Markerede muskler


corsom
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har nu i ca. 3 måneder trænet 4-5 gange om ugen i fitnesscenter, samtidigt med at jeg har ændret min kost til at være fokuseret på protein.

Da jeg ikke gider at bruge tid på at lave mad og iøvrigt er meget simpel i min tilgang til mad, så spiser jeg næsten ikke andet end grovtoast med flåede tomater (dåse) og tun i vand (dåse). Nogle gange bliver det dog til kylling istedet for tun xD.

Jeg er overhovedet ikke kræsen og ville måske nok også gerne spise flere forskellige ting, men jeg kan ikke lige overskue hvad jeg kan tillade mig at spise uden at tage på.

Jeg kører 1 dag med træning af skulder, mave, bryst og så ca. 15 min løb i højt tempo.

Jeg kører 1 dag med træning af hele ryggen, biceps, triceps og så ca. 15 min løb i højt tempo.

Jeg har så en hviledag.

Denne cyklus kører jeg så hele tiden.

Jeg har også i løbet af den første 1½ måneds tid tabt mig 10 kilo og har en fornuftig form nu, men synes ikke der er sket den store ændring den sidste 1½ måneds tid.

Jeg har ca. en fourpack lige nu, men vil gerne generelt være mere markeret, ligesom jeg ikke synes min brystmuskulatur er specielt markeret.

Er der nogen der kan give mig råd til ændringer hvormed jeg kan få en godt markeret krop?

Jeg ønsker ikke en gal bodybuilder krop, men mere en sporty trænet krop, hvis det giver mening? :)

Her tænker jeg også meget i hvorvidt det er godt/nødvendigt at konditræne?

Link to comment
Share on other sites

Hvis der nu ikke er så meget, der kan markere sig?

I øvrigt vil jeg kraftigt anbefale dig, at du udvider dit mad repertoire, så din krop får nok vitaminer, mineraler og ellers andet essentielt.

At tabe sig 10 kg på 1,5 måned er i øvrigt en del, så måske du har mistet lidt muskelmasse?

Edited by Psycho
Link to comment
Share on other sites

Det vil være en god idé, hvis du selv søger lidt rundt på sitet, for at finde svar på mange af dine spørgsmål, da de er blevet besvaret i utal af gange efterhånden.

De basale hovedting kommer lige her, så må du selv søge efter mere detaljerede svar, eller håbe der er en gavmild person, der gerne vil give dig mere uddybende svar.

1. Det er altid en god idé at spise varieret, da forskellige typer mad indeholder forskellige vitaminer og næringsstoffer.

2. Det er en god idé at træne ben. Løb er ikke det samme type træning som styrketræning.

3. Efterhånden som du taber dig, falder dig basalstofskifte, hvorfor man hele tiden skal tilpasse kalorieindtaget løbende iht. et vægttab.

4. At være markeret betyder at have en stor nok mængde muskelmasse, og have en lav nok fedtprocent for at muskelmassen er tydelig. Hvis du ikke syntes du er særlig markeret, har du enten ikke en lav nok fedtprocent, eller din muskelmasse er ikke tilstrækkelig stor.

5. Konditræning/kredsløbstræning er ikke decideret nødvendig, men det er utrolig sundt, og hjælper dig til at forbrænde endnu flere kalorier, så det er generelt en rigtig god idé. Hvis du kan træne styrke og kredsløb på forskellige dage, er dette dog at foretrække.

Jeg tror sku da egentlig det endte med, at jeg gav da alle svarene alligevel :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her tænker jeg også meget i hvorvidt det er godt/nødvendigt at konditræne?

Det er efter min mening helt essentielt med noget kredsløbstræning, hvis du vil have en trimmet krop. Du kommer aldrig i nærheden af kalorieforbrændingen fra eksempelvis en god løbetur udelukkende via styrketræning, og der er mange andre former for cardiotræning end løb (crosstrainer, romaskine, motionscykel, svømning, aerobic, shipning, mm.)

Det skader vel heller ikke at kondien bliver lidt forbedret :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis der nu ikke er så meget, der kan markere sig?

I øvrigt vil jeg kraftigt anbefale dig, at du udvider dit mad repertoire, så din krop får nok vitaminer, mineraler og ellers andet essentielt.

At tabe sig 10 kg på 1,5 måned er i øvrigt en del, så måske du har mistet lidt muskelmasse?

Jeg er som udgangspunkt rimeligt muskuløst bygget, også inden jeg trænede, synes dog bare ikke jeg har fået en kæmpe effekt af træningen, men hænger måske sammen med som du siger mit store vægttab.

Jeg glemte måske at skrive, at jeg tager vitaminpiller med urter og fiskeolie tilskud hver dag også ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er efter min mening helt essentielt med noget kredsløbstræning, hvis du vil have en trimmet krop. Du kommer aldrig i nærheden af kalorieforbrændingen fra eksempelvis en god løbetur udelukkende via styrketræning, og der er mange andre former for cardiotræning end løb (crosstrainer, romaskine, motionscykel, svømning, aerobic, shipning, mm.)

