manglende vægttab


Karina
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Sammen

Jeg er en kvinde som har været overvægtig stort set hele mit liv og er nu på mit højeste, jeg er 173 Jeg har et stillesiddende job, så man kan godt kalde mig inaktiv (studerende). Men nu skal der simpelthen ske en forandring, og jeg begyndte i fitness world for 1 mdr. siden. Hvor jeg går der 3 – 4 gange om ugen af 1 -2 timer hver gang. Jeg træner cardio og styrketræning og ja er faktisk begyndt at kunne lide det, mærkelig nok - kan mærke min krop "savner smerten".

Men jeg har lige været på vægten og jeg har simpelthen taget på 1 kg, men der er sket forandringer jeg kan se det på mit tøj, ansigt, numse osv. Det hele er blevet mere fast. Men det er alligevel voldsomt demotiverende at se man ikke taber sig på vægten.

Jeg er opmærksom på min kost og forsøger ikke at spise pasta, hvidt brød, mel og tomme kulhydrater osv. Og spiser mange små måltider osv.

Og nu kommer mit spørgsmål, hvad fanden sker der?? Jeg er klar over muskler vejer mere end fedt, men alligevel…. Hvornår begynder vægten at gå ned ad og er dette normalt??

Edited by Karina
Link to comment
Share on other sites

Der sker en masse fysiologisk ændringer i kroppen når man går fra inaktiv til aktiv, og det er nok derfor har du ikke tabt dig, totalt set.

Men når du nu kan se og mærke forskel, så fokusere på det, og så skal vægttabet nok komme.

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle Sammen

Jeg er en kvinde som har været overvægtig stort set hele mit liv og er nu på mit højeste, jeg er 173 Jeg har et stillesiddende job, så man kan godt kalde mig inaktiv (studerende). Men nu skal der simpelthen ske en forandring, og jeg begyndte i fitness world for 1 mdr. siden. Hvor jeg går der 3 – 4 gange om ugen af 1 -2 timer hver gang. Jeg træner cardio og styrketræning og ja er faktisk begyndt at kunne lide det, mærkelig nok - kan mærke min krop "savner smerten".

Men jeg har lige været på vægten og jeg har simpelthen taget på 1 kg, men der er sket forandringer jeg kan se det på mit tøj, ansigt, numse osv. Det hele er blevet mere fast. Men det er alligevel voldsomt demotiverende at se man ikke taber sig på vægten.

Jeg er opmærksom på min kost og forsøger ikke at spise pasta, hvidt brød, mel og tomme kulhydrater osv. Og spiser mange små måltider osv.

Og nu kommer mit spørgsmål, hvad fanden sker der?? Jeg er klar over muskler vejer mere end fedt, men alligevel…. Hvornår begynder vægten at gå ned ad og er dette normalt??

Ved øget træning kan der sagtens ske ændringer i kroppen, der gør fedttab sværere at måle på vægten.

Synes du skulle droppe de mange små måltider og i stedet vænne dig til 3 måltider om dagen. Det vil typisk gøre det nemmere at kontrollere det du spiser i løbet af en dag.

At undgå "tomme" kcal er en god ide, men det er desværre ikke altid nok til at opnå sit vægttab.

Prøv at fokusere på at spise mættende protein kilder til dine måltider (tænker her konkret på døde dyr af forskellig slags, samt æg og ost). Hav også nogenlunde styr på de kcal du spiser fra sunde ting som frugt. Fedtindholdet skal heller ikke stige ubegrænset, selvom lidt fedt er nødvendigt for at måltidet skal mætte.

Du træner ret så meget af en nybegynder så vær opmærksom på evt problemer som følge af slitage. Træningen har desværre ikke så stor en effekt på dit vægttab og effekten forsvinder ligeså snart du ikke gider træne mere. Synes dog at du skal blive ved med at træne, men det er kosten der afgører dit vægttab.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle Sammen

Jeg er en kvinde som har været overvægtig stort set hele mit liv og er nu på mit højeste, jeg er 173 Jeg har et stillesiddende job, så man kan godt kalde mig inaktiv (studerende). Men nu skal der simpelthen ske en forandring, og jeg begyndte i fitness world for 1 mdr. siden. Hvor jeg går der 3 – 4 gange om ugen af 1 -2 timer hver gang. Jeg træner cardio og styrketræning og ja er faktisk begyndt at kunne lide det, mærkelig nok - kan mærke min krop "savner smerten".

