Turboslank


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg diskuterer dette "koncept" på et andet forum.

Hjemmesiden http://www.turboslank.dk/group.asp?group=4 bryster sig af at kunne skabe vægttab på 8-12 kg på 20 dage. Konceptet kalder de VLC diæten, og minder på mange måder om HCG , blot uden tilførsel af hormon. Men buttom line er det samme, et usædvanligt lav Kcal indtag (500 dagligt) baseret på protein pulver, og grøntsager.

Stifterne henviser til "keton fasen" da det i følge dem, vil mindske tabet af muskel masse. Dvs målet er at komme i "keton fasen" hurtigst muligt, da de påstår at der er evidens for at så kan masse tabet minimeres.

I følge dem vil et 20 dages forløb max resultere i 20% fedtfri masse tab (IMO MEGEGET)

Dr Turboslank har responderet til en af dem der har spurgt ind til konceptet

Jeg har modtaget din mail fra Rasmus, og jeg kan forstå, at du ønsker en mere faglig uddybelse af jeres korrespondance.

Jeg vil prøve at undgå for mange faglige udtryk, da jeg ikke kender dit faglige udgangspunkt – men here goes...

Ketonfasen er i sin enkelthed en tilstand, der opstår på baggrund af kulhydrat- og energimangel. Vores energistofskifte består bl.a. af en proces kaldet citronsyrecyklus, der starter med en kemisk reaktion mellem acethyl-CoA og oxaloacetat. Sidstnævnte produceres primært ud fra pyrovat, der igen kommer fra glukosenedbrydning. Ved kulhydratmangel begrænses citronsyrecyklussen med en ophobning af acethyl-CoA til følge (acethyl-CoA kommer primært fra fedtforbrændingen). I en sådan situation vil acethyl-CoA konverteres til ketonstoffer, og der vil opstå en ligevægtstilstand i takt med, at der produceres oxaloacetat.

I ketonfasens spæde start produceres oxoloacetat sekundært fra aminosyrer fra muskelvævet (via glukoneogenesen), men i takt med i stigende koncentration af ketonstoffer, kan der observeres en faldende degenerering af muskelvæv og en overgang til tæring på den labile proteinreserve, som primært udgøres af aminosyrer fra indvoldene.

Når der således skal spares på muskelvævet, kan det derfor være en klar fordel, at befinde sig i ketonfasen, når du ønsker at bevare muskelmassen:-)

Studier der sammenligner vægttab hos stillesiddende og aktive personer påviser, at styrketræning og også bare generelt motion mindsker tabet af fedtfri masse. Det er derfor en klar fordel at træne i forbindelse med et vægttabsperiode.

Hvis det har din interesse kan du evt. finde mere info om muskelvækst, diæt og træning i mit studiespeciale “Myofiber hypertrofi”, der kan lånes på bibliotek.dk

Håber denne besvarelse hjælper lidt på dit spørgsmål:-)

Med venlig hilsen

Kristian Rosenberg Larsen

Udvikler af Turboslank teorien

Jeg har googlet lidt, og haft meget svært ved at finde noget materiale om denne "keton fase". Men denne "ketose" er åbenbart også noget der nævnes i forbindelse med Atkins kuren.

Jeg synes selv at disse 500kcal kure, som der findes flere afarter af, er det glade vanvid, men hvad er jeres pitch på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterer dette "koncept" på et andet forum.

Hjemmesiden http://www.turboslank.dk/group.asp?group=4 bryster sig af at kunne skabe vægttab på 8-12 kg på 20 dage. Konceptet kalder de VLC diæten, og minder på mange måder om HCG , blot uden tilførsel af hormon. Men buttom line er det samme, et usædvanligt lav Kcal indtag (500 dagligt) baseret på protein pulver, og grøntsager.

Stifterne henviser til "keton fasen" da det i følge dem, vil mindske tabet af muskel masse. Dvs målet er at komme i "keton fasen" hurtigst muligt, da de påstår at der er evidens for at så kan masse tabet minimeres.

I følge dem vil et 20 dages forløb max resultere i 20% fedtfri masse tab (IMO MEGEGET)

Dr Turboslank har responderet til en af dem der har spurgt ind til konceptet

Jeg har googlet lidt, og haft meget svært ved at finde noget materiale om denne "keton fase". Men denne "ketose" er åbenbart også noget der nævnes i forbindelse med Atkins kuren.

Jeg synes selv at disse 500kcal kure, som der findes flere afarter af, er det glade vanvid, men hvad er jeres pitch på dette?

Puhaaaaaaa.... Lyder i mine ører ikke særlig sundt, specielt fordi du tømmer dine glukogen depoter fuldstændigt, hvilket betyder hjernen ikke har noget at kører på andet end ketonstoffer, hvilket den ikke ligefrem har godt af.

Dertil komme så at han kun henviser til en studie han selv har lavet og ikke flere studier på området.

