EQUILIBRIUM


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Du skal bare klø på nu, så skal du nok nå dit mål. Uanset hvad så synes jeg at du er sej! :smile:

Flotte tights du har fået! Jeg ville have de tights du har postet nederst, men da jeg så skulle betale fandt jeg ud af at de kune sender til USA. Da jeg så endelig havde fundet en kontakt i USA, der ville sende dem til Danmark så var de udsolgt. Det var et stort nederlag for tightsentusiasten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv logget i over et halvt år... Det blev bare endnu en sur pligt til sidst. For tiden nøjes jeg med at taste mine resultater ind på Fitocracy bare for at holde et overblik over min udvikling og fra tid til anden få noget feedback på mine træningsrutiner. Godt at høre at du stadig er i gang med træning og håber at du når dine mål. Ét ben foran det andet, så skal det nok gå Jaaanie. Jeg hepper på dig :D

p.s. håber også at studiet går godt.

Link to comment
Share on other sites

Kære Log

Tak for alle velkommen tilbage hilsnerne, komplimenter og opmuntringer. Det var godt nok fin og dejlig læsning der lige sparkede motivationen til at logge igen, flere fodboldbaner i vejret.

screen-shot-2012-01-23-at-11-43-57-am-e1

Som I sikkert god ved er jeg jo en seriøs og saglig person som til alle tider ynder at forholde mig til relevante og interessante hypotetiske scenarier. Så det kan vel næppe overraske nogen at jeg for ikke særlig lang tid siden befandt mig i følgende diskussion. Diskussions tema var superhelte samt superkræfter og man skulle vælge hvilke tre superkræfter man gerne ville have, hvis man nu skulle være en superhelt. Uden at gå for meget i detaljer omkring indholdet så kan jeg dog afsløre at jeg blev tilsvinet på det groveste på grund af mit valg af flyve-evnen over Wolverines automatiske healing. Min diskussionspartner havde desværre et uhyggeligt gennemtænkt bud og argumentation klar næsten allerede før diskussionens parametre var blevet etableret. ”Ord” som Noob blev brugt. Jeg tog selvfølgelig mit bitre nederlag i stiv arm og trøstede mig selv ved tanken om tanken om hvad hans ungdom tydeligvis var blevet brugt på… Nørd.

Nå men siden da, og før det faktisk, har jeg gået og tænkt lidt over det med superhelte, hvordan de fylder i verdensbilledet, i filmene og i fantasien. Uden at de nogensinde har været helt glemt har det fantastiske fået et mega comeback som lødig underholdning, forstået på den måde at det altså ikke længere er gay eller stigmatiserende at indrømme at man ser en superhelte-film, eller læser superhelte tegneserier. Ja faktisk bliver disse film og serier nærmest sprøjtet ud til et bredt og tilsyneladende umætteligt publikum der helt bestemt tæller undertegnede blandt sine trofaste fans.

Samfundsfag har aldrig været mere end en varierende passerende interesse for mig, blot endnu et aspekt af den menneskelige eksistens og derfor ved jeg ikke helt særlig meget om det. Men engang så læste jeg at magtens centralisering, har affødt en grad af afmagt, den er så fjerne og føles så umenneskelig og kold at vi vender os fra den, opgiver troen på den og systemet, og griber til tanker om magt og indflydelse i form af fantastiske figurer, Vigilanter som kæmper for os i skyggerne, med fantastiske kræfter og et fantastisk ansvar, bevæger de sig uset og med stor snilde og magt gennem og uden om systemets monstrøse gråhed og utilstrækkelighed. Skænker retfærdighed og straf.

Det er sikkert ikke hele forklaringen, men det gav god mening for mig, så tanken hang ved.