Men jeg har lige været på vægten og jeg har simpelthen taget på 1 kg, men der er sket forandringer jeg kan se det på mit tøj, ansigt, numse osv. Det hele er blevet mere fast. Men det er alligevel voldsomt demotiverende at se man ikke taber sig på vægten.

Jeg er opmærksom på min kost og forsøger ikke at spise pasta, hvidt brød, mel og tomme kulhydrater osv. Og spiser mange små måltider osv.

Og nu kommer mit spørgsmål, hvad fanden sker der?? Jeg er klar over muskler vejer mere end fedt, men alligevel…. Hvornår begynder vægten at gå ned ad og er dette normalt??

Som Andreas siger er kosten virkelig vigtig for at man kan opnå et vægttag, faktisk endnu mere vigtig end træningen.

Til dit sidste spørgsmål kende jeg en del kvindelige motionister som har tage på i vægt når de er begyndt på styrketræning, som du selv sige muskler vejer mere end fedt.

I stedet for at bruge vægten som en motivationsfaktor, så brug en anden motivationsfaktor hvis du fx træner for dit udseendes skyld så tage en billede af din krop og tag et igen en måned senere og se forskelle. Tit hænger folk sig alt for meget i hvad vægten siger i stedet for at måle sig i forhold til deres ønske :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Karina

Mht. kosten, så er jeg enig med andreas. Mere protein og ikke nødvendigvis kun i form af kød. Eksperimenter også med at bytte f.eks. kartofler, brød og ris ud med ikke-animalske proteiner som især findes i bønner (ikke grønne) og linser.

Hvis du ikke lige ved, hvad du kan lave af mad af disse ingredienser, så sig til.

Mht. vægten, så overvej også at få målt din fedtprocent løbende. Og anskaf dig et målebånd og mål dig regelmæssigt omkring mave, lår, hofter og hvad du nu ellers måtte finde interessant :-). Vægten kan godt være lidt af en snyder.

Link to comment
Share on other sites

Hej Karina

Mht. kosten, så er jeg enig med andreas. Mere protein og ikke nødvendigvis kun i form af kød. Eksperimenter også med at bytte f.eks. kartofler, brød og ris ud med ikke-animalske proteiner som især findes i bønner (ikke grønne) og linser.

Hvis du ikke lige ved, hvad du kan lave af mad af disse ingredienser, så sig til.

Mht. vægten, så overvej også at få målt din fedtprocent løbende. Og anskaf dig et målebånd og mål dig regelmæssigt omkring mave, lår, hofter og hvad du nu ellers måtte finde interessant :-). Vægten kan godt være lidt af en snyder.

Lige en rettelse til det med bønnerne: Der er også masser af protein i grønne bønner. Det jeg ville sige var, at grønne bønner er en ringe substitut for ris, brød og kartofler, da der ikke er særlig meget energi i dem. Du har jo trods alt brug for energi, selv om du gerne vil tabe dig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ved øget træning kan der sagtens ske ændringer i kroppen, der gør fedttab sværere at måle på vægten.

Synes du skulle droppe de mange små måltider og i stedet vænne dig til 3 måltider om dagen. Det vil typisk gøre det nemmere at kontrollere det du spiser i løbet af en dag.

At undgå "tomme" kcal er en god ide, men det er desværre ikke altid nok til at opnå sit vægttab.

Prøv at fokusere på at spise mættende protein kilder til dine måltider (tænker her konkret på døde dyr af forskellig slags, samt æg og ost). Hav også nogenlunde styr på de kcal du spiser fra sunde ting som frugt. Fedtindholdet skal heller ikke stige ubegrænset, selvom lidt fedt er nødvendigt for at måltidet skal mætte.

