Kostprogram, men kræsen?


Arsukfjorden
 Share

Recommended Posts

Davs alle MOL'ere.

Jeg er ny herinde og jeg har forsøgt at søge lidt rundt efter mine svar, men syntes ikke lige finder de svar som passer til mig, men alle er jo også forskelige.

Sagen er at jeg indtil for et par måneder siden ikke har tænkt meget på vægt, udseende osv osv og det har jeg aldrig gjort. Men nu har jeg skruet meget ned for slik osv, så det mest kun er i weekenderne og slet ikke i samme mængder som før. Før i tiden snuppede jeg også lige 200g chokolade hvis jeg var sulten midt på dagen. I dag tager jeg en flad rugbrødsmad med noget pålæg.

Men det nytter jo ikke noget kun at skrue ned for de søde sager, for jeg skal jo også spise sundere. Desværre er jeg temmelig kræsen. Jeg spiser stort set alt kød samt ris og pasta, men grøntsagerne har lidt sværere ved at komme ned. For lige at gøre det en smule mere overskueligt, så skriver jeg lige hvad jeg generelt spiser

Hvad jeg spiser uden tøven

Alt slags kød (Undtagen muslinger, blæksprutter og fisk)

Salat, agurk og gulerøder.

Brød af alle slags

Gryn

Hvad jeg helst ikke spiser:

Grøntsager jeg ikke nævnte ovenover

Alle kogte grøntsager

Sovs

Blendet mad

Kartofler kan jeg lige klemme ned, men det er efter mange års øvelse.

Jeg styrketræner 1 time + 24min kondicykel(jeg er i rimelig form - performance index på 43) 3 gange om ugen. Kan i hjælpe med en brugbart kostplan? Hvis jeg er tvunget til at spise grøntsager, så må det være sådan, men jeg ville da helst foretrække det sådan at mine måltider var så behagelige som muligt. Jeg er desuden helt klar på protein tilskud, kreatin osv, hvis det kan supplere delvist for min kræsenhed.

Så kan i give en lille hånd med til en "ca" kostplan? Ikke at jeg vil have et skema og sådan, men bare nogle faste rammer.

På forhånd et STORT tak til jer!

Link to comment
Share on other sites

Prøv at lave din egen kostplan ud fra disse råd:

2 g protein pr. kg kropsvægt - protein kun udregnet fra proteinkilder som kød/æg/mælk og altså ikke gryn osv.

1 g fedt pr. kg kropsvægt - olivenolie/andet god olie/nødder. Spar på fedt fra mejeriprodukter og kød.

Kulhydrater efter behov - du kan prøve med samme mængde som du får protein, hvoraf de fleste indtages om morgenen og før/under/efter træning. Kulhydrater i form af havregryn/rugbrød og ris (må du da kunne spise :tongue: )

Hvis det er for få kulhydrater spiser du flere - og omvendt. Det er ret individuelt og kommer specielt an på hvor aktiv du er i løbet af dag både mht. din træning eller om du skal fokusere på arbejde/i skolen.

Grøntsager:

300 g salat + 400 g gulerødder om dagen burde være fint.

Link to comment
Share on other sites

12 gange siger man det tager for at lære at kunne li noget... hvad med at forsøge dig med det at lære at kunne lide nogle grønsager, det ville gøre din kost klart sundere.

Jeg kan snakke fra personlig erfaring, man kan godt vænne sig til at kunne lide ting. Jeg har vænnet mig til at kunne li svampe, squash og aubergine fx.

ved ikke om det tog 12 gange men det var bare ned med lortet nok gange, til sidst var det bare ikke et problem mere.

Link to comment
Share on other sites

Det er de absolut sundeste ting du nægter at spise, og det bliver du nødt til at lave om på, hvis du vil noget med din træning. Så simpelt er det.

Det handler ikke kun om indhold af protein, kulhydrater og fedt, men lige så meget alle de vitaminer, mineraler og kostfibre du går glip af!

Det kan sagtens lade sig gøre at få alt det nødvendige "kunstigt" gennem kosttilskud, men det er dyrt og absolut unødvendigt - og smager IMO hæsligt pga. alle de syntetiske ting der er hældt i.

Det der får maden til at "smage godt" er sukker, salt, fedt og alle det kunstige E-nummer gift, dvs. hovedsageligt de ting man skal gå udenom.

