1 YARD STARE


angel
 Share

Recommended Posts

Kaufgok,

Det er godt nok noget gok at fyre af... Et korrekt dødløft har de helt samme mechanics som et korrekt træk eller vend.

Problemet for mange er så at de ikke kan dødløfte korrekt og derfor fucker deres VL teknik.

Det med at dødløft er modproduktivt for VL, er et trist dogme der stadig hænger fast - desværre også i VL-verdenen.

Men ja, træn masser af VL, men behold stadig dit dødløft.

Hej Dixen

Tak for uddybende forklaring - glad for at DL godt kan gå i spænd med VL/CF

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kaufgok,

Det er godt nok noget gok at fyre af... Et korrekt dødløft har de helt samme mechanics som et korrekt træk eller vend.

Problemet for mange er så at de ikke kan dødløfte korrekt og derfor fucker deres VL teknik.

Det med at dødløft er modproduktivt for VL, er et trist dogme der stadig hænger fast - desværre også i VL-verdenen.

Men ja, træn masser af VL, men behold stadig dit dødløft.

Der ved du måske mere end jeg. Jeg har aldrig hørt andet end at DL er noget skrald for VL. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der ved du måske mere end jeg. Jeg har aldrig hørt andet end at DL er noget skrald for VL. :smile:

Jeg tager det ikke så tungt Kauf - hvis DL ødelægger chancen for god VL .... så er jeg allerede ødelagt!! Og så kan jeg vel ligeså godt fortsætte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen tilbage til logland, Norah. :superman:

Spændende med crossfit. Det havde jeg ikke lige set komme.

Jeg vil klart følge med i denne log :cool:

Onkel Grafrakka w00t.gif

Neeeeej - det havde du vel ikke - nu må vi se om jeg kan holde til det blush.gif

Link to comment
Share on other sites

Miss Daisy

Du er sgu da for SEJ devil.gif har lige pløjet din blog igennem - MEGA INSPIRERENDE LÆSNING 4thumbup.gif

Du slipper nok ikke for at jeg på et tidspunkt forsøger at fravriste dig noget viden om CF, hvis det er muligt blush.gif der er jo masser af hente. Måske du ved lejlighed, når jeg er i KBH, kunne have lyst til at pine mig lidt til noget fællestræning innocent.gifw00t.gif

Tak for det angel :cool:

Uhhh, det ser jo ud, som om du har det, der skal til for at blive en virkelig giftig CrossFit maskine! Så skulle jeg måske være lidt forsigtig med at røbe alle mine CrossFit hemmeligheder :wink:

Haha, jeg vil da meget gerne give dig gode CF fif og tricks. Og en fællestræning med en sej tøs er jeg til hver en tid frisk på :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Tak for det angel :cool:

Uhhh, det ser jo ud, som om du har det, der skal til for at blive en virkelig giftig CrossFit maskine! Så skulle jeg måske være lidt forsigtig med at røbe alle mine CrossFit hemmeligheder :wink:

Haha, jeg vil da meget gerne give dig gode CF fif og tricks. Og en fællestræning med en sej tøs er jeg til hver en tid frisk på :w00t:

Nu skal i to stoppe.

Daisy: jeg så hende først!

Engel: jeg så også hende først!

I skylder begge to kage fordi jeg siger det (og jeg lover at spise den næste gang Y).

Link to comment
Share on other sites

Tak for det angel :cool:

Uhhh, det ser jo ud, som om du har det, der skal til for at blive en virkelig giftig CrossFit maskine! Så skulle jeg måske være lidt forsigtig med at røbe alle mine CrossFit hemmeligheder :wink:

Jeg siger det IKKE videre innocent.gif

Haha, jeg vil da meget gerne give dig gode CF fif og tricks. Og en fællestræning med en sej tøs er jeg til hver en tid frisk på :w00t:

SWEET - du bliver hermed taget på ordet devil.gif

Link to comment
Share on other sites

Nu skal i to stoppe.

Daisy: jeg så hende først!

Engel: jeg så også hende først!

I skylder begge to kage fordi jeg siger det (og jeg lover at spise den næste gang Y).

Du må jo være lidt mere fremme i din VFF walking.gif

Hvis du er heldig kan du se til på sidelinjen når vi skal træne ... men kun hvis du er heldig wink.gif

Du får kage til Nordland! Det må være nok!

Link to comment
Share on other sites

Trænede ikke igår - var simpelthen for smadret i overkroppen. Der var også fortsat godt med DOMS i dag, så det passede mig fint der var fokus på underkrop og tekniktræning.