I dag læste jeg så en artikel om hvordan Hackernetværket Anonymous 23 var gået ind i voldtægtssag (http://politiken.dk/udland/ECE1863151/anonymous-afsloerer-mulig-konspiration-om-gruppevoldtaegtssag-i-lille-fodboldby/), og jeg spekulerede for mig selv, var de vores tidsalders nye superhelte? De levede bestemt op til de fleste af de kriterier jeg umiddelbart kunne finde ud af at opstille i mit hoved. Vigilantes var de bestemt, men de passecd ikke helt på mit typiske billede af en vigilante. De er ikke blot en desperat skabning der i afmagtens aller mest traumatisk triumferende øjeblik uddeler den straf og retfærdighed som systemet ikke kunne give dem. De er ikke (nødvendigvis?) personligt involveret, men går ind i en sag ud fra en søgen efter retfærdighed. De er ”maskerede” i deres anonymitet og de bruger noget der nok er ret tæt på at kunne kaldes superkræfter, i vores teknologiske alder, til at præstere hvad systemet ikke kan. De fremskaffer beviser, tager stilling, dømmer og uddeler straf. En bombe under vores retssystem og alligevel spirede en jubel i mit bryst, da jeg læste artiklen. Ren glæde over at noget blev gjort, at retfærdighed materialiserede sig. At en så frygtelig gerning ikke blev ladt urørt.

Og sammen med glæden kom angsten, betænkeligheden og resignation. For at en sådan forfærdelig straf og magt skulle bruges mod uskyldige og uden kontrol og retningslinjer. At folk skulle kunne straffes så omfattende, verdensomspændende udhængelse og stigmatisering, med billede og navns nævnelse. Og endda personer der endnu ikke var myndige? Personer som vi i vores bedømmelse af kapacitet endnu ikke forventes at kunne træffe ansvarlige beslutninger, blev her smidt i en gabestok så offentlig og hårdtslående at intet lignende før er set.

Faktisk synes jeg de passer på alle præmisserne til superhelte. På godt og ondt. For pokker altså de kommer jo endda leveret med deres egen facebookside med film-klare citater!

Så vi har faktisk fået superhelte igen.

Det er vel en falliterklæring for vores samfund?

Hvad tænker i?

(altså jeg mener, hvilke superkræfter ville i vælge? Hvad tænker i om superheltenes comeback? Og hvad tænker i om f.eks. Anonymous 23?)

Nå ja, jeg har også trænet. I mandags altså, og skal igen i dag, så det kommer lige i en samlet bunke senere.

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Jeg blev først rigtig opmærksom på internet vigilantism omkring sommeren 2011 i forbindelse med denne blog:

http://publicshamingeternus.wordpress.com/2011/06/17/nathan-kotylak-water-polo-all-star-lighting-police-car/

Min indstlling er lidt den samme som din, tror jeg. På den ene side er det jo meget appellerende, når nogen gør noget ved åbenlyse uretfærdigheder og "systemets" mangler (i form af inkompetence/korruption/ineffektivitet eller hvad nu), og på den anden side, så finder jeg det også dybt problematisk på den måde at bypasse alle garantier om retssikkerhed. Under alle omstændigheder så tror jeg det er et fænomen vi kommer til at se meget mere til i løbet af de næste år...

Link to comment
Share on other sites

Jane: Det var kun to superkræfter jo!

Comedian: I wouldn't be so sure.

Spinderella: Helt enig, det virker som noget der kommer til at vinde frem. Har du ellers læst noget om det?

Hej Log,

lige en hurtig opdatering inden mine øjenlåg lukker resterne af dagen ude, og mine tanker løsriver sig bevidsthedens greb om realiteterne, og flyder ud i deres sædvanlige abstrakte og kaotiske nattespind.

Det blev til tre omgange i denne uge, og guys, den sidste omgang i Lørdags var ikke mindre end awsome. Jeg kan mærke store fremskridt i funktionen og styrken i mine baller og det er så dejligt. Jeg kan spænde dem HÅRDT nu. De virker fandme igen, ja de gør så. Så nu skal de bare bliver uhyrligt stærke, og endnu mere velformede, hihi... Jeg pressede dem så meget jeg kunne med at lave statiske hold på de sidste gentagelser om muligt og det var en stor succes!

super duper!

I morgen skal jeg også træne, der skal jeg se om jeg er blevet stærk, for nu skal vi forfra i cyklussen igen. to er uger med 3*12 forude, det bliver lækkert! Jeg har været konstant øm i min midtryg det sidste stykke tid så det bliver rart at moderere intensiteten lidt.

