Jeg er en del udfordret med timingen :blush: .. Så jeg takker for dit råd. Det må jeg øve til Open Gym. Jeg har nemlig også lidt problemer den anden vej, hvor armene ligesom ikke helt kommer først, som de skal.

Link to comment
Share on other sites

For tiden har jeg en uegentlig fridag i mit mødeskema. Det tog mig lidt tid, men nu er det blevet fast rutine, at jeg træner om formiddagen på disse fridage. Også selvom det er tirsdag og der er mobilitet om eftermiddagen. Også selvom det er onsdag og der er kettlebell om eftermiddagen/aftenen.

1) Der er som regel max. 10 personer på holdet > tid til at blive rettet ordentligt

2) Jeg får trænet på den "rigtige" side af kl. 12 - uden at skulle stå tidligt op

De sidste formiddagstræninger har budt på en eller anden form for tunge løft (push jerk, pendlay row, back squat), hvilket også gjorde sig gældende i dag:

Opvarmning

400 m løb

led

øve OHS

WOD

Nancy: 5 runder af:

- 400 m løb

- 15 OHS

OHS med træpind er ok. Power snatch med træpind er ok.

OHS med 15 kg vægtstang er lige akkurat ok, sålænge jeg ikke skal lave for mange (over 15). Power snatch med 15 kg vægtstang er hårdt og jeg har svært ved at få stangen op.

Så til WOD'en blev jeg anbefalet at bruge øvestangen og tage et par skiver på.

I første runde havde jeg 10 kg på.

I de andre runder havde jeg 5 kg på.

Vi skulle nemlig have vægt på, som vi kunne power snatche op, og efter 1. runde kunne jeg godt mærke, at jeg var nødt til at pille noget vægt af for at kunne det.

Jeg kan ikke huske, hvad øvestangen vejer, men ca. 5-7 kg tror jeg.

Mine OHS blev rost, omend jeg godt måtte lave dem lidt hurtigere, da min balance var fin. "Hurtig op og ned. Ikke hvile på toppen." Jeg er blevet bedre til at huske at samle skulderbladene.

Løb var ufedt som altid og jeg fik sidestik og ville ro efter 3. runde, men: "Du har sidestik, fordi du ikke er vant til at løbe. Det skal løbes væk. Afsted." Så jeg løb. :blink:

Al det løberi fuckede min hjerne lidt op, så jeg kan faktisk ikke huske, om jeg nåede 4 eller 5 runder. :blush: Men det er nok mest realistisk med 4 runder.. på de maksimale 20 minutter, der var afsat til WOD'en.. hmm.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hvor distræt har man lov til at være?? :eh:

Jeg tager til træning. Jeg sidder i omklædningsrummet. Jeg glæder mig til at lave tabata med roning, band .. noget og wall slams. Så tænker jeg, at jeg da skal klæde om. Ja. Ok. Men hvor er træningstøjet? Åh altså. Det er forholdsvist åndssvagt. :newtongue: Når lige at tænke at det er pinligt, før jeg tænker at det kan jeg jo ikke gøre noget ved alligevel, så jeg cykler hjem igen og laver lidt træning i stuen:

Push up test: 16

4 runder af:

- 10 back extentions

- 30 sek. planke (sidste runde i push up position)

- 10 air squats

- 10 lunges med rotation

- 5 dips (strakte ben)

Ikke nogen vild og voldsom træning, men nok til lige at svede en smule.

Link to comment
Share on other sites

Back squat :wub:

10-10-10-10 +

Max rep af 75 % af tungeste sæt

Mit blev til:

30-32-37-37

32 x 27 kg

Jeg kunne nok godt have taget mere i de sidste 2 sæt. Jeg mener.. jeg tog trods alt 45 kg 8 gange 20/10.. Men jeg syntes samtidig det var lidt svært at bedømme, da det var 2 rep mere i hvert sæt plus man skulle lave de mange løft til sidst. Derudover knirker mit venstre knæ. Det siger lyde, når jeg squatter (men ingen smerter der) og tidligere da jeg cyklede gjorde det en smule ondt.

Bonus: Jeg fik ros for min teknik.