Opdateringen bliver lidt hurtig gennemgang da kl. er mange wink.gif

Aftentræning Tirsdag d. 15/3

Opvarmning

♦ Løb 8 min

♦ Diverse mobility øvelser

Herefter fokus på

FSQ

OHSQ

Kørte teknik med 40 kg i FSQ, fungerede helt efter hensigten, skal arbejde meget med bunden af presset og mangel på eksplosivitet.

OHSQ blev mest med træpind da teknikken i overkroppen skulle indarbejdes korrekt

Så tog vi ellers nogle omgange med

Forskellige KB-øvelser

efterfulgt af en masse øvelser med

fokus på min skulderstabilitet

herunder at jeg er sindssyg svag i mine støttemuskler på højre side + diverse andre kvaler.

Planen for hvordan det her CF-cirkus skal gribes an bliver der brygget på, så helt klart mere uddybende senere på ugen cool.gif

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til Doedloeft vs. VL diskussionen, saa er problemet med doedloeft IMO, at den har tendens til at goere de bevaegelser, der skal vaere esksplosive i VL langsomme. Selvfoelgelig er der lidt forskel paa udgangsposition osv., men det er ikke noget en rutineret loefter ikke kan variere imellem alt efter hvilket loeft, der udfoeres. Pointen er saa, at laegge vaegt paa de faktorer, der er vaesentlige i netop det loeft. Dit VL traek skal aldrig ligne dit DL, men hyppig traening af VL traekket kan sagtens give dig stoerre styrke i DL. Ligesom du sagtens kan overfoere noget eksplosivitet fra DL til VL, hvis du traener dynamisk DL fx.

Jeg har set VL'ere, der kunne stoede naesten ligesaa meget som de kunne doedloefte, ville de have gavn af mere doedloeft? Helt sikkert!

Jeg har ogsaa set SL'ere med 200+ kg DL, der ikke kunne vende 70 kg. Ville de have godt af noget mere eksplosivitet? Helt sikkert!

Tag det bedste fra begger verdener, saa siger det bum!

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Endnu en ny engageret Crossfitter! Sådan :superman:

Velkommen tilbage! Jeg ville gerne bidrage med gode råd, men jeg synes faktisk DBM og Kauf har givet nogle gode pointers!

Så er det bare at klø på :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Boom!

Den her havde jeg ikke set komme, altid fedt når nye tilslutter sig CrossFit-kulten!

Vil helt sikkert følge med i denne log, spændende :-)

God vind fremover.

Hvad kan jeg sige - fik en åbenbaring i KBH innocent.gif

I øvrigt super fedt med din FB besked... spiller MAX med al den hjælpsomhed w00t.gif man får jo en hel varm og glad fornemmelse inden i :blush:

... og lige over superman.gif

Link to comment
Share on other sites

Endnu en ny engageret Crossfitter! Sådan :superman:

Velkommen tilbage! Jeg ville gerne bidrage med gode råd, men jeg synes faktisk DBM og Kauf har givet nogle gode pointers!

Så er det bare at klø på :4thumbup:

Hej Lasse

Man kan vist ikke kalde mig CF'er endnu ... men skal nok blive en devil.gif af slagsen... skal bare lige øve først !

Har heldigvis fundet hvad jeg næsten allerede tør sige er det perfekte sidekick... mangler blot et øgenavn til drengen!!?!

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til Doedloeft vs. VL diskussionen, saa er problemet med doedloeft IMO, at den har tendens til at goere de bevaegelser, der skal vaere esksplosive i VL langsomme. Selvfoelgelig er der lidt forskel paa udgangsposition osv., men det er ikke noget en rutineret loefter ikke kan variere imellem alt efter hvilket loeft, der udfoeres. Pointen er saa, at laegge vaegt paa de faktorer, der er vaesentlige i netop det loeft. Dit VL traek skal aldrig ligne dit DL, men hyppig traening af VL traekket kan sagtens give dig stoerre styrke i DL. Ligesom du sagtens kan overfoere noget eksplosivitet fra DL til VL, hvis du traener dynamisk DL fx.

Jeg har set VL'ere, der kunne stoede naesten ligesaa meget som de kunne doedloefte, ville de have gavn af mere doedloeft? Helt sikkert!

Jeg har ogsaa set SL'ere med 200+ kg DL, der ikke kunne vende 70 kg. Ville de have godt af noget mere eksplosivitet? Helt sikkert!

