Fordele ved at være i god form?


KarlS
 Share

Recommended Posts

Hey guys,

Jeg kom til at spekulere over hvilke fordele der er ved at være i god form (altså have en god kondition)?

Jeg spillede som lille fodbold i tæt på 12 år, og har altid været god til sport. Dog faldt jeg i gymnasiet i WoW fælden, og har siden da været inaktiv, hvad angår kondi-træning. Jeg styrketræner en del, og er som sådan i god form. Jeg er "velsignet" med et godt stofskifte, så har aldrig kunne tage på, hvilket jeg tror ubevist har ført mig til at tro at "jeg er sund". Men det at være tynd og sund er jo langt fra ens.

Så er der nogen der kan give nogle svar på hvilke fordele der ved at være i god form, måske som pro's/con's i forbindelse med styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes såmænd det er et af de bedre spørgsmål, man kunne stille til både sig selv og andre, og også som et mere objektivt, videnskabeligt spørgsmål.

Man burde måske nok gradbøje og kvalificere "god form" lidt mere. Det kan jo være mange ting. Du nævner selv "god kondition", og så senere styrketræning, og det er jo f.eks. heller ikke - nødvendigvis - det samme.

Et basalt problem er måske netop at antage, at der er store fordele ved at være i "god form", uden at man nærmere har defineret, hvad der skal forstås ved den gode form, eller helt præcist hvilke fordele, man forestiller sig, at der skulle være. Måske har man heller ikke kalkuleret med de omkostninger og ulemper, der også kunne være ved at opnå fordelene/den gode form.

Hilsen

Lars

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker på den gode kondition. Det at kunne løbe 10 km 2-3 gange om ugen, uden det er noget videre problem.

At kunne gå op af trapper til 5. sal uden at blive totalt forpustet, at kunne løbe efter en bus uden at blive helt rød i hovedet. Nogle folk får det endda dårligt når de får pulsen op.

Personligt tror jeg måske mange tænker at de styrketræner, også er det nok, men har ens kondi ikke også noget at sige i forhold til hvor god kroppen er til at transportere ilt rundt via. blodet?

På hvilken måde gavnes kroppens generelle tilstand ved at have en god kondition, frem for bare at være "et stort skrummel", men uden evne til at løbe ture osv.

Link to comment
Share on other sites

Personligt tror jeg måske mange tænker at de styrketræner, også er det nok, men har ens kondi ikke også noget at sige i forhold til hvor god kroppen er til at transportere ilt rundt via. blodet?

Jo, det har ens kondi. Hvis man forbedre ens "kondition", vil man, groft set, også mindske risikoen for at få de sygdomme, der er forbundet med det kardiovaskulæresysytem. På samme måde mindsker styrketræning risikoen for faldskader hos ældre(Større styrke, bedre reaktion på fald, stærkere knogler osv.)

Dog behøver man ikke at løbetræne flere timer/km om ugen for at få en forbedring af kondition, der også er sundhedsfremmede(i mangel på et bedre ord). Fx kan intervaltræning et par gange om ugen være nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share