Dagens mystiske: Jeg er åbenbart højere i venstre side end i højre? :blink: Jeg fik lov til at stå bagved vægtstangen og så blev jeg målt med en iphone (jojo) og det blev konstanteret, at min venstre skulder var højere end den højre... ?? Hvordan og hvorfor ved jeg ikke lige. Men det påvirkede min back squat, idet jeg hældte en smule skævt.

Mere bonus: Man kan faktisk godt lige tage en til og en til og en til, når der står en mand foran og en mand bagved og hepper og presser på.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Min venstre fod knirker. Den gør lidt ondt, når jeg går og når jeg drejer den rundt. :dry:

"Hvis dine fodsmerter bliver værre, eller hvis du udelukkende har smerter, når du udsætter foden for belastning eller laver visse aktive bevægelser, kan smerterne skyldes, at nogle muskelsener i foden er irriteret."

.. står der på Gigtforeningen

Godt så. Men betyder det, at jeg skal hvile foden eller kan jeg træne forsigtigt?

Link to comment
Share on other sites

Det er på lørdag, der er Butcher's Even Stronger, og jeg glæder mig næsten som et lille barn til juleaften. :firebounce: Næsten.

Der stiller kun et hold op fra Kirken, nemlig Extreme Mean Team Horenwelt (Roland, Habib, Thomas). Men derudover glæder jeg mig til at se:

Team Victorious Secret fra OBBC Odense: Pernille Sølund Hansen, Linda Storm, Hrund Scheving

Black Thunder fra Butcher's Garage/Target: Ditte Jacobsen (fra Fit as Fuck), Sarah Troelsen Krarup (fra Fit as Fuck), Anna Elinborgadottir

The beauty and the beasts fra Butcher's Garage/BC Iceland: Annie Thorisdottir, Frederik Æ, Donovan

:4flex: :pumpin::showoff::dumbbell_lift::weight_lift:

Link to comment
Share on other sites

Det er på lørdag, der er Butcher's Even Stronger, og jeg glæder mig næsten som et lille barn til juleaften. :firebounce: Næsten.

Der stiller kun et hold op fra Kirken, nemlig Extreme Mean Team Horenwelt (Roland, Habib, Thomas). Men derudover glæder jeg mig til at se:

Team Victorious Secret fra OBBC Odense: Pernille Sølund Hansen, Linda Storm, Hrund Scheving

Black Thunder fra Butcher's Garage/Target: Ditte Jacobsen (fra Fit as Fuck), Sarah Troelsen Krarup (fra Fit as Fuck), Anna Elinborgadottir

The beauty and the beasts fra Butcher's Garage/BC Iceland: Annie Thorisdottir, Frederik Æ, Donovan

:4flex: :pumpin::showoff::dumbbell_lift::weight_lift:

og så glemmer du lige ét hold:

- The Giants, Backyard, Odense, Anja Simonsen, Sara Ellegaard Andreasen, Jane Kallesøe :superman:

Link to comment
Share on other sites

og så glemmer du lige ét hold:

- The Giants, Backyard, Odense, Anja Simonsen, Sara Ellegaard Andreasen, Jane Kallesøe :superman:

:blush: Tænk at jeg kunne glemme det hold!

Men seriøst, jeg ser virkelig frem til at se dameholdene. Jeg tror de er megastærke alle sammen. :smile:

Jeg er i øvrigt hende asiateren, der følges med hende med hende med det lange lyse hår - og senere hende med det rødlige lange hår. Agtigt.

Edited by Eulogydk
Link to comment
Share on other sites

Klinikken Gammeltorv

Her var jeg forbi for at få deres fys til at se på min fod.

Jeg var øm i ydersiden helt oppe ved anklen og på ydersiden lige under knæet og når han vred den på bestemte måder.

Han snakkede noget om et støtte ledbånd og noget der havde låst sig fast - men som han fik låst op - og at jeg skulle lave strækøvelser. Jeg måtte godt gå og træne (bare med omtanke).

Han sagde sikkert noget mere, men det kan jeg ikke huske...

