Dyrt at være sund?


Camilla86
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt mig for at smide 10 kilo :) Og håber inderligt at det lykkes for mig denne gang.

Synes bare det er ekstremt dyrt atkøbe sundt mand, frugt, grøntsager, magert kød osv.

Så vil lige høre om der er nogen der har nogle lækre sunde retter, der ikke koster en bondegård at lave :)

Link to comment
Share on other sites

Del mad op i kategorier, såsom kød og proteinkilder, stivelses kilder, fedt kilder, frugt og en sidste til grønt. Inden for kategori vil der være dyrere og billigere alternativer. Specielt grøntsager er dyre i forhold til deres energiindhold. Nogle grønsager er dog til at betale og spis så mere af dem og mindre af de dyre.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er dyrt at gå fra en usund kost med masser af kød, kartofler, ris og pasta, kager og chokolade næste daglig, til en sundere kost der består af mindre mængder godt kød, mange flere grøntsager og fruger, groft brød, og begrænset mænder kager og slik.

Hvis du ser på hvor meget grønt du får for 100 kr, og sammenligner det med hvor meget kød du får for 100 kr bliver den grønne stak vist størst. Jeg tror du skal over i den mere eksotiske grøntafdeling for at få højere kilopris på grønt end på det billige kød. Magert kød er dyrerer end det fede, men så spis mindre af det! Og hvor tit har du ikke skåret fedet væk fra ribbenstegen eller koteletten? Det slipper du for når du køber magert. Du kan jo også vælge at købe det billigere kød, og så bare spise endnu mindre af det, så du på den måde ikke får for mange kalorier. Gå efter tilbudene. Der er tit tilbud på frysegrøn (som jeg også synes er fantastisk) og der er næsten altid tilbud på frugter et eller andet sted - f.eks. 10 stk for 20 kr. Og hvis de erstatter kage eller slik, er der da vist også penge at spare.

Så vil jeg også mene at det for de fleste er et spørgsmål om pririotering. De fleste vil hellere bruge pengene på et par nye bukser eller den nyeste CD, end at give deres krop noget ordentlig mad.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på hvor meget Magert kød er dyrerer end det fede, men så spis mindre af det!

Et rigtigt daarligt kostraad. Fint nok, at der skal spises mange groentsager, men koed er absolut ikke stedet at skaere. Magert koed: Ja. Mindre af det: Nej. Er der et tidspunk, hvor det er vigtigt at faa nok magert koed, er det netop, naar man gerne vil tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Der er masser af kogebøger med opskrifter på sund og billig mad, og de er tit på tilbud i supermarkederne til 50-75kr.

God og sund mad er bare en anelse dyrere, netop fordi det ikke er langtidsholdbart samlebånds-mad, der er pumpet op med vand og andre "spændende" ting. Spørgsmålet er så, om mad i virkeligheden er en ting man bør spare på! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er masser af kogebøger med opskrifter på sund og billig mad, og de er tit på tilbud i supermarkederne til 50-75kr.

God og sund mad er bare en anelse dyrere, netop fordi det ikke er langtidsholdbart samlebånds-mad, der er pumpet op med vand og andre "spændende" ting. Spørgsmålet er så, om mad i virkeligheden er en ting man bør spare på! :smile:

Jamen, skal jeg så spare på mit gucci bælte??? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Magert kød er sgu da ikke dyrt?!

Jo, hvis vi snakker hakket oksekød med 3% kontra 22%; eller osso buco mod oksemørbrad!

Men hvis du vil tabe dig, så køb kylling(frost: 50 kr/kg), svinemørbrad (frost: 60 kr/kg) svineschnitzler (50 kr/kg)

Camilla, i dine indlæg lyder det lidt som om, du allerede har besluttet dig, at de der 10 bare er komplet umuligt! Og hvis det er umuligt, så bliver det sgu umuligt!

BS har ringet og fortalt, at det kun er dig selv, der sætter forhindringerne....

Link to comment
Share on other sites

Magert kød er sgu da ikke dyrt?!

Jo, hvis vi snakker hakket oksekød med 3% kontra 22%; eller osso buco mod oksemørbrad!