Du træner ret så meget af en nybegynder så vær opmærksom på evt problemer som følge af slitage. Træningen har desværre ikke så stor en effekt på dit vægttab og effekten forsvinder ligeså snart du ikke gider træne mere. Synes dog at du skal blive ved med at træne, men det er kosten der afgører dit vægttab.

Mvh Andreas

lol

nicely put there...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Karina.

Jeg er meget sikker på at:

A: Du er stresset og burde faktisk ikke dyrke særlig meget krævende motion lige nu.

Din krop hamstre og lagde fedt, vand og andet i stressede situationer. Din krop tror du er i problemer, og den gør hvad den kan for at hjælpe dig. Nemlig ved at nedsætte din forbræning så du ikke behøver lede så meget efter mad under din "krise". Det kan lyde lidt "forvirrende" men det er nu engang sådan din krop reagere overfor stress.

B: Du spiser forkert. Ikke nødvendigvis for meget. Men forkert. Rådene om mere protein er udemærkede, men de tager bare ikke hensyn til hvad det virkelig handler om. Hvad er DU bygget til at spise og i hvilken opdeling?!

Vi er ikke alle bygget til at spise præcis det samme for at være sunde og slanke. Langt fra.

Derfor er de generelle kostråd. foruden at være FYLDT med fejl, også forkerte fordi det rådgiver som om vi alle er ens og kommer fra den samme del af verden. Vores forfædre har bestemt hvilken kost vi skal spise.

End og story.

Du skal til at spise mere fedt kan jeg sige med stor sikkerhed! Med fokus på kvalitet og den rigtige opdeling i din kost, så vil du se mirakler ske!

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Karina.

Jeg er meget sikker på at:

A: Du er stresset og burde faktisk ikke dyrke særlig meget krævende motion lige nu.

Din krop hamstre og lagde fedt, vand og andet i stressede situationer. Din krop tror du er i problemer, og den gør hvad den kan for at hjælpe dig. Nemlig ved at nedsætte din forbræning så du ikke behøver lede så meget efter mad under din "krise". Det kan lyde lidt "forvirrende" men det er nu engang sådan din krop reagere overfor stress.

B: Du spiser forkert. Ikke nødvendigvis for meget. Men forkert. Rådene om mere protein er udemærkede, men de tager bare ikke hensyn til hvad det virkelig handler om. Hvad er DU bygget til at spise og i hvilken opdeling?!

Vi er ikke alle bygget til at spise præcis det samme for at være sunde og slanke. Langt fra.

Derfor er de generelle kostråd. foruden at være FYLDT med fejl, også forkerte fordi det rådgiver som om vi alle er ens og kommer fra den samme del af verden. Vores forfædre har bestemt hvilken kost vi skal spise.

End og story.

Du skal til at spise mere fedt kan jeg sige med stor sikkerhed! Med fokus på kvalitet og den rigtige opdeling i din kost, så vil du se mirakler ske!

Mvh Martin

Kilde? Eller snakker du bare frit fra leveren om noget du ikke ved noget om?

Link to comment
Share on other sites

Kilde? Eller snakker du bare frit fra leveren om noget du ikke ved noget om?

Hvorfor skulle jeg have lyst til bare at slynge noget ud til en person, uden at vide hvad jeg snakker om??

Jeg har skam masser af kilder.

Derudover erfaring på egen krop, samt uddannelse, så må du lige sige præcis hvad du vil have kilder/forklaring på.

Jeg har nok ikke tid til at linke til alle "mine påstande" :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg have lyst til bare at slynge noget ud til en person, uden at vide hvad jeg snakker om??

Jeg har skam masser af kilder.

Derudover erfaring på egen krop, samt uddannelse, så må du lige sige præcis hvad du vil have kilder/forklaring på.

Jeg har nok ikke tid til at linke til alle "mine påstande" :-)

Afsnit B. Hvorfor de 8 kostråd er fyldt med fejl, og hvad mener du med "Vi er ikke alle bygget til at spise præcis det samme for at være sunde og slanke." ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Karina.

Jeg er meget sikker på at:

A: Du er stresset og burde faktisk ikke dyrke særlig meget krævende motion lige nu.