B: uge 7+8

BIRDDOGS:
1) 3*12
2) 3*12
3) 1*20, 1*20, 1*10/15

Clam m. ela:
1) 1*12, 2*15
2) 1*20, 2*20
3) 1*15+15sek, 1*15+0/10,

GLUTEBRIDGES:
1) 3*12*10kg
2) 3*12*10kg
3)1*15*10kg+10sek, 1*15*10kg+15sek, 1*15*10kg+3sek

Liggende ABDUCTION:
1) 3*12
2) 3*15
3) 1*15,1*15+15sek,1*15+5sek

Terminal knee extentions:
1)
2)
3) 2*20*22,5kg, 1*20*25kg

Serratus push ups på gulv,
1) 1*20, 1*14
2) 1*20, 1*16
3) 1*20, 1*17

Pushups på bænk
1) 3*10
2) 3*10
3) 2*10, 1*10 neutralt

One arm row:
1) 3*6*15kg
2) 3*6*15kg
3) 3*6*15kg

Cheast sup rows m. DB:
1) 3*6*12,5kg
2) 3*6*12,5kg
3) 3*6*12.5kg


Facepulls:
1) 3*6*35kg
2) 3*6*35kg
3) 3*6*35kg

Pull-downs, Underhånd:
1) 3*6*47kg
2) 3*6*50kg
3) 3*6*47kg


Biceps
1) 3*6*7,5kg
2) 3*6*7,5kg
3) 3*6*7,5kg


Triceps uni m. Reb
1) 3*6*12,5kg
2) 3*6*12,5kg
3) 3*6*12,5kg

Ekstern:
1) 3*6*7,5kg
2) 3*6*7,5kg
3) 3*6*7,5kg


Intern:
1) 1*6*12,5kg
2) 1*6*12,5kg
3) 1*5*12,5kg

Benpress
1) ?
2) 2*15*25kg+1
3) 3*15*25kg+1


Pallof pres
1) 2*15*20kg
2) 2*15*15kg
3) 2*20*15kg

Jeg er blevet helt fjollet glad for denne øvelse, det er meget sjovere end at lave planke. At man kan stå og tælle repetitioner,og lege med belastningen gør altså bare sjovere. Det er for mig noget helt andet end en øvelse, som er designet ud fra det præmis at du fejler på et eller andet tidspunkt, spørgsmålet er bare hvornår... Eller måske er det bare fordi planken aldrig har været den store succes oplevelse for mig. Det er i hvert fald ind til videre min erfaring med træning, at jeg elsker de øvelser som jeg føler fungerer og ser fremskridt i. Lige nu elsker jeg og træne numse og ryg og kerne. Bare ikke planke. Lorte, lorte planke.

Har i også hade- og yndlingsøvelser?


Link to comment
Share on other sites

Jo skam.

Alt løft over hovedhøjde samt DL er noget skod - der gælder vel også maveøvelser undt planken, faktisk.

Tricep pushdown er sjov og desværre (fordi det ikke er til noget) er halvlette leg extension til fail møgsjovt. Især til sidst når det svider og brænder helt afsindigt men man kan altid liiiige tage en til.

Liggende lårcurl var absolut favoritøvelsEN indtil den kunne trænes så tungt at jeg fik ondt i lænden af den.

Link to comment
Share on other sites

Gregers, argh kan du virkelig lide planke? :dropjaw:

Jeg synes alt planke der ikke er akkompagneret med noget stræk og bøj af andre led samtidigt, er noget lort, hih.

Moos: Laver du egentlig de der Goblinsquats også?

