Hvordan skal RM forstås?


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hejsa alle :)

Mit spørgsmål er forhåbentligt ret simpelt at svare på, så here goes:

Hvordan skal RM forstås?

1. Hvis man skal tage 3x10RM er det sådan at den sidste rep i det sidste sæt er der hvor kroppen siger stop

2. Samme scenarie som ovenfor, men her siger kroppen stop hver gang man har taget 10 reps (efterfulgt af en pause, evt. lavere vægt i 2. og 3. sæt)

Jeg har virkelig undret mig over det her i længere tid og kan ikke finde et enttydigt svar nogen steder..?

håber i kan hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Hej "hardvig".

Som tann3r pointerer står RM for repitions max og beskriver den vægt du lige præcis kan flytte X antal gange.

10 RM angive således den vægt du kan flytte 10 gange.

Hvis man taler om 3x10 RM er der pr. def. tale om samme vægt i alle 3 sæt. Med tilstrækkelig pause mellem de 3 sæt, burde dette være muligt.

Ofte holder folk ikke tilstrækkelig pause mellem hvert sæt og de er derfor nødt til at sætte mindre vægt på i næste sæt (dette er self ikke optimalt, hvis du træner andet end syretræning, som mange ikke har gavn af alligevel).

60-90 sek er tilstrækkelig med pause ml hvert sæt, hvis du træner efter 10 RM. (jo tungere du træner = færre RM, jo længere pause)

Bemærk at RM ikke fortæller noget om kvaliteten i øvelsen - dvs hvor god din teknik er. Som regel vil det være muligt at flytte flere kilo i et sæt, hvis man ikke har fokus på teknikken og udelukkende er interesseret i at flytte vægten fra A til B.

Dette anbefaler jeg ikke, da en korrekt teknik er fundimental for forebyggelse af skader i din træning. Spørg en intruktør, hvis du er i tvivl - ellers træn med lavere vægt til at starte med = RM >10.

Min def. af 3x10 RM er altså: "den vægt du kan flytte præcis 10 gange med den korrekte teknik".

Håber du kan bruge svaret til noget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share