Jack LaLanne sagde meget klogt: "If it tastes good, spit it out!" og det er egentligt en meget god hovedregl, når man som normal forbruger skal lære at sortere skidt fra kanel. At det sunde så med tiden er det, der kommer til at smage godt, er jo så bare en bonus :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Uha det var da nogle informative svar. Super! Lidt mere generelt om min træning: Eftersom at jeg jo er en uforudsigelig 17 årig teenager, så er jeg selvfølgelig hoppet med på bølgen med scooter/knallert, so mjeg bruger itl hverdagskørsel og det er nu hovesageligt fordi at jeg syntes det er super hyggeligt at rode med maskiner. Men det kræver jo også mere motion, så derfor er min plan styrketræning + 24min kondicykel(24min program, lvl 8, over 90rpm hele vejen) hver 2. eller 3. dag og så fylder jeg de resterende dage ud med 24min kondicykel. Alt den cykling er hovedsageligt for at kompensere for at jeg ikke cykler i skole længere.

Så lige noget feedback til feedbacken:

MamboMads

Det var lige noget i den stil jeg søgte efter. Rugbrød og gryn spiser jeg selvfølgelig. Intet problem. Skal jeg bare spise noget havregryn med mælk og uden sukker om morgenen? Snakker vi 200-300g eller hva? 300g salat og 400g gulerødder kan jeg også sagtens klare. Skal de indtages i løbet af dagen eller må jeg gerne spise størstedelen til frokost?

Angående kulhydraterne, hvordan ved jeg så om jeg spiser for lidt eller for mange? Det er jo ikke fordi jeg har et kulhydrat'O'meter plugget direkte ind i kroppen...

Jaaanie

Well, jeg har godt nok hørt alt for mange gange fra mutter af at man bare kan lære at kunne lide mad. Det vil jeg nu ikke sige at jeg umidlbart kan. Jeg har kæmpet siden jeg var 2 år med at spise kartofler stort set hver dag og det er stadig sådan at jeg ofte er nødt til at skylle ned med et glad vand. Jeg kan love dig for at det ikke kun er 12 gange jeg har smagt kartoflter. Det er heller ikke kun 1.000 gange ;) Kogte grøntsager kan jeg overhovedet ikke klare lugten af. Det er derfor jeg foretrækker hvis jeg kunne få de fleste grøntsager igennem fz gulerødder, som jeg gerne spiser.

Henrik Nygaard

Uh du er ond. Alt det du siger er lige præcis hvad jeg helst ikke vil høre ;) Jeg har virkelig svært ved at spise de fleste grøntsager. Gulerødder er nok de sundeste som jeg spiser uden problemer, så hvis jeg som MamboMads siger kan nøjes med en skovlfuld af dem og så noget salat, så vil det virkelig hjælpe på motivationen. Hva er din mening om det? :)

Jeg er klar over at hvis jeg kakl komme i god form, så skal der den rigtige kost til, men jeg håber virkelig at det kan gøres med de ting jeg kan lide(igen så fx massere af gulerødder), da jeg tror jeg vil få svært ved at holde en plan hvis jeg skal sidde og kæmpe for at få maden ned hver dag.

Tak for de gode svar. Jeg håber i lige vil give noget feedback til min feedback til jeres feedback(hmm.. den sætning lyder lidt underlig..). Det ville være super hvis jeg kan få brygget en plan sammen, så jeg kan komme igang i næste uge.

Link to comment
Share on other sites

MamboMads

Det var lige noget i den stil jeg søgte efter. Rugbrød og gryn spiser jeg selvfølgelig. Intet problem. Skal jeg bare spise noget havregryn med mælk og uden sukker om morgenen? Snakker vi 200-300g eller hva? 300g salat og 400g gulerødder kan jeg også sagtens klare. Skal de indtages i løbet af dagen eller må jeg gerne spise størstedelen til frokost?

Havregryn med mælk er fint om morgenen.

Find selv ud af hvor meget du kan/vil spise. 300 g havregryn er f.eks. virkelig meget til et enkelt måltid.

Du kan selv bestemme hvornår du indtager dine grøntsager, det betyder ikke alverden.

Angående kulhydraterne, hvordan ved jeg så om jeg spiser for lidt eller for mange? Det er jo ikke fordi jeg har et kulhydrat'O'meter plugget direkte ind i kroppen...

Hvis dit mål er at tage på og du ikke tager på (gør du næppe medmindre du spiser en smule mere kulhydrat end jeg skrev ovenover) skal du spise mere.

Hvis dit mål er at tabe dig og du ikke taber dig, skærer du ned på kulhydraterne.