Link to comment
Share on other sites

:blush: Tænk at jeg kunne glemme det hold!

Men seriøst, jeg ser virkelig frem til at se dameholdene. Jeg tror de er megastærke alle sammen. :smile:

Jeg er i øvrigt hende asiateren, der følges med hende med briller og krykker. Agtigt.

Ok hej, jeg er nok ret sikket hende med krøllet morgenhår der står og ser forvirret ud og prøve på at komme ind i et skab.

Link to comment
Share on other sites

Kropsændringer

Efter 'jeg-skal-lige-tage-mig-sammen' har jeg nu sorteret i lidt tøj og delt det i følgende bunker:

- tøj jeg kan passe

- bluser der strammer ved armhulerne

- bukser der strammer om lårene/jeg ikke kan få op om hofter/rumpe

- bukser jeg ikke kan lukke og/eller hvor hud buler ud over kanten hvis jeg kan lukke

Jeg har ikke målt mig, men det burde jeg måske. Der er i hvert fald sket noget med min krop, siden jeg ikke kan få 4 par bukser op om rumpen længere...

Forhåbentlig er muskler noget af årsagen til, at jeg ikke længere kan passe noget af mit tøj. Mest på lår og ved armhuler. Men jeg kan se, at grunden til at jeg ikke kan knappe visse par bukser, er noget hud (lad os bare kalde det en lille flot delle), der bare er blevet større i løbet af de sidste par år. Lige der under navlen. :dry: Lavtaljede bukser går bare ikke længere. Det er selvfølgelig lidt irriterende at skulle erkende, men jeg nægter altså at gå rundt i bukser, som strammer om maven og hvor jeg skal holde vejret for at det ser pænt ud.

Jeg håber, jeg en dag kan passe de bukser, der i dag strammer om maven. Det ville være dejligt. De andre bukser ryger ud/gives væk. Det samme med bluserne. Der er jeg nemlig stolt over, at jeg ikke kan passe dem mere.. hehe. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Føj. FØJ, siger jeg bare. :blink: Det var en hård WOD, der gjorde mig koksrød og varm i bærret..

Efter lidt hurtig opvarmning, øvede vi push press. 25 kg var for meget for mig, så jeg tog 2 x 5 med 20 kg. Jeg skulle huske på ikke at få armene for langt tilbage + noget mere, jeg ikke kan huske.

Og så....

WOD

3 runder af:

1 minut ved hver station:

- strict pull ups

- double unders

- atomic sit ups

- goblet squat 24/16 (jeg tog 12 kg)

- push ups

1 minuts pause mellem hver runde

Og så var der den lille twist med at man i starten af hvert minut skulle tage:

1. minut: 1 burpee

2. minut: 2 burpees

3. minut: 3 burpees

etc.

Twisten gjorde at jeg fra midten af 2. runde kun lavede burpees.

Det trak tænder ud. :crazy: Så havde man lige lavet 8 burpees. Så skulle man lave 9 burpees. Så skulle man lave 10 burpees.... Til sidst holdte jeg op med at tælle og prøvede bare at tage 1 burpee af gangen..

Bonus info: Pga. mit mærkelige haleben kunne jeg ikke lave atomic sit ups, så jeg skulle lave almindelige langsomme sit ups. Som i: Holde fødderne i gulvet hele tiden. Det kunne jeg så ikke, så i 2. runde, kom træneren hen og stod blidt på mine fødder. Så gik det lidt nemmere.. haha. Så kunne han jo lige samtidig tage billeder af mig og mit koksrøde ansigt og mit hår der garanteret blæste til alle sider.

Jeg er træt.

Min venstre arm rystede, da jeg cyklede hjem.

Jeg forventer lækker ømhed i morgen og måske også på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg elsker stemningen, som er til crossfit-stævner.

Som nu til Butcher's Even Stronger Challenge, som fandt sted i lørdags i Butcher's Garage i Valby.

Folk hepper naturligvist på dem, der tydeligvis er ekstra stærke/hurtige/dygtige. Men der bliver også råbt og heppet på dem, som kæmper. Dem som er fightere. Dem der virkelig prøver. Hvis det lykkedes dem, er folk helt vilde. Det er fantastisk.