Hvad bygger du paa at hun er stresset?

Hvorfor ikke dyrke motion, naar man er stresset? Motion haemmer netop effekten af stress og faar kroppen til at stresse af.

Nemlig ved at nedsætte din forbræning så du ikke behøver lede så meget efter mad under din "krise". Det kan lyde lidt "forvirrende" men det er nu engang sådan din krop reagere overfor stress.

Igen vil fysisk aktivitet vaere en fordel, hvis man vitterlig er stresset, da det giver kroppen en mulighed for at braende den energi af, som kroppen har udloest som respons paa stressniveauet.

Igen: Vi ved ikke om traadstarter er stresset.

Foerst siger du

B: Du spiser forkert. Ikke nødvendigvis for meget. Men forkert.

Og saa:

Hvad er DU bygget til at spise og i hvilken opdeling?! Vi er ikke alle bygget til at spise præcis det samme for at være sunde og slanke. Langt fra.

Og saa igen:

Du skal til at spise mere fedt kan jeg sige med stor sikkerhed! Med fokus på kvalitet og den rigtige opdeling i din kost, så vil du se mirakler ske!

Med andre ord, kan man ikke vide, hvad traadstarter er bygget til, men du ved det alligevel...

Til traadstarter:

En kost med hoejt proteinindtag, masser ad groentsager, noget energi fra fedt og langsomme kulhydrater er med 99% sikkerhed vejen frem.

Spis tre maaltider om dagen og halver din aftensmad i forhold til det du spiser nu, saa skal der nok ske noget.

Det er helt normalt at tage paa, naar man begynder at traene. To kilo den foerste maaned er helt normalt. Du kan med fordel skrue op for konditionstraeningen og lidt ned for styrketaeningen.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Og nu kommer mit spørgsmål, hvad fanden sker der?? Jeg er klar over muskler vejer mere end fedt, men alligevel…. Hvornår begynder vægten at gå ned ad og er dette normalt??

Som andre indirekte har været inde, så vil man normalt tage lidt på, hvis man som inaktiv begynder at træne. Det skyldes, så vidt jeg lige husker, b.la. en højere blodvolumen (du har mere blod i kroppen), og at dine muskler lagrer mere blodsukker - så du kan give den mere gas fremover. Der er vist også en tredje effekt, som jeg ikke lige kan huske. Med andre ord er den initielle vægtstigning kun gode tegn..

Link to comment
Share on other sites

A: Du er stresset og burde faktisk ikke dyrke særlig meget krævende motion lige nu.

Din krop hamstre og lagde fedt, vand og andet i stressede situationer. Din krop tror du er i problemer, og den gør hvad den kan for at hjælpe dig. Nemlig ved at nedsætte din forbræning så du ikke behøver lede så meget efter mad under din "krise". Det kan lyde lidt "forvirrende" men det er nu engang sådan din krop reagere overfor stress.

Udover alt det de andre har pointeret, så vil jeg gerne have en kilde på, at kroppen under psykisk stress lagrer betydeligt mere fedt, vand og 'andet'. Hvordan 'tror' kroppen noget? Hvordan nedregulerer kroppen forbrændingen og hvad har dette med søgen efter mad at gøre?

Desuden; hvad er 'forbrændingen'?

Link to comment
Share on other sites

Udover alt det de andre har pointeret, så vil jeg gerne have en kilde på, at kroppen under psykisk stress lagrer betydeligt mere fedt, vand og 'andet'. Hvordan 'tror' kroppen noget? Hvordan nedregulerer kroppen forbrændingen og hvad har dette med søgen efter mad at gøre?

Desuden; hvad er 'forbrændingen'?

Den er nu god nok. Til dels i hvert fald. Når du er stresset prioriterer kroppen hurtigt nedbrydelige energikilder til "her og nu" handling - dvs dine muskler bliver omdannet til energi i form af en glucose/glucogen-art (sorry termerne ligger for langt tilbage). Hvis energien ikke forbrændes lagres den som fedt. Men netop derfor er det jo smart at træne => energien forbrændes.