Så jeg ville holde mig langt væk og råde alle andre til det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hjernen har vist ingen problemer med at køre på ketonstoffer... Men generelt er det nok ikke det suneste at køre ketose for mange dage, da ph-værdien i kroppen ændres og det kan være problematisk for diverse enzymers fungeren...

Men jeg troede man skulle spise "masser" af fedt i en ketosekur?!

Der er vist et par stykker på gymnasticbodies.com, der kun lever af kød(+indvolde/hjerne mm.) og smør.

Hvor hurtigt kan man overgå til ketose? Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Så søger man lige lidt videre... Hans studie er et bachelor studie som han selv har lavet som afslutning på hans uddannelse. Det er måske lige lovlig meget at bygge et helt slankekoncept op omkring ens eget bachelorstudie :nonono:

Ketosekur er jo heller ikke hans koncept - selvom han siger det :)

Link to comment
Share on other sites

20% tab af FFM er da enormt meget, især på en slankekur.

EDIT: Jeg synes heller ikke, at det virker som en god idé at have en forhøjet aktivitet af Glycagon, som vel kan føre til et forhøjet blodsukkerniveau?

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterer dette "koncept" på et andet forum.

Hjemmesiden http://www.turboslank.dk/group.asp?group=4 bryster sig af at kunne skabe vægttab på 8-12 kg på 20 dage. Konceptet kalder de VLC diæten, og minder på mange måder om HCG , blot uden tilførsel af hormon. Men buttom line er det samme, et usædvanligt lav Kcal indtag (500 dagligt) baseret på protein pulver, og grøntsager.

Stifterne henviser til "keton fasen" da det i følge dem, vil mindske tabet af muskel masse. Dvs målet er at komme i "keton fasen" hurtigst muligt, da de påstår at der er evidens for at så kan masse tabet minimeres.

I følge dem vil et 20 dages forløb max resultere i 20% fedtfri masse tab (IMO MEGEGET)

Dr Turboslank har responderet til en af dem der har spurgt ind til konceptet

Jeg har googlet lidt, og haft meget svært ved at finde noget materiale om denne "keton fase". Men denne "ketose" er åbenbart også noget der nævnes i forbindelse med Atkins kuren.

Jeg synes selv at disse 500kcal kure, som der findes flere afarter af, er det glade vanvid, men hvad er jeres pitch på dette?

En diæt som foreslået vil simulere en faste situation. Vores system er designet til at modstå/overleve en sådan (evolutionært), men det betyder ikke at det er smart/sundt set ud fra et 2011 perspektiv.

Det er ganske rigtigt at vores energistofskifte tilpasser sig således at en øget produktion af ketonstoffer produceret i leveren vil spare lidt på nedbrydningen af muskelprotein til glukose precursor (men ikke desto mindre kræver det konstant nedbrydning af muskulatur). Jeg tvivler dog på at man med ovenstående tilgang overhovedet nærmer sig en "ren keton-fase" eftersom man jo kontinuerligt tilfører næring til systemet. Så mit bud er at proteinpulver mv indgår i energistofskiftet for at levere glucose til hjerne (og andet væv) sammen med en significant nedbrydning af muskulatur til selvsamme. Desuden er det jo slet ikke ønskværdigt at stræbe mod ketonfase og det vil åbentlyst resultere i en lang række negative konsekvenser.

Anyway, så bygger det store Diogenes studie fra LIFE jo på en lav kcal diæt (800kcal/dag i 8 uger mener jeg), hvor de finder at forsøgspersonerne taber sig +10kg. De rapporterer dog - så vidt jeg ved - ikke kropskomposition. Studiets vinkel er dog lidt en anden (i relation til tråden her), de ønsker jo at demonstrere at høj protein samt "grove" kulhydrater resulterer i at vægttabet kan holdes. Men det er jo ikke noget for normal-vægtige personer at spekulere i.

Link to comment
Share on other sites

Ja mine egne kommentarer til det fremviste var og er:

1:Som det påpeges flere steder i det citerede materiale, så indtræder der flere følgevirkninger af det lave kulhydrat indtag. Så som ændret lever funktion m.m. Det er naturligvis et resultat af at kroppen ikke får hvad den skal bruge. Hvorfor i det hele taget beskæftige sig med en "kur", som ikke er sund for kroppen, og som ikke er mulig at opretholde over tid?

2: Afledt af pkt 1, så har de fleste mennesker der ønsker et vægttab, et ønske om et varigt vægttab. Varigt vægttab opnås ved at omligge sin livsstil. Det sker ikke fra den ene dag til den anden. Med andre ord, vil eftervikrningen af disse "kure", være Yo-Yo effekten. Et stort vægttab, og et mindst lige så stort vægt gain efterfølgende. Fordi rent livsstils mæssigt er brugeren ikke blevet et hak klogere.

3: Hvis tanken er at bruge dette i sportslig øjemed, feks for at cutte, så er et mase tab på op imod 20-25% ALT ALT ALT for meget. 20-25% masse tab er signifikant, og for en atlet katastrofalt.