Det var tilfældet med "lille" Sara Ellegaard Andreasen fra Odense, som vitterligt ikke ser ud af meget. Umiddelbart. Hun er ikke så høj, og hun er ikke en stor pige. Det er hun bare ikke og så har jeg vist ikke fornærmet nogen. Men man skal bestemt ikke undervurdere hende. Hun kæmpede længe med at trække militær-jeepen i finalen. Hun trak og hun trak og hun trak og bilen rokkede sig bare ikke. Så trak og trak og trak hun igen og bum, lykkedes det hende! Det var så sejt! :cheer:

En anden megasej kvinde var islandske Annie Thorisdottir, som vandt Crossfit Games 2011. Skal vi ikke bare sige, at man godt kan se på hende, at hun er stærk? Stærk OG fit. Der er ikke noget fedt. Kun muskler. :blink: Og hun stillede så op i herrerækken med 2 stærke herrer. Hun kunne godt clean & jerke fatbar 80 kg 2-3 gange. 80 kg!

Hun kunne også løfte og bære atlasstenen på 90 kg 5 meter og løfte den op på 1 meter høj box.

Hun prøvede også at løfte den store sten på 110 kg og den løftede sig faktisk en smule! Jeg er meget imponeret. Ikke mindst over at hun holdte ryggen ret.

Og nu til en undren: Hvad skete der for alle de runde runde rygge til dødløft? :eh: Her snakker jeg især om mændene, men der var også et par af pigerne, der lignede pukkelryggede figurer. Jeg ved godt, det er en stærkhedskonkurrence, men er det seriøst så vigtigt at det skal ske på bekostning af teknik og ryg?

Her må jeg igen rose Sara, idet hun - og flere andre piger - omgående stoppede dødløft, da deres rygge begyndte at runde en smule.

Sidst, men ikke mindst, så var det hyggeligt at se JAAB og Pigehest folde sig ud. De er jo stærke piger! Fik også mødt Jaanie IRL.

Link to comment
Share on other sites

repped for gode observationer og god beretning :smile:

:smile:

Crossfit # 112:

Dagens udfordring: Løbe 400 m med 12 kg KB (ved brystet) :crazy:

Skal vi ikke bare sige, at man egentligt skulle have løbet med 20 kg jerry can, og jeg burde have løbet med 8 kg?

For så kunne jeg måske have løbet hele vejen i stedet for som nu at trippe/gå og se ret åndssvag ud.

a) 1 RM .. plate.. noget..

Holde en vægtskive (ikke holde i kanterne) - lodret - en hånd af gangen

Jeg kunne holde 15 kg. Det kneb meget med venstre arm, men det lykkedes da.

b) 4 x max hold af.. plate.. noget

Holde halvdelen af ens max - begge hænder

Så jeg baksede lidt med 5 kg + en lille rød 1,5 kg.

Vægten blev langtsomt mindre, så jeg endte med 5 kg i hver hånd.

c) 4 x tabata

- push ups

- air squats

- pull ups

- v-ups

Man roterede mellem stationerne hele tiden.

Push ups blev lidt hårdt til sidst, men jeg holdte stilen og havde brystet helt nede hver gang og stort set ret ryg (hvad enten benene var strakte eller bøjede) - hvad man ikke kunne sige om nogle af de andre på holdet.

Jeg er faktisk stadig lidt øm i armene efter burpees-sjovet i mandags.. hmm.

Link to comment
Share on other sites

Og nu til en undren: Hvad skete der for alle de runde runde rygge til dødløft? :eh: Her snakker jeg især om mændene, men der var også et par af pigerne, der lignede pukkelryggede figurer. Jeg ved godt, det er en stærkhedskonkurrence, men er det seriøst så vigtigt at det skal ske på bekostning af teknik og ryg?

Her må jeg igen rose Sara, idet hun - og flere andre piger - omgående stoppede dødløft, da deres rygge begyndte at runde en smule.

Sidst, men ikke mindst, så var det hyggeligt at se JAAB og Pigehest folde sig ud. De er jo stærke piger! Fik også mødt Jaanie IRL.