Desuden: Når du er stresset optager "Glucocorticodes" hormoner bl.a. kortisol nogle af de funktioner, som normalt vil være optaget af andre hormoner. Igen er jeg lidt langt fra at kunne huske det specifikt, men mener hormonet hedder EDA eller EHA, som har at gøre med, hvordan vi lagrer/forbrænder fedt. Dermed får stress i længere perioder en negativ effekt på et fedttab.

Men igen vil træning have en effektiv modvirkende effekt.

Link to comment
Share on other sites

Afsnit B. Hvorfor de 8 kostråd er fyldt med fejl, og hvad mener du med "Vi er ikke alle bygget til at spise præcis det samme for at være sunde og slanke." ?

Jeg kunne godt tage de 8 kostråd en af gangen og kommentere dem.

Dog har jeg ikke tid lige pt. den kan evt. komme senere.. sry .

Jeg mener at vores gener er forskellige! Vi er ikke alle bygget til at spise det samme. En eskimo og en afrikaner skal IKKE spise det samme for at opnå sundhed. Det ville rent fatisk skade dem begge. især med de 8 kostråd :-) Eskimoen nok især. De har i 1000vis af år spist 90% fisk/kød og fedt! Spæk osv.

Og de har altid været super sunde.. lige indtil den hvide mands kost kom op. Og den hvide mands øl :)

En sydamerikaner skal ikke spise det samme som en nord amerikansk indianer. Deres gener har udviklet sig til hver sin kost gennem 10.000vis af år. Det var hvorfor vi ikke skal spise det samme alle sammen. Stofskiftetype test er vejen frem. Tjek hvad du har lyst til at spise i mange forskellige situationer, og det vil lede dig hen mod den optimale kostopdelingen for netop DIG.

Quantanamo

Ang. stress og motion.

Overvægtige. lettere eller svært overvægtige har i forvejen et stort pres på deres krop. indre organer osv. De i er i en krise situation. Måske både fysisk og mentalt. Stress på begge måder.

Derfor kan jeg med "ret" stor sikkerhed sige at bare mere og mere træning ikke vil hjælpe på disse personer. Der skal små skridt til i starten. Motion eller WORK OUT som betyder at du bruger energi udad. Det modsatte af work in. Folk som er presset på energien iforvejen har ikke brug for at bruge en masse energi ydeliggere. Det vil potentielt "crashe" deres system og få deres krop til at tro at de virkelig er i livsfare. Derfor også begynde at hamstre fedt og vand i kroppen til den kommende "krisesituation".

Håber det var forståeligt..

Dog er jeg generelt enig i at mere protein OG fedt samt lav GI grønsager ville hjælpe. Dog er kvaliteten af især fedtet vigtig. Fedt lagre affaldsstoffer i dyr lige som det gør i mennesker.Derfor er fedt fra syge dyr ikke at foretrække.

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Den er nu god nok. Til dels i hvert fald. Når du er stresset prioriterer kroppen hurtigt nedbrydelige energikilder til "her og nu" handling - dvs dine muskler bliver omdannet til energi i form af en glucose/glucogen-art (sorry termerne ligger for langt tilbage). Hvis energien ikke forbrændes lagres den som fedt. Men netop derfor er det jo smart at træne => energien forbrændes.

Desuden: Når du er stresset optager "Glucocorticodes" hormoner bl.a. kortisol nogle af de funktioner, som normalt vil være optaget af andre hormoner. Igen er jeg lidt langt fra at kunne huske det specifikt, men mener hormonet hedder EDA eller EHA, som har at gøre med, hvordan vi lagrer/forbrænder fedt. Dermed får stress i længere perioder en negativ effekt på et fedttab.

Men igen vil træning have en effektiv modvirkende effekt.

