Spørgsmål vedr. min slankekur


NWR
 Share

Recommended Posts

Hej hej.

Jeg er en dreng på 19 år der for 3 dage siden startede på en slankekur med min søster på 22.

Selv er jeg ikke overvægtig, men gør det mest for at støtte min søster, da hun lider af polymyasitis, hvilket længe har slidt på hende både fysisk og psykisk. Den medicin hun har været på har medført, at hun har taget meget på. Men jeg har da også selv lidt overflødig fedt jeg gerne vil af med.

Nå, men vores slankekur består af en kålsuppe (som indeholder hvidkål, løg, bladselleri, vand og lidt flåede tomater), som vi spiser som det eneste, både til morgen, middag og aftensmad. Og så drikker vi kun vand. Derudover indtager vi intet, og det skal lige siges at suppen smager af bræk.

Jeg løbetræner ofte, men i løbet af de dage hvor vi har været igang med kuren, har jeg følt mig ret udmattet og sløj, og har ikke haft overskud til at løbe. Desuden er jeg EKSTREMT sulten hele tiden, og det er svært at lade være med at tænke eller drømme om mad.

Mit spørgsmål er så, om det kan være et tegn på, at det er usundt kun at få den næring der findes i den suppe der, eller om man godt kan nøjes med det der er i? Og hvis ikke, er der nogen der har et forslag til hvordan kuren kan rettes til?

På forhånd tak!

Edited by NWR
Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Sys bestemt det er et flot, at du gør noget for at hjælpe og støtte din søster. Vil dog, når det er sagt så gerne fraråde dig til nogensinde at byde hverken din eller din søsters krop at udsætte dem for suppe kure, eller andre uduelige "vidunder" kure.

Som der bliver sagt, så er det hele et spørgsmål om en livsstilsændring, og det tager tid og hårdt arbejde, men det er dog det eneste, som hjælper på længere sigt. Man kan sagtens tabe sig på sådanne kure og man kan tilforladeligt også tabe sig ret mange kilo, bestemt af ens krop self. Men når det så er sagt, så vil jeg godt lige ligge fokus på, at flere af de kilo man taber på sådanne kure er muskler, hvilket de fleste mennesker ikk har lyst til at miste. Og når det er sådanne kure, så giver det alt for ofte en yoyo effekt. Når jeg siger yoyo effekt, så mener jeg at man taber en masse kilo, men når så kuren er ovre, så vender man tilbage til sine gamle trykke madvaner og man ender ud på et givent tidspunkt med at være præcis samme sted, som man var før kuren.

Man kan godt kickstarte et vægttab med en suppekur eller lign. men man får altså samme problem med vægten igen, hvis man ikke laver en livsstilsændring.

Men jeg sys at du skal prøve at læse lidt rundt her på siden, da jeg desværre er for doven til at beskrive en masse ting, som andre mennesker, der ved 1000gange mere om det end jeg selv og allerede har beskrevet det 100 gange herinde på forummet. Så vil du lære en masse ting om kost og træning, og hvordan du kan bygge en god kombi for dig op, som kan hjælpe dig (og din søster) til et bedre og sundere vægttab :D

Håber jeg på trods af min dovenskab har hjulpet lidt

// Para

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil mene at det er en for skrap kost i har fundet til 'slankemad', altså den kålsuppe du omtaler. Sundt og slankende mad kan godt smage lækkert og være en nydelse - tænk lige over det! (du sagde suppen smagte af bræk)

Især synes jeg jeres diet mangler protein. Jeg synes i skal spise mere proteinrig mad, og det mætter betydeligt bedre end kålsuppe uden det behøver indeholde mange kalorier. (hvis i vil fortsætte med suppen kan man supplere den med bønner/ linser / kyllingestykker / rejer eller lignende)

Prøv eventuelt at låne bøger på biblioteket med slankende opskrifter - det bugner med dem på hylderne, hvis også din søster ønsker en mere appetitlig diet.

Ellers fedt initiativ og held og lykke med det ;-D

Link to comment
Share on other sites

For år tilbage prøvede jeg også suppekuren fordi jeg gerne ville smide nogle kilo. Den første dag syntes jeg at suppen smagte ok, men 2. dag var jeg ikke længere så vild med den, og 3. dag var jeg dødtræt af den, og opgav Jeg oplevede heller ikke det store vægttab den lovede. Så vidt jeg husker stod der i den opskrift jeg fulgte at man kun måtte følge kuren i 1 eller 2 uger, og så skulle man holde en pause. Det er jo nok netop fordi den er meget ensidig, og man kommer til at mangle vigtige næringsstoffer.

Siden er det så lykkedes mig at ændre mine kostvaner, så vægten langsom er gået 20 kg ned, og det har resulteret i et varigt vægttab (det har ind til videre holdt 2 år). Det var ikke en kur jeg startede fra den ene dag til den anden, men små sundere ændringer i mine madvaner jeg efterhånden fik indført. Jeg spiser næsten det samme som jeg gjorde før, men jeg spiser mindre af det, på nær frugt og grønt. F.eks. har jeg droppet det lyse brød. Jeg forsøger at få grønt til alle måltider. Nå jeg f.eks. spiser pizza, tager jeg nok kun halvdelen af det jeg ville spise før, og så tager jeg i stedet en ordenlig portion grøn salat til. Det vigtigste for mig er at jeg undgår at spise for meget! Jeg har lært at jeg ikke skal spise til jeg er meget mæt, men kun til jeg lige netop mæt. Eller som nogle siger - spis til du ikke er sulten mere. Husk også at der er rigtig mange kalorier, som ikke mætter, i mange drikkevarer som sodavand, juice, saftevand, øl, vin m.m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share