Antal gram kulhydrater om dagen?


kathrine84
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

Er der nogle der kan fortælle hvor mange gram kulhydrat jeg skal have om dagen, når jeg dyrker træning næsten hver dag?

jeg har på denne side læst mig frem til at jeg skal minimum have 1,5 gram protein pr kilo kropsvægt. Jeg synes jeg har læst et sted, at man skal have minimum 5 g kulhydrat pr. kilo kropsvægt. For mig virker det dog som alt for meget, når man skal tabe sig. Er der nogle, der kan hjælpe?

Link to comment
Share on other sites

Det er desværre umuligt at sige hvor mange gram kulhydrater du bør spise om dagen. Flere ting påvirker dog dette.

1: Dit totale energiindtag har naturligvis en del at sige og stor aktivitet øger typisk ens energiomsætning.

2: Hvor meget du i øvrigt spiser! Spiser du rigeligt med fedt og protein kan du klare dig med langt mindre kulhydrater, kender til aktive mennesker der klarer sig på næsten ingen kulhydrater overhovedet.

Hvis du indtager 2000 kcal om dagen og er i energibalance, ville et passende bidrag til kulhydrater være alt 100-300g dagligt. Hvis din vægt er på ca 65kg ville det svare til et indtag mellem 1,5g/kg og næsten 5g/kg.

Højere eller lavere energi indtag ville selvfølgelig ændre på disse værdier.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar allesammen

Jeg dyrker motion 5 -6 gange om ugen og forsøger at holde mit kcal indtag på 1750 om dagen. Selvom jeg skal tabe mig, synes jeg det er svært at gå længere ned. I hvert fald i længere tid af gange. Det går også stille der ned af ved dette.

Jeg har faktisk lige læst på sundhedsguiden.dk her til aften at kvinder skal indtage 250 - 300 kulhydrater om dagen.

Lige nu bruger jeg madlog og kan derfor holder øje med mit indtag hver dag. Jeg spiser aldrig over de anbefalet 55 % når det gælder kulhydrater og spiser gerne flere proteiner end de anbefalet 20 %. Håber jeg er på rette vej :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar allesammen

Jeg dyrker motion 5 -6 gange om ugen og forsøger at holde mit kcal indtag på 1750 om dagen. Selvom jeg skal tabe mig, synes jeg det er svært at gå længere ned. I hvert fald i længere tid af gange. Det går også stille der ned af ved dette.

Jeg har faktisk lige læst på sundhedsguiden.dk her til aften at kvinder skal indtage 250 - 300 kulhydrater om dagen.

Lige nu bruger jeg madlog og kan derfor holder øje med mit indtag hver dag. Jeg spiser aldrig over de anbefalet 55 % når det gælder kulhydrater og spiser gerne flere proteiner end de anbefalet 20 %. Håber jeg er på rette vej :)

Du kan ikke regne med de 250-300 gram. Det kommer 100 % an på ens aktivitetsniveau og ens mål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share