De der proteiner


olivia
 Share

Recommended Posts

Dyrk noget mere motion og/eller noget hårdere motion.

Mht. protein: fromage frais, skyr, mælk, kakaomælk, ost, "yoghurt" indeholder masser af protein!!

HVis du begynder at styrketræne, vær obs på mælk/prot-pulver efter træning.

PS. HVorfor skal en bolle være fra lagkagehuset?

pps. hvorfor ingen havregryn?

ppps. SPis spinat

pppps. og rugbrød

Link to comment
Share on other sites

Morgenmad

3 æggehvider stegt i olivenolie + hytteost + tomat

I skolen (i løbet af hele formiddagen)

1 rugbolle fra lagkagehuset med: hjemmelavet tunsalat + et par gulerødder + 1 æble eller anden frugt

Eftermiddagen:

1 dåse tun eller markral i tomat + en masse grøntsager eller en masse frugt

Aftensmad:

Hvad min mor laver. Uden kød, men nogle gange med fisk. Fx. bulgur salat eller quorn med spaghetti eller suppe osv osv.

Senere:

En masse frugt

Spis hele æg i stedet for æggevider da du i forvejen spiser lidt fedt. Undgå at spise korn til alle måltider, spis evt bønner/bælgfrugter til aftensmad sammen med fisk og ost. Oste er gode proteinkilder og hvis du vælger dem med mindre fedt (30+ og under) kan du sagtens spise dig til pæne mængder protein ad den vej.

Fordelen ved at spise mange proteiner i forhold til mæthed og vægttab, hænger sammen med at man spiser mindre fedt og kulhydrat. Spiser du altfor lidt fedt og kulhydrat, bliver kosten dog meget ensidig og dermed meget svær at følge. Hvis du som udgangspunkt spiser 2-2,5g protein for hvert kg du ønsker at veje, har du et godt og højt proteinindtag.

Synes også at du skal moderere dit frugtindtag og nøjes med 3 styks eller deromkring dagligt.

Prøv at nøjes med 3 solide måltider om dagen og undgå snacking. Flydende kcal er også yt, med udtagelse af små mængder mejeriprodukter uden tilsat sukker og evt en lille smule frugtjuice til et måltid.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit fine svar. Når du siger undgå snacking, mener du så at jeg også helt skal droppe mellemmåltider? Det vil jeg helst ikke, da jeg efterhånden har fundet ud af at jeg har et meget let påvirkeligt blodsukker, og ender i ædeflip hvis jeg ikke holder det stabilt. Jeg spiser cirka hver 2-3 time. Og hvis jeg af en eller anden grund ikke kan spise så ofte, går der maks 5 timer mellem måltiderne, for ellers er jeg heller ikke til at holde ud at være sammen med.

Jeg vil følge rådene og holde mit frugtindtag nede!

Tak

Er ked af det på dine vegne, men snacking i form af hyppige mellemmåltider ødelægger ret meget i forhold til stabilt blodsukker og vægttab. Det betyder ikke at du ikke kan forbedre din form med mange måltider, det kan du sagtens, det er blot effektivere for de fleste at fjerne mellemmåltiderne. Den følelse af lavt blodsukker du har, er næppe reel hypoglykemi (lavt blodsukker) men snarere et udtryk for dårlig fedtforbrænding. Den følelse forsvinder typisk ret så hurtigt, når du ændrer din måltidsfrekvens. Problemet kan også hænge sammen med at måltiderne er for små og ikke indeholder nok til at mætte dig.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Fisk er en god proteinkilde. I tun er der ca 22 gram protein pr. 100 gram og ca 2 gram fedt. Men prøv også at spise fisk som sild, laks, ørred, torsk, rødspætte. Det er altid godt med lidt varieret mad.

Nødder er også gode og mandler. Tofu er også godt.

Husk at drikke rigeligt med vand. Ca. 1/30 liter af din kropsvægt. Med en vægt på 60 kilo skal du drikke ca 2 liter vand om dagen.

Husk at nogen fødevarer indeholder vildt mange kalorier. Eks akohol, sodavand, saft, slik, kager, is, chips, kartofler, ris, spaghetti, nudler, hvidt brød og meget mere.

Hvis du selv er intereseret i at finde ud af hvad den mad du spiser indeholder er fødevaredatabanken en god hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share