Nå men kære log

I går var en meget fantastisk dag! Der var jeg nemlig et smut forbi min fysioterapeut og... TABABADA! Jeg har fået nye øvelser. OG min skuldertræning er blevet fri! :yahoo::showoff::dumbbell_lift::4jumpy:

Han mener altså at mine skuldre nu er så stabile at hvis jeg begrænser mit over-hovedet arbejde og træk til nakke osv. så kan jeg forsigtigt prøve at implementere de øvelser jeg eventuelt kunne have lyst til. :wootdance:

Det er nice. Den første nye øvelse som jeg er gået i gang med at implementere er DB bænkpres da mit ene håndled er blevet ømt på grund af armstrækkere. Så de er altså yt, og noget bænkpres skal lige så stille ind. Når den fungerer så kan vi kigge videre på andre øvelser! :yahoo:

Der har jo også været store fremskridt med hensyn til mine baller så der fik jeg også nye øvelser at udskifte de gamle med. På det nye program står blandt andet så spændende ting som Hip Thrusters (helt sikkert yndlingsøvelses-potentiale!), hip correctors og så skal jeg lave en ny variation af glutebridges. Det er en variant hvor man bygger op til at lave et-bens glutebridges ved at lade den ene side trække 80% af vægten. Derefter støtter man så blot på det ikke aktive ben for balance, og så til sidst så løfter man det. Skidesmart er det.

Der var vidst flere øvelser, man dem har jeg glemt, men no worries min fysioterapeut skriver mail reminders. Han er rimelig cool på den måde. :wub:

Så gnubbede han på mine skuldre og brystmuskler med hvad der lignede en mellemting mellem et knojern og en kniv "For at bryde det knudrede arvæv op", så nu er jeg helt rødspættet hvor han har været i gang, men min mobilitet er meget bedre :yo:

Jeg tog op og trænede efter besøget hos fysioterapeuten og jeg nåede lige at komme de nye øvelser forsøgsmæssigt igennem, samt de store af mine øvelser. Men så lukkede både min krop og centeret også ned og jeg gik hjem i sneen.

Jeg synes ikke det gik så godt med DB bænk, det føles mærkeligt og unaturligt, men sådan er det vel med nye øvelser. synes også den ramte lidt ømhed på skuldrene men det er nok bare enten behandlingen (Fys sagde god for at træne, men at jeg ville blive inflammeret i dag pga behandling) eller teknikken. På lørdag skal jeg have tjekket teknik ( :wub::wub::wub: ) så får jeg nok nogle gode fif og så kan jeg få tjekket at jeg ikke laver for meget kludder i den.

ps.

Jeg kom til at slette min log på telefonen undervejs (hov...) og det blev også en lidt mærkelig træning hvor jeg mest bare prøvede ting af mens jeg stadig kunne huske de teknik-ting han havde fortalt mig. Så ingen log.

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Spinderella: Helt enig, det virker som noget der kommer til at vinde frem. Har du ellers læst noget om det?

Nej, ikke endnu. Jeg har kigget om der skulle være nogen tidsskriftsartikler, men er ikke stødt på noget interessant. Skal nok dele hvis jeg finder noget. :smile:

Og stort tillykke med skulderen, det må være virkelig fedt ENDELIG! :cheer:

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at læse om din fremgang. :happy:

Af øvelser så elsker jeg alt med vægte. Jeg hader kun at jeg ikke længere kan squatte og dødløfte p.g.a. mine knæ. Jeg vil heller ikke påstå at jeg nyder rotator cuff øvelser, eller tæppefliseøvelserne for mine knæ, men lang tids erfaring har vist mig at de er mine hjælpere, og så ender man med at elske dem for deres virkning.

Cardio, derimod, betragter jeg som et nødvendigt onde for at holde mavefedtet i skak. En lille ipod, ladet udelukkende med psytrance hjælper mig igennem det.

P.S. Med dine skuldre in mente ville jeg nok skifte "træk til nakke" ud med "træk til bryst".

Edited by Zane
Link to comment
Share on other sites

Spinderella: Tak skal du have, jeg er rigtig glad o og du må bestemt gerne link droppe hvis du finder noget spændende.

Zane: Hej med dig, hvad er der galt med dit knæ da? Jeg tror jeg fik formuleret det lidt tosset. Der skulle selvfølgelig have stået at jeg skulle passe på med at lave øvelser over hovedet og slet ikke noget træk til nakke heller.

Link to comment
Share on other sites

Zane: Det er godt nok træls at høre, kan det slet ikke blive godt igen?

