Sukkerafhængig


Camilla86
 Share

Recommended Posts

Jeg er ekstrem sukkerafhængig. Har hele tiden behovet for at putte noget i munden og den søde tand skal helst plejes og gerne med cola :/

Har flere gange prøvet at tage en kold tyrker, men falder i igen efter ret kort tid.

Nogen der har nogle fif til at vænne sig af med denne dårlige vane?

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte for et års tid siden fuldstændigt droppe alle former for raffineret sukker og sødemidler, simpelthen fordi jeg bliver syg af dem.

At droppe sukker er en utrolig hård ting at gå igennem, det kræver viljestyrke.. Jeg har set flere afhængighedseksperter nævne sukker som et af de mest vanedannende stoffer, værre end alkohol og mange euforiserende stoffer.

I dagligdagen hjælper det at erstatte sukkeret med søde frugter, og slik kan direkte erstattes af smoothies.

Er sukkertrangen virkelig slem, er der et (lidt ulækkert :tongue:) trick der kan hjælpe. Inspirationen fik jeg fra diverse rygestop-opfindelser, der skal give illusionen af at ryge, for at tilfredsstille impulserne lidt. Put dit "drug of choice" i munden, tyg det - og spyt det ud. Spis gerne noget sundt inden, så din hjerne registrerer at der bliver fyldt noget i maven.

Hvis du har gjort det til en vane hele tiden at skal have noget i munden, kunne tyggegummi være et gode fix.

Derudover skal du sørge for at holde dit blodsukker stabilt. Del måltiderne op i 6, så du aldrig kommer til at gå på tom mave. Det er dér man bliver svag og giver efter.

Det samme gælder når du er på indkøb. Spis ALTID inden, så du ikke skal forbi alle de dejlige søde sager med blodsukkeret i bund.

Håber du kan bruge noget af det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Henrik har mange fine pointer men er uenig hvad angår de 6 daglige måltider. Spiser du hyppige måltider vil dit blodsukker være højt hele tiden og det vil forringe din evne til at forbrænde fedt. Få solide måltider vil give dig god tid til at forbrænde fedt mellem måltiderne og når din krop først er vænnet til det, føles det ikke som noget særligt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Henrik har mange fine pointer men er uenig hvad angår de 6 daglige måltider. Spiser du hyppige måltider vil dit blodsukker være højt hele tiden og det vil forringe din evne til at forbrænde fedt. Få solide måltider vil give dig god tid til at forbrænde fedt mellem måltiderne og når din krop først er vænnet til det, føles det ikke som noget særligt.

Mvh Andreas

Det bliver vi nok aldrig enige om så :wink:

Først og fremmest, fordi for lavt blodsukker bare ikke er godt. Man bliver træt, ukoncentreret og falder utrolig nemt igennem med de søde sager, hvis blodsukkeret får lov til at dykke.

For det andet synes jeg heller ikke, at det er den rigtige måde at tabe sig på (det nævner Camilla i øvrigt heller ikke at hun ønsker, og det ser bestemt heller ikke ud til at hun trænger til det).

Er det vægttab man ønsker, er det IMO meget bedre at kontrollere sit fedt og kcal indtag nøje, frem for at sulte sig selv, hvilket har nogle negative effekter på fedtforbrændingen og koster de proteiner, der skulle gå til musklerne.

Indtager man 3000kcal dagligt, er det ligegyldigt om man gør det over 3 eller 6 gange, kroppen optager samme energi uanset. Men gør man det over 6 gange kan man holde sit blodsukker nogenlunde i ro, SAMTIDIGT med at man er i kcal underskud og taber sig. Er der tilmed blandet styrketræning ind i billedet, har det også den helt uvurderlige fordel, at man kan få fordelt sit protein indtag jævnt ud over dagen og fuldstændig droppe kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ekstrem sukkerafhængig. Har hele tiden behovet for at putte noget i munden og den søde tand skal helst plejes og gerne med cola :/

Har flere gange prøvet at tage en kold tyrker, men falder i igen efter ret kort tid.

Nogen der har nogle fif til at vænne sig af med denne dårlige vane?

Er det psykisk eller fysisk?

Hvis det er fysisk, så er det noget med kostvaner.

Hvis det er psykisk, er det helt andre ting, der skal til.

Det kan også være koffeinen i cola'en - prøv evt. at drikke en kop grøn te, når du for lyst til Cola og se om det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share