Kinesio Taping - er det magi eller mest fashion?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

For mig lyder det lidt som magi, når man kan sætte stykke tape på huden og alt efter mønster, så retter det fejl-fyring, fjerner væske, øger blodgennemstrømning og retter led. Blot forde det krøller huden en lille smule...

Jeg har selv lige fået lagt et par striber og synes da det har en effekt, men det kan også skyldes så meget andet.

Men jeg forundres lidt når jeg googler. Et eller andet sted virker det mest som om, at det er et modefænomen blandt amerikanske atleter.

Og når jeg tænker lidt over det - hvad er jeg egentligt mest glad for: De ti procent virkning; eller at det ser sejt ud? Jeg ved det ikke helt...

Hvad siger I - virker det? viden og erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

For mig lyder det lidt som magi, når man kan sætte stykke tape på huden og alt efter mønster, så retter det fejl-fyring, fjerner væske, øger blodgennemstrømning og retter led. Blot forde det krøller huden en lille smule...

Jeg har selv lige fået lagt et par striber og synes da det har en effekt, men det kan også skyldes så meget andet.

Men jeg forundres lidt når jeg googler. Et eller andet sted virker det mest som om, at det er et modefænomen blandt amerikanske atleter.

Og når jeg tænker lidt over det - hvad er jeg egentligt mest glad for: De ti procent virkning; eller at det ser sejt ud? Jeg ved det ikke helt...

Hvad siger I - virker det? viden og erfaringer?

Jeg har anvendt det i klinisk praksis nogle gange. Har ikke selv taget kursus endnu, men agter at gøre det. Jeg ser stor klinisk effekt af det, både de få gange jeg selv har anvendt det på patienter, og også blandt andre studerende og terapeuter. Det er godt til at forbedre ødemdrænage og nedsætte smerte, men det er ved facilitering det virkelig batter.

Desuden, så ser det jo dumt ud?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er lige kommet hjem fra Kbh., hvor jeg har været på kursus for anden gang i kinesio-tape. Forøvrigt med en meget dygtig underviser fra Toronto ( Kevin Jardine ).

Der er ingen tvivl om at Kinesio-Tape hjælper på mange mennesker. Det har jeg set ved selvsyn på patienter og med-kursister

Det der er spørgsmålet er, hvordan det virker!!

Det er meget mere kompliceret end som så. Det der med at det er fordi huden krøller og dermed løftes, så der opstår bedre cirkulation lokalt er slet slet ikke hele forklaringen. Man ved faktisk ikke 100 % præcist, hvorfor det virker.

Det der stort set er kendetegnende for alle der har gavn af KT er, at de har smerter. Og smerter er et område, der stadig forskes meget i. Foreksempel er der stor forskel på akutte og kroniske smerter, hvordan de opstår og, hvordan de behandles. Desuden opleves smerter individuelt. Bl.a. har forskere påvist at mennesker, som udsættes for samme stimuli, vil opleve disse stimuli meget forskelligt. Fordi mennesker er forskellige. Derfor virker smerte-behandling af mennesker ( teoretisk set samme skade/smerte ) også forskelligt fra person til person, deriblandt KT.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share