Jeg kan ikke følge ønsket om at betjene sig af den slags, det virker mest som et spørgsmål om at springe over hvor gærdet er lavest. og er i min optik ikke bedre end diverse suppekure fra dameblade

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Helt enig den er effektiv for der er lavt energiindtag.

Men jeg fortrækker THE ANABOLIC SOLUTION, hvis man skal på en ketogen diæt, og det er virkelig effektiv, både med cut, bulk og strenght...

Der er bedre alternativer, som feks. "The Cyberbolic Diet".

Du kan eventuelt se link her: The Cyberbolic Diet

Link to comment
Share on other sites

hmm konventionel visdom tilsiger at man taber sig i vægt ved at være i kalorie underskud.

1kilo fedt er som oftest sat til at være lig 7000kcal

dvs at hvis en person skal tabe 8(det mindste kuren lover) kilo fedt, på 20 dage skal vedkommende være i etunderskud på

8X7000: 56000/20=2800kcal pr dag

hvis man på diæten indtager 500kcal

så skal man for at regnestykket går op have et dagligt energiforbrug på 3300kcal. De fleste lav kalorie diæter tilråder at man ikke rører sig for meget mens man er på, hvad til råder denne?

Er det bare mig eller er 3300kcal i basalstofskifte meget?, særligt når man husker at diæten lovede mellem 8-12 kg og 8 formodentligt er det deres mindste klienter rykker sig?

Eller er det således at brandværdien i at have et kilo overfødigt fed på kroppen er så stor at fx en person med et basalstofskifte på 2700kcal sagtens vil skulle kunne brænde de ekstra 600kcal op til de 3300 af i udgifterne til at varme de ekstra kilo fedt op?

websitet egen beregner sætter en 18årig mand på 70kg med 160cm i højde: der sover 8timer, står går 6timer, laver let træning i 40min og moderat træning i 40 min til et basalstofskifte på 1900kcal ca og et total energiforbrug på 3200 kcal.

hvis den samme person vejede 90kg vil regnestykket tallene være 2250kcal i basal stofskifte og 4000kcal i total stofskifte.

Er det bare mig eller er estimaterne for vægttab ikke sat en smule frimodigt ?

særligt hvis man er kvinde og ikke specielt stor(lille muskelmasse) og med en overvægt på fx,12kg

Særligt hører jeg gerne om hvad det koster at varme et kilo fedt uden aktivitet kontra et kilo muskel masse

Link to comment
Share on other sites

Sørgeligt at se, at videnskab skal udnyttes så groft, som det gøres her. Det er jo fuldstændigt skudt i låget, hvis man ser bort fra den eventuelle isolerede effekt. Jeg kan, i øvrigt, heller ikke se hvordan det skulle være optimalt. 3-4 dage på sådan en kur, og så er man da ude af stand til at dyrke motion og fungere normalt i hverdagen?

Jeg kan ikke se hvordan pulverkure kan erstatte decideret 'forbrænding' iht et langvarigt vægttab.

Jeg tror jeg vil lave mig et firma, som tager alle folks penge og sender dem til Afrika - så kan de blive super-slanke og sultne under 'økologiske' og 'naturlige' forhold.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt... [...]som primært udgøres af aminosyrer fra indvoldene.[...].

Er der nogle som vil forklare mig, hvorfor i alverden jeg skulle være interesseret i at ødelægge mine indvolde, for at kunne beholde ½ cm overarm under en ekstremkur?

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt... [...]som primært udgøres af aminosyrer fra indvoldene.[...].

Er der nogle som vil forklare mig, hvorfor i alverden jeg skulle være interesseret i at ødelægge mine indvolde, for at kunne beholde ½ cm overarm under en ekstremkur?

Fordi involdene i modsaetning til dine guns ikke kan ses, naar du er i byen for at lufte din nye forbier udi slankekure.

Link to comment
Share on other sites

Det der irriterer mig mest er faktisk at de forsøger at få det til at se ud som at et massivt kalorie underskud på hele ens ligevægtsindtag (med undtagelse af 500kcal) skulle være bedre, end et moderat kalorie underskud, med baggrund i denne "ketose" der skulle skabe et mindre muskel tab.

Det er jo det glade vanvid.

Link to comment
Share on other sites

Det der irriterer mig mest er faktisk at de forsøger at få det til at se ud som at et massivt kalorie underskud på hele ens ligevægtsindtag (med undtagelse af 500kcal) skulle være bedre, end et moderat kalorie underskud, med baggrund i denne "ketose" der skulle skabe et mindre muskel tab.

Det er jo det glade vanvid.

Et moderat vægttab med et moderat kalorieunderskud er altid den sundeste løsning.

Ekstreme restriktive diæter er for folk der er sent ude eller sportsfolk, afhængige af vægtklassesystemet, der skal cutte vægt på meget kort tid.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share