Hvis dit energiniveau generelt er for lavt, spis flere kulhydrater/sov mere.

Jaaanie

Well, jeg har godt nok hørt alt for mange gange fra mutter af at man bare kan lære at kunne lide mad. Det vil jeg nu ikke sige at jeg umidlbart kan. Jeg har kæmpet siden jeg var 2 år med at spise kartofler stort set hver dag og det er stadig sådan at jeg ofte er nødt til at skylle ned med et glad vand. Jeg kan love dig for at det ikke kun er 12 gange jeg har smagt kartoflter. Det er heller ikke kun 1.000 gange ;) Kogte grøntsager kan jeg overhovedet ikke klare lugten af. Det er derfor jeg foretrækker hvis jeg kunne få de fleste grøntsager igennem fz gulerødder, som jeg gerne spiser.

Henrik Nygaard

Uh du er ond. Alt det du siger er lige præcis hvad jeg helst ikke vil høre ;) Jeg har virkelig svært ved at spise de fleste grøntsager. Gulerødder er nok de sundeste som jeg spiser uden problemer, så hvis jeg som MamboMads siger kan nøjes med en skovlfuld af dem og så noget salat, så vil det virkelig hjælpe på motivationen. Hva er din mening om det? :)

Jeg er klar over at hvis jeg kakl komme i god form, så skal der den rigtige kost til, men jeg håber virkelig at det kan gøres med de ting jeg kan lide(igen så fx massere af gulerødder), da jeg tror jeg vil få svært ved at holde en plan hvis jeg skal sidde og kæmpe for at få maden ned hver dag.

Tak for de gode svar. Jeg håber i lige vil give noget feedback til min feedback til jeres feedback(hmm.. den sætning lyder lidt underlig..). Det ville være super hvis jeg kan få brygget en plan sammen, så jeg kan komme igang i næste uge.

Det kan godt være du er kræsen, men det er altså ikke helt galt.

Der er dog to ting du en dag forhåbentlig kommer til at kunne spise:

Fisk og broccoli.

Du dør selvfølgelig ikke hvis du undlader at spise dette og jeg synes klart Henrik overdriver.

Link to comment
Share on other sites

Henrik Nygaard

Uh du er ond. Alt det du siger er lige præcis hvad jeg helst ikke vil høre ;) Jeg har virkelig svært ved at spise de fleste grøntsager. Gulerødder er nok de sundeste som jeg spiser uden problemer, så hvis jeg som MamboMads siger kan nøjes med en skovlfuld af dem og så noget salat, så vil det virkelig hjælpe på motivationen. Hva er din mening om det? :)

Det kan ses fra to vinkler.

Enten er jeg ond for at sige "sandheden" (vi er ude i et bredt område her, og der er mange opfattelser af hvor sundt det er "nødvendigt" at leve).

Eller også er du ond ved dig selv, når du fylder hovedet med det junk :wink:

Hvor langt man vil/kan overskue at gå er forskelligt fra person til person, og lidt grøntsager er bestemt bedre end ingen grøntsager. Men jeg vil stærkt anbefale dig at udvide din horisont lidt, og i det mindste give nogle ting en chance. Gulerødder er bestemt sunde og pumpet med A vitamin, men der mange andre vitaminer og mineraler du har brug for, og dem kan andre grøntsager hjælpe dig til.

Fisk, som Mads også nævner, er bestemt også en af de ting du ville have stor gavn af at blive venner med.

Men start under alle omstændigheder roligt ud. Alt for meget på én gang er nemt at gå kold i.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være du er kræsen, men det er altså ikke helt galt.

Der er dog to ting du en dag forhåbentlig kommer til at kunne spise:

Fisk og broccoli.

Du dør selvfølgelig ikke hvis du undlader at spise dette og jeg synes klart Henrik overdriver.

Over/underdrivelse kommer jo an på, hvilke øjne man ser det med.

Jeg lever fuldstændigt uden raffineret sukker og kunstige sødemidler, undgår for så vidt muligt tilsætningsstoffer, og et typisk aftensmåltid for mig er 60-80% grøntsager af forskellig art og kød for resten.

Menigmand vil sige at dét er ekstremt, en rigtig sundhedsguru vil sige at jeg stadig har meget at "give afkald på".

Facit af at trække nogle syndere ud af regnestykket er dog stadig, at jeg har fået det bedre af sundere kost.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ses fra to vinkler.