Jeg er ikke i tvivl om, at stress har netop dén kortvarige effekt, men "nnemlig ved at nedsætte din forbræning så du ikke behøver lede så meget efter mad under din "krise"", lyder virkelig urealistisk. Jeg kan forstå idéen i, at der kan ske en akut hormonel respons med dertilhørende øget energitilgængelighed, men jeg kan personligt ikke forestille mig, at det skulle være gældende over længerevarende perioder. Desuden har jeg svært ved at se hvorledes glukose alligevel kan frigives i 'store mængder' uden at forårsage hyperglycemia - det forklarer den øgede fedtsyntese jo så lidt, men i en længerevarende periode, kan jeg ikke finde argumentet forsvarligt, da det jo på ingen måde er holdbart i andet end akutte fight/flight-responser og formegentligt vil nedregulers af nogle feedbackprocesser. Meeen, nu er jeg også bare ude i noget tankevirksomhed, hvor jeg absolut ingen belæg har for mine postulater.

Overall kan jeg bare ikke se, hvordan psykisk stress skal være en længerevarende årsag til forøget fedtsyntese og 'mindsket forbrænding (hvilket egentlig er en selvmodsigelse i dette tilfælde)'. Desuden kan jeg heller ikke se hvorfor muskler skulle nedbrydes, såfremt 'gode lagre' af kulhydrat er tilgængelige; hvad skulle formålet være? Alt i alt, så siger min logik mig, at det ikke er den umiddelbare simple forklaring på et eventuelt korrekt scenarie :)

Jeg synes dog, at det er en interessant tanke og jeg vil gerne bespises bare med en wikipedia-artikel om det, hvis sådan én findes!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tage de 8 kostråd en af gangen og kommentere dem.

Dog har jeg ikke tid lige pt. den kan evt. komme senere.. sry .

Jeg mener at vores gener er forskellige! Vi er ikke alle bygget til at spise det samme. En eskimo og en afrikaner skal IKKE spise det samme for at opnå sundhed. Det ville rent fatisk skade dem begge. især med de 8 kostråd :-) Eskimoen nok især. De har i 1000vis af år spist 90% fisk/kød og fedt! Spæk osv.

Og de har altid været super sunde.. lige indtil den hvide mands kost kom op. Og den hvide mands øl :)

En sydamerikaner skal ikke spise det samme som en nord amerikansk indianer. Deres gener har udviklet sig til hver sin kost gennem 10.000vis af år. Det var hvorfor vi ikke skal spise det samme alle sammen. Stofskiftetype test er vejen frem. Tjek hvad du har lyst til at spise i mange forskellige situationer, og det vil lede dig hen mod den optimale kostopdelingen for netop DIG.

Quantanamo

Ang. stress og motion.

Overvægtige. lettere eller svært overvægtige har i forvejen et stort pres på deres krop. indre organer osv. De i er i en krise situation. Måske både fysisk og mentalt. Stress på begge måder.

Derfor kan jeg med "ret" stor sikkerhed sige at bare mere og mere træning ikke vil hjælpe på disse personer. Der skal små skridt til i starten. Motion eller WORK OUT som betyder at du bruger energi udad. Det modsatte af work in. Folk som er presset på energien iforvejen har ikke brug for at bruge en masse energi ydeliggere. Det vil potentielt "crashe" deres system og få deres krop til at tro at de virkelig er i livsfare. Derfor også begynde at hamstre fedt og vand i kroppen til den kommende "krisesituation".

Håber det var forståeligt..

Dog er jeg generelt enig i at mere protein OG fedt samt lav GI grønsager ville hjælpe. Dog er kvaliteten af især fedtet vigtig. Fedt lagre affaldsstoffer i dyr lige som det gør i mennesker.Derfor er fedt fra syge dyr ikke at foretrække.

Mvh Martin

Siger du, at det er usundt at være lettere overvægtigt og meget fysisk aktiv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå idéen i, at der kan ske en akut hormonel respons med dertilhørende øget energitilgængelighed, men jeg kan personligt ikke forestille mig, at det skulle være gældende over længerevarende perioder.

Men det er netop det, der sker når man er kronisk stresset. Kroppen opretholder det akutte forsvar over en længere periode - og netop derfor er det skadeligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Udover alt det de andre har pointeret, så vil jeg gerne have en kilde på, at kroppen under psykisk stress lagrer betydeligt mere fedt, vand og 'andet'. Hvordan 'tror' kroppen noget? Hvordan nedregulerer kroppen forbrændingen og hvad har dette med søgen efter mad at gøre?