Kære log

Så er jeg tilbage i København igen efter næsten en hel uge tilbragt på Fyn. Jeg har nemlig fået en kæreste :heartpump: på Fyn, som nogen af jer jo nok har set på facebook.

Han er meget sød. Og stærk! :4flex:

Faktisk er det Comedian, som i jo nok kender.

Det blev kun til to træninger i sidste uge, den sidste fra i lørdags lige så rodet som den første i mandags.

Lørdags træningen var gæstetræning i OBBC og der så jeg også lige JAAB som åbenbart havde været der hele dagen, kun lige afbrudt af et photoshoot og uden tvivl utallige kopper kaffe :innocent: . Vi grinede lidt af statusen i logland pt og så gik kæreste og jeg op og trænede. Jeg lavede pligtopfyldende mit rehab og styrketræning til min numse og så stod det for min side på tekniktjek af benpress samt facepulls og instruktion i DB bænkpress.

Kæreste nåede dog lige at lave 11*180kg i squat inden han hjalp mig og rigtig mange kropshævning af varierende type . :4thumbup:

Det gik okay med DB bænkpress, det føles stadig mærkeligt og uvant, men jeg gjorde det vist flot nok.Jeg fik dog flere tips og fokus på opspænd i kerne samt skulderbladsposition. Om et par måneder bliver jeg vel sej til det.

Søndag gik stille og roligt, Comedian er jo fysioterapeut :1112: og en generelt sød og hjælpsom fyr, så jeg kom lige en tur op briksen.

Jeg fik løsnet spændinger i nakke og så gav han mine skuldre og brystmuskler en ordentlig tur med knojernet som min egen fysioterapeut også havde brugt på mig for at opbryde arvæv. Det er ikke så rart, og man begynder at bløde inden under huden… Men det hjælper!

Derefter satte han nåle i mit ben, fra knæet og op af låret, da jeg var meget anspændt. Jeg har aldrig prøvet at få akupunktur før så jeg var spændt. Det gik fint med de første og så lige pludselig så ramte han noget med den tredje nål, så min muskel ufrivilligt spasmede og jeg forskrækket satte mig op. Han sagde det var fordi han havde ramt lige bullseye i et triggerpunkt… (og at det altså var en god ting)

Det var en lidt skør oplevelse.

Nogen af jer der har erfaringer med akupunktur?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået akupunkturbehandlinger i forbindelse med fysbehandlinger et del gange efterhånden. Jeg ikke sige, at det ligefrem er behageligt, når de stikker nålene i, men jeg har hver gang været i stand til at abstrahere fra det og har nok også haft en vis portion nysgerrighed i forhold til, hvad det kunne gøre.

Uden at være ekspert i det - og uden at kende noget som helst til den videnskabelige evidens - så har jeg desuden haft en klar oplevelse af, at 'det har gjort noget'. Det er som om, at nålene efter et stykke tid frigør noget energi/en strøm i kroppen og dermed måske kan fremskynde en heling/forbedring.

Uden at have oplevet et decideret 'spjæt' i musklerne, så har jeg været nødt til at koncentrere mig om at slappe af, når jeg har fået stukket en hel række nåle ind og så bare skal ligge der på briksen et stykke tid. Det er det samme, når man skal have et kiropraktorknæk i nakke eller hofte, og behandleren siger: Nu skal du prøve at slappe heeelt af ... :crazy:

For år tilbage ville jeg i øvrigt have forsværget, at jeg nogensinde ville lade nogen stikke nåle i mig eller knække mig i nakken. Men når man står midt i behandlingen, så er det altså ikke så slemt. Og hvis bare det kan hjælpe, kan man vel holde til mere, end man tror ...

Lyder i øvrigt rigtig praktisk at være kæreste med en fys :laugh:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet akupunktur 3-4 gange, mest i forbindelse med fysbehandling. Jeg synes egentlig ikke selve behandlingen har været ubehagelig, men jeg er også ret kold overfor nåle. Til gengæld har jeg heller ikke kunnet mærke nogen effekt af behandlingen overhovedet. Lige nu har jeg en kiropraktor, der er ekspert i at finde alle mine ømmeste triggerpunkter og trykke på dem til jeg næsten ikke kan trække vejret. Det er virkelig effektivt.. og smertefuldt :sleepy:

.. og tillykke med kæresten, eller hvad man nu siger! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så sort/hvidt er det vist ikke.