Enten er jeg ond for at sige "sandheden" (vi er ude i et bredt område her, og der er mange opfattelser af hvor sundt det er "nødvendigt" at leve).

Eller også er du ond ved dig selv, når du fylder hovedet med det junk :wink:

Well, nu er der jo ikke rigtigt noget junk i de madvarer der er nævnt i denne tråd.

Over/underdrivelse kommer jo an på, hvilke øjne man ser det med.

Jeg lever fuldstændigt uden raffineret sukker og kunstige sødemidler, undgår for så vidt muligt tilsætningsstoffer, og et typisk aftensmåltid for mig er 60-80% grøntsager af forskellig art og kød for resten.

Menigmand vil sige at dét er ekstremt, en rigtig sundhedsguru vil sige at jeg stadig har meget at "give afkald på".

Facit af at trække nogle syndere ud af regnestykket er dog stadig, at jeg har fået det bedre af sundere kost.

Dette er uinteressant i forhold til hvordan man bedst hjælper en 17-årig dreng med at ændre sine vaner på en simpel måde der holder ham motiveret.

Link to comment
Share on other sites

Well, nu er der jo ikke rigtigt noget junk i de madvarer der er nævnt i denne tråd.

Dette er uinteressant i forhold til hvordan man bedst hjælper en 17-årig dreng med at ændre sine vaner på en simpel måde der holder ham motiveret.

Er vi enige om, at slik er junk, selom det kun spises i weekenden?

Er vi enige om, at stegt flæsk og grillpølser er junk?

Er vi enige om, at hvidt brød er junk?

Der er MEGET potentielt junk, dømt ud fra hans beskrivelse af spisevaner.

Om man så vil spise det, og i så fald hvor meget, må være folks egen sag.

Og hvad der er interessant af de muligheder der findes, er vel i bund og grund op til ham selv at vurdere?

Du har fundet et niveau der passer dit temperament, jeg har fundet et der passer mit, og for mig var motivationen netop en clean cut tilgang i stedet for den lade "vi nøjes med at gøre det halvt" attitude, som alle småfede Danskere stiller op med 2 januar, når tømmermændene har lagt sig. De selv samme småfede Danskere som giver op efter en måned eller to, fordi resultaterne udebliver, eller i bedste fald hurtigt tager de tabte kilo på igen med renters rente... Mit bud? Forkert foder!

Link to comment
Share on other sites

Kogte grøntsager kan jeg overhovedet ikke klare lugten af. Det er derfor jeg foretrækker hvis jeg kunne få de fleste grøntsager igennem fz gulerødder, som jeg gerne spiser.

Jeg har også lidt problemer med grøntsager (dog ikke så voldsomt som dig.. hehe). Har en teori om, at jeg har traumer fra min barndom, hvor mine forældre kun serverede aldeles udkogte grøntsager. :blink:

Jeg kan godt spise kogte gulerødder f.eks., men jeg nyder dem ikke og foretrækker dem rå. Jeg kæmper med rødbeder og champignon og løg. Kan godt lide bønner og ærter. Altså kogte. Men for det meste hælder jeg bare kogt vand over nogle frosne. Hvidkål bliver spist i form af coleslaw.. hehe. Jeg bruger meget spinatblade i mine salater. Og spirer. Ved dog ikke lige hvor meget det batter i form at vitaminer og mineraler.

Prøv dig lidt frem med rå eller crispy grøntsager :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes mads flere gange rammer hovedet på sømmet, både med kommentaren om broccoli og motivationen.

Du gør dig selv en stor tjeneste ved at spise grønne grønsager - det er vigtigt for dine knogler da det er vores primære kilde til calcium. det er også et godt tip Eulogydk kommer med at bruge spinat som salat. Det gør jeg tit selv.

lækre salater kan også laves ved at hakke rå broccoli, peberfrugter og andre grønsager i små tern, evt tilføje noget lækker dressng, bacon, feta eller hvad man nu synes.

Link to comment
Share on other sites

vil sige at jeg har samme problem som dig, at grønsager ikke er min bedste ven, men jeg har fundet en ok løsning i stegte grønsager, plejer at købe dem i poser i de respektive supermarkeder. jeg marinere noget kylling hverdag i noget chili og hvidløg, og bruger så marinaden til at stege grønsagerne i bagefter. dette har i hvert fald fungeret fint for mig.

ved godt at der er en risiko for at man kører død i det, men jeg kører på 6. uge og det smager stadig dejligt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share