Desuden; hvad er 'forbrændingen'?

Hej igen.

Jeg har været meget optaget og har derfor ikke haft tid til at svare. Hvis jeg misser nogle spørgsmål nu her, så beklager jeg på forhold :-)

Quantanamo:

Kortisol er et stress hormon, som du ganske rigtigt siger. Det Stress hormon frigives både ved "rigtig" stress og ved "sundt" Stress som motion er. Udsætter man kroppen for dette stress hormon i langt nok tid ad gangen uden egentlige stop, så kan man blive kortisol resistent. Dette bevirker at din krop ikke længere kan skaffe nok af det "hjælpende" hormon til dit behov.

Det er ikke optimalt og alligevel er det præcis hvad der sker i fitness centre landet rundt. Overvægtige udsættes for længerevarende "cardio" træning, som kun sætter dine stress hormoner på ydeliggere arbejde, i en iforvejen meget stresset krop. Fysisk stress alene i form er overvægt er ret hårdt for kroppen. Derudover skal den eventuelt overvægtiges samlede stress mængde tages i betragtning. Hvordan sover personen?

Hvordan spiser personen? Hvordan er personens fordøjelse. Alle disse faktorer og mange andre kan og vil spille ind i personens samlede Stress belastning". Sammen med Specielt "cardio" motion bringer det personen i et konstant "fight or flight" mode.

Få principperne på plads først.

Kostrådene idag kan jeg sige det her til.

Spis mere grønt! Ja men hvor meget og hvilken kvalitet.

Spis mere mørkt brød! Hmm.. fuldkornsprincippet er blevet markedsført helt misvisende. Hvor mange FULDE korn er det egentlig i rugbrød? Og er vi overhoved bygget til at spise så meget korn, som vi gør idag?

Undersøgelser i USA indikerer at op mod 50% af alle HVIDE/europærer er gluten intolerante i en eller anden grad.

Slidgigt, kroniske mavesmerter, hovedpine, generel ubehag er blot nogle af alle de mulige symptomer, som gluten kan fremprovokere. Men så tager vi jo bare en smertestillende pille ikke??!

"Spis mindre fedt, og hvis du skal spise det så skal det være fra planteolier"

Her rammer de så forkert som de overhoved kan! Denne anbefaling har været kraftigt medvirkende til at hjertekar sygdomme idag er så udbredt, hvor sygdommen for fx. bare 100 år siden var ekstrem sjælden!

En katastrofe af dimensioner at dette "råd" overhoved kom på listen.

Nåh jeg må videre i dagens tekst.

Håber i kunne bruge mine svar til noget.

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Siger du, at det er usundt at være lettere overvægtigt og meget fysisk aktiv?

JA!

Det skal self tages med et gran salt.

Derudover har det aldrig været godt for os mennesker at løbe eller cykle i timevis.

Den slags motion tager hårdt på kroppen. Både mentalt og fysisk.

Derudover er myten om at man kan træne sig væk fra overvægt ret forfejlet.

Du kommer aldrig i mål uden at have kosten med. Den er klart vigtigst !

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

JA!

Det skal self tages med et gran salt.

Derudover har det aldrig været godt for os mennesker at løbe eller cykle i timevis.

Den slags motion tager hårdt på kroppen. Både mentalt og fysisk.

Derudover er myten om at man kan træne sig væk fra overvægt ret forfejlet.

Du kommer aldrig i mål uden at have kosten med. Den er klart vigtigst !

Mvh

Martin

Det er ikke usundt at være lettere overvægtig og aktiv. Det er usundt at være inaktiv, uanset om du er overvægtig eller normalvægtig.

Du kan godt træne dig væk fra overvægt, men på bundlinjen handler det jo bare om at omsætte mere energi end man indtager; hvis man indtager uhyggeligt meget, vil man jo nok ikke være i stand til at træne nok for at kompensere.

Du dikterer en sandhed, som du ikke har belæg for at kunne diktere. Det er sørgeligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share