Tag det bedste fra begger verdener, saa siger det bum!

4thumbup.gif netop sådanne nogle diskussioner og input gør at jeg elsker MOL ... TAK DRENGE :wub:

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til Doedloeft vs. VL diskussionen, saa er problemet med doedloeft IMO, at den har tendens til at goere de bevaegelser, der skal vaere esksplosive i VL langsomme. Selvfoelgelig er der lidt forskel paa udgangsposition osv., men det er ikke noget en rutineret loefter ikke kan variere imellem alt efter hvilket loeft, der udfoeres. Pointen er saa, at laegge vaegt paa de faktorer, der er vaesentlige i netop det loeft. Dit VL traek skal aldrig ligne dit DL, men hyppig traening af VL traekket kan sagtens give dig stoerre styrke i DL. Ligesom du sagtens kan overfoere noget eksplosivitet fra DL til VL, hvis du traener dynamisk DL fx.

Jeg har set VL'ere, der kunne stoede naesten ligesaa meget som de kunne doedloefte, ville de have gavn af mere doedloeft? Helt sikkert!

Jeg har ogsaa set SL'ere med 200+ kg DL, der ikke kunne vende 70 kg. Ville de have godt af noget mere eksplosivitet? Helt sikkert!

Tag det bedste fra begger verdener, saa siger det bum!

Det der er IMO noget vrøvl.... smile.gif

Angel du skal selvfølgelig beholde dit dødløft, hvis du vil være en god CF'er. Ikke pga. overførslen til VL, men fordi det er vigtigt at være allround stærk - og så fordi dødløft også tit indgår i CF wink.gif

Link to comment
Share on other sites

Det der er IMO noget vrøvl.... smile.gif

Angel du skal selvfølgelig beholde dit dødløft, hvis du vil være en god CF'er. Ikke pga. overførslen til VL, men fordi det er vigtigt at være allround stærk - og så fordi dødløft også tit indgår i CF wink.gif

Hvorfor er det ligefrem noget vroevl? Mener du ikke, at der er overfoersel?

Jeg er helt enig med dig i, at Angel skal beholde sit doedloeft, som det ogsaa gerne skulle fremgaa.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

God diskussion i VL vs. Kødløft diskussionen.

Jeg er selv af den holdning, at jeg næsten aldrig dødløfter, da restitutionen fra tunge kødløft simpelthen er så forbandet lang, at den ofte smadrer resten af min programlægning. Da jeg selv er spritny i VL sammenhæng - jeg ved ikke, hvor bevendt du er med VL, Angel? - vil jeg simpelthen klippe kødløft mere eller mindre ud af programmet, indtil VL teknikkerne er lært til mindst husbehov.

Hvis kødløft sidder mere eller mindre på rygraden, så er jeg af den opfattelse, at man altid kan gå ind og trække nogen fornuftige kg. uden den store forberedelse. Hvis det er kødløften, der besværliggør indlæring af VL i starten, så er det da bare om at komme ud af sin comfortzone og droppe det.

Edit: (Mens Guntanamo skriver) Jeg er sådan set enig i hvad Guntanamo skriver - jeg synes, at det er et meget fint indlæg! :smile:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Hvis kødløft sidder mere eller mindre på rygraden, så er jeg af den opfattelse, at man altid kan gå ind og trække nogen fornuftige kg. uden den store forberedelse.

Stort set enig, men det viser jo ogsaa, at der er stor overfoerbarhed.

Hvis det er kødløften, der besværliggør indlæring af VL i starten, så er det da bare om at komme ud af sin comfortzone og droppe det.

Og ogsaa enig, eller bare traene nogle varianter fx. dynamisk, klods eller lignende, der komplimenterer i stedet for at modarbejde.

edit:

Edit: (Mens Guntanamo skriver) Jeg er sådan set enig i hvad Guntanamo skriver - jeg synes, at det er et meget fint indlæg!

Du er altsaa enig i det jeg skriver, mens jeg er enig i det du skriver! 100%

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Stort set enig, men det viser jo ogsaa, at der er stor overfoerbarhed.

Og ogsaa enig, eller bare traene nogle varianter fx. dynamisk, klods eller lignende, der komplimenterer i stedet for at modarbejde.

Jeg er glad for at du er enig, i at jeg er enig i det du skrev, som du sagde så klogt, at jeg ikke kunne være andet end enig. Det du er enig i, er jeg også enig i.

Vi er enige.