Hvad mener du?

EDIT: Og det er på ingen måde polemisk ment... Jeg er oprigtigt interesseret i hvad du lægger til grund for den udtalelse at det ikke er sort/hvidt om akupunktur [AP] er "an elaborate placebo". Ikke dermed sagt at jeg mener at det pålægger dig at udrulle hele argumentet for hvorfor at AP skulle være et gode. Men hvis jeg skal udrulle de beviser der gør at jeg faktisk mener at situationen for AP er lige så sort og hvid som jeg har skrevet ovenfor, så kræver det, for at jeg ikke svarer i vest når du spørger i øst en lidt mere tydelig tilkendegivelse af dit standpunkt hvad angår AP end at du bare er uenig med mig i det kategoriske element af min udtalelse ovenfor.

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

"Acupunture is nothing but an elaborate placebo..."

Spild ikke pengene med mindre at du kan være tilfreds med at hvilken virkning du end oplever er placebomedieret.

Hvad bygger du det på? Det du har lært på Panum? Der er mere mellem himmel og jord, end beskrevet i den peer-reviewed litteratur.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du?

EDIT: Og det er på ingen måde polemisk ment... Jeg er oprigtigt interesseret i hvad du lægger til grund for den udtalelse at det ikke er sort/hvidt om akupunktur [AP] er "an elaborate placebo". Ikke dermed sagt at jeg mener at det pålægger dig at udrulle hele argumentet for hvorfor at AP skulle være et gode. Men hvis jeg skal udrulle de beviser der gør at jeg faktisk mener at situationen for AP er lige så sort og hvid som jeg har skrevet ovenfor, så kræver det, for at jeg ikke svarer i vest når du spørger i øst en lidt mere tydelig tilkendegivelse af dit standpunkt hvad angår AP end at du bare er uenig med mig i det kategoriske element af min udtalelse ovenfor.

Okay, så hvis vi ser bort fra det klart provokerende og unuancerede i din originale post, som ikke rigtigt bidrager med andet end et postulat, så ville almindelig kutyme jo være at du forklarede din holdning. Så akupunktur "virker" ikke? vil det sige, at der ikke sker noget ved at sætte en nål i en muskel? Man laver ikke et sensorisk stimulus eller er det der sensoriske stimulus, der ikke har nogen effekt? Eller er det mere den specifikke opdeling af effekten på forskellige niveauer, såsom den lokale, segmentale eller ekstra-segmentale effekt, der ikke eksisterer? Tænker du på akupunktur i brug som afspændende eller smertelindrende behandling? Måske er du bare frustreret over at det er muligt at bruge det som typisk symptombehandling og at det kan lede til en tendens til at glemme at arbejde med andre vigtige ting. Det kan nemlig være rigtigt træls.

Der er 18653 artikler på Pubmed, når man søger på akupunktur, og selvom det på ingen måde er den magiske kur, som nogle vil tro, er det blevet undersøgt ganske grundigt i hvad det kan og ikke kan som behandlingsform. Det skal naturligvis bruges korrekt.. Det er en af de hurtigste voksende behandlingsformer herhjemme, brugt af både læger og fysioterapeuter og med utallige positive resultater fra dem, der har benyttet akupunktur som behandling. I Tyskland er det sågar betalt af sundhedsforsikring.

Jeg er i øvrigt så godt som sikker på at jeg har læst artiklen, som det citat stammer fra, og han tager kun stilling til brugen af den klassiske, kinesiske forklaringsmodel, ikke brugen af "Western Medical Acupuncture" med baggrund indenfor evidensbaseret medicin, uden differentiering af behandlingsmodeller eller målsætning i behandlingen. Så vidt jeg husker tager han ikke engang stilling til den neurofysiologiske forklaringsmodel.

Hvis du havde læst indlægget lidt nærmere havde du i øvrigt kunne læse imellem linierne at Jaaannie ikke spildte nogen penge på behandlingen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share