Men hvis du vil tabe dig, så køb kylling(frost: 50 kr/kg), svinemørbrad (frost: 60 kr/kg) svineschnitzler (50 kr/kg)

Camilla, i dine indlæg lyder det lidt som om, du allerede har besluttet dig, at de der 10 bare er komplet umuligt! Og hvis det er umuligt, så bliver det sgu umuligt!

BS har ringet og fortalt, at det kun er dig selv, der sætter forhindringerne....

Synes bestemt ikke det er umuligt... Jeg søger bare gode råd og idéer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt mig for at smide 10 kilo :) Og håber inderligt at det lykkes for mig denne gang.

Synes bare det er ekstremt dyrt atkøbe sundt mand, frugt, grøntsager, magert kød osv.

Så vil lige høre om der er nogen der har nogle lækre sunde retter, der ikke koster en bondegård at lave :)

Jeg tror man skal passe på med at gøre vægtabet til noget kompliceret, der kræver store ændringer i kost og som afkræver dyre indkøb af specielle råvarer fra Irma osv...

Jeg har siden 1. januar tabt 17 kg (er 192 cm høj og vejer i dag 85 kg). Har det været dyrt? Nej, det synes jeg egenligt ikke.

Jeg har bevidst fravalgt at lave specielle retter med tilhørende specielle indkøbslister. Det har jeg gjort af to årsager; det passer ikke ind i vores travle børnefamilie og fra tidligere ved jeg, at det bliver for dyrt for os samt at vi kører surt i at ændre vores madvaner for meget.

Så hvad jeg har så gjort på madsiden? Jeg har bevidst fravalgt kager, slik og sodavand (det tror jeg faktisk at vi har sparet mange penge på) og så har jeg forsøgt at gøre vores madvaner sundere - og ikke specielt anderledes. Dvs jeg har fravalgt de fedeste madvarer samt hvidt brød. Derudover har jeg skruet lidt ned på indtaget af mad ved måltiderne og suppleret lidt op med kogte grøntsager/rå salat på tallerkenen (de er hurtige at lave samt billige at købe) og er jeg gået sulten fra bordet har jeg suppleret med gulerødder. Jeg føler bestemt at jeg lever sundere uden at at er blevet specielt mere dyrt at være mig/os.

Der ud over har jeg motioneret meget ca 4-5 gange/uge (Fitness samt cykling, idet mine knæ ikke kunne holde til at løbe). Det er klart, at hvis jeg ikke har motioneret så har jeg ikke tabt mig så meget som jeg har. Motionen gør hele forskellen i min verden, hvis du ikke har evnen til at fastholde totalt nye madvaner.

Svipper

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt følge dig i at det godt kan være lidt dyrt. men det er ofte også fordi jeg gerne vil lave sunde retter efter opskrifter, så det ikke bliver for ensformigt og kedeligt. Det kræver ofte at man køber lidt af det hele.

Selv synes jeg at tiden og planlægningen er det største problem og altid sørge for at have sundt mad med på arbejde eller studiet.

Hvilken slags træning laver du? Selv går jeg til spinning, og løber lidt som en opvarmning før styrketræning i fitness.dk

Link to comment
Share on other sites

Hej.

protein der er billig:

tun i vand på dåse

kylling filer

billige grønsager:

generelt grønsager på frost

champion på glas

gulerødder

løg

hvidkål

Og jeg vil også mene, det er et dårlig slanke råd at spise mindre fedtfattig kød. Det er du nød til at prioritere i dit buget hvis du skal holde dig selv mæt mens du slakker dig.

Held og Lykke.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på, er det frost eller ferske, er det inderfile eller brystkød?

-For brystfiler plejer jeg at gå efter:

Frost -> under 50 kr/kg

Fersk -> under 60 kr/kg

Altså, hvis man kan få brystkød også så er det da helt klart et plus! :smile: Billigt! :smile:

Hvad så hvis det skal marineres? :4disguise:

Bwhahaha. Brah i lul'd

:innocent:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min hverdagsaftensmad er ofte: Frostgrøntsager på en pande, 1ds. flåede tomater over, og så en omgang tun på dåse/bønner/kikærter/whatever i.. Frokosten er gulerødder, broccoli, avocado, bønner/kød, marinerede hvidløg og solsikkefrø... de forskellige ting holder et par dage, så prisen er i bund.. det interessante ved maden kan så diskuteres, men så er der til lidt lækkert aftensmad i weekenden.. som så smager fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share