Det var bare det, jeg ville sige - hejhej :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

For mit eget vedkommende dødløfter jeg stort set aldrig, og har ikke gjort det det sidste år. Tilgengæld laver jeg ca. 2 gange om ugen træk fra gulv: træk, råtræk, træhiv og frivend selvfølgelig. En af årsagerne til at jeg holder mig fra dødløft, er primært at jeg holder holder styrken i dødløft fint med squat og vægtløftning. Derudover synes jeg ikke, at jeg kan overføre dødløftens langsomme løft og teknik til min vægtløftning. Måske har andre, andre erfaringer.

Mht. teknik i dødløft og frivend/stødvend tror mange Crossfittere jo stadig at det er det samme. Men der er jo næsten en verden til forskel.

Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har med vægtløftning, men jeg tænker din styrke i dødløft er rigtig god. Hvis jeg var dig ville jeg derfor klart ligge dødløft på hylden eller skrue ned for det, og så bruge kræfterne på vægtløftning i stedet. Især hvis du vil til at konkurrere. Du må alliere dig med en der har styr på det :smile: Ellers ved jeg at flere Crossfittere dyrker VL i IK!

Det var blot mit syn på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

GunT og Kauf, jeg synes også lidt det er noget vrøvl.

Hvis man ser på trækket i et dødløft og trækket i et vend, vil man se at de to løft er utroligt meget ens. Det viser sig bl.a. i vinklen på ryg og placering af stangen i forhold til skulder og fod. I den første del af vendet, det der egentlig er dødløftdelen, er løftet stort set identisk med et dødløft. Dette burde negere alle argumenter om at dødløft er langsomt, og er modproduktivt for et eksplosivt vend.

Og argumentet for ikke at træne dødløft, da VL er rigeligt til at man bliver stærk i DL, er IMO ret så åbenlyst tåbeligt. Det minder mig lidt om de VL-trænere der påstår at man bliver god og stærk til VL udelukkende ved at trække og støde. Den vægtmæssige begrænsning der netop ligger i trækket og stødet er slet ikke nok til at bidrage med et signifikant stress på kroppen i en dødløftsammenhæng.

Bliver man god til VL-teknik af kun at trække og støde? Ja.

Bliver man stærk? Nej. Man bliver stærk af at squatte, dødløfte og bænke.

Link to comment
Share on other sites

GunT og Kauf, jeg synes også lidt det er noget vrøvl.

OK

Hvis man ser på trækket i et dødløft og trækket i et vend, vil man se at de to løft er utroligt meget ens. Det viser sig bl.a. i vinklen på ryg og placering af stangen i forhold til skulder og fod. I den første del af vendet, det der egentlig er dødløftdelen, er løftet stort set identisk med et dødløft.

Enig, hvilket jeg ogsaa skriver i mit vroevleindlaeg. (jeg skriver, at der: "er lidt forskel", du skriver, at: "de er utrolig meget ens". Potato/potato)

Dette burde negere alle argumenter om at dødløft er langsomt, og er modproduktivt for et eksplosivt vend.

Uenig: Det haenger simpelthen sammen med hvilke muskelfibre du aktiverer. Et doedloeft behoever ikke foregaa hurtigt. Du kan sagtens kaempe et doedloeft op. Derfor behoever en SL'er ikke eksplosive fibre i samme maengde og paa samme niveau som en VL'er. Derfor skal eksplosiviteten traenes enten med VL eller med dynamisk doedloeft.

Og argumentet for ikke at træne dødløft, da VL er rigeligt til at man bliver stærk i DL, er IMO ret så åbenlyst tåbeligt. Det minder mig lidt om de VL-trænere der påstår at man bliver god og stærk til VL udelukkende ved at trække og støde. Den vægtmæssige begrænsning der netop ligger i trækket og stødet er slet ikke nok til at bidrage med et signifikant stress på kroppen i en dødløftsammenhæng.

Hvilket vel var praecis hvad jeg skrev:

Jeg har set VL'ere, der kunne stoede naesten ligesaa meget som de kunne doedloefte, ville de have gavn af mere doedloeft? Helt sikkert!

+

Jeg er helt enig med dig i, at Angel skal beholde sit doedloeft, som det ogsaa gerne skulle fremgaa."

Endelig skrev du:

Bliver man god til VL-teknik af kun at trække og støde? Ja.

Bliver man stærk? Nej. Man bliver stærk af at squatte, dødløfte og bænke.

Nogenlunde enig. Men mere eksplosivitet vil ogsaa goere en staerkere og dermed gavne den tunge doedloeft.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share