"Ølmave" kost og træning?


Morten627
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er 17 år, og startede på styrketræning for 2-3 måneder siden.

Jeg har ikke fulgt nogen kostplan, kun tager protein og NO-xplode.

Træner 4-5 gange i ugen.

Jeg synes dog at min mave kunne trænge til en omgang.

Har i nogle idé'er til hvad jeg kunne gøre min mave "flad" og veltrænet?

Jeg har drukket hver eneste weekende indtil nu, men har droppet alkoholen og sodavand.

Har tænkt mig at komme igang med at nedsætte fedtprocenter og få muskelmassen op.

post-52451-054900200 1301058911_thumb.jp

post-52451-014644800 1301058920_thumb.jp

Edited by Morten627
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Drop også slik og tjek hvad der er i det du spiser af protein, fedt og kulhydrater.

Ellers den klassiske: Løbetræn ved siden af styrketræningen. Sved lidt og brænd nogle kalorier af, det vil kunne gøre underværker. Behøver blot at være 2 gange om ugen. Men alt tager tid.

Og tjek at det du spiser ikke indehoder for meget fedt. Nu ved jeg ikke om du samtidig vil gaine lidt, for så kan det godt være lidt svært og tager endnu længere tid.

Husk at maveøvelser godt nok træner dine mavemuskler, men de kan ikke ses, hvis der er et fedtlag over.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Morten

Har ikke lige referencer, så du må tage dette as-is.

Jeg har læst mig til flg.

1. Der er ingen bestemte Kcal kilder, der "sætter sig" bestemte steder.

Det er dine gener, der bestemmer det.

2. Og så vil jeg lige bekræfte dit tiltag, med en lidt længere smørre.

Overordnet er protein/fedt/kulhydrat fordelingen ligegylding, når (kún når) det gælder vægttab.

Hver har dog fordele og ulemper

Fedt-

Pro: Nedsætter førdøjelseshastigheden (Som kostfibre gør det)

Pro: God mæthedsfornemmelse

Pro: Flere fedtsyrer har gode egenskaber, hvoriblandt adskillige er essentielle.

Pro: "Dyrt" at omsætte til energi

Con: Indeholder 9 Kcal pr gram

Protein-

Pro: God mæthedsfornemmelse.

Pro: Vigtig spiller, for genopbygning af muskler.

Pro: "Dyrt" at omsætte til energi

Pro: Indeholder 4 Kcal pr gram

Con: Hmm... Prutter? :tongue:

Kulhydrat-

Pro: Vigtig spiller, for genopbygning af muskler.

Pro: (Der er flere, kommer ikke lige på dem)

Pro: Indeholder 4 Kcal pr gram

Con: Dårlig mæthedhedsfornemmelse.

Con: Passerer tarmen hurtigt. (Optages hurtigt)

jeg ved der er en anbefaling for bedste energifordeling, men gider man ikke checke varedeklarationer, hver gang man skal have noget i munden, ville jeg i første omgang skære kilder fra, med åbentlyst højt Kulhydrat indhold. Selvom Kulhydrat kun indeholder halvt så meget energi som fedt, kan det lykkes dig at få ALT for meget, uden at føle ubehag.. Eks. sodavand.

3. Mht. Træning

Hvis du kan se i spejlet, at bulen på maven kunne skyldes en forkert kropsholdning, kan det rettes op på. (i nogen grad) Er dit bækken eks. tiltet lidt forover (for stort svej i ryggen - synes jeg at kunne se?) burde man fokusere på core træning. Squat Dødløft er gode til dette. Sørg for godt opspænd i mellemgulvet og hold vejret under løftet.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Eller også kunne du give noget belæg for din udmeldelse om, at visse kalorier sætter sig bestemte steder, da jeg tror hovedparten af folk går ud fra det er gen bestemt, hvor dine kalorier sætter sig, hvis man er i kalorieoverskud..

Det er dig der betvivler det jeg skriver, derfor må du da komme med noget forskningsmateriale omkring det du skriver. Vil da meget gerne vide mere om det så jeg ikke går og tror nok forkert

Link to comment
Share on other sites

Sorry, cba til at lede efter noget som modsiger din udtalelse. Det er dig, som kommer med en påstand, som jeg ikk er enig med dig i, hvilket Droopy heller ikk er ud fra hvad jeg kan læse i hans post.. Når du kommer med en påstand, som tilsyneladende ikk er velkendt (kan godt skyldes min egen stupiditet), så må du da komme med noget belæg for det, hvis andre skal tro din påstand..