Det skader vel heller ikke at kondien bliver lidt forbedret :)

Okay det lyder så godt nok, jeg synes bare mange af dem jeg ser i centrene der er veltrænede og med gode muskler, ikke nærmer sig cardiotræning overhovedet, men udelukkende bruger vægte og går igen :p

Jeg tænker i samme omgang mht. mit løb, om det er bedst med højt tempo eller lavt tempo og tiden jeg løber i, i forhold til at opbygge muskler, eller om dette nemlig hæmmes herved?

Link to comment
Share on other sites

Det vil være en god idé, hvis du selv søger lidt rundt på sitet, for at finde svar på mange af dine spørgsmål, da de er blevet besvaret i utal af gange efterhånden.

De basale hovedting kommer lige her, så må du selv søge efter mere detaljerede svar, eller håbe der er en gavmild person, der gerne vil give dig mere uddybende svar.

1. Det er altid en god idé at spise varieret, da forskellige typer mad indeholder forskellige vitaminer og næringsstoffer.

2. Det er en god idé at træne ben. Løb er ikke det samme type træning som styrketræning.

3. Efterhånden som du taber dig, falder dig basalstofskifte, hvorfor man hele tiden skal tilpasse kalorieindtaget løbende iht. et vægttab.

4. At være markeret betyder at have en stor nok mængde muskelmasse, og have en lav nok fedtprocent for at muskelmassen er tydelig. Hvis du ikke syntes du er særlig markeret, har du enten ikke en lav nok fedtprocent, eller din muskelmasse er ikke tilstrækkelig stor.

5. Konditræning/kredsløbstræning er ikke decideret nødvendig, men det er utrolig sundt, og hjælper dig til at forbrænde endnu flere kalorier, så det er generelt en rigtig god idé. Hvis du kan træne styrke og kredsløb på forskellige dage, er dette dog at foretrække.

Jeg tror sku da egentlig det endte med, at jeg gav da alle svarene alligevel :smile:

Hehe ja, tak for de mange svar og kender godt sammenhængen mellem muskelmasse og lav fedtprocent ;)

Men det jeg hovedsageligt fiskede efter her, var, om der måske er nogle forslag til noget nem mad der kunne indtages med på linje med det jeg nævnte jeg spiser, og er det en fornuftig måde jeg træner på og sådan - hvilke justeringer jeg med andre ord kan gøre, for at forbedre mine resultater :)

Link to comment
Share on other sites

Okay det lyder så godt nok, jeg synes bare mange af dem jeg ser i centrene der er veltrænede og med gode muskler, ikke nærmer sig cardiotræning overhovedet, men udelukkende bruger vægte og går igen :p

Jeg tænker i samme omgang mht. mit løb, om det er bedst med højt tempo eller lavt tempo og tiden jeg løber i, i forhold til at opbygge muskler, eller om dette nemlig hæmmes herved?

De laver vel kredsløbstræning på andre dage. Tager en løbetur i naturen el.lig. Eller også er de bare store brød, der kun tænker på str.

Som de andre siger, er det essentielt med noget fedtforbrændende træning, for at blive meget markeret.

Link to comment
Share on other sites

De laver vel kredsløbstræning på andre dage. Tager en løbetur i naturen el.lig. Eller også er de bare store brød, der kun tænker på str.

Som de andre siger, er det essentielt med noget fedtforbrændende træning, for at blive meget markeret.

Ja okay :)

Er der en bestemt tidslængde eller tempo der er bedre end andet?

Jeg løber gerne ca. 3,5 km ved tempo 16 på løbebåndet, hvordan er det? hehe

Link to comment
Share on other sites

Ja okay :)

Er der en bestemt tidslængde eller tempo der er bedre end andet?

Jeg løber gerne ca. 3,5 km ved tempo 16 på løbebåndet, hvordan er det? hehe

Forudsat at tempo 16 betyder 16km/t, så svarer det til lidt under et kvarters løb. Afhængig af din vægt er det vel 200-250 kalorier forbrændt på den tid, svarende til ca. en halv liter cola.

Jeg ville nok sætte tempoet lidt ned, hvis du ikke er vant til at løbe. Høj intensitet er som udgangspunkt fint til fedtforbrænding, men lidt skinnebensbetændelse eller andre typiske småskader kan hurtigt sætte en stopper for det, hvis du lægger for hårdt ud. Du bliver alligevel ikke markeret på en uge, så bare giv dig god tid til at finde din foretrukne cardio øvelse, intensitet og distance.

Link to comment
Share on other sites

Forudsat at tempo 16 betyder 16km/t, så svarer det til lidt under et kvarters løb. Afhængig af din vægt er det vel 200-250 kalorier forbrændt på den tid, svarende til ca. en halv liter cola.

Jeg ville nok sætte tempoet lidt ned, hvis du ikke er vant til at løbe. Høj intensitet er som udgangspunkt fint til fedtforbrænding, men lidt skinnebensbetændelse eller andre typiske småskader kan hurtigt sætte en stopper for det, hvis du lægger for hårdt ud. Du bliver alligevel ikke markeret på en uge, så bare giv dig god tid til at finde din foretrukne cardio øvelse, intensitet og distance.

Ifølge løbebåndet er det 16 km/t hehe.

Ja det rigtigt havde jeg også haft lidt problemer med før i tiden, men har løbet i 4-5 år nu og har ikke længere problemer med skader ;)

Jeg er 185 cm og vejer 77 kg.

Men tak for svaret, så vil jeg bare fortsætte med at løbe sådan :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share