Køb af racercykel


greg
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne cykle de 30 km til mit arbejde (og de 30 km hjem) for at få gang i noget motion og vil derfor gerne købe en racercykel til ca. 10.000 kr. Er der nogen, der har et godt råd til, hvilken cykel jeg bør gå efter, gode steder at købe, og om der er andre ting, jeg skal være obs på?

Link to comment
Share on other sites

Sats med at søge på cykler der koster en 7-8000,- og sørg for at finde en der passer dig. Ned til cykelhandleren og hør hvad han har og hvad han anbefaler. Når du så har hørt hvad han har at sige prøver du cyklen, siger tak for besøget, og smutter videre til en 3-4 andre butikker. Ikke så meget for at presse prisen, men for at få prøvet nogle forskellige cykler, og så du finder en cykel du kan li.

Årsagen til at du skal bruge en 7-8000,- på cyklen, er fordi du skal have udstyr ved siden af. Du skal have en hjelm, sko, pedaler, tøj(en svedundertrøje, en cykeltrøje, et par shorts, et par overtræksbukser til når det er koldt, en god jakke, sokker, handsker etc), sko etc. Men alt dette kan en god cykelhandler også hjælpe med.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men bor du i nærheden af København ville jeg tage et smut til Heino Cykler i Brøndby, Ritter Cykler i Lyngby, Webike i Vanløse og måske en fjerde og forhøre mig.

Link to comment
Share on other sites

Stort set enig med Kermit!

Husk også at smutte i Bikebuster, som også har nogle udmærkede tilbud ind imellem

Med hensyn til cykeltøj, så er priserne hos cykelhandlerne ofte grotesk høje. Svedundertrøjer, cykeltrøjer mv. kan ofte købes til en mellem en tredjedel og en femtedel af cykelhandlerens pris i de store supermarkeder. Oftest er det lige så godt som cykelhandlerens, i hvert fald hvis du lige ser dig lidt for. Jeg er holdt op med at købe cykeltøj hos cykelhandlerne - det er ikke merprisen værd, efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hej greg

Der er gode cykler at finde i de butikker som Kermit nævner. Heino cykler har en del at mærket Focus, i det prisleje. Kig evt. efter en model fra sidste år så kan du spare 1000-2000 kr. Når din racer maks må koste 10k skal du vælge en med et godt alu stel og ikke carbon. Vælg en cykel med en Shimano gear-gruppe, da de er billigere end SRAM og Campagnolo. Lad være med at købe de billigste cykelshorts, det kan helt sikkert betale sig at finde et par med en rigtig gode pude, ellers kan det blive ris til egen røv :) Hvis du typisk vil kører med hastigheder på 25-35 km/t, så vælge kompakt kranksæt til cyklen.

Håber det hjalp, og god jagt :)

Link to comment
Share on other sites

som jeg siger til alle der spørger mig om dette spørgsmål. "Så længe budgettet er under 15.000, så søg brugt!" Du kan sparer SÅ MANGE penge ved at søge brugt. Et hurtigt kig på Dba.dk og jeg har allerede set cykler som fra ny kostede omkring 35.000 og kun har kørt en sæson. Den kan du få for 16.000. Det er så mange penge og sparer! Der er nogle cykler som kun har kørt 200 - 800 km ergo, du kan ikke se de har været brugt.

Mit råd: Søg brugt!

Link to comment
Share on other sites

som jeg siger til alle der spørger mig om dette spørgsmål. "Så længe budgettet er under 15.000, så søg brugt!" Du kan sparer SÅ MANGE penge ved at søge brugt. Et hurtigt kig på Dba.dk og jeg har allerede set cykler som fra ny kostede omkring 35.000 og kun har kørt en sæson. Den kan du få for 16.000. Det er så mange penge og sparer! Der er nogle cykler som kun har kørt 200 - 800 km ergo, du kan ikke se de har været brugt.

Mit råd: Søg brugt!

Er generelt også en god ting, hvis man har styr på hvad det er man skal have. Som nybegynder kan det være svært at finde den rigtige størrelse etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vi også mene at brugt skal man kun købe, hvis man er inde i tingene og kompetent til at vurdere f.eks. slidtage og hjulenes tilstand. For en forholdsvis nybegynder er det ret godt at når den rette cykel er fundet, så har man frit valg i størrelser og individuel tilpasning fra en fagmand. Det er noget vigtigere end f.eks. gruppen er et trin bedre eller ej…

Jeg har ikke altid været heldig med de enkelte medarbejdere hos Heino (f.eks. brugte en mere tid på at fortælle mig hvor stor idiot jeg var, når jeg ikke havde en elektrisk kompressor til at pumpe dæk med end at sælge mig en cykel), men generelt er de ret kompetente og Fokus cykler er/(var?) ret meget cykel for pengene i forhold til de hypede italienske, engelske og amerikanske mærker. Så det er et godt sted at starte. Hvis du siger dit totale budget fra start af, kan du være heldig at få en samlet pakke med en god rabat i Heino. Men nøjes ikke kun med dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share