Fedt at du var ovre og kigge! :4thumbup: Sara er en virkelig sej tøs! Fighter til det sidste. Du har ret mht. de runde rygge i dødløft. Jeg er en af dem der er rigtig slem til ikke at holde den ret. Uanset hvor meget jeg træner, så har jeg svært ved at holde svajet når det bliver rigtig tungt. Nu kan jeg selvfølgelig kun tale på vegne af mig selv, men jeg synes ikke at et tungt dødløft (med den runde ryg jeg desværre har når det bliver rigtig tungt) ødelægger min ryg og jeg kan selvfølgelig ikke vide om jeg pludselig får en skade af det, men der er flere der dødløfter hele deres liv med "grim" ryg uden at de får skader. Det er selvfølgelig også kun i maksforsøgene at det ser mindre godt ud. Det var vist en længere forklaring, jeg ville bare lige "forsvare" os der i de tunge løft ikke ser så flotte ud :wink:

:smile:

Crossfit # 112:

Dagens udfordring: Løbe 400 m med 12 kg KB (ved brystet) :crazy:

Skal vi ikke bare sige, at man egentligt skulle have løbet med 20 kg jerry can, og jeg burde have løbet med 8 kg?

For så kunne jeg måske have løbet hele vejen i stedet for som nu at trippe/gå og se ret åndssvag ud.

a) 1 RM .. plate.. noget..

Holde en vægtskive (ikke holde i kanterne) - lodret - en hånd af gangen

Jeg kunne holde 15 kg. Det kneb meget med venstre arm, men det lykkedes da.

b) 4 x max hold af.. plate.. noget

Holde halvdelen af ens max - begge hænder

Så jeg baksede lidt med 5 kg + en lille rød 1,5 kg.

Vægten blev langtsomt mindre, så jeg endte med 5 kg i hver hånd.

PYH al den statiske træning lyder HÅRD! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt forestille mig, at jeg ville blive lidt øm i dag efter torsdagens træning. Derfor skyndte jeg mig at træne i dag.. hehe. Så holder jeg fri lør-søn, hvor kroppen lige kan komme sig.

I dag havde jeg en ny træner. Hun var god. :4thumbup: Selvsikker uden at være arrogant. Tydelig og klar tale. Overblik. Gik rundt og rettede på alle.

Opvarmning

2 og 2 løbe 700 m med sandsæk

- jeg tror min makker og jeg løb med ca. 30 kg. Jeg løb måske i alt 200 m og hun løb resten.. Hold op, det var tungt. :blink:

Øve OHS 2 x 5

- 15 kg

Øve skin the cat

- længe siden sidst og jeg blev lidt svimmel af at ringene svingede en lille smule frem og tilbage, så jeg prøvede kun én gang

WOD

11/11/11

11 runder af:

- 11 KB swing 24/16

- 11 lateral jump air squat

Jeg tog 1 runde med 16 kg og måtte så gå over til 12 kg. 12 kg var for let. Det burde være en 14 KB.. hehe. Mine swing fik ros :smile:

Lateral jump air squat hev alle mine tænder ud. :crazy: Man squattede, hoppede over sin KB og squattede igen. Var man god, var bevægelsen flydende. Var man mig, var det squat > hop > squat. Og i sidste runde: squat > gå over KB > squat....

Efter 6 runder var jeg ved at være godt træt. Efter 7 runder troede jeg at jeg skulle dø og kunne ikke se, hvordan jeg skulle komme op på 11 runder. Nogensinde. Pruste-pruste-pruste-pruste. Og så kunne jeg også lidt mærke air squats fra i går.

MEN jeg kæmpede videre - som den eneste tilbage. Og jeg er megastolt over at jeg blev ved, til jeg nåede de 11 runder, uden at jeg gik på kompromis med teknikken. :cool: Ok, jeg gik over KB til sidst, men mine squats var ok fine (vandrette lår) og mine swings var fine.

De sidste 3 runder var dem, der gav noget. Ikke kg eller tid. Men at jeg kæmpede.

Tid: 16:00

Nu er jeg også helt færdig. Heh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share