Jeg skal blankt erkende, at jeg bare ikk sys at din påstand virker særlig logisk.

Rygning skulle sætte sig på maven, så vidt jeg ved, så øger rygning din forbrænding, men er self skidt for en masse andre ting. Har dog aldrig hørt, at det skulle sætte sig på maven..

Mht. sukker og kulhudrater, hvorfor skulle disse to ting præcis sætte sig på maven. Så hvis jeg er i kalorieoverskud, så kan jeg godt forvente at min kulhydrater og sukker sætter sig på maven. Da man kun teoretisk set kan punktslanke sig, så har jeg bare en smule svært ved at forestille mig, at man kan gøre det omvendt. Punkt vægtøgning i det her tilfælde præcis på maven..

Link to comment
Share on other sites

Jamen så fortæl da hvorfor det ikke passer, hvis du nu er så vis?

Hej Cybra

Svarer lige i et populært sprog, så kan du selv læse om stoftskiftet, hvis det får interesse.

Langt det meste af hvad du spiser, skal inden det kan lagres som fedt, omdannes til "energi".

Kroppen kan dog lagre fedt direkte. (via et enzym: ASP)

Du kan sikkert forestille dig, at når hvad end du har spist, er reduceret til samme form og er tilgængelig i hele kroppen, kan det ikke længere bestemmes hvor energien kom fra.

Og når energien er er ligeligt tilgængelig, er det kroppen der bestemmer, om det skal bruges til arbejde, eller lagres til senere brug.. Skal det lagres, bestemmer kroppen også hvor.

Mænd lagre, som regel, fedt omkring maven. Kvinder omkring når.

Det giver altså, i denne sammenhæng, bedst (kun?) mening at se på hvor meget energi der er i en fødevare.

De største syndere er: Fedt med ca. 9 Kcal. og alkohol(Ethanol) med ca 7 kcal.

I den anden ende er ting som kostfibre, der selvom de er energiholdige kulhydrater, ikke kan optages af kroppen.

Rygning bidrager ikke med energi. Energi kan kun optages via tarmen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Cybra

Svarer lige i et populært sprog, så kan du selv læse om stoftskiftet, hvis det får interesse.

Langt det meste af hvad du spiser, skal inden det kan lagres som fedt, omdannes til "energi".

Kroppen kan dog lagre fedt direkte. (via et enzym: ASP)

Du kan sikkert forestille dig, at når hvad end du har spist, er reduceret til samme form og er tilgængelig i hele kroppen, kan det ikke længere bestemmes hvor energien kom fra.

Og når energien er er ligeligt tilgængelig, er det kroppen der bestemmer, om det skal bruges til arbejde, eller lagres til senere brug.. Skal det lagres, bestemmer kroppen også hvor.

Mænd lagre, som regel, fedt omkring maven. Kvinder omkring når.

Det giver altså, i denne sammenhæng, bedst (kun?) mening at se på hvor meget energi der er i en fødevare.

De største syndere er: Fedt med ca. 9 Kcal. og alkohol(Ethanol) med ca 7 kcal.

I den anden ende er ting som kostfibre, der selvom de er energiholdige kulhydrater, ikke kan optages af kroppen.

Rygning bidrager ikke med energi. Energi kan kun optages via tarmen.

Har lige kigget lidt på nettet og det ser ud til i har ret, kan ikke finde noget som helst om min teori. Men da folk med abdominal fedme som oftest har forhøjet triglycerid, kan man undgå fedme - heriblandt mave - ved at droppe fødevarer som omdannes til dette og self fed mad. Ved at spise sund kost, kan man blive ordentlig mæt og undgå at spise det dårlige mad og herved tabe sig.

Men rygning øger kortisolniveauet i kroppen, da det sætter en stress reaktion igang, kortisol er med til at øge abdominal fedme?

Link to comment
Share on other sites

Det holder desværre ikke helt.

Stort set alt mit fedt sidder i/på mave og spiser aldrig junk, har aldrig røget, dyrker masser af motion og overopfylder de generelle kostråd - måske ligge bortset fra at jeg spiser lidt for meget protein og for lidt fedt.

Har man de forkerte gener, er der ikke en skid at gøre (andet end at sulte sig) :dry:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

I "Spis maven flad" har de nogle interessante delvist underbyggede postulater omkring, hvad der sætter sig på maven, men de taler også om genetik.

Det genetiske drejer sig mest om insulin følsomhed, så